AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1 Skrevet 5. november 2019 Jobber i barnehage og får ikke pause ofte da vi har betalt pause. Ikke tid til å spise under måltid med barna heller da mange krever hjelp. Betyr betalt pause at vi ikke skal ha pause på en hel dag? Eksempel kan jeg går fra 7-4 uten å spise, sliter derfor med migrene og hodepine ofte som gjerne varer flere dager. Anonymkode: 70651...894 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #2 Skrevet 5. november 2019 Kjenner meg igjen i dette. Måtte tilslutt si opp jobben. Anonymkode: 4fc0b...01f 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #3 Skrevet 5. november 2019 Nei, betalt pause betyr ikke at du ikke skal ha pause, men at pausen må tas når det er mulig. Ikke alltid man kan tilrettelegge for 30 min på en gang, så da kanskje 3 x 10 min er mulig. Jobber også med betalt pauser og jobber med psykisk utviklingshemmede. Hvorvidt jeg kan ta en pause er det kun dagsform til min bruker som bestemmer. Anonymkode: f0d74...72c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #4 Skrevet 5. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksempel kan jeg går fra 7-4 uten å spise, sliter derfor med migrene og hodepine ofte som gjerne varer flere dager. Anonymkode: 70651...894 Det må da være fult mulig for deg å ta en skive når du driver med andre ting, når du er ute å passer på barna kan du ta en skive. Man må ikke sitte for å spise. Anonymkode: f0d74...72c 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #5 Skrevet 5. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage og får ikke pause ofte da vi har betalt pause. Ikke tid til å spise under måltid med barna heller da mange krever hjelp. Betyr betalt pause at vi ikke skal ha pause på en hel dag? Eksempel kan jeg går fra 7-4 uten å spise, sliter derfor med migrene og hodepine ofte som gjerne varer flere dager. Anonymkode: 70651...894 Da må du begynne å stå opp for deg selv og ta vare på deg selv. Ta deg en brødskive når det passer. Du må faktisk sørge for at du går på toalettet, spiser og drikker, det må du bare ta deg tid til. Du må ikke være martyr. Anonymkode: 696c2...31b 6
Wilma89 Skrevet 5. november 2019 #6 Skrevet 5. november 2019 Kjenner meg igjen. Jobber ikke i barnehage, men står ofte og trykker ned en brødskive ved kopimaskinen eller lignende🤪
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #7 Skrevet 5. november 2019 Man skal vel likevel ha pause iløpet av dagen, men at det ikke er du selv som styrer det i den grad man gjør når man har ubetalt pause. Jeg har selv jobbet i barnehage og noen dager ble det ikke god tid til pause (feks turdager) men jeg fikk alltid spist noe iløpet av dagen likevel... Det er alltids et rolig øyeblikk eller man spiser litt mens man mater et barn eller mens man er ute med barna. Forsøk å ha matpakke med som du kan spise når barna spiser. Om det nesten aldri er tid til pause for noen ansatte må dere snakke med styrer og arbeidsdagen og vakter må legges opp annerledes. Vi hadde et pause-system der tidligvakt gikk først, så mellom så sen osv og så var det rutine på at mesteparten hadde pause i utetiden og i sovetiden så ansatte fra andre avdelinger da var ute med barna også - sånne ting. Anonymkode: cd91f...a63 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #8 Skrevet 5. november 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du begynne å stå opp for deg selv og ta vare på deg selv. Ta deg en brødskive når det passer. Du må faktisk sørge for at du går på toalettet, spiser og drikker, det må du bare ta deg tid til. Du må ikke være martyr. Anonymkode: 696c2...31b I dagens arbeidsliv er det ofte ikke tid til sånt. Det kan man jo dessuten gjøre hjemme. Anonymkode: 3feae...995
