Gå til innhold

EL og befruktning


G.A.

Anbefalte innlegg

Hadde sex samme dag jeg hadde EL, og dagen etterpå. Har ikke blitt noe mer. Burde det vært mer? Sex feks 2 dager før og 2 dager etterpå, for å være sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du vet hvilken dag du hadde el (VET, ikke antar gjennomsnitt) så skal to dager etter være helt unødvendig, et egg kan bare befruktes i 24 timer etter at det "slippes". "soldatene" kan leve inni deg i opptil 5 dager under optimale forhold, så 2 dager før kan jo være meget nyttig.

Men, det er jo ikke noe som helst du kan gjøre med det nå, og sex på EL-dagen, og dagen etter er jo ganske så bra treff :-)

Man anbefaler vel annenhver dag fra noen dager før EL til den er bekreftet for max sjangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en dobbel pergo denne måneden, og VET EL var 18 mai. Det er jo bare en uke siden.. Skal prøve å klare å vente en uke til før jeg tar en test. IKM er egentlig i morgen, men satser på å følge EL og tester 14 dager etter den.

Eller kan jeg teste imorgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du VET når EL var, og det bare er en uke siden så gjelder nok ikke den vanlige "test den dagen mensen ikke kommer", siden du tydeligvis har hatt el mye senere enn syklusen din normalt skulle tilsi denne måneden.

Så jeg tror nok du burde vente til 14 dager etter EL ja, ellers risikerer du vel bare å få negativ test uansett, fordi det er for tidelig. Det gjør selvsagt ikke noe skade å teste, annet enn at det koster å kjøpe tester, og at det er trist å få det negative, som du er nestn garantert å få siden det bare er en uke siden EL.

Egget fester seg jo ikke før 7-10 dager etter EL, altså i disse dager, og kroppen din "vet ikke" om du blir gravid før egget fester seg, og det vil ta noen dager før HCG-hormon-nivået er høyt nok til å gi utslag på test.

Så det er nok best å vente. Selv om jeg skjønner at det er vanskelig. (Ja, jeg er ikke prøver selv, så jeg kan vel ikke si at jeg vet hvordan det er, men jeg skjønner jo at det er vanskelig)

Lykke til, jeg håper du får det resultatet du ønsker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spennende G.A.!!!!

Testet selv postivt to dager før ikm, men kan jo risikere å få feil negativt resultat dersom du tester for tidlig.. Må innrømme at jeg hadde garantert testet, og heller tatt en test til senere dersom den første ble negativ ;)

Håper det ligger et lite pergotroll i magen din også :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre tester er ikke noe problem. Kjøpte billige tester på nettet, tror det var 20 tester for 70 kr. :wink:

Det er verre med skuffelsen dersom jeg får en negativ test..

Puuh, jeg får se hva jeg gjør i morgen. Holder dere oppdatert.

Legen sier jeg ska ha en måneds opphold mellom hver pergo-kur, men jeg leser jo her at mange ikke har opphold mellom kurene. Har så lysst å begynne på en ny pero-kur ved neste mens, dersom det kan blir 1 strek på testen neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest1

:fy: Nei nei, det er viktig å følge legens råd. En dose Pergo skal vare i to måneder.

Har hatt time hos fotsonete og kostholdsterapeaut i dag. Hun kunne fortelle at Pergo kan frembringe brystkreft. Så vær obs..

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki doki. Takk for god opplysning.

Så pergoen sitter i kroppen i 2 måneder, og påvirker neste måneds EL også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergoen kan hjelpe måneden etter også ;) Er fler her inne som har blitt gravide i pergofri måned!

Jeg hadde ikke opphold mellom pergosyklusene, da jeg fikk beskjed om å ta pergo hver måned av legen. Aner ikke hvorfor.

Viktig å følge rådet til legen, rådet er jo gitt utifra din situasjon!

Krysser for positiv test :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg skal følge legens råd.

Mange gode svar på det jeg lurer på her. Takk alle sammen.

Ser ikke ut som månedens pergo-kur virket. Har IKM i dag, og har hatt mensmurringer i dag som blir sterkere.. :cry: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...