Gå til innhold

nyutdannet, hva gjør man? ikke rett til nav, ingen jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! 
Jeg er nyutdannet nå i september. Jeg har studert i 6 år, og er nå 30, litt gammel til å være nyutdannet ja. Jeg har ca 14 mnd erfaring, men har hatt andre småjobber i flere butikker, cafeer osv,  bare ikke de siste 4 årene. Nå har jeg søkt i 3mnd uten hell, først på relevante jobber, så på alle typer jobber samt bemanningsbyrå, tidligere sjefer, venner osv men ingen hell. og vet ikke hvor jeg skal henvende meg fordi jeg klarer ikke å betale for meg lenger 😌. Er det flere der ute som har hatt det vanskelig som nyutdannet og har tips og god erfaring med hvordan man kan gå fram. 

Jeg har tatt hele utdanningen i utlandet og derfor ikke hatt inntekt i norge de siste årene forutenom en sommerjobb i fjor. Jeg har fått høre at nav da ikke kan hjelpe meg. Mindre jobber som bokhandel, matbutikk osv kaster søknaden min fordi jeg virker for "overkvalifisert." selv om jeg tilpasser søknaden til de mindre jobbene. De store firmaene som er relevante for meg krever 5 års erfaring og avviser meg samtidig som at jeg føler meg gammel til å være nyutdannet, en 5 år yngre person som er nyutdannet står jo sterkere liksom. Har ingen tidligere sjefer å kontakte siden alle har byttet bransje siden jeg jobbet i norge sist (3 år siden og mer). Faller i mange gruver her, og vil gjerne høre tips fra andre 

Anonymkode: 5a955...e62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er på ingen måte gammelt å være nyutdannet som 30åring, spørsmålet er innen hvilken retning du har tatt studie i. Finnes det jobber i bransjen?

Anonymkode: f8da2...dcb

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: meld deg som arbeidsledig på NAV. Les deg opp på ytelser der. Det tar en stund før du evt får utbetaling, men blir det krise for deg før det bør du sjekke ut nødhjelp/sosialhjelp. (Husker ikke hva ting heter lenger.) Du får ikke mye penger, men nok til litt mat. Frem til du får deg jobb bør du kutte ned på alle utgifter du ikke trenger. Netflix-abb, treningssenter-abb osv blir en del penger om man legger alle slike sammen. Finn billigste mobilabb, strøm osv. Lev billig når det kommer til mat.

Fortsett å sende inn søknader. Ikke tenk på at større firma ønsker kandidater med 5 års erfaring. Det er det de ønsker, men veldig sjelden står det oppført under 'krav'. Uansett sender du inn en søknad. Man må ikke oppfylle alle ønsker arbeidsgiver har. De fleste fyller noen, veldig få fyller alle. (I så fall søker det som regel mer krevende utfordringer.) 

Når det gjelder referanser kan du bruke en tidligere kollega. Din tidligere sjef kan fremdeles være referanse selv om han jobber et annet sted. Så lenge de husker deg og har noe å fortelle kan du godt bruke dem. Spør dem! 

Anonymkode: 469b1...2c8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere! 
Jeg er nyutdannet nå i september. Jeg har studert i 6 år, og er nå 30, litt gammel til å være nyutdannet ja. Jeg har ca 14 mnd erfaring, men har hatt andre småjobber i flere butikker, cafeer osv,  bare ikke de siste 4 årene. Nå har jeg søkt i 3mnd uten hell, først på relevante jobber, så på alle typer jobber samt bemanningsbyrå, tidligere sjefer, venner osv men ingen hell. og vet ikke hvor jeg skal henvende meg fordi jeg klarer ikke å betale for meg lenger 😌. Er det flere der ute som har hatt det vanskelig som nyutdannet og har tips og god erfaring med hvordan man kan gå fram. 