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #9 Skrevet 5. november 2019 Jobber i helsevesenet og har betalt pause fordi jeg blir nødt til å ofte avbryte pausene mine for akutte ting. Noen dager blir det derfor kortere pauser enn andre. Får som regel spist matpakken min i løpet av dagen altså, men ikke alltid jeg får spist den i ro og fred i en god halvtime. Anonymkode: ae5f3...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #10 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, betalt pause betyr ikke at du ikke skal ha pause, men at pausen må tas når det er mulig. Ikke alltid man kan tilrettelegge for 30 min på en gang, så da kanskje 3 x 10 min er mulig. Jobber også med betalt pauser og jobber med psykisk utviklingshemmede. Hvorvidt jeg kan ta en pause er det kun dagsform til min bruker som bestemmer. Anonymkode: f0d74...72c Helt riktig. I min jobb betyr dette 5-10 min x 3-8 ganger daglig. Anonymkode: 483b6...ee1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #11 Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jobber i helsevesenet og har betalt pause fordi jeg blir nødt til å ofte avbryte pausene mine for akutte ting. Noen dager blir det derfor kortere pauser enn andre. Får som regel spist matpakken min i løpet av dagen altså, men ikke alltid jeg får spist den i ro og fred i en god halvtime. Anonymkode: ae5f3...8c7 Ja sånn er det hos oss også for de fleste, men vi har et par brukere som er så krevende at personalet der må få avløsning en halvtime slik at de rekker å spise/ gå på do. (Ellers er sannsynligheten stor for at de må løpe rundt med brødskiva i lomma og skynde seg å ta en bit når brukeren ser en annen vei). Anonymkode: afd6b...1c8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #12 Skrevet 5. november 2019 Betalt pause betyr at du hiver i deg ei skive, en yoghurt, en bar etc. om du har et minutt. Den beste løsningen er et eller annet som ligger ferdig og klar til å spise uten å måtte smøre ol. Har du virkelig aldri 2-3 minutt ledig i løpet av en arbeidadag? Da bør du ta det opp med jobben, for alle bør ha 2-3 minutter til å spise, gå på do ol. Man skal i teorien kunne ta 30 min pause som alle andre, men når den er betalt så betyr det at jobben ikke alltid tillater deg å ta deg 30 min sammenhengende pause. Det er både positivt (mer penger) og negativt (får kanskje ikke pause). Anonymkode: 31ded...584
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #13 Skrevet 5. november 2019 Er dere organiserte så bør dere ta det med forbundet deres. Betalt pause betyr at du ikke kan forlate arbeidsstedet i tilfelle det er behov for deg. Arbeidsgiver skal legge tilrette for pauser. Det er hjemlet i arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 1b669...0e2 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #14 Skrevet 5. november 2019 Når jeg jobbet i bhg hadde vi nesten alltid pause. Noen ganger ble pausen tatt som sovevakt utendørs 😊 Når jeg jobbet på avlastningshjem hadde vi aldri pause. Men Vi hadde alltid tid til mat. Terapeutisk måltid kalte vi det, og spiste sammen med brukeren vi hadde ansvar for den dagen. Koselig og utfordrende jobb. Anonymkode: 535b7...863
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #15 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere organiserte så bør dere ta det med forbundet deres. Betalt pause betyr at du ikke kan forlate arbeidsstedet i tilfelle det er behov for deg. Arbeidsgiver skal legge tilrette for pauser. Det er hjemlet i arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 1b669...0e2 Ja. Men leser du hva du selv skriver, så er det hvis de har behov fr deg, må du stille opp. Ergo er det rett og slett kun proforma. Hver en arbeidsgiver kan forsvare hvorfor det er behov for deg akkurat da. Anonymkode: f0d74...72c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #16 Skrevet 5. november 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Men leser du hva du selv skriver, så er det hvis de har behov fr deg, må du stille opp. Ergo er det rett og slett kun proforma. Hver en arbeidsgiver kan forsvare hvorfor det er behov for deg akkurat da. Anonymkode: f0d74...72c Jeg skjønner det, men dere skal ikke ha det slik hver dag. I en barnehage skal det være unntaket. Jeg jobber i ulike barnehager selv og det er veldig ulik praksis ute og går. Mye handler om ledelse og organisering. Anonymkode: 1b669...0e2 2
