Gå til innhold

Guttegjenger raner tilfeldige personer på gata


Drizzt

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Da må vi ha mye mer synlig politi i gatene, slå beinhardt ned på disse gjengene!

Dette har vært forsøkt.

Politikerne bevilger noen penger (later om de gjør noe), politiet bruker dem på administrasjon (det er tryggest på kontoret) og utviklingen forsetter som før (som varslet og advart om fra oss "rasister").

Skulle politiet finne på å ville gjøre noe med denne ukulturen vil det på et eller annet tidspunkt bli avslørt hvem og hvorfra disse gjengene kommer. Det vil slå beina under hele det multikulturelle eksperimentet.

Berøringsangst har den svakheten at maktapparatet må snu ryggen til når det begynner å ulme. Så må de vente med vannet til flammene er ute av kontroll. Det er vi, folket, som tar regninga for angsten, i form av utrygghet, vold, opptøyer og ubehag.

85% av velgerne digger denne løsningen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest badesangen
1 hour ago, Drizzt said:

Hvorfor ikke ha på dyre klær hvis de eller foreldrene har råd til det? For en rar logikk du har. ''Hvorfor går kvinner med korte kjoler og skjørt hvis de ikke ber om å bli voldtatt?'' er en utsagn i samme retning av det du skriver. Det er aldri offerets skyld for å ha blitt utsatt for en kriminell handling. Det samme gjelder fulle mennesker. Det er ikke en invitasjon og rettferdiggjør ikke at de blir utsatt for kriminelle handlinger selv om de dummer seg ut.

Syns du det er en rar logikk? Ville du oppført deg på samme måte på Køntrifestivalen i Sjåk, som i slummen i Sao Paolo? Gatelangs i Johannesburg? Og ja, i Oslo på nattestid i 2019? Jeg syns det er rar logikk å campe midt i grizzlybjørnland, svømme blant pirajaer, bade med haier.

Er det viktigere for deg at barnet ditt får flashe dyre klær og korte kjoler, enn at det skal være trygt? 

Jeg sa forøvrig aldri at det er "galt" å gå med synlige dyre klær osv, jeg snakket om å ikke ense omgivelsene sine. Situational awareness. Være årvåken og observant på det som skjer rundt deg. Spesielt viktig hvis du insisterer med å gå rundt med et rødt flagg på ryggen på denne måten.  Hvis du er et potensielt offer for slike gjenger som dette. Da bør du følge godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 time siden, badesangen skrev:

Syns du det er en rar logikk? Ville du oppført deg på samme måte på Køntrifestivalen i Sjåk, som i slummen i Sao Paolo? Gatelangs i Johannesburg? Og ja, i Oslo på nattestid i 2019? Jeg syns det er rar logikk å campe midt i grizzlybjørnland, svømme blant pirajaer, bade med haier.

Er det viktigere for deg at barnet ditt får flashe dyre klær og korte kjoler, enn at det skal være trygt? 

Jeg sa forøvrig aldri at det er "galt" å gå med synlige dyre klær osv, jeg snakket om å ikke ense omgivelsene sine. Situational awareness. Være årvåken og observant på det som skjer rundt deg. Spesielt viktig hvis du insisterer med å gå rundt med et rødt flagg på ryggen på denne måten.  Hvis du er et potensielt offer for slike gjenger som dette. Da bør du følge godt med.

De råd du gir, er gyldige, og folk burde absolutt på slike forhåndsregler hvis de kan.

Det forandrer ikke det faktum at det at vi i det hele tatt trenger å diskutere dette, viser et samfunn i fritt fall mot en kriminell slum. Akkurat slik du ser i Sør-Amerika og mange andre storbyer over hele verden.

Denne type gatekriminalitet må slå knallhardt ned på, og de skyldige fjernes fra samfunnet for godt. Politiet må få de ressurser og fullmakter de trenger, og de må stilles til ANSVAR. Manglende resultater må lede til konsekvenser, folk må stilles til veggs og sparkes om de ikke gjør en god nok jobb.

Vi kan ikke sitte i hver vår sofa og la denne ondskapen fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sirkelen skrev:

Oslo blir farligere og farligere. Jeg er i alle fall blitt redd for byen. Som vanlig er hverken politiets innsats eller eventuelle straffer i nærheten av å være effektive. 

