Gå til innhold

Hva betyr å komme fra et møblert hjem? Hva er det motsatte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Fjugur said:

Men de valfarter ikke over grensen for å kjøpe det billig!

Hva vet du om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/26/2019 at 9:09 PM, Koya said:

Møblert hjem: Ett hjem som er trygt, med omsorgsfulle foreldre. Man har gode manerer og kulturell kapital.Mor og far er gjerne høyt utdannet og sitter godt økonomisk i det. Motsatt må vel være løvetannbarn hvor man er nødt til å klare seg selv og ikke får noe særlig støtte eller omsorg fra foreldrene sine. Ressurssvake foreldre og lite dannelse.

Stort sett enig i din definisjon av møblert hjem, men foreldrene trenger ikke å være omsorgsfulle. Det er mange som vokser opp i møblerte hjem men uten gode og tilstedeværende foreldre, men pga fasaden er det ingen som legger merke til det.

Løvetannbarn er ikke det motsatte. Et løvetannbarn er noen som har klart seg bra til tross for en vanskelig oppvekst. De som klarte å vokse seg igjennom den tykke asfalten, selv om oddsene var dårlige.

Anonymkode: 9ac05...836

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om en bok av Margit Eikemo jeg leste en gang. Den het «Alt inkludert». Bra bok!

Anonymkode: d448d...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det motsatte er å ha gått livets harde skole. 

Anonymkode: a5477...6ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det motsatte er å ha gått livets harde skole. 

Anonymkode: a5477...6ab

Ikke enig. "Det motsatte" er for meg middelklasse og nedover. Altså mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ordboka (https://naob.no/ordbok/møblere)

 

komme fra et møblert hjem
MUNTLIG 
 komme fra et dannet og bemidlet hjem
  • jeg var en arbeidsledig journalist in spe, og han kom fra et møblert hjem på Frogner
     
     (Cathrine Sandnes (red.) Matriark 47 1999)
  • JF. 
      
    Elvis bykset inn i møblerte hjem som en kåt bakgårdskatt, med hallikklær, fettsleik og øyensminke
     
     (Kjetil Rolness Elvis Presley 68 1998)

Anonymkode: b406a...bd5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en metafor, og ikke bokstavelig ment.

Anonymkode: ba1b7...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme fra et møblert hjem betyr at man har god oppdragelse, utdanning, grei inntekt. Man må ikke nødvendigvis komme fra en rik familie. Et møblert hjem kan like gjerne være en blokkleilighet som en stor enebolig.

Der jeg kommer fra påstås det (kanskje litt for spøk) at man må ha piano for å regnes som et møblert hjem. Så siden jeg fikk piano til 3-årsdagen min kommer jeg nok fra et møblert hjem (til dels overmøblert, spør du meg...). Jeg passet nok ikke inn, 47 år seinere kan jeg fremdeles ikke spille piano, og har et yrke som absolutt ikke assosieres med møblerte hjem.

Anonymkode: 3114a...70d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett definisjon, min erfaring gjennom de siste 40 årene, er at dette uttrykket alltid blir brukt på en nedlatende måte av de som mener de selv er mye bedre enn andre.

Jeg har ofte hørt "Vi som kommer fra et møblert hjem ville aldri sagt/gjort noe slikt" (oversatt: en med samme økonomiske, sosiale, og kulturelle status som meg selv ville aldri sagt eller gjort noe så uakseptabelt).

 

 

Anonymkode: 57d90...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man merker roen folk i møblerte hjem har vokst opp til, i alle fall, fremfor uroen som sitter i dem fra substansløse hjem. 

Anonymkode: 8507b...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at man merker roen folk i møblerte hjem har vokst opp til, i alle fall, fremfor uroen som sitter i dem fra substansløse hjem. 

