Gå til innhold

Innafor og arrestere og deportere folk som ikke har gjort noe galt?


Gjest Rosetelys

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetelys

https://www.vg.no/nyheter/i/y3JxW2/amerikansk-hoeyreekstremist-blir-i-norge-til-mandag?utm_content=row-21&utm_source=vgfront

Greg Johnsom skulle holde foredrag på det lovlige arrangementet til Scandza forum på lørdag. Før foredraget ble han pågrepet av PST med begrunnelsen "frykt for å påvirke andre til å utøve vold". Her har altså PST valgt å hindre noen fra å bruke ytringsfriheten sin på et lovlig, lukket, arrangement. Pågripelsen ble gjort før Johnson hadde gjort noe galt.

Jeg mener at man skal straffes for det man gjør galt, ikke for det Politiet eller PST mener at man kanskje kommer til å gjøre.

Sitat

Han bestrider å ha voldelige preferanser, men har klare meninger. Man behøver hverken å like dem eller å høre på ham, men å fysisk hindre ham å komme med lovlige utsagn, er drøyt av politiet, svarer Elden når VG fremlegger PSTs beskrivelse av Johnson.

Hva tenker dere? Ikke nødvendigvis spesifikt om denne saken, men på generelt grunnlag. Er det ok å fengsle folk med bakgrunn i noe man tror vedkommende kan komme til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var jo mannen der for å holde foredrag om hvordan bidra til at høyreekstremismen skal få vokse. Blant personene som deltok var det kjente nynazister med mange voldsdommer bak seg. Det er ingen tvil om hva han hadde "tenkt" til å gjøre.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du sagt om en kjent fundamentalistisk islamist hadde reist til Norge for å holde tale, og ble pågrepet?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
25 minutter siden, stenalina skrev:

Nå var jo mannen der for å holde foredrag om hvordan bidra til at høyreekstremismen skal få vokse. Blant personene som deltok var det kjente nynazister med mange voldsdommer bak seg. Det er ingen tvil om hva han hadde "tenkt" til å gjøre.

Hvor mange foredrag av Greg Johnson har du hørt? Og har du gjestelista? Hadde vært spennende å se hvor mange nynazister som faktisk møtte opp der. 
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/kjent-amerikansk-hoyreekstrem-pagrepet-pa-sinsen-i-oslo-1.14766700

Sitat

Frodi Midjord, som arrangerer konferansen, sier de tar avstand fra vold.

– Høyreekstrem betyr vold som metode, og det tar vi kraftig avstand fra. Vi vil ha en politisk debatt, sier han til NRK.

Han sier også Johnson er motstander av voldsbruk.

Johnson holdt tale tidligere i år på Scandza forum, og har skrevet et dusin artikler som kraftig går imot all bruk av vold som politisk metode og terrorisme. Det har han gått hardt ut mot, sier han.

15 minutter siden, Alivamale skrev:

Hva hadde du sagt om en kjent fundamentalistisk islamist hadde reist til Norge for å holde tale, og ble pågrepet?

Det gjør de da støtt og stadig? Altså kommer hit for å holde tale, hvor vidt noen er arrestert for det vet jeg ikke. For øvrig er Johnson en mann som fordømmer vold og terrorisme.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosetelys skrev:

Hvor mange foredrag av Greg Johnson har du hørt? Og har du gjestelista? Hadde vært spennende å se hvor mange nynazister som faktisk møtte opp der. 
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/kjent-amerikansk-hoyreekstrem-pagrepet-pa-sinsen-i-oslo-1.14766700

Det gjør de da støtt og stadig? Altså kommer hit for å holde tale, hvor vidt noen er arrestert for det vet jeg ikke. 

Hvilke kjente fundamentalister er dét, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
10 minutter siden, Alivamale skrev:

Hvilke kjente fundamentalister er dét, da?

https://www.document.no/2017/07/08/islamistenes-sendebud-til-oslo/

https://www.nrk.no/norge/onsker-sharia-domstol-i-norge-1.10849119

https://www.aftenposten.no/norge/i/3j1MX/vil-vurdere-reglene-for-opphold-for-hatpredikanter

Jeg har helt ærlig ikke oversikt over islamistiske predikanter og deres taler. At det foregår i lukkede rom i moskeer og andre steder er jeg derimot rimelig sikker på!

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rosetelys skrev:

Hvor mange foredrag av Greg Johnson har du hørt? Og har du gjestelista? Hadde vært spennende å se hvor mange nynazister som faktisk møtte opp der. 
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/kjent-amerikansk-hoyreekstrem-pagrepet-pa-sinsen-i-oslo-1.14766700

Det gjør de da støtt og stadig? Altså kommer hit for å holde tale, hvor vidt noen er arrestert for det vet jeg ikke. For øvrig er Johnson en mann som fordømmer vold og terrorisme.

Merker at jeg ikke gidder det her, du finner kilder og sånt på det jeg sa rundt om kring i media. Det er også bilder av kjente nynazister som går inn til arrangementet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 time siden, stenalina skrev:

Merker at jeg ikke gidder det her, du finner kilder og sånt på det jeg sa rundt om kring i media. Det er også bilder av kjente nynazister som går inn til arrangementet.

