Gå til innhold

Skal Oslo hete noe annet på samisk?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, SøtMelon skrev:

Men Norge er jo et norskt land. Ikke samisk..

..inntil den uhåndgripelige ideen om flerkultur entret bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det faktisk var et mye brukt samisk navn på Oslo, hadde jeg hatt null problem med det. Virker dog litt tullete å finne på et navn, bare for å gjøre det. Dyrt høres det også ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, SøtMelon skrev:

Men Norge er jo et norskt land. Ikke samisk..

Jeg er same og norsk statsborger, som alle samer født i Norge. Noe samisk land finnes ikke. Det finnes derimot samer i de nordiske land, som Finland og Sverige samt Russland.

Om du vil generalisere samene enda mer kan du dele dem opp i for eksempel sørsamer,  sjøsamer og skoltesamer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Oida skrev:

Jeg er same og norsk statsborger, som alle samer født i Norge. Noe samisk land finnes ikke. Det finnes derimot samer i de nordiske land, som Finland og Sverige samt Russland.

Om du vil generalisere samene enda mer kan du dele dem opp i for eksempel sørsamer,  sjøsamer og skoltesamer.

Men Sverige og Danmark har jo ett språk. Skiltene deres er bare på svensk og dansk. Er det ikke litt rart da at vi i Norge skal ha to språk? 

Norsk, svensk og dansk er språk som ligner på hverandre. Hvorfor er samisk da så forskjellig utifra disse andre tre skandinaviske språkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oida skrev:

Jeg er same og norsk statsborger, som alle samer født i Norge. Noe samisk land finnes ikke. Det finnes derimot samer i de nordiske land, som Finland og Sverige samt Russland.

Om du vil generalisere samene enda mer kan du dele dem opp i for eksempel sørsamer,  sjøsamer og skoltesamer.

Hvis dere er norske, hvorfor er utseendet deres da så forskjellig fra oss norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, SøtMelon skrev:

Hvis dere er norske, hvorfor er utseendet deres da så forskjellig fra oss norske?

🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, The Kitten skrev:

🤦‍♀️

Samene er jo noe lavere, har mørkt hår, høye kinnben og litt skjeve øyne.

Tar jeg feil mener du? 

Jeg har ingen problem med å se hvem som er same :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Oslo skal ha samisk navn, er jeg spent på om det blir nordsamisk, sørsamisk, pitesamisk eller lulesamisk. Samisk er nemlig ikke ett språk. Nordsamisk og sørsamisk er like forskjellig som norsk og tysk. 

Da Bodø skulle ha samisk navn, brøt det nesten ut krig mellom samene, skulle byen hete Buovda eller Boddodjå? 

Stedsnavn er som egennavn, de bør ikke oversettes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 11.11, Antoinette skrev:

De kan kalle byen hva de vil for min del bare de ikke kommer hit :laugh:

og ja, jeg vet det bor mange samer i Oslo.

Hva mener du med "bare de ikke kommer hit"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Chiubi said:

Hvis Oslo skal ha samisk navn, er jeg spent på om det blir nordsamisk, sørsamisk, pitesamisk eller lulesamisk. 

Sørsamisk, står det i artikkelen.

1 hour ago, Chiubi said:

Stedsnavn er som egennavn, de bør ikke oversettes. 

Skal vi da slutte å bruke norske navn på land og byer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SøtMelon skrev:

Samene er jo noe lavere, har mørkt hår, høye kinnben og litt skjeve øyne.

Tar jeg feil mener du? 

Jeg har ingen problem med å se hvem som er same :)

Ja det er klart, vi er 140 cm, har sort hår og så skjeve øyne at vi knapt ser hele gjengen. Så trist at du blir belemret med slike utskudd i landet ditt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, SøtMelon skrev:

Men Sverige og Danmark har jo ett språk. Skiltene deres er bare på svensk og dansk. Er det ikke litt rart da at vi i Norge skal ha to språk? 

Norsk, svensk og dansk er språk som ligner på hverandre. Hvorfor er samisk da så forskjellig utifra disse andre tre skandinaviske språkene?

Nord Sverige har skilt på svensk/samisk som nord Norge har skilt på norsk/ samisk. Er det et stort problem for deg?  Danmark er ikke et land med samisk bosetting, dermed ingen skilt med dansk/samisk.

Finsk er veldig forskjellig fra norsk, svensk og dansk. Men kanskje Finland ikke er et skandinavisk land i din virkelighetsoppfatning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Miklo Velka skrev:

Sørsamisk, står det i artikkelen.

Skal vi da slutte å bruke norske navn på land og byer?

En ting er å slutte å lage nye navn, en annen ting er å slutte å bruke navn som allerede er innarbeidet i språket. 

Heldigvis er norsk verstinger på dette i forhold til andre språk, og bruker ofte det samme navnet, eller nær det, som det lokale språket. Som for eksempel Hellas, Italia og Tyskland (direkte oversatt fra Deutchland). I motsetning til Grekerland, Italien/Italy og Germany. Samme med en rekke byer, som ofte har andre varianter i på andre språk. London, Venezia, Firenze, Milano, München og Roma. 

Endret av Example
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Chiubi skrev:

Hvis Oslo skal ha samisk navn, er jeg spent på om det blir nordsamisk, sørsamisk, pitesamisk eller lulesamisk. Samisk er nemlig ikke ett språk. Nordsamisk og sørsamisk er like forskjellig som norsk og tysk.

Det er vel mer riktig å kalle samisk en språkgruppe enn ett språk. Den vanlige feiloppfatningen om samisk som ett språk er nok ikke helt ulik vanlige feiloppfatninger om tyrkisk, iransk og kurdisk hver for seg som ett språk, mens det egentlig er flere tyrkiske, iranske og kurdiske språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Oida skrev:

Nord Sverige har skilt på svensk/samisk som nord Norge har skilt på norsk/ samisk. Er det et stort problem for deg?  Danmark er ikke et land med samisk bosetting, dermed ingen skilt med dansk/samisk.

Finsk er veldig forskjellig fra norsk, svensk og dansk. Men kanskje Finland ikke er et skandinavisk land i din virkelighetsoppfatning?

Finland klassifiseres ikke som et skandinavisk land. I likhet med Norge, Sverige og Danmark regnes Finland som et nordisk land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 22.50, SøtMelon skrev:

Men Norge er jo et norskt land. Ikke samisk..

Jeg må innrømme at jeg blir overrasket over kunnskapsløsheten på dette forumet her (hva med å ta seg en tur på biblioteket? Tror enkelte har godt av det.) Noen sammenligner samisk med urdisk, mens andre påstår at "Norge er et norskt land." 

Jeg har ingen problemer med at Oslo får et samisk navn, samisk er tross alt et offisielt språk her i landet og Norge er grunnlagt på territoritet til to folk, samer og nordmenn. Etter alt vi nordmenn har gjort mot samene, så er denne diskusjonen latterlig og flau. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, SøtMelon skrev:

Hvis dere er norske, hvorfor er utseendet deres da så forskjellig fra oss norske?

Jeg begynner seriøst å lure på om du har levd under en stein altfor lenge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SøtMelon skrev:

https://www.edl.no/images/Samenes-genetiske-forfedre-2.pdf

Da vet vi det vi alle visste i starten. Samene stammer fra Finland, noe genforskningen har avdekket.

Både nordmenn og samer er etterkommere av de første migrasjonsbølgene til Skandianavia. Disse kom ikke bare inn sørfra via Danmark, men også fra nordøst via Finland/Russland. Så både nordmenn og samer kan sies å stamme fra Finland (blant annet) fra en tid lenge før man kan spore noe som kan knyttes til finsk identitet i Finland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...