Gå til innhold

Hvordan kan sykelig overvektige folk gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner et vennepar hvor dama er ganske så overvektig og vil være godt inne på den høyeste kategorien på BMI-skalaen. Hun har kanskje det dobbelte av kroppsvekten hun burde ha hatt. Hun har begynt å slite med knær og kan derfor ikke holde på med så mye fysiske aktiviteter.

Selv har jeg de siste årene kjempet litt med vekten selv, rett inne på "overvektig" på BMI-skalaen, men klarer å komme meg ned på "normalvektig" med litt streng kontroll på kostholdet noen uker. Jeg vet derfor hvilken kamp med viljen det kan være å gå ned bare 6-7kg og hvor lett det er å falle tilbake. Så tenker jeg på de som kan gange denne kampen med 15.

Så hvordan i all videste verden klarer ordentlig overvektige folk å gå ned på normalt vis? Er det i det heletatt mulig med bare kostholdsendringer og fysisk aktivitet? Jeg regner ut at dersom man skal halvere kroppsvekten og klarer å gå ned 1% i uka som er maks anbefalt, så vil det gå rundt 70 uker. Og det forutsetter at det ikke er en eneste utskeielse underveis. Sier man at man skal gå ned 0.75% i uka som er mer realistisk, så går det 100 uker (altså 2 år). Er det mulig med bare kostholdsendringer, eller må man ta fedmeoperasjon på mage/tarm?

Anonymkode: 6d11c...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halverte kroppsvekten min på 3 år ved hjelp av kosthold og fysisk aktivitet, ingen operasjon. Synes ikke det var noen kamp, men hadde heller ingen tidsfrist eller konkret mål. Skeiet ut når det var naturlig og levde «strengt» når det var nødvendig. Telte kalorier en stund, men da hang jeg meg bare opp tallene, så kuttet det ganske fort. 

I dag, 7 år senere, har jeg et helt annet liv. Jeg elsket trening og fysisk aktivitet, kan ikke se for meg et liv uten. Spiser sunt og næringsrikt, men også usunt innimellom. Har ikke gått opp igjen. 
 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan ta tid. Men jeg er ganske sikker på at de 3 årene er verdt å ta seg tid til når man sliter med bevegelighet, aktivitet og vondter. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle studier tilsier at de ikke klarer det. Eller ikke klarer å vedlikeholde vekten dersom de klarer å gå ned i vekt.

Derfor er rådet til alle: ikke bli overvektig! Når man vet at kroppen alltid kjemper om å komme tilbake til den høyeste vekten man har hatt, så er det en håpløs kamp. 

Er du normalvektig eller bare litt overvektig og ser at du bare har lagt på deg 2 kg; ta tak i dette umiddelbart. Det er selvfølgelig aldri lett å gå ned i vekt, men 2 kg er ekstremt mye lettere å bli kvitt enn 20 eller 100. 

Anonymkode: caecc...8a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle studier tilsier at de ikke klarer det. Eller ikke klarer å vedlikeholde vekten dersom de klarer å gå ned i vekt.

Derfor er rådet til alle: ikke bli overvektig! Når man vet at kroppen alltid kjemper om å komme tilbake til den høyeste vekten man har hatt, så er det en håpløs kamp. 

Er du normalvektig eller bare litt overvektig og ser at du bare har lagt på deg 2 kg; ta tak i dette umiddelbart. Det er selvfølgelig aldri lett å gå ned i vekt, men 2 kg er ekstremt mye lettere å bli kvitt enn 20 eller 100. 

Anonymkode: caecc...8a9

Grunnen til dette har jeg lest er fordi kroppen vil tilbake til "normalvekt". Har man vært overvektig i mange år, og går ned i vekt, vil kroppen ønske å gå tilbake til der den var. Det tar oppmot 2 år for å skape nye vaner for kroppen, slik at den enklere vil greie å holde på nye vaner.

