Gå til innhold

VG-artikkel om lettbrus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med VG+ som kan si hva som kommer frem her? 

Stor internasjonal studie: Hvor farlig er lettbrus egentlig? 

https://www.vg.no/i/jdMwJe

Anonymkode: aa1f2...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aspartam er forferdelig, og det meste av lettbrus inneholder det. I tillegg er det selvsagt farge og smak, som også annen brus inneholder. Det finnes ingen grunn til å drikke dette, og det har kun negative helseeffekter, så man trenger ikke lure på "hvor" skadelig det er. Bytt til farris (uten smak), bland med ferskpresset fruktjuice og rårørssukker eller honning, så har man en ypperlig erstatning.

Anonymkode: 51ee1...01f

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aspartam er forferdelig, og det meste av lettbrus inneholder det. I tillegg er det selvsagt farge og smak, som også annen brus inneholder. Det finnes ingen grunn til å drikke dette, og det har kun negative helseeffekter, så man trenger ikke lure på "hvor" skadelig det er. Bytt til farris (uten smak), bland med ferskpresset fruktjuice og rårørssukker eller honning, så har man en ypperlig erstatning.

Jeg var enig frem til du anbefalte fruktjuice, rårørsukker og honning...

Anonymkode: 6e5fe...720

• Liker 30
Skrevet

Aspartam er ikke farlig. Du skal drikke 800 liter DAGLIG før det KANSKJE blir farlig. Dette viser forskningen. Ikke tro på alt svada som dukker opp. Denne forskningen jeg nevner finner du på PubMed med søkeord aspartam+intake+dosage

Anonymkode: af5fb...629

• Liker 41
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forferdelig med aspartam?

Sukker er derimot beviselig skadelig, så å anbefale drikke med sukker er helsemessig idiotisk.

Vann med kullsyre er pyton etter min mening, her går det i ZerOh! sukkerfri saft.

• Liker 26
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var enig frem til du anbefalte fruktjuice, rårørsukker og honning...

Anonymkode: 6e5fe...720

Har du et bedre alternativ? Kaffe? Øl?

Frukt er noe av det absolutt sunneste du kan spise, samme med honning.

Skrevet

Alt er farlig hvis man får i seg for mye av det. Og da er det snakk om MYE før det er farlig. 

Anonymkode: 9a514...347

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Honning er sunt? Altså, det er nesten rent sukker og på ingen måte helsekost. Det er selvfølgelig ingenting i veien med å spise honning, men ikke fordi det er sunt. Jeg skal være med på at frukt er et sunnere alternativ, men om man har vanskelig for å holde vekta kan man fort gå på en sukkersmell her.

• Liker 6
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dette VG-artikkelen sier? At Aspartam er forferdelig?

Anonymkode: 13e38...4f1

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, Jdz said:

Honning er sunt? Altså, det er nesten rent sukker og på ingen måte helsekost. Det er selvfølgelig ingenting i veien med å spise honning, men ikke fordi det er sunt. Jeg skal være med på at frukt er et sunnere alternativ, men om man har vanskelig for å holde vekta kan man fort gå på en sukkersmell her.

Honning er sunt ja. Jeg skjønner ikke helt hva de mener i konklusjonen i denne artikkelen jeg linker til, men ser ut som de skriver at det "kan" være medisinske effekter men bevisene er utilstrekkelige. Negative helseeffekter er imidlertid 100% fraværende i de  studer som finnes, og det er mange interessante resultater som viser positive helseeffekter her, og effekt på sykdom, f.ex: 

"The ability of honey to act in reducing asthma-related symptoms or as a preventive agent to preclude the induction of asthma was showed. Chronic bronchitis and bronchial asthma were treated by oral honey consumption in animal modeling.[95] Furthermore, a study conducted by Kamaruzaman et al. showed that treatment with honey effectively inhibited ovalbumin-induced airway inflammation by reducing asthma-related histopathological changes in the airway and also inhibited the induction of asthma.[96]"
Honey and Health: A Review of Recent Clinical Research

• Liker 2
Skrevet

Kan vi ikke bare ha vanlig rent vann som vår tørstedrikk? Jeg drikker kanskje 300ml med sukkerbrus to x mnd. Kan ikke drikke flere ganger enn det da jeg faktisk blir avhengig. Enten om det er zero eller vanlig.