Må bare si noe om dette. Politiet gjør en innsats jo! Men det står selvfølgelig ikke i avisene hver dag om hva de gjør. De er tilstede, de følger med, de jobber for å ha oversikt; hvilket de også får. De stopper også mennesker på gata, men her er det et problem at folk blir opprørte over det og føler det feil. Jeg har blitt oppsøkt av politiet selv da jeg var i et mer belastet område. De ville ha identitet. Veldig ubehagelig, for en føler seg liksom skyldig i noe, men jeg overlever jammen fint det, framfor at de ikke skal kunne gjøre det! Absolutt! 

Så ikke kritiser innsatsen deres. De burde kanskje ha fått mer resurser osv, eller, det burde de! Men fysøren, de gjør jammen en så god jobb de kan altså! 

Og så håper jeg de drittingene som er gjenger blir oppløst med tiden. Møkkaunger som ødelegger for så mange. Skulle sendt dem på sånn camp de gjør i statene. Så fikk de lært seg både å være ydmyke og disiplin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, badesangen skrev:

Men hvorfor er det fortsatt potensielle ofre der ute? Leser ikke foreldre nyheter? Bryr de seg ikke? Tenker de "det angår ikke oss. Det skjer ikke oss"? Ikke for å drive victim blaming, men Oslo er for meg en stor gåte. Jeg bor ikke i hovedstaden, men hver gang jeg nærmer meg tar jeg forholdsregler. Likevel ser jeg alltid ørten fulle jenter vandre alene gatelangs på kvelden. Gutter som flasher dyre klær og går med nesa i mobilen, uten å engang ense omgivelsene sine. Hva slags virkelighet lever de i?

Hvis Oslo er så jævlig og utrygt som disse nyhetssakene sier må det jo snart merkes. Folk må boikotte utestedene i frykt for å bli overfalt på vei hjem. Nekte å ta t-banen etter visse klokkeslett fordi det er så utrygt. Massekollaps og stenging av serveringsbransjen. Utesteder. Kollektivtransport. Foreldre som nekter å sende barna sine på skole. At sentrum legges øde etter midnatt. Rødlisting av hoteller og reiselivsbransjen. Det skjer jo ikke?

Det er ikke lov å advare. Det er rasisme.

I England fikk ikke barnehjemsansatte advare de 12 år gamle jentene mot grooming-gjengene. Fordi det var rasistisk. Dermed hadde disse gjengene ingen problemer med å finne nye "bytter".

Du kan jo prøve å advare kvinner mot å sette seg i passasjersetet i taxier. Det blir ropt opp om rasisme umiddelbart. Dermed får disse drosjesjåførene fortsette som de gjør. Det er tydeligvis helt greit at unge jenter får sine liv ødelagt heller enn at en utlending skal få sine følelser såret.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest libbloom

Det er hardt, men man bør begynne å se på mulighetene for å sende guttene med familiene ut av landet til opprinnelses landet dersom man blir dømt for vold og ran et visst antall ganger. Det er eneste måten å få stoppet dette her på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Sirkelen skrev:

De råd du gir, er gyldige, og folk burde absolutt på slike forhåndsregler hvis de kan.

Det forandrer ikke det faktum at det at vi i det hele tatt trenger å diskutere dette, viser et samfunn i fritt fall mot en kriminell slum. Akkurat slik du ser i Sør-Amerika og mange andre storbyer over hele verden.

Denne type gatekriminalitet må slå knallhardt ned på, og de skyldige fjernes fra samfunnet for godt. Politiet må få de ressurser og fullmakter de trenger, og de må stilles til ANSVAR. Manglende resultater må lede til konsekvenser, folk må stilles til veggs og sparkes om de ikke gjør en god nok jobb.

Vi kan ikke sitte i hver vår sofa og la denne ondskapen fortsette.

Det er kunsten å ha to tanker i hodet på en gang det. Dette er selvsagt et problem som må angripes fra flere retninger, politiet er et av de, så må det sees på sosialt, skole, boforhold, fattigdomsbekjempelse etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
14 minutter siden, Apis skrev:

Det er kunsten å ha to tanker i hodet på en gang det. Dette er selvsagt et problem som må angripes fra flere retninger, politiet er et av de, så må det sees på sosialt, skole, boforhold, fattigdomsbekjempelse etc....

Enig i at mange virkemidler behøves for forebygging.