Jeg har tatt hele utdanningen i utlandet og derfor ikke hatt inntekt i norge de siste årene forutenom en sommerjobb i fjor. Jeg har fått høre at nav da ikke kan hjelpe meg. Mindre jobber som bokhandel, matbutikk osv kaster søknaden min fordi jeg virker for "overkvalifisert." selv om jeg tilpasser søknaden til de mindre jobbene. De store firmaene som er relevante for meg krever 5 års erfaring og avviser meg samtidig som at jeg føler meg gammel til å være nyutdannet, en 5 år yngre person som er nyutdannet står jo sterkere liksom. Har ingen tidligere sjefer å kontakte siden alle har byttet bransje siden jeg jobbet i norge sist (3 år siden og mer). Faller i mange gruver her, og vil gjerne høre tips fra andre 

Anonymkode: 5a955...e62

Noen må flytte for å få seg jobb, mange må ta andre jobber før de får det de er utdannet innen. Det er helt vanlig. 

Anonymkode: b156a...876

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen penger igjen på kontoen har du krav på sosialstøtte/livsopphold.

Anonymkode: 24f3d...26f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Registrer deg på Nav. 

Avtal et møte med NAV. 

Send søknader på alt som kan vøre relevant uansett krav fra arbeidsgiver. 

Ta med deg en bunke med åpne søknader og stikk innom alle steder du kunne tenke å jobbe (uansett om det er relevant eller ikke) som er i nærhereten (kjøreavstand) 

Anonymkode: 6aa91...646

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er på ingen måte gammelt å være nyutdannet som 30åring, spørsmålet er innen hvilken retning du har tatt studie i. Finnes det jobber i bransjen?

Anonymkode: f8da2...dcb

Ts her. takk for innspill dere.

Det er nå som jeg får avslag på kassajobber og bemanningsbyrå at jeg kjenner jeg er bekymra og føler jeg faller mellom kategorier. Vet man bare må stå på altså, jeg vet det ikke alltid går på skinner, og det er ikke lett å være nyutdannet med million-gjeld nedover ryggen. Tenker det bare er godt å høre fra andre som opplever dette og har funnet en vei framover økonomisk for å klare seg. Har noen god erfaring med  utradisjonelle veier? jeg mener, vurderer å trappe opp hos store firma og spørre om å få gitt cv til ceo, evenutelt skrive i cvn til kassajobbet at jeg ikke forventer høy lønn liksom, tilby meg å jobbe gratis første uke.. jeg vet ikke, hva funker? 🙃

Jeg har en bsu konto,og er kjemperedd for å ta hull på den. Arv er ikke aktuelt.. Har gått innom mange steder osv det har jeg. Eneste jeg ikke har gjort er å vurdere å flytte fordi jeg har leiekontrakt (framleie vel og merke) og kontakte nav fordi jeg vet at jeg ikke har rett til dagpenger, men var usikker på de andre mulighetene. 

Jeg er byggingeniør og men har også fagbrev. Lite jobber på markedet ja.. har tilbydd meg å skygge noen for å bygge cv en, men det er ingen vane virker det som.

Anonymkode: 5a955...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har fagbrev i bunnen? Da tenker jeg du blir nødt til å søke på denne jobben fordi det er folk som deg de jakter etter! 

Anonymkode: 424f1...1a5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hva du er utdannet til.  

Ja dette er tøft, men muligens du trenger hjelp til å justere dine jobbsøknader slik at de får mer oppmerksomhet i de firmaene du sender til.  Har også tro på å følge opp en søknad med å ringe for å høre hor du står.  Dette viser interesse og navnet ditt får mer oppmerksomhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige i en slik situasjon er å leve på foreldrene, og håpe at det snart løser seg med jobb. Du bør i alle fall registrere deg som arbeidssøker i NAVs system, og kreve å få et møte med en veileder om hva du bør gjøre.

Anonymkode: 6aff9...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre har du ikke rett på ytelser fra nav så lenge du har penger på en bsu-konto. Jeg er i tilsvarende situasjon som deg, og har vært nødt til å leve av oppsparte midler frem til nå. Når kontoen er tom har man rett på sosialhjelp 

Anonymkode: 19418...e10

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. takk for innspill dere.

Det er nå som jeg får avslag på kassajobber og bemanningsbyrå at jeg kjenner jeg er bekymra og føler jeg faller mellom kategorier. Vet man bare må stå på altså, jeg vet det ikke alltid går på skinner, og det er ikke lett å være nyutdannet med million-gjeld nedover ryggen. Tenker det bare er godt å høre fra andre som opplever dette og har funnet en vei framover økonomisk for å klare seg. Har noen god erfaring med  utradisjonelle veier? jeg mener, vurderer å trappe opp hos store firma og spørre om å få gitt cv til ceo, evenutelt skrive i cvn til kassajobbet at jeg ikke forventer høy lønn liksom, tilby meg å jobbe gratis første uke.. jeg vet ikke, hva funker? 🙃

Jeg har en bsu konto,og er kjemperedd for å ta hull på den. Arv er ikke aktuelt.. Har gått innom mange steder osv det har jeg. Eneste jeg ikke har gjort er å vurdere å flytte fordi jeg har leiekontrakt (framleie vel og merke) og kontakte nav fordi jeg vet at jeg ikke har rett til dagpenger, men var usikker på de andre mulighetene. 

Jeg er byggingeniør og men har også fagbrev. Lite jobber på markedet ja.. har tilbydd meg å skygge noen for å bygge cv en, men det er ingen vane virker det som.

Anonymkode: 5a955...e62

Ts, har du forsøkt vikarbyra. Tror mange jobber i byggebransjen kan gå gjennom der. Søk opp store selskaper som Veidekke etc. Det burde absolutt være rom for deg i dagens arbeidsmarked.

Endret av Cordelia
Fjernet info.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis i samme situasjon som deg, bortsett fra jeg er litt eldre og har en del med arbeidserfaring. Jeg har også en BSU-konto jeg nødig vil knekke, så lever enn så lenge på sparepenger mens jeg søker jobb. Får heldigvis også litt freelance-arbeid, så er ikke krise ennå, men jeg deler dine bekymringer.

Jeg ville kontaktet NAV. Selv om du sannsynligvis ikke får innvilget sosialhjelp, er det en sjanse for at de kan ordne et tiltak for deg, så du kvalifiserer til tiltakspenger. Da kan du i det minste klare deg litt lengre enn du gjør på egenhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du kan snakke med noen av de du har fått avslag hos (bemanningsbyråene f.eks) og høre hva årsaken er til at du får avslag? Kanskje det er det du skriver, men om det er noe annet så kan du få tilbakemelding på dette og gjøre noen endringer? 

Jeg slet også med å få jobb som nyutdannet for 15 år siden- men fikk jobbe 100% i den jobben jeg hadde mens jeg studerte, så jeg klarte meg på den måten. Jeg var ikke så villig til å flytte på meg pga familiesituasjonen. Mange av jobbene var i Oslo- som for meg var helt uaktuelt. 

Lykke til- det ordner seg til slutt!

 

Anonymkode: 96fa8...c91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er landets ledige jobber for byggingeniører akkurat nå: https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?q=byggingeniør

Alle vil selvfølgelig ikke være midt i blinken, noen vil ligge utenfor, men det finnes jobber ejg absolutt vil mene du er aktuell for:

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=159137130

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=160054705

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=161333870

- dette var bare et utvalg jeg sopte sammen i farten. Jeg har fremdeles størtst tro på at den først stillingen jeg la til deg er noe som vil være midt i bliken siden du har et fagbrev i bunnen.

Anonymkode: 424f1...1a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kanskje du kan snakke med noen av de du har fått avslag hos (bemanningsbyråene f.eks) og høre hva årsaken er til at du får avslag? Kanskje det er det du skriver, men om det er noe annet så kan du få tilbakemelding på dette og gjøre noen endringer? 

Det er nesten garantert pga. manglende erfaring. Har hørt med et par byråer/arbeidsgivere selv, og aldri opplevd at problemet er at noe må fikset på CVen eller noe sånt.

Anonymkode: c1d16...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...