Gå til innhold

.


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har så og si levd på godteri i flere måneder, før jeg for 2 uker siden sa til meg selv at nok er nok. 

Jeg visste at det kom til å bli vanskelig. Min strategi har vært å ikke røre noe form for godteri i det hele tatt. Ingen erstatninger. Må rett og slett bare være sterk og holde ut. Jeg passer på å spise nok mat, og så drikker jeg Pepsi Max. Og når jeg virkelig er på nippet til å løpe til butikken, så har jeg satt på en film, drukket Pepsi Max og håpet at suget skulle gå over.

Føler meg ekstremt mye bedre uten alt sukkeret, så nå har det blitt en motivasjon i seg selv. 

Anonymkode: 63086...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svaret på hvordan man skal bli kvitt søtsuget er å kutte ut sukker og holde seg sterk. Det er vanskelig i noen dager, men så blir det lettere og lettere og lettere. Og alt sukker trigger søtsug i varierende grad. "Spis frukt når du får søtsug" betyr det samme som "gi etter for søtsuget ved å gi det søtt og oppretthold søtsuget". Kutt ut alt sukker. Det betyr også kutt ut frukt og honning. Naturlig sukker er også sukker. Kroppen ser ikke forskjell på det og du opprettholder søtsuget.

Anonymkode: 89703...8da

Både enig og ikke enig med deg. 

Ja, sukker er sukker. Har man som mål å kutte alt sukker så må faktisk alt kuttes inkludert frukt. Når det kommer til søtsug så er min erfaring at frukt ikke trigger søtsuget. Når jeg har søtsug så er det kaker, boller, smågodt, Nugatti etc. Jeg vil ha. Dette kan jeg få fryktelig cravings på. Når jeg da kutter dette ut så er frukt i starten skikkelig stusselig i forhold. Har i grunn ikke lyst på det en gang. Etter et par uker blir frukt godt igjen, men det å spise det trigger ikke noe søtsug hos meg slik all den junken gjør. Etter tre uker er søtsuget mitt borte. Tar jeg da en bit sjokolade så smaker det for søtt og jeg har ikke lyst på mer. 

En sjelden gang kjøper jeg noe sånt greier. Sånn som i går kjøpte jeg to kanelknuter. De var gode, men jeg er ikke fristet til mer i dag for jeg er ikke lenger avhengig av sukker. Selv om jeg spiser frukt nesten hver dag (snakk om feks en banan eller en klementin). Har aldri dette voldsomme suget som man får hele tiden når man spiser godteri og slikt ofte. Det er i grunn ganske deilig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk aktivitet eller trening hjelper! Min beste medisin mot sug på søtsaker eller annen usunn mat er lange gåturer, aller helst over ei mil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 10.56, Kniv & gaffel skrev:

Fysisk aktivitet eller trening hjelper! Min beste medisin mot sug på søtsaker eller annen usunn mat er lange gåturer, aller helst over ei mil. 

Å gå funker ikke for meg 🙈 Jeg går 20-30 tusen skritt hver eneste dag, og har ofte søtsug mens jeg går. :(

Anonymkode: 4a4f5...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å gå funker ikke for meg 🙈 Jeg går 20-30 tusen skritt hver eneste dag, og har ofte søtsug mens jeg går. :(

Anonymkode: 4a4f5...a0c

Jeg kan gjerne kjenne søtsug i begynnelsen av en gåtur, men det gir seg etter en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.11.2019 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Kutt ut alt sukker. Det betyr også kutt ut frukt og honning. Naturlig sukker er også sukker. Kroppen ser ikke forskjell på det og du opprettholder søtsuget.

Anonymkode: 89703...8da

Jeg var aldri sunnere enn da jeg spiste masse frukt hver dag; gikk nesten et halvt pr uten sjokolade. 

Nå er jeg fattig og har ikke råd til å spise like mye frukt som før. Frukt er godt, og ja, man får lyst på mer. Men det er kjempesunt. Spiste oftere frukt enn middag før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett avvenne deg over en liten periode. Kjipt, men det går fint. Gi det en liten uke uten, så skal du se at søtsuget demper seg betraktelig. 

 

Selv merker jeg effekten veldig tydelig. Holder meg som regel unna, men dagene etter jeg har spist søtsaker har jeg utrolig søtsug. 

Anonymkode: a6b13...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Svaret på hvordan man skal bli kvitt søtsuget er å kutte ut sukker og holde seg sterk. Det er vanskelig i noen dager, men så blir det lettere og lettere og lettere. Og alt sukker trigger søtsug i varierende grad. "Spis frukt når du får søtsug" betyr det samme som "gi etter for søtsuget ved å gi det søtt og oppretthold søtsuget". Kutt ut alt sukker. Det betyr også kutt ut frukt og honning. Naturlig sukker er også sukker. Kroppen ser ikke forskjell på det og du opprettholder søtsuget.

Anonymkode: 89703...8da

Det er ikke helt riktig, og tatt litt ut av sammenheng. Kroppen ser ikke forskjell på noe karbohydrat, alt ender som glukose enten det er raske eller trege karbohydrater. 

Det som er avgjørende er i hvilken grad det påvirker blodsukkeret, fordi det er rask økning og raskt fall som skaper den onde sirkelen. Det er kombinasjonen av dopaminresponsen ved hurtig blodukkerøkning og sultfølelsen ved hurtig fall som skaper den «onde sirkelen». 

I tillegg til dette er det også smakskombinasjoner som i seg selv kan føre til overspising og cravings.

Naturlige matvarer har i mindre grad denne kombinasjonen, og er stort sett mer sammensatt enn rent sukker. Frukt inneholder fiber, og sukker i en helt annen konsentrasjon en typiske søtsaker. Honning er et unntak.

Om karbohydratene er raske eller trege har mindre å si i praksis, fordi man bør se på den helhetlige sammensetningen av måltidet. Raske karbohydrater som inntas i et komplett måltid med fett, fiber og proteiner vil påvirke blodsukkeret på en helt annen måte enn de samme karbohydratene alene.

Å spise en frukt eller to når søtsuget melder seg er helt innafor og en god strategi. Det er rett og slett bare å prøve seg: Hvis man baserer kostholdet sitt på «whole foods» vil inntaket justere seg selv ganske intuitivt - fordi mat med naturlige smaker ikke stimulerer til overspising. 

Kroppen er i utgangspunktet ganske godt tilpasset til å regulere sånne ting selv, det er  det moderne kostholdet som har innført smakskombinasjoner, sammensetninger og matvarer som er helt unaturlig.

En annen ting, er man dehydrert melder det seg ofte som søtsug. Så det kan være lurt å drikke en halvliter vann og avvente litt før man spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukeshandling. Handle en gang i uken når du ikke er sulten. Ligg inn litt frukt eller bær får å døyve søtsug, men ikke stikk innom butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det hjulpet å legge til annen mat før jeg fjernet søtsakene. Jeg begynte å spise en diger skål med salat hver dag. Masse grønne salatblader, tomater, paprika, alt mulig egentlig for å få volum og næring uten så mange kalorier. Jeg har oppi litt bønner, frø og fetaost for å gjøre den mer mettende. Etter en megasalat har du ikke like mye plass til søtsaker. Jeg synes det er lettere å unngå søtsaker når jeg spiser mye sunn mat. Jeg innbiller meg at mye av det suget som jeg kjente tidligere skyldtes at kostholdet var for ensidig og at jeg ikke fikk i meg alle de næringsstoffene jeg trengte. 

Anonymkode: e6ed0...1df

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...