Men mitt moralske standpunkt er at ingen ytre forhold unnskylder kriminalitet. De skyldige har en moralsk brist som gjør dem uegnet til å leve i et samfunn med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I frykt for å bli slått ned eller gruppevoldtatt av en gjeng på 10, forundrer det meg nok ikke om flere kommer til å ha på seg noe de evt kan komme til å måtte forsvare seg med. De kriminelle får en smekk på lanken, mens offeret for voldsgjerningen ender opp med varige mèn. Man har rett og slett ikke sjangs mot en svær gjeng, men med forsvarsspray i hånda og beredt, kan man kanskje rekke å springe unna. Vet det høres sykt ut, burde overhodet ikke være slik, men realiteten kan være ganske stygg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RosaMystica-O-P-N

Jeg ferdes ALDRI ute i Oslo etter 23 og etter 21 reiser jeg ikke øst for Majorstuen. Hater at dette får lov til å utvikle seg! 

Jeg husker da jeg var liten, det var en helt annen tid. Vi har til og med svenskene som eksempel, men går likevel i samme fella, tragisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RosaMystica-O-P-N
41 minutter siden, Misophonia skrev:

I frykt for å bli slått ned eller gruppevoldtatt av en gjeng på 10, forundrer det meg nok ikke om flere kommer til å ha på seg noe de evt kan komme til å måtte forsvare seg med. De kriminelle får en smekk på lanken, mens offeret for voldsgjerningen ender opp med varige mèn. Man har rett og slett ikke sjangs mot en svær gjeng, men med forsvarsspray i hånda og beredt, kan man kanskje rekke å springe unna. Vet det høres sykt ut, burde overhodet ikke være slik, men realiteten kan være ganske stygg.

Ja, herlighet. Til og med pepperspray er forbudt! Det er faktisk til å dø av dette landet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, RosaMystica-O-P-N said:

Ja, herlighet. Til og med pepperspray er forbudt! Det er faktisk til å dø av dette landet her!

Vi kan være glad for at disse gjengene ikke bruker pepperspray, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbing skal lønne seg. Hvem gidder gå på nav og få hjelp der når man kan tjene 70k i mnd på kriminalitet? Så lenge de fattigste ikke har en realistisk mulighet for å klare seg økonomisk, så er selvsagt ran et bedre alternativ. Mer kutt i velferd = mer kriminalitet. Og med dagens teknologi er det nok enklere enn noensinne å slippe unna, da man kan google seg frem til det meste. Dersom man ikke gidder satse på de fattige eller integrering, så er det åpenbart at kriminalitet vil stige. 

Idag har vi ikke en gang et bra tilbud til de ungdommene som blir tatt. Ingen måte å møte problemene på eller "rehabilitere" eller lignende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@MrBart De fleste foretrekker heldigvis både å jobbe og nave fremfor å rane. 

De fleste av innbyggerne i Norge i dag, foretrekker heldigvis ikke kriminalitet, ikke engang de fleste av naverne.  Hvordan skulle dagliglivet her sett ut da? Om det var slik?
 

Det satses på de fattige her i landet, både om vi sammenligner med andre land, og om vi sammenligner med tidligere årtier. Folk har det bedre økonomisk enn noen sinne. 

Fattigdom har aldri legitimert slik vold og slike ran. Det er heller ikke fattigdom som er årsaken. Det må være noe annet. Jeg vet ikke alt akkurat hva det er, men det er ikke fattigdom alene som er årsaken. Mulig en liten medvirkende faktor, men ikke hovedårsaken. Det må gjøre fullstendige analyser.
Det er en voldsom forakt i slike handlinger, ikke bare økonomisk vinning.

Det går faktisk kaldt nedover ryggen på meg, at jeg skal sende unge mine når de blir unge voksne ut i denne elendigheten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badesangen
On 11/6/2019 at 5:14 PM, MrBart said:

Jobbing skal lønne seg. Hvem gidder gå på nav og få hjelp der når man kan tjene 70k i mnd på kriminalitet? Så lenge de fattigste ikke har en realistisk mulighet for å klare seg økonomisk, så er selvsagt ran et bedre alternativ. Mer kutt i velferd = mer kriminalitet. Og med dagens teknologi er det nok enklere enn noensinne å slippe unna, da man kan google seg frem til det meste. Dersom man ikke gidder satse på de fattige eller integrering, så er det åpenbart at kriminalitet vil stige. 

Idag har vi ikke en gang et bra tilbud til de ungdommene som blir tatt. Ingen måte å møte problemene på eller "rehabilitere" eller lignende. 

Du er inne på noe, men i feil retning av hva du selv konkluderer med.

I stedet for at det ikke skal "lønne seg" å være kriminell (der du mener de bør dulles med å få mer penger av oss andre lovlydige skattebetalere), bør det heller koste mye mer å være kriminell. Strengere og hardere straff. Tøffere konsekvenser.

