Gå til innhold

Strikket ferdig en genser. Etterbehandling.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å legge min genser i bløt nå. Men hvordan vet man at lufta er ute av genseren? Det bobler ikke..

Anonymkode: c5b4b...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å legge min genser i bløt nå. Men hvordan vet man at lufta er ute av genseren? Det bobler ikke..

Det bobla ikke her heller. Hadde den i en bøtte med kald vann. Dytta den litt nedi bøtta og helte så ut vannet. Så pakket jeg genseren inn i et håndkle (pølse) og pressa ut vannet. Lot den ligge på håndkle på gulvet for tørk. Bytta til tørre håndklær underveis. 

Anonymkode: 03575...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bobla ikke her heller. Hadde den i en bøtte med kald vann. Dytta den litt nedi bøtta og helte så ut vannet. Så pakket jeg genseren inn i et håndkle (pølse) og pressa ut vannet. Lot den ligge på håndkle på gulvet for tørk. Bytta til tørre håndklær underveis. 

Ble genseren større? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble genseren større? 

Nei heldigvis ikke. Men jeg turde knapt røre den. Har beholdt fasongen og størrelsen. Eneste forskjell er at maskene er penere. Jeg er skikkelig nervøs for våt ullgenser 😂 men en genser jeg strikket i alpakka ble lafsete så det ønsker jeg ikke skal skje igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei heldigvis ikke. Men jeg turde knapt røre den. Har beholdt fasongen og størrelsen. Eneste forskjell er at maskene er penere. Jeg er skikkelig nervøs for våt ullgenser 😂 men en genser jeg strikket i alpakka ble lafsete så det ønsker jeg ikke skal skje igjen.  

Godt å høre! Jeg målte lengden nå og den er blitt lengre.. selvom jeg ikke bare la den flatt ned. håper den krymper sammen litt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre! Jeg målte lengden nå og den er blitt lengre.. selvom jeg ikke bare la den flatt ned. håper den krymper sammen litt! 

Om genseren fortsatt er våt er det nå det er best å forme genseren, og forsøke å «pakke» den sammen igjen. Flytt nedre del av bolen opp til genseren har riktig lengde, og flytt så bulker oppover til hele genseren ligger flat. Løft og rist litt her og der så alt ligger løst, og stryk hånda over for å flate eventuelle bulker. Om genseren er fuktig nok bør maskene fint trekke seg sammen igjen.

Håper det er greit at jeg bryter inn med dette rådet, og at du snart har en perfekt ullgenser for vinterkulda😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...