Jeg føler meg godt oppdatert på denne saken og har ikke sett bilder av andre enn motdemonstranter. Ikke offentliggjøring av gjesteliste heller.

Edit: ser på filter nyheter når at det var noen fra DNM tilstede. Kanskje 4?

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Rosetelys skrev:

Jeg føler meg godt oppdatert på denne saken og har ikke sett bilder av andre enn motdemonstranter. Ikke offentliggjøring av gjesteliste heller.

Hvordan godt oppdatert? Det er ikke vanskelig å finne frem til en del av de nynazistene som går på slike konferanser. https://filternyheter.no/kjente-nynazister-og-britisk-bakmann-deltok-pa-scandza-forum-motet-i-oslo/

Her er noe av det. Det er heller ikke vanskelig å finne flere av hans uttalelser om f.eks. jøder +++ mer hvis man dyp-googler litt. Jeg klarer ikke oppvise særlig sympati. På generelt grunnlag har du vel rett i at ingen bør arresteres for noe de kanskje gjør, men her røres det i så mye ekkel og farlig ideologi, at jeg godt forstår og mener det er riktig at man ikke bør leie ut lokaler til dem, så langt det går. De kan prate så mye de vil ellers. Ingen "knebler" dem ved ikke å gi dem scener. Det er ikke bare snakk om trykk-koker-effekten, men også smitteeffekten. Det er radikaliseringsprosesser. Mennesker samles og knytter kontakter. Selvfølgelig kan det ende i vold, med riktig radikaliserte person/er. Johnson har fått lov til å uttale dritten sin mange steder. Mener du man ikke har ytringsfrihet før man kan uttale hva som helst hvor som helst og i hvilken som helst organisatorisk setting? Det ser da ut som den mannen får preke støtt og stadig mange steder. Hvorfor skal han også prate driten sin her? Er du ikke engang enig i at det han driver med er ekstremt og kan ha negativ effekt, spesielt når han får preke i større sosiale settinger? Det eneste jeg liker med at de får en scene, er at da har vi oversikt over dem, i stedet for at de flyr under nesa på oss. Men jeg vet ikke om det er veier opp for at det tross alt knyttes sterkere bånd mellom mennesker med akkurat de samme gjørmete verdensbildene nettopp på slike konferanser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lava Anne skrev:

Og med tanke på overskriften: Jo, jeg mener det han driver med er moralsk på trynet galt.

Og usant, bør en vel legge til. Ingen er jo noe begeistra for oss moralister lenger. :pinar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
14 minutter siden, Lava Anne skrev:

Hvordan godt oppdatert? Det er ikke vanskelig å finne frem til en del av de nynazistene som går på slike konferanser. https://filternyheter.no/kjente-nynazister-og-britisk-bakmann-deltok-pa-scandza-forum-motet-i-oslo/

Her er noe av det. Det er heller ikke vanskelig å finne flere av hans uttalelser om f.eks. jøder +++ mer hvis man dyp-googler litt. Jeg klarer ikke oppvise særlig sympati. På generelt grunnlag har du vel rett i at ingen bør arresteres for noe de kanskje gjør, men her røres det i så mye ekkel og farlig ideologi, at jeg godt forstår og mener det er riktig at man ikke bør leie ut lokaler til dem, så langt det går. De kan prate så mye de vil ellers. Ingen "knebler" dem ved ikke å gi dem scener. Det er ikke bare snakk om trykk-koker-effekten, men også smitteeffekten. Det er radikaliseringsprosesser. Mennesker samles og knytter kontakter. Selvfølgelig kan det ende i vold, med riktig radikaliserte person/er. Johnson har fått lov til å uttale dritten sin mange steder. Mener du man ikke har ytringsfrihet før man kan uttale hva som helst hvor som helst og i hvilken som helst organisatorisk setting? Det ser da ut som den mannen får preke støtt og stadig mange steder. Hvorfor skal han også prate driten sin her? Er du ikke engang enig i at det han driver med er ekstremt og kan ha negativ effekt, spesielt når han får preke i større sosiale settinger? Det eneste jeg liker med at de får en scene, er at da har vi oversikt over dem, i stedet for at de flyr under nesa på oss. Men jeg vet ikke om det er veier opp for at det tross alt knyttes sterkere bånd mellom mennesker med akkurat de samme gjørmete verdensbildene nettopp på slike konferanser.

Det er arrestasjon begrunnet med at han kanskje kan oppfordre til vold som er det problematiske her. En del av uttalelsene hans er også problematiske, jeg er ikke uenig i det. Personen som her er arrestert og utvist sier mye problematisk, men det han også gjør er å fordømme vold og terrorisme. Og det var mulig oppfordring til vold og terrorisme som ble brukt som grunnlag for arrestasjonen. 