Anonymkode: af9c5...b91

• Liker 2
Skrevet

Men hva stod i VG+ artikkelen??

Anonymkode: 416c9...4f0

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skal lese deg opp igjen på studier om aspartam. Du skal opp i ganske mange 100 liter om dagen, før stoffet hat noe negativ virkning på kroppen. Dessuten, kalorier er kalorier, uansett hvilken kilde de kommer fra. Både slankeindustrien og tannlegen din gnir seg nok i hendene, dersom du drikker den sukkerbomba av ei oppskrift du anbefalte.

Anonymkode: 14778...efc

• Liker 10
Skrevet

De legene som har uttalt seg om forskningen har jo sagt rett ut at det ikke er ASPARTAMET i lettbrusen som er farlig, og at lettbrus er bevist gang på gang å ikke ha effekt på kroppen i særlig stor grad. Det betyr at denne forskningen viser at det må være andre faktorer ved folk som drikker mye lettbrus som gjør at de lever så mye kortere. Trenger jo ikke være brusen i seg selv, men kanskje mye brusdrikking betyr at vedkommende beveger seg mindre f.eks., eller at vedkommende spiser usunnere, kanskje har vedkommende andre uvaner i tillegg som er skadelige, osv. 

• Liker 9
Skrevet

Brus er brus. Den blir ikke automatisk veldig mye "bedre" eller "sunnere" bare fordi det står "uten sukker" på flasken... 

Anonymkode: 9c358...d91

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi ikke bare ha vanlig rent vann som vår tørstedrikk? Jeg drikker kanskje 300ml med sukkerbrus to x mnd. Kan ikke drikke flere ganger enn det da jeg faktisk blir avhengig. Enten om det er zero eller vanlig.

Anonymkode: af9c5...b91

Drikk selvsagt vann om du vil, så holder jeg meg til saft. Har aldri hørt om noen som har blitt avhengig av saft ;)

Skrevet

Kan noen skrive hva det står i artikkelen, og ikke bare egne meninger?😅

Jeg drikker 1 liter Pepsi Max om dagen. Hvor ille er det liksom?

Anonymkode: 9a46e...7f4

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du et bedre alternativ? Kaffe? Øl?

Frukt er jo nesten bare sukker og vann. Spis grønnsaker for sunnhet og unn deg en flaske pepsi max et par ganger i uka hvis du liker det, det kommer ikke til å påvirke helsetilstanden din.

Anonymkode: 438ae...f83

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen med VG+ som kan si hva som kommer frem her? 

Stor internasjonal studie: Hvor farlig er lettbrus egentlig? 

https://www.vg.no/i/jdMwJe

Anonymkode: aa1f2...3fb

De refererer kanskje til den samme forskningen som denne artikkelen gjør: https://forskning.no/mat-sykdommer-tarm-og-fordoyelse/folk-som-drikker-brus--bade-sukkerfri-og-vanlig--lever-kortere/1573126

Nemlig at folk som drikker brus i alle varianter lever kortere enn de som ikke drikker brus.

"I forskningsarbeidet har forskere fulgt forsøkspersonene over 16 år, og i løpet av den perioden hadde de som drakk mer enn 2 glass brus om dagen 17 prosent høyere risiko for å være døde etter 16 år sammenlignet med de som drakk under ett glass."

Skrevet

Enten dere "tror på" at aspartam er farlig eller ikke, så er brus ultraprosessert mat og det vet vi at er skadelig. Og de tilsetningsstoffene de på død og liv skal ha i all ultraprosessert mat er aspartam og MSG. Do the maths.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...