Gå til innhold

Litteratur og levekår opp igjennom historien


Bayley

Anbefalte innlegg

Finnes det? En bok som tar for seg bo- og levekår fra menneskene startet å bo i hus, bytte til seg varer, etc, og frem til dagens kår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan prøve meg med noen anbefalinger

 

Den norske byggeskikken

boken handler selvfølgelig om byggeskikk. Men også om varer, byttehandel. Osv. 

 

Du kan jo prøve bøkene til Karsten Alnæs Om Europas historie

Grunntrekk i norsk historie

 

 

 

91C070DA-E4E1-4B80-B9FF-86585250C5B1.jpeg

83FE30B3-8567-4907-99FE-06488B2AA586.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jare Diamond Guns Germs and Steel - også oversatt til norsk.

Human societies - Nolan og Lenski. Tar for seg nomade - hagebruk - jordbruk - industriell revolusjon - modernitet.

Anonymkode: f1e7a...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jare Diamond Guns Germs and Steel - også oversatt til norsk.

Human societies - Nolan og Lenski. Tar for seg nomade - hagebruk - jordbruk - industriell revolusjon - modernitet.

Anonymkode: f1e7a...ecd

Guns germs and Steel er ikke regnet for å være en god bok. Har ikke lest den selv, men har lest mye negativt om den. 

Endret av Kågebruker
Germs ikke germany
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kågebruker skrev:

Guns germany and Steel er ikke regnet for å være en god bok. Har ikke lest den selv, men har lest mye negativt om den. 

Det er mye man kan si om den. Men han er god på epidemier. Og god i sin geografiske inndeling av mat og dyr. Kritikken går vel på at han forsøker favne for bredt og kan for lite om mye av det han snakker om. Han prøver tross alt å forklare dagens situasjon ved å gå 13 000 år tilbake i tid (han mener at her ligger grunnlagt for hvordan verden er i dag), og det nesten utelukkende ved hjelp av geografi - dette på under femhundre sider. Det er en slags historisk determinisme der. Så ja, den fortjener kritikk - men der han er god, er han god. Human Societies er en mer deskriptiv bok.

Anonymkode: f1e7a...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mye man kan si om den. Men han er god på epidemier. Og god i sin geografiske inndeling av mat og dyr. Kritikken går vel på at han forsøker favne for bredt og kan for lite om mye av det han snakker om. Han prøver tross alt å forklare dagens situasjon ved å gå 13 000 år tilbake i tid (han mener at her ligger grunnlagt for hvordan verden er i dag), og det nesten utelukkende ved hjelp av geografi - dette på under femhundre sider. Det er en slags historisk determinisme der. Så ja, den fortjener kritikk - men der han er god, er han god. Human Societies er en mer deskriptiv bok.

Anonymkode: f1e7a...ecd

Nå fikk jeg lyst til å lese den. Hadde planer om å lese den i vår, men leste så mye negativt at jeg lot være. Er veldig interessert i geografi. Endte opp med å lese Prisoners of geography. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Kågebruker skrev:

Nå fikk jeg lyst til å lese den. Hadde planer om å lese den i vår, men leste så mye negativt at jeg lot være. Er veldig interessert i geografi. Endte opp med å lese Prisoners of geography. 

Er den god? På jakt etter god julelektyre.

Jo. Han har noen virkelig gode passasjer, men utelater selvfølgelig en masse. Han leser jo absolutt alt i lys av det moderne samfunnet, og mener grunnlaget for økonomisk fordeling er lagt allerede ved kontinentinndelingen. Da går han selvfølgelig glipp av en hele rekke elementer. Idéhistorie, mer generell historie, aktiv statspolitikk, kriger, etc. Men han har et fokus som er undervurdert likevel og mye av det er interessant. Hvordan han går til verks når han forklarer (via arkeologi) hvor de forskjellige dyrerasene oppstod, hvordan de fleste av dyrene som kunne domestiseres fantes i Eurasia, og mye mer, samt epidemiologien gjør det verdt det, synes jeg. Man kan jo hoppe litt frem og tilbake også.

Anonymkode: f1e7a...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 8.18, Bayley skrev:

Finnes det? En bok som tar for seg bo- og levekår fra menneskene startet å bo i hus, bytte til seg varer, etc, og frem til dagens kår. 

Anbefaler deg virkelig Human Societies. Den tar for seg alt dette på en enkel og likefrem måte. 

Anonymkode: f1e7a...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...