Alle som eier et lokale har rett til å nekte hvem de vil å leie lokalet. Ikke uenig i det i det hele tatt. Private aktører har råderett over egne eiendeler.

På spørsmålet om hvorfor han får tale her så kan jeg være tilbøyelig til å være enig i at utenlandske talere kan bli nektet adgang til riket i forbindelse med arrangementer, men da må det være en alle eller ingen strategi. Ikke plukk og velg etter eget forgodtbefinnende. Enkelte aktører er jo aktive forkjempere av vold og negative til hvordan det norske samfunnet fungerer, likevel får de komme hit og tale på arrangementer. Her har en person som aktivt fordømmer vold blitt stoppet med begrunnelsen at han muligens kan oppfordre andre til vold. Det henger jo ikke helt på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
25 minutter siden, Lava Anne skrev:

Og med tanke på overskriften: Jo, jeg mener det han driver med er moralsk på trynet galt.

Moralsk, ja. Men er det galt i forhold til gjeldende lovgivning? Det er spørsmålet her.
På generelt grunnlag kan vi ikke fengsle folk for noe vi tror de kommer til å gjøre, i hvert fall ikke dersom vedkommende ikke har historie for å gjøre det man mener det er sannsynlig vedkommende kanskje kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer tydelig frem at du er langt til høyre selv og sikkert mener at din ytringsfrihet er veldig innskrenket og at de grusomme "msm" som er så venstrevridde bare vil deg vondt. Det er et utgangspunkt man ikke kan prøve å ha en diskusjon med siden man sitter i ekkokammer å diskuterer med likesinnede og blir vaksinert mot virkeligheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rosetelys said:

(...) Enkelte aktører er jo aktive forkjempere av vold og negative til hvordan det norske samfunnet fungerer, likevel får de komme hit og tale på arrangementer. Her har en person som aktivt fordømmer vold blitt stoppet med begrunnelsen at han muligens kan oppfordre andre til vold. Det henger jo ikke helt på greip.

Greg Johnson har ytringer som er helt på viddene for å si det mildt, men såvidt jeg har forstått tar han avstand fra voldsbruk og terrorisme.

Så her handler det kanskje mer om at noen av Johnsons tilhengere kan bruke hans ytringer som et slags alibi for å utøve vold og terror.

Og når han blir arrestert pga. frykt for hva tilhengerne hans kanskje kan finne på - uavhengig av hans standpunkt ang. vold - så blir han gjort ansvarlig for forbrytelser som andre mennesker kanskje kan begå. Og dét er problematisk.

Men hvis dette skal være praksis for norske myndigheter, så får de være konsekvente og stenge av for andre talere og foredragsholdere som har tilhengere og sympatisører med voldelige tendenser - og da blir det svært mange som må nektes å tale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Bunuel said:

Det kommer tydelig frem at du er langt til høyre selv og sikkert mener at din ytringsfrihet er veldig innskrenket og at de grusomme "msm" som er så venstrevridde bare vil deg vondt. Det er et utgangspunkt man ikke kan prøve å ha en diskusjon med siden man sitter i ekkokammer å diskuterer med likesinnede og blir vaksinert mot virkeligheten.

Så hvorfor skriver du da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ichiko skrev:

Så hvorfor skriver du da?

Beklager. Jeg burde selvfølgelig aldri våget å si noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RosaMystica-O-P-N

Selvsagt er ikke dette greit, ei heller rettsstaten Norge verdig! Det er ingen søkt tanke at denne trenden kan fortsette eller tilta i det hele tatt. 

Dette tøyset til PST forer kun de høyreekstreme og nører oppunder hat og en betimelig offerrolle. Dette må sees som et nedrig anslag mot ytringsfriheten her til lands. 

Det hele trekker mer og mer i retning av den politiske linjen som føres av stater vi ikke liker å sammenligne oss med. Hva blir det neste? Kan man være mot abort og tale på et arrangement? Kan man være motstander av pluralisme? 

Nei, faren er at taket blir gradvis lavere og lavere. Når sånne som Johnson legges i jern og føres bort uten grunn vil det trolig bli flere idioter som radikaliseres ytterligere og ender opp som bærumskytteren eller ABB. 

Samfunnet må tillate motstemmer. Uff, jeg kjenner på et gufs fra Sovjet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
3 minutter siden, Bunuel skrev:

Det kommer tydelig frem at du er langt til høyre selv og sikkert mener at din ytringsfrihet er veldig innskrenket og at de grusomme "msm" som er så venstrevridde bare vil deg vondt. Det er et utgangspunkt man ikke kan prøve å ha en diskusjon med siden man sitter i ekkokammer å diskuterer med likesinnede og blir vaksinert mot virkeligheten.

At jeg er langt til høyre selv stemmer, ja. Det kommer lett frem i andre innlegg her på forumet også. Min ytringsfrihet er ikke innskrenket. MSM har i stor grad dekket denne saken ganske greit. Filter Nyheter går ikke innunder MSM. Ikke diskuterer jeg i ekkokammer heller, sist jeg sjekket er KG "befolket" av alle slags mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...