Jump to content
AnonymBruker

Hva slags psykopater er det egentlig som klarer å få i seg anbefalt mengde fiber?

Recommended Posts

AnonymBruker

Ja, det lurer jeg på.

Selv med Wasa fiber pluss hver eneste dag og masse frukt og grønt er det en kamp å nå de anbefalte 25-35 gram fiberne som man visstnok skal ha i seg.

Er det noen som har noen hacks å dele? som får til dette enkelt og greit? Alle tips settes pris på.

Anonymkode: 3f000...7ad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Yuumi

De har ihvertfall ikke juicemaskin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg er vel en psykopat, jeg da 🤷‍♀️Spiser müsli hver morgen, grovt brød til lunsj, grønnsaker til middag.

Anonymkode: 8f002...79b

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Havregrøt til frokost, med hvetekli. Hvetekli har 50,7g kostfiber pr 100g. Det veier ikke så mye, men en desiliter av dette gjør at du er på god vei. :)

Grovt brød, alltid, dersom man spiser dette. 😊

Frukt og grønt gjennom dagen.

Anonymkode: b4346...207

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Ja altså bare for å illustrere, der jeg virkelig prøvde å dra på:

Frokost: Havregryn av 1 dl gryn: 4 gram fiber

Lunsj: 2 wasa fiber balance med makrell i tomat: 6 gram fiber. Liten salat med 200 gram grønnkål (4 gram fiber)

Middag: Kylling og 50 gram ris (fullkorn) 0,9 g fiber + 300 gram brokkoli (9 g)

Da har jeg alltid valgt grovest mulig og mest fiberrike grønnsaker, og fortsatt er man ikke helt i mål uten å spe på med enda mer grønt. 

Men det ser ut som hvetekli er veien å gå. 

Når jeg kutter vekt pleier jeg å gå på lavkarbo, da er det enda vanskeligere. Må jo spise kilovis med grønnsaker :(

Anonymkode: 3f000...7ad

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Husk at det er en veiledende mengde, ikke en absolutt minimum mengde per dag. 

Anonymkode: 64936...2fc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Så takknemlig for at du startet denne tråden. Har helt glemt av fiber. Tok en titt på matlogg og gjett hvem som ligger ca halvparten av hva jeg burde.... Ikke rart jeg har hatt problemer med magen i det siste. Så det er mulig du har reddet situasjonen :) Nå er det bare å finne ut hva jeg kan spise for å få nok, ikke lett dette.

Anonymkode: 28151...d48

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Det er ganske mye fiber i bønner. Lite kalorier også. Nøtter er også ganske fiberrike. 

Anonymkode: ecfe1...710

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at det er en veiledende mengde, ikke en absolutt minimum mengde per dag. 

Anonymkode: 64936...2fc

Jeg er fullt klar over det, samtidig kommer jeg fra en familie med massevis av tarmkreft og hjerte- og karsykdommer og jeg har ikke spesielt lyst til å bli en del av den statistikken hvis jeg kan unngå det. Fiberinntak er en av de tingene som er enklest for å redusere risiko i en slik livstilsomlegging.

Anonymkode: 3f000...7ad

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg er stort sett over mengden. Spiser havregrøt med havrekli og chiafrø til frokost, fullkornbrød og frukt og gulrøtter til lunsj. Middag mye grønnsaker, linser, bønner. 

Anonymkode: 30333...113

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

putter kruskalkli i grovbrødet jeg baker og har det også i frokostblandinga om jeg ikke spiser brødskive. 

Anonymkode: e5ff0...36d

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lill3My

Prøvde å loggføre matinntaket på myfitnesspal. Ender opp med 30-40g fiber per dag uten å ha tenkt over det. Spiser regelmessig mandler, kiwi, chiafrø, linfrø, quinoa, knekkebrød, spinat, blomkål-brokkoli-mos, wokretter med bla squash og aubergine, "pommes fritt" av søtpotet eller sellerirot, og har nesten alltid noe grønt til alle måltider: spinat, ruccola, tomat, osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Trengs ikke så mye til akkurat 😂 sliter med å ikke gå over 30g. Bare spis mer grønnsaker. 

Anonymkode: a8149...455

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Når jeg ser på mitt gjennomsnitt så får jeg ca 20 gram fiber hver dag. Tenker at det holder i massevis. Skal jeg gå inn for å øke det ytterligere så vil jeg bare få løs mage, og det hindrer opptak av gode næringsstoffer. Det er bare en anbefaling, TS, ikke en regel du må følge slavisk. 

Anonymkode: d4425...9cb

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Overskriften! 😂😂😂🤣🤣🤣

Anonymkode: aebb6...5eb

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gorilla

Hva har dette med psykopati å gjøre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Familytree

Hvorfor er det ord psykopater her?😅

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sandum.PT

Bare slenger ut at en pose Eldorado Popcorn inneholder ca. 25 gram fiber 🤫🤪

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

"Hva slags psykopater ... " 🙈🙄 Really? 

Anonymkode: 72c77...576

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 time siden, Sandum.PT skrev:

Bare slenger ut at en pose Eldorado Popcorn inneholder ca. 25 gram fiber 🤫🤪

Nydelig! Endelig et fornuftig svar 🥳 Gjett hvem som skal feire med popkorn. Laget brente mandler med sukrin gold også. Så nå blir det fiberfest. Hadde vært flott om du hadde tips om noe med høyt jerninnhold som kan gi samme glede 🤗🥰

Anonymkode: 28151...d48

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...