altflyter Skrevet 5. november 2019 #17 Skrevet 5. november 2019 Jeg har betalt lunsj. Tror aldri jeg har vært borte i 30 min, men tar meg 5-10min pauser når jeg har mulighet. Spiser en skive når jeg får tid. Slik er det for alle på min jobb. Vi tar oss en pause når det er tid. Noen ganger blir det ikke tid til pause, men til gjengjeld har vi noen dager hvor det er lite å gjøre og vi kan ta noen ekstra 5minutters pauser. Er bare slik kulturen er på jobben og vi brenner alle veldig for jobben vår, så det plager ingen. Hvis noen ønsker å ta 30 min, er det ingen som stopper dem, men det er litt knot å få til
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #18 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner det, men dere skal ikke ha det slik hver dag. I en barnehage skal det være unntaket. Jeg jobber i ulike barnehager selv og det er veldig ulik praksis ute og går. Mye handler om ledelse og organisering. Anonymkode: 1b669...0e2 Enig i dette. Jeg jobbet som sagt i offentlig barnehage og det var i en stor by så barnehagen var full, så det var en normal mengde barn per ansatt (akkurat etter reglene, ingen flere voksne, ofte noen borte også pga sykdom feks). Likevel var det unntaket at folk ikke fikk minst 20 minutter (vanligvis 30 min) pause. Fordi dagen var lagt opp så det var mulig og avdelingene hjalp hverandre og det var et tidsskjema på det. Samt at det var forventet at alle skulle ta pause i en normal dag.. tror det fort kan skli ut om det blir sånn at alle bare forventer at nei det er mye å gjøre så ingen kan ta pause.. i en barnehage er det jo alltid noe å gjøre men det betyr ikke at ikke 1 av de ansatte kan ta litt pause likevel og de voksne som er igjen må deale med flere barn om gangen. Unntaket må jo feks være om de er en annerledes dag (spesielt arrangement) eller om det er uvanlig mye fravær av ansatte (sykdom, mangel på vikar og slikt). Det skal ikke være det vanlige. Ta dette opp med styrer og avdelingsleder og kanskje på personalmøte Få eventuelt hjelp av tillitsansvarlig. Anonymkode: cd91f...a63 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #19 Skrevet 5. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I dagens arbeidsliv er det ofte ikke tid til sånt. Det kan man jo dessuten gjøre hjemme. Anonymkode: 3feae...995 For noe tull. Det handler om å stå opp for seg selv. Jeg har en travel arbeidshverdag selv, men får alltid spist og gått på toalettet. Hvis man mener man aldri har to-tre minutter til verken å gå på toalettet eller spise, så har man opphøyet seg selv til å være viktigere enn man egentlig er. Kollegene dine takler at du går på do, altså. SÅ viktig er du ikke. Anonymkode: 696c2...31b 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #20 Skrevet 5. november 2019 Jeg har jobbet med betalt pause i helsevesenet. Dvs, vi måtte noen ganger dele opp pausen, men om vi ikke fikk tatt pause i det hele tatt, så skrev vi overtid på den halvtimen (og avviksmelding). Det skjedde vel ca 50% av vaktene vil jeg tro. Viktig med avviksmelding for å vise at vi faktisk hadde for lav bemanning, og dermed ikke fikk tatt pause. Det er jo ikke forsvarlig. Å måtte løpe for å hjelpe en pasient under pausen er greit, men man skal fortsatt ha skikkelig pause så man får spist. Helt merkelig mange av svarene her, å kun få kastet i seg en skive mens man driver med noe annet er ikke pause. At pausen er betalt betyr ikke at man ikke har rett på den. Anonymkode: ae2df...395 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå