Gå til innhold

nyutdannet, hva gjør man? ikke rett til nav, ingen jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var nyutdannet uten jobb flyttet jeg hjem til foreldrene mine. Det var ikke det jeg hadde lyst til akkurat, men det eneste alternativet. Jeg hadde en sum på bsu, så ville ikke hatt krav på sosialhjelp heller. 

Anonymkode: f5c71...fcc

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Byggingeniører er brukelige innen mange felt. Sjekk slike som denne: https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=161435134

Anonymkode: 424f1...1a5

Og tar med denne: https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=160056499

N¨å har du litt å søke på, og husk at det er bare en måneds tid siden du var ferdig utdannet.

Hvis du vil ha jobb i Norge så er det lurt å befinne seg i landet.

Anonymkode: 424f1...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre har du ikke rett på ytelser fra nav så lenge du har penger på en bsu-konto. Jeg er i tilsvarende situasjon som deg, og har vært nødt til å leve av oppsparte midler frem til nå. Når kontoen er tom har man rett på sosialhjelp 

Anonymkode: 19418...e10

Kun penger satt inn i år kan kreves brukt. Tidligere spart, skal ikke røres :) 

Anonymkode: c93dc...d20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun penger satt inn i år kan kreves brukt. Tidligere spart, skal ikke røres :) 

Anonymkode: c93dc...d20

Det er ingen regel, men et unntak de kan innvilge. I utgangspunktet skal man måtte bruke bsu. 

Anonymkode: 553cb...07d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Kun penger satt inn i år kan kreves brukt. Tidligere spart, skal ikke røres :) 

Anonymkode: c93dc...d20

Joda, de kan definitivt be deg røre dem. De kan også be deg selge boligen, om du eier. Når de innvilger unntak fra dette, er det fordi det er snakk om korte perioder og en snarlig løsning på situasjonen. Hvis du står der uten konkrete fremtidsutsikter, vil de mest sannsynlig be deg tømme kontoen.

Litt av problemet her er at dette er skjønnsbasert. Du vet aldri hva utfallet blir før etter at saksbehandleren har vurdert ditt tilfelle. Hvorvidt TS får innvilget sosialhjelp uten å knerte BSU-kontoen er nærmest umulig å vite, da det spørs helt på hvordan NAV lokalt bedømmer situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke jobb i butikker? Bensinstasjon ? Peppes ? 

Skjønner det er demotiverende men du må jo ha en inntekt 

Anonymkode: 0940f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Får du ikke jobb i butikker? Bensinstasjon ? Peppes ? 

Skjønner det er demotiverende men du må jo ha en inntekt 

Anonymkode: 0940f...bd3

Butikkjobber er ofte vanskeligere å få enn relevant arbeid. For sånne som meg og trådstarter, som har rundet tredve og har høyere utdanning, er det ofte umulig å komme forbi to hundre søkere i tjueårene, der halvparten har et par år med erfaring fra butikk.

Arbeidsgivere antar sannsynligvis at vi bare tar jobben fordi vi må, og vil rømme så snart sjansen byr seg, og ærlig talt, de har jo rett.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggenæringa går så det suser, men det er jo alltid hardt å få en fot innafor. Hvor i landet er du? 
 

Sjekk feks etter jobber her: http://www.bygg.no/stillinger - i tillegg bruker de store firmaene å ha stillingsutlysninger på egne websider (og FB og LinkedIN). Ville i tillegg tatt en runde med CV og banke på dører, evt ringt rundt. Sjekk bygg.no ell. om det er noen frokostmøter eller andre hendelser (som gjerne er gratis), og prøv å skaffe deg noen kontakter på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun penger satt inn i år kan kreves brukt. Tidligere spart, skal ikke røres :) 

Anonymkode: c93dc...d20

Det er dessverre ikke sånn. Alle penger må brukes først. Også aksjer må selges.

Anonymkode: d7331...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var nyutdannet uten jobb flyttet jeg hjem til foreldrene mine. Det var ikke det jeg hadde lyst til akkurat, men det eneste alternativet. Jeg hadde en sum på bsu, så ville ikke hatt krav på sosialhjelp heller. 

Anonymkode: f5c71...fcc

Det samme gjorde jeg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok hele utdanningen min i utlandet og begynte å søke jobber ca. 9 måneder før jeg ønsket å returnere hjem til Norge. Fikk napp ganske kjapt og flyttet hjem dagen før jeg begynte i ny jobb. Jeg bodde hjemme hos mor og far mens jeg fikk kjøpt meg egen leilighet.

Jeg forstår ikke helt kronologien her: Bor du fortsatt i utlandet? Det kan ha mye å si, for mange arbeidsgivere betaler flyreise og ev. hotell for å få deg på intervju (det gjorde alle da jeg søkte). Dermed er det dyrere å satse på deg. Før inn en norsk adresse i stedet.

Bor du i Norge? Du nevner framleie, har du i så fall leid deg leilighet uten å ha en jobb? Er foreldrene dine i live? Kan du ikke bo hos dem mens du søker? Da får du minimalt med utgifter. Jeg skjønner at det er kjipt, men det hjelper veldig.

Anonymkode: 92430...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt. Jeg var nyutdannet i 2017. Høyere utdanning som «faller mellom to stoler», overkvalifisert hos noen, underkvalifisert hos de hakket over, et tolkningsspørsmål. Forstå det den som kan. Var heldig og fikk et vikariat i mangel på folk(de så på meg som overkvalifisert og dyr i drift, jeg stortrivdes i jobben). Ble gravid og vikariatet gikk ut mens jeg var i perm. Korte småoppdrag, men alle på fulltid etter det. Nå går jeg arbeidsledig etter endte oppdrag(snart 3 mnd ledig) og har heldigvis krav på dagpenger, uten det hadde det ikke gått med barn, hus og bil. Gikk som deg de første to mnd etter endt utdanning, hadde forutsett det og spart og jobbet litt i «studentjobben» mens jeg ventet på jobb. Håper det ordner seg for oss begge! 

Anonymkode: e8921...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i nesten samme situasjon som deg etter jeg var ferdigutdannet. Registrerte meg som arbeidssøker hos NAV, men fikk egentlig beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg med noe. Fikk også beskjed om at jeg ikke hadde krav på noe støtte siden jeg jo bare kunne bo gratis hos foreldrene mine. Jeg bodde da der i åtte måneder uten ei krone i inntekt før jeg endelig fikk jobb

Anonymkode: 45533...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen! (må få ordnet navnet) 

Takk for tips og lenker og erfaringer. 
Har forresten finspisset cv osv. det er nok mer det at jeg føler at jeg ikke får oppmerksomhet eller faller mellom stolene. Nevner dere i cv'en hva dere kan kompensere erfaringen med, eller lar dere det komme naturlig fram i søknaden? Dere som var nyutdannet / arbeidsledig og fikk jobb etter lenge, fikk dere bare napp til slutt hos en eller hvordan gikk det seg til?

Søker på det som er ute på nett og byråer men har ikke fått svar. Foreldrene har hjulpet meg i 8 år så står jeg på egne ben nå, pluss de bor på et lite sted på innlandet.  Har hatt framleie i Oslo fra september da jeg hadde spart en husleie, fordi jeg var litt for optimistisk.


Skal forhøre meg om tiltaks penger og hva annet de kan gjøre, takk. Og jeg har ikke noe imot med "low key" jobber, problemet  (som jeg leser at OKAPI og flere deler med meg) er at arbeidsgivere får inntrykk av at jeg utnytter dem og får avslag. Føler det litt slik. Samtidig kan det være at studenter snapper opp småjobber fordi de er fleksibel på dagtid i flere år, noe jeg ikke er når jeg får jobb. Derfor jeg vurderer å skrive at jeg ikke ønsker høy lønn, eller gratis opplæring for å stille på linje med studenter, men det kan jo også virke rart også. 

Verdens vanskeligste jobb er å lete etter jobb er det ikke det man sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det nevnes at du studerer i utlandet. Hvis dette stemmer, kan det være slik at arbeidsgiverw ikke kjenner utdannelsen din? Noen er skeptiske til noe som er ukjent. Husk i tilfelle å skrive noe om utdannelsen og hva det tilsvarer i Norge.