Anonymkode: f02bb...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er mulig. Men lett er det ikke. Jeg er på vei ned nå, så langt gått ned 20 kg. Fortsatt 20 igjen. I min erfaring er det lettere å gå ned jo tyngre du er. Man må bli strengere jo lavere ned man kommer. Teller kalorier og trener 3 dager i uka.  Klart det blir forskjell om en normalt har spist 3000-4000 kalorier om dagen og plutselig spiser 2000 for eksempel😉 men en må jo holde løpet ut. Det er der problemet kommer, en gir opp og spretter rett tilbake. 

Anonymkode: 00b51...09a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er mulig. Men lett er det ikke. Jeg er på vei ned nå, så langt gått ned 20 kg. Fortsatt 20 igjen. I min erfaring er det lettere å gå ned jo tyngre du er. Man må bli strengere jo lavere ned man kommer. Teller kalorier og trener 3 dager i uka.  Klart det blir forskjell om en normalt har spist 3000-4000 kalorier om dagen og plutselig spiser 2000 for eksempel😉 men en må jo holde løpet ut. Det er der problemet kommer, en gir opp og spretter rett tilbake. 

Anonymkode: 00b51...09a

Viktigeste man gjør er å godta det er lov å feile en dag. Problemet kommer når man feiler flere dager i strekk. Selv gått ned 30 kg, og da holdt stregt regime. Har gått opp og ned ett par kg siden, for prøver å finne hvor jeg bør ligge kalorimessig. Er flere år siden nå, så foruten de 2 kgene opp og ned i løp av ett år er jeg stabil i vekten. Men kommer noen slike uker der jeg tror jeg nå har normal apetitt og derfor overspiser.

Anonymkode: 7d513...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnen til dette har jeg lest er fordi kroppen vil tilbake til "normalvekt". Har man vært overvektig i mange år, og går ned i vekt, vil kroppen ønske å gå tilbake til der den var. Det tar oppmot 2 år for å skape nye vaner for kroppen, slik at den enklere vil greie å holde på nye vaner.

Anonymkode: f02bb...60e

Kroppen "ønsker" ingenting, kroppen er et biologisk system uten fri vilje. Hjernen din kan ønske ting, ikke kroppen.

Det er sant at vi instinktivt kanskje vil spise litt mer energi enn vi forbrenner, men hvis kroppen kunne ønsket seg ting ville den ønsket en sunn og normalvektig kropp med nok aktivitet og nok energi til å opprettholde seg selv, intet mer og intet mindre.

Anonymkode: ecf14...f89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Alle studier tilsier at de ikke klarer det. Eller ikke klarer å vedlikeholde vekten dersom de klarer å gå ned i vekt.

Derfor er rådet til alle: ikke bli overvektig! Når man vet at kroppen alltid kjemper om å komme tilbake til den høyeste vekten man har hatt, så er det en håpløs kamp. 

Er du normalvektig eller bare litt overvektig og ser at du bare har lagt på deg 2 kg; ta tak i dette umiddelbart. Det er selvfølgelig aldri lett å gå ned i vekt, men 2 kg er ekstremt mye lettere å bli kvitt enn 20 eller 100. 

Anonymkode: caecc...8a9

Har gått ned over 60 kg og holdt vekten uten problem i over 4 år nå, så dette gjelder jo langt fra alle. Greia er jo at man må endre livsstilen. De fleste som går ned i vekt har misforstått dette og går tilbake til gamle vaner relativt fort, særlig etter det de selv kaller en smell. Jeg teller hverken kalorier eller dropper usunn mat, snacks eller øl. Faktisk spiser jeg alt det hver eneste uke, flere ganger i uken også. Spiser ellers mye, men sunt og næringsrikt uten at jeg tenker kalorier. Spiser jeg for mye snacks og usunt går jeg opp som alle andre, men det er jo fordi jeg spiser for mye, ikke fordi kroppen min vil veie 130 kg. 
Kroppen min fungerer på samme måte som alle andres, til tross for at jeg har vært kraftig overvektig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned nesten 70kg. Var ikke noe mere hokus pokus en bedre kostholdsvaner, flere gåturer og snop bare på lørdager. Sånn kosthold jeg vokste opp med. 