Hvem gidder rane noen for en ussel mobil, når konsekvensen er lang fengselstraff eller saftig bot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Dette kan du ikke si høyt. Du kan jo bli stemplet for rasist..venstresiden drar alltid dette kortet . En fin måte å kneble motstandere på. Like feig og sjofelsom disse guttene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sirkelen
19 timer siden, Madame Butterfly skrev:

@MrBart De fleste foretrekker heldigvis både å jobbe og nave fremfor å rane. 

De fleste av innbyggerne i Norge i dag, foretrekker heldigvis ikke kriminalitet, ikke engang de fleste av naverne.  Hvordan skulle dagliglivet her sett ut da? Om det var slik?
 

Det satses på de fattige her i landet, både om vi sammenligner med andre land, og om vi sammenligner med tidligere årtier. Folk har det bedre økonomisk enn noen sinne. 

Fattigdom har aldri legitimert slik vold og slike ran. Det er heller ikke fattigdom som er årsaken. Det må være noe annet. Jeg vet ikke alt akkurat hva det er, men det er ikke fattigdom alene som er årsaken. Mulig en liten medvirkende faktor, men ikke hovedårsaken. Det må gjøre fullstendige analyser.
Det er en voldsom forakt i slike handlinger, ikke bare økonomisk vinning.

Det går faktisk kaldt nedover ryggen på meg, at jeg skal sende unge mine når de blir unge voksne ut i denne elendigheten. 

Det handler, som du påpeker, dypest sett om forakt for samfunnet. Man trenger ingen dyp menneskekunnskap for å se at marginalisert innvandrerungdom uten motivasjon for skole og ærlig innsats bare føler avsky overfor den «vantro» majoriteten av nordmenn som lever et normalt liv med jobb og en inntekt. Da blir det å rane folk på gata med vold en «aktivitet» som slår to fluer i ett smekk: de tjener raske penger, og får utløp for sin aggresjon og hat mot nordmenn.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/2/2019 at 3:33 PM, bananbøy said:

For voksne folk på dagtid er det veldig trygt. Disse gjengene peker seg bevisst ut unge gutter som altså har begrenset mulighet til å forsvare seg, men likevel er gamle nok til å ha en mobil de kan stjele. Det var  mye slik der jeg vokste opp også. Men det var en som gikk på tømrerlinja på samme videregående skole som meg som ordnet opp rimelig greit når han ble presset inn i en bakgate av en slik gjeng. Han hadde på seg verktøybeltet så han vippet opp hammeren og slo den med all makt inn i kneet til en av gjengen. Og da forsvant de gitt...

Nå virker det som om disse "hyene gjengene"/utilpassede-guttene har fått litt bedre selvtillit, det var jo en voksen mann som ble angrepet denne gangen.

Jeg tror det eneste som virker i slike situation er fokusert og konsekvent selvforsvar, dersom man rygger og det ikke blir konsekvenser får forbryterne bedre selvtillit og vil bli enda mer offensive. 

Endret av Tiuren
- uteglemt "og"
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Tiuren skrev:

Nå virker det som om disse "hyene gjengene"/utilpassede-guttene har fått litt bedre selvtillit, det var jo en voksen mann som ble angrepet denne gangen.

Jeg tror det eneste som virker i slike situation er fokusert og konsekvent selvforsvar, dersom man rygger det ikke blir konsekvenser får forbryterne bedre selvtillit og vil bli enda mer offensive. 

Dette har du helt rett i. Jo flere som feiger ut, jo tøffere og mer selvsikre blir de kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/3/2019 at 6:23 AM, Drizzt said:

Hvorfor ikke ha på dyre klær hvis de eller foreldrene har råd til det? For en rar logikk du har. ''Hvorfor går kvinner med korte kjoler og skjørt hvis de ikke ber om å bli voldtatt?'' er en utsagn i samme retning av det du skriver. Det er aldri offerets skyld for å ha blitt utsatt for en kriminell handling. Det samme gjelder fulle mennesker. Det er ikke en invitasjon og rettferdiggjør ikke at de blir utsatt for kriminelle handlinger selv om de dummer seg ut.

Det er alltid forbryterens/overgriperens som har ansvar for ugjerningen, men min sikkerhet er mitt ansvar. Dersom jeg tar Porschen min (cab) og kjører den i ned i et parkeringshus på Oslo-S området og legger fra med mobil&lommebok i førersetet med caben nede mens jeg går på cafe, har jeg da ansvar for at det ble stjålet eller for at jeg ikke passet bedre på tingene mine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...