Ikke skriv at du nærmest jobber gratis. Det må ikke bli slik i Norge at vi skal gå på knær for arbeidsgiver. Sjekk ut XXL-og Espresso House-sakene som eksempel på hva som skjer. Ikke bli med på underbetaling og dårlige kontrakter.

Anonymkode: 469b1...2c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har fått graden omgjort i norge.

Hvordan er det med networking? snakket med venner i branjsen, og de har bare fått jobb gjennom bekjente og sa det er umulig å komme seg noen vei uten dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, anonym ss skrev:

Takk! Har fått graden omgjort i norge.

Hvordan er det med networking? snakket med venner i branjsen, og de har bare fått jobb gjennom bekjente og sa det er umulig å komme seg noen vei uten dette...

Jeg tok hele utdanningen min i utlandet (bachelor + master, fem år totalt) og hadde null nettverk i Norge. Fikk likevel omtrent den første jobben jeg søkte på, innenfor en bransje som visstnok verdsetter nettverk høyt. Så det trenger ikke nødvendigvis stemme!

Men du kan jo begynne å bygge nettverk nå, du har vært hjemme en måned? Har du vært på alumnitreff gjennom ANSA, bransjekvelder eller hva som nå er relevant for din bransje?

Anonymkode: 92430...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv opp referanser fra tidligere arbeidsforhold selv om det er annen bransje. En potensiell arbeidsgiver kan ønske å få vite noe om du kom presis, hvordan du skjøttet oppgavene dine, tok du ansvar, fungerte du godt i arbeidsmiljøet, sto du på ekstra ved behov osv. Altså ting som er gode egenskaper hos en ansatt, men bransjeuavhengig. 

Vurder om en studieveileder kan være referanse, hvis du feks skrev en oppgave som del av utdanningen. Har du hatt styreverv el, kan en referanse derfra også oppgis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 10/31/2019 at 1:37 PM, AnonymBruker said:

Jeg tok hele utdanningen min i utlandet (bachelor + master, fem år totalt) og hadde null nettverk i Norge. Fikk likevel omtrent den første jobben jeg søkte på, innenfor en bransje som visstnok verdsetter nettverk høyt. Så det trenger ikke nødvendigvis stemme!

Men du kan jo begynne å bygge nettverk nå, du har vært hjemme en måned? Har du vært på alumnitreff gjennom ANSA, bransjekvelder eller hva som nå er relevant for din bransje?

Anonymkode: 92430...cec

Ja, nå skal det sies jeg er en sjenert person. Men har brukt de siste ukene til å kaste meg ut der (har forståvidt prøvd å delta på ting før det) og brukt alle kanaler jeg kunne tenke på og fikk et intervju gjennom anbefaling. Er nå blitt ansatt i går og er veldig lettet. Trenger ikke nødvendigvis stemme at man trenger nettverk nei, men her hjalp det meg å slutte å være litt nedfor og flau over å være arbeidsledig og heller fortelle verden at jeg trengte jobb den siste tiden. 
Takk for alle tips, håper det kommer til nytte for flere i samme situasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, anonym ss skrev:

Ja, nå skal det sies jeg er en sjenert person. Men har brukt de siste ukene til å kaste meg ut der (har forståvidt prøvd å delta på ting før det) og brukt alle kanaler jeg kunne tenke på og fikk et intervju gjennom anbefaling. Er nå blitt ansatt i går og er veldig lettet. Trenger ikke nødvendigvis stemme at man trenger nettverk nei, men her hjalp det meg å slutte å være litt nedfor og flau over å være arbeidsledig og heller fortelle verden at jeg trengte jobb den siste tiden. 
Takk for alle tips, håper det kommer til nytte for flere i samme situasjon. 

Gratulerer, så gode nyheter! Jeg er også sjenert og HATER nettverksbygging, men må man så må man. Og det er flott at det ga så kjapp uttelling!

Anonymkode: 92430...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...