Anonymkode: 51d3b...0ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må spises mindre og sunnere enkelt og greit. Jo tyngre man er jo mer vil man rase ned i vekt ved endring. Men det må tas valg. Å være overvektig handler om å lyve for seg selv for å fortsette som før for å sette samvittigheten til side. Selvbedrag og dårlige unnskyldninger må bevisstgjøres og kuttes ut. Og ikke bruke mat for å uttrykke følelser. Man spiser for å leve, man lever ikke for å spise. 

Anonymkode: 84947...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 10.12, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner et vennepar hvor dama er ganske så overvektig og vil være godt inne på den høyeste kategorien på BMI-skalaen. Hun har kanskje det dobbelte av kroppsvekten hun burde ha hatt. Hun har begynt å slite med knær og kan derfor ikke holde på med så mye fysiske aktiviteter.

Selv har jeg de siste årene kjempet litt med vekten selv, rett inne på "overvektig" på BMI-skalaen, men klarer å komme meg ned på "normalvektig" med litt streng kontroll på kostholdet noen uker. Jeg vet derfor hvilken kamp med viljen det kan være å gå ned bare 6-7kg og hvor lett det er å falle tilbake. Så tenker jeg på de som kan gange denne kampen med 15.

Så hvordan i all videste verden klarer ordentlig overvektige folk å gå ned på normalt vis? Er det i det heletatt mulig med bare kostholdsendringer og fysisk aktivitet? Jeg regner ut at dersom man skal halvere kroppsvekten og klarer å gå ned 1% i uka som er maks anbefalt, så vil det gå rundt 70 uker. Og det forutsetter at det ikke er en eneste utskeielse underveis. Sier man at man skal gå ned 0.75% i uka som er mer realistisk, så går det 100 uker (altså 2 år). Er det mulig med bare kostholdsendringer, eller må man ta fedmeoperasjon på mage/tarm?

Anonymkode: 6d11c...db1

Har hun spurt deg om hjelp eller har du startet etterforskning på egenhånd?? 

Anonymkode: 751f4...b68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har hun spurt deg om hjelp eller har du startet etterforskning på egenhånd?? 

Anonymkode: 751f4...b68

Jeg har startet etterforskningen på egenhånd.

Anonymkode: 6d11c...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være overvektig handler ikke om noe annet enn dårlige matvaner, lite trening og (beklager) latskap. I svært få tilfeller er medisiner en årsak til det. Jeg veide nærmere 100 kilo (1.60 cm). Jeg hadde mange unnskyldninger for hvorfor. Graviditet som krevde at jeg passet på ditt og datt, dårlig kne, unnskyldning etter unnskyldning. Når jeg skjerpet meg, gikk jeg ned 40 kilo og er i dag trent. 

Jeg kommer med en kvass kommentar fordi jeg selv har vært en av de med unnskyldninger og er oppgitt over at jeg klarte p la det gå så langt. 

Anonymkode: f02bb...60e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har gått ned over 80 kg gjennom kaloritelling og å gå minst 10 000 skritt hver dag. Tatt meg 5 år, og gikk ned aller mest i starten, men det går seg til, litt etter litt. ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Å være overvektig handler ikke om noe annet enn dårlige matvaner, lite trening og (beklager) latskap. I svært få tilfeller er medisiner en årsak til det. Jeg veide nærmere 100 kilo (1.60 cm). Jeg hadde mange unnskyldninger for hvorfor. Graviditet som krevde at jeg passet på ditt og datt, dårlig kne, unnskyldning etter unnskyldning. Når jeg skjerpet meg, gikk jeg ned 40 kilo og er i dag trent. 

Jeg kommer med en kvass kommentar fordi jeg selv har vært en av de med unnskyldninger og er oppgitt over at jeg klarte p la det gå så langt. 

Anonymkode: f02bb...60e

Du høres litt nyfrelst ut, på samme måte som de som nettopp har sluttet å røyke eller begynt å trene regelmessig. 

