Gå til innhold

Lurer på en ting..... står man i dag etter dagens NAV regelverk fritt....


Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Står man fritt til å bevege seg innen EØS med sykepenger og arbeidsavklaringspenger, og andre stønader? Uten å måtte melde fra til lege, arbeidsgiver, eller NAV? 
 

Står man like fritt å dra til syden en uke, som å ta en rur i den norske fjellheimen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV har oppdatert sine sider og vedr. AAP står det nå følgende: "Du trenger ikke søke om å beholde arbeidsavklaringspenger hvis du er statsborger i et EU/EØS-land og skal reise til et annet land i EU/EØS. Hvis oppholdet medfører at du ikke kan gjennomføre avtalt helse- eller arbeidsrettet aktivitet og oppfølging, vil du ikke kunne beholde arbeidsavklaringspenger under oppholdet i andre EU/EØS-land. Du må kontakte NAV dersom oppholdet får betydning for gjennomføring av avtalt aktivitet".

Det er altså fremdeles ikke slik at man kan gi f... og bare reise av gårde, men det gjelder jo for så vidt uansett om man tar en tur i den norske fjellheimen eller til et EU/EØS land. Det er også viktig å huske på at "syden" kan være så mangt og ikke alt vi gjerne tenker på som "syden" nødvendigvis befinner seg innenfor EU/EØS. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ei sur grisk sutre-kjerring inntil motsatte er bevist. Dette er mantraet man er stigmatisert under når man skal få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, badeball27 skrev:

Du er ei sur grisk sutre-kjerring inntil motsatte er bevist. Dette er mantraet man er stigmatisert under når man skal få hjelp.

?????? Hva snakker du om?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pillarguri skrev:

?????? Hva snakker du om?

 

Det er ikke godt å si. Neppe noe som har med trådstarters spørsmål å gjøre i hvert fall... :kaklehone:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør man ikke. Man kan ta med seg noen ytelser til andre EØS-land så lenge man også oppfyller de andre vilkårene for å motta ytelsen. 

Det følger forpliktelser og vilkår med alle ytelsene i Folketrygden, ikke kun rettigheter. Det virker dessverre som dette forsvinner helt i denne debatten, som har veldig mange sider.

Om man reiser på fjellet og er utilgjengelig for NAV, eller om man reiser til Tyskland og er det, er begge brudd på vilkårene. Kan ikke helt se for meg at det er mer enn en teoretisk mulighet, det å dra på lange opphold i utlandet, uten å bryte øvrige vilkår. Jeg håper dere som vektlegger muligheten for å kunne reise på lange opphold i utlandet på f.eks. AAP, ikke er de samme som fortviler over langtekkelige og trege avklaringsprosesser, som man ofte ser er årsaken til at folk bruker opp tida si, og havner uten inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Søgni skrev:

Nei, det gjør man ikke. Man kan ta med seg noen ytelser til andre EØS-land så lenge man også oppfyller de andre vilkårene for å motta ytelsen. 

Det følger forpliktelser og vilkår med alle ytelsene i Folketrygden, ikke kun rettigheter. Det virker dessverre som dette forsvinner helt i denne debatten, som har veldig mange sider.

Om man reiser på fjellet og er utilgjengelig for NAV, eller om man reiser til Tyskland og er det, er begge brudd på vilkårene. Kan ikke helt se for meg at det er mer enn en teoretisk mulighet, det å dra på lange opphold i utlandet, uten å bryte øvrige vilkår. Jeg håper dere som vektlegger muligheten for å kunne reise på lange opphold i utlandet på f.eks. AAP, ikke er de samme som fortviler over langtekkelige og trege avklaringsprosesser, som man ofte ser er årsaken til at folk bruker opp tida si, og havner uten inntekt. 

Det er vel ikke noe motsetningsforhold mellom å sette pris på at man nå for eksempel kan reise på hytta i Sverige eller besøke foreldrene sine som er bosatt i Spania i vinterhalvåret og å fortvile over ventetider i helsevesenet og generell treghet i systemet som man i liten eller ingen grad kan påvirke? :klo:

Oppfølgingen fra NAV er for øvrig så dårlig og ventetidene i helsevesenet er til dels så lange at man i mange tilfeller nok kan oppholde seg i lengre perioder utenlands uten at det kommer i konflikt med noe som helst. Dessverre. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 50 prosent aap og jobber 50 prosent. Siden jeg kun trenger internet for å jobbe så reiser jeg straks italia for 2mnd. Nevnte det for saksbehandler og hun sa det bare var å reise. For jeg jobber timene mine pluss at jeg studerer (som er mitt arbeidsrettede tiltak). Men tar du FERIE for å reise bort må du søke. For det er ikke noe automatikk at man får aap når man har ferie. Jeg tenger et miljøslifte etter etter to år hjemme i senga. Min saksbehandler ser person og ikke bare papir da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis betyr EØS-forpliktelsen at hvem som helst kan ta med hva som helst til hvor som helst i verden.