Anonymkode: 8507b...581

Jepp, statusjag, konemishandling, og "hvitsnippkriminalitet" gir en egen ro.  :ironi:

(Poenget mitt er at det finnes alle slags mennesker i såkalte "møblerte hjem" også, selv om det ikke er like synlig som i "umøblerte hjem")

Anonymkode: 57d90...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, statusjag, konemishandling, og "hvitsnippkriminalitet" gir en egen ro.  :ironi:

(Poenget mitt er at det finnes alle slags mennesker i såkalte "møblerte hjem" også, selv om det ikke er like synlig som i "umøblerte hjem")

Anonymkode: 57d90...fb5

Tenker ikke på nye penger. Tenker på dem med gamle penger som har hatt penger et par generasjoner og som ikke stresser for mye. 

Anonymkode: 8507b...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker ikke på nye penger. Tenker på dem med gamle penger som har hatt penger et par generasjoner og som ikke stresser for mye. 

Anonymkode: 8507b...581

Du tror de med gamle penger er så mye bedre på slike områder enn "nyrike"?  :ler:

Da kan jeg fortelle deg at det ikke stemmer, de med "gamle penger" er like forskjellige som alle andre.  (Jeg snakker av erfaring!)

Anonymkode: 57d90...fb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror de med gamle penger er så mye bedre på slike områder enn "nyrike"?  :ler:

Da kan jeg fortelle deg at det ikke stemmer, de med "gamle penger" er like forskjellige som alle andre.  (Jeg snakker av erfaring!)

Anonymkode: 57d90...fb5

Ja, de er like uperfekte som de fleste, hvis det er poenget ditt. 

Anonymkode: 8507b...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det vel stort sett bare den stereotypiske vestkanttypen som ville finne på å bruke uttrykket. Oppfatter det mest som et uttrykk for en viss overfladiskhet, selv om uttrykket i seg selv ikke signaliserer det.

Anonymkode: ed53d...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, de er like uperfekte som de fleste, hvis det er poenget ditt. 

Anonymkode: 8507b...581

Poenget mitt var at de (gruppen: "møblert hjem med gamle penger") ikke har en særegen egenskap  (egen ro som du kaller det) som kjennetegner dem.

Noen har ro, andre har det ikke. De er like forskjellige som alle andre.

Anonymkode: 57d90...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Keikolina skrev (På 26.10.2019 den 21.10):

Det motsatt er rednecks og Sverige handlere + pepsi max misbrukere

Kan man ikke drikke Pepsi max eller handle i Sverige, om man er høyt utdannet? :klo: Hva skjer da, mister samboer og jeg autorisasjonen og utdannelsesgraden vår, da? 

Trodde det var en bra ting å spare penger uansett, jeg. Og økonomisk vett har vel lite med inntektsgrad eller utdanning å gjøre? Jeg fyller diesel på bilen når den er billigst også, er det også feil? Vi lærte nemlig aldri dette på universitetet :klo:

 

Anonymkode: 0f9a1...67a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mest på det som i at man har litt dannelse, både kulturell og allmenndannelse. Man er litt belest, har bordskikk osv.

Det trenger ikke være så trygt hjem eller omsorgsfulle foreldre i mitt hode, man kan ha vært oppvokst med å dekke bordet med serviettringer og sausenebb, og ha lest sin Hamsun og Hemingway og lært å spille piano, uten at det har vært så mye mer kjærlighet i hjemmet enn hos mer ressurssvake.

Jeg bruker det bare på humor iblant, nå kom jeg ikke på et spesielt morsomt eksempel i farten, men jeg heller alltid pils over på glass fordi jeg ikke liker å drikke av bokser, og når noen kommenterer det så kan jeg kanskje svare sånn "jeg kommer da fra et møblert hjem". På spøk altså, til de jeg vet tar det som en spøk. Sånn før noen blir fornærmet her..

Anonymkode: 9dd39...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2020 den 21.38):

De har da møbler.... Virker som om du tar begrepet bokstavelig?  Begrepet er ikke bokstavelig ment. Flere her i tråden har gitt gode forklaringer. 

Hilsen en som kommer fra et sparsomt møblert hjem (og møbler hadde vi nok av). 

 

Anonymkode: 16284...951

Så de har noen møbler. Men hvor mange møbler må de ha for å bli definert som "møblert"?

Anonymkode: b3996...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...