Imidlertid kan du ikke overføre kunnskap om deg selv til andre. Det du skriver er rett og slett ikke sant. Overvekt handler i tillegg om hormoner og hormonbalanse, og sannsynligvis også tarmbakterier. Enkelte forskere nevner også gener. Dette er veldig spennende og verdt å lytte til. Derfor er det å fordumme overvektsproblematikk med lettvinte svart-hvitt svar ganske uheldig. 

Selvsagt handler det om matvalg og vaner, men hvis to personer velger helt likt, hvorfor øker vekta til den ene mer enn den andre? 

Anonymkode: 69d4c...2fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres litt nyfrelst ut, på samme måte som de som nettopp har sluttet å røyke eller begynt å trene regelmessig. 

Imidlertid kan du ikke overføre kunnskap om deg selv til andre. Det du skriver er rett og slett ikke sant. Overvekt handler i tillegg om hormoner og hormonbalanse, og sannsynligvis også tarmbakterier. Enkelte forskere nevner også gener. Dette er veldig spennende og verdt å lytte til. Derfor er det å fordumme overvektsproblematikk med lettvinte svart-hvitt svar ganske uheldig. 

Selvsagt handler det om matvalg og vaner, men hvis to personer velger helt likt, hvorfor øker vekta til den ene mer enn den andre? 

Anonymkode: 69d4c...2fd

Har hørt et godt utrykk angående å ha anlegg for å bli fet. Det er som å holde en pistol, men det er du selv som velger å trekke av. Urettferdig som det er, betyr det simpelthen at har du anlegg for å legge på deg må du jobbe hardere enn andre for å holde normalvekt. Fedme kommer ikke fra ingensteds. Det er svært få unnskyldninger som er holdbar. Kan du ikke bevege deg, må man spise mindre kalorier. Har du lavere forbrenning må du spise mindre eller øke forbrenningen. Jeg sier ikke det er verken lett eller rettferdig, men vi kan velge selv hvordan vi lever livet. Er alle i en familie alkoholikere gjør man lurt i å ikke begynne å drikke. Osv osv. Vi kan ta valg ut fra våre forutsetninger og utfordringer. 

Anonymkode: a4bc7...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt individuelle forskjeller blant annet på apetitt og hvordan kroppen responderer på karbohydrater og annet. Selv merker jeg etter å ha drukket sukkerholdig brus at jeg etter en tid kan få en mer skrikende sultfølelse enn om jeg bare drikker vann. Mens for andre så har det kanskje ingen betydning, og det er kun kaloriene i brusen som utgjør forskjellen.

Anonymkode: 6d11c...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Å være overvektig handler ikke om noe annet enn dårlige matvaner, lite trening og (beklager) latskap. I svært få tilfeller er medisiner en årsak til det. Jeg veide nærmere 100 kilo (1.60 cm). Jeg hadde mange unnskyldninger for hvorfor. Graviditet som krevde at jeg passet på ditt og datt, dårlig kne, unnskyldning etter unnskyldning. Når jeg skjerpet meg, gikk jeg ned 40 kilo og er i dag trent. 

Jeg kommer med en kvass kommentar fordi jeg selv har vært en av de med unnskyldninger og er oppgitt over at jeg klarte p la det gå så langt. 

Anonymkode: f02bb...60e

Jeg ble feit etter at jeg ble voldtatt og fikk spiseforstyrrelse. Depresjon og ptsd også. Har før det trent hele oppveksten. Bare prøv å kalle meg lat, du. :) 

Anonymkode: dced7...c3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 1.49, SPOCA skrev:

Jeg har gått ned over 80 kg gjennom kaloritelling og å gå minst 10 000 skritt hver dag. Tatt meg 5 år, og gikk ned aller mest i starten, men det går seg til, litt etter litt. ;) 

Hvor mange kalorier lå du på i tillegg til 10 000 skritt? :) 

Anonymkode: dced7...c3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...