Du har lov til å ta med deg f.eks sykepenger og aap til Spania, men ingen sjekker om du reiser videre til Marokko. Du kan ta med trygden til Sverige og ta fly derfra til Thailand. NAV kan ikke kontrollere det.

Og EØS-avtalen gjør at Norge ikke har lov til å stille krav til ytelsen som jgør at man må oppholde seg i Norge. Og i praksis betyr det at man kan reise hvor som helst i verden så lenge man vil og NAV må betale for det.

NAV får allerede 1/3 av statsbudsjettet. Tiden vil vise hvor stor del av dette som havner i utlandet. Og ikke bare hos nordmenn i utlandet. NAV-skandalen/EØS-løgnen vil vise at det er øst-europere som har mest "til gode" hos den norske stat, og som har krav på mest erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AmonymBruker skrev:

I praksis betyr EØS-forpliktelsen at hvem som helst kan ta med hva som helst til hvor som helst i verden.

Du har lov til å ta med deg f.eks sykepenger og aap til Spania, men ingen sjekker om du reiser videre til Marokko. Du kan ta med trygden til Sverige og ta fly derfra til Thailand. NAV kan ikke kontrollere det.

Og EØS-avtalen gjør at Norge ikke har lov til å stille krav til ytelsen som jgør at man må oppholde seg i Norge. Og i praksis betyr det at man kan reise hvor som helst i verden så lenge man vil og NAV må betale for det.

NAV får allerede 1/3 av statsbudsjettet. Tiden vil vise hvor stor del av dette som havner i utlandet. Og ikke bare hos nordmenn i utlandet. NAV-skandalen/EØS-løgnen vil vise at det er øst-europere som har mest "til gode" hos den norske stat, og som har krav på mest erstatning.

Hvor har du dette fra? :klo: Det har ikke blitt verken mer eller mindre lov å reise til Thailand eller Marokko enn det har vært.  

Og Norge både har hatt og har fremdeles rett til å kreve at mottakeren av ytelsen i praksis vil måtte oppholde seg i Norge for å oppfylle sine plikter i forbindelse med for eksempel medisinsk behandling og andre aktiviteter selv om det ikke lenger vil være et krav i seg selv for å motta ytelsen at man oppholder seg i Norge. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AmonymBruker skrev:

I praksis betyr EØS-forpliktelsen at hvem som helst kan ta med hva som helst til hvor som helst i verden.

Du har lov til å ta med deg f.eks sykepenger og aap til Spania, men ingen sjekker om du reiser videre til Marokko. Du kan ta med trygden til Sverige og ta fly derfra til Thailand. NAV kan ikke kontrollere det.

Og EØS-avtalen gjør at Norge ikke har lov til å stille krav til ytelsen som jgør at man må oppholde seg i Norge. Og i praksis betyr det at man kan reise hvor som helst i verden så lenge man vil og NAV må betale for det.

NAV får allerede 1/3 av statsbudsjettet. Tiden vil vise hvor stor del av dette som havner i utlandet. Og ikke bare hos nordmenn i utlandet. NAV-skandalen/EØS-løgnen vil vise at det er øst-europere som har mest "til gode" hos den norske stat, og som har krav på mest erstatning.

1. Har du hørt om Schengen? Så jo, NAV har ingen problem med å konrtollere om folk forlater andre land. (Om det er ett poeng er en helt annen sak.)

2. NAV har lov til å stille krav. De har ikke lov til å forutsette at arbeidstakeren som jobber i Norge oppholder seg i Norge, og de kan ikke legge til grunn at kraven skal tilfredstilles innen de norske grensene. Men gitt at NAV sine systemer er relativt ukjente utenfor Norge, og en god del av dem krever tilstedeværelse på ett norsk legekontor, så er kravene godt ivaretatt.

3. Det er også de utenlandske personen som har hatt størst belastning av dette, siden det fra deres ståsted aldri har vært noen mulighet for tvil om reglene. Fra deres ståsted var alt NAV informerte om bare tull som i værste fall kunne påvirke nordmenn, stakkars dem. De har hele tiden vært 100% klar over sine rettigheter. Det må ha vært ett grusomt sjokk å bli rettsforfulgt for det i ett sammenhengende rettsystem som dømte etter leke-lover.

Hvis det er et enkelt spørsmål som jeg ikke absolutt skjønner, er hvordan noen av disse sakene kunne komme så langt som til rettsalen. 

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...