Gå til innhold

Hva betyr å komme fra et møblert hjem? Hva er det motsatte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et møblert hjem = ressurssterke foreldre. Det motsatte er det motsatte. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møblert hjem: Ett hjem som er trygt, med omsorgsfulle foreldre. Man har gode manerer og kulturell kapital.Mor og far er gjerne høyt utdannet og sitter godt økonomisk i det. Motsatt må vel være løvetannbarn hvor man er nødt til å klare seg selv og ikke får noe særlig støtte eller omsorg fra foreldrene sine. Ressurssvake foreldre og lite dannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg assosierer ikke "møblert hjem" med spesielt ressurssterke foreldre nødendigvis, bare at de ikke er ressurssvake. Dvs. jeg definerer det mer som det det ikke er.

Slik jeg har hørt det brukt er f.eks. "Lene og Anders er fra veldig ulike hjem, Lenes mor fullførte ikke grunnskolen og faren hadde en del alkoholproblemer, Anders derimot kommer fra et møblert hjem". 

Anonymkode: 0f2b0...aed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Begrepet sikter til et hjem med kulturelle og økonomiske ressurser, hvor du har bokhyller og ting på stell. Motsatsen er dessverre temmelig deprimerende og lite å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Annonse

Men hvorfor har de ikke møbler? Her tror jeg det har med prioritering av pengebruk å gjøre. Narkotika?

Anonymkode: b3996...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har de ikke møbler? Her tror jeg det har med prioritering av pengebruk å gjøre. Narkotika?

Anonymkode: b3996...226

De har da møbler.... Virker som om du tar begrepet bokstavelig?  Begrepet er ikke bokstavelig ment. Flere her i tråden har gitt gode forklaringer. 

Hilsen en som kommer fra et sparsomt møblert hjem (og møbler hadde vi nok av). 

 

Anonymkode: 16284...951

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Jeg assosierer ikke "møblert hjem" med spesielt ressurssterke foreldre nødendigvis, bare at de ikke er ressurssvake. Dvs. jeg definerer det mer som det det ikke er.

Slik jeg har hørt det brukt er f.eks. "Lene og Anders er fra veldig ulike hjem, Lenes mor fullførte ikke grunnskolen og faren hadde en del alkoholproblemer, Anders derimot kommer fra et møblert hjem". 

Anonymkode: 0f2b0...aed

Et møblert hjem har en definisjon. Og det er at det må være et dannet og bemidlet hjem. I moderne termer tenker jeg at vi definitivt kan utelukke ethvert par foreldre uten høyere utdannelse fra å kunne danne et «møblert hjem» med mindre de er av den usedvanlig resurssterk typen som leser moderne vitenskap på lørdagskvelden og diktene til Glück på senga. I gamle dager snakket vi øvre middelklasse, alle som tilhørte arbeiderklassen utelukket.

Folk bruker utrykket som oftest relativt ironisk nå for tiden, men en gang betydde det noe å være «noen» fra et møblert hjem. I motsetning til å ikke være noen. I det hele.

Et klassisk eksempel på et ikke-møblert hjem er nyrike fra entreprenørbransjen eller SoMe i et tigert hus med mye glitz. Definitivt bemidlet, like definitivt null dannelse. (De man i gamledager nedlatende omtalte som «nyrike»)

Anonymkode: f4a19...241

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hva legger man vekt på idag med et møblert hjem? 

Anonymkode: cdd22...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et uttrykk fra gamle dager. Da fattigfolk rett og slett ikke hadde møbler å snakke om. De hadde senger, og det var det.

Nå får du jo møbler slengt etter deg på finn.no, men sånn var det ikke for hundre år siden.

I nyere terminologi betyr det "litt over middelklasse".

Endret av T-Rex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannede (og bemidlede) foreldre med kulturell kapital, mange bokhyller, original kunst og et klaver.

Anonymkode: 1dade...dc3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keikolina skrev (På 26.10.2019 den 21.10):

Det motsatt er rednecks og Sverige handlere + pepsi max misbrukere

Høyt utdannede og «velbemidlede» mennesker kan også drikke Pepsi Max😊👍

Anonymkode: 99bfd...6bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.10.2020 den 21.42):

Et møblert hjem har en definisjon. Og det er at det må være et dannet og bemidlet hjem. I moderne termer tenker jeg at vi definitivt kan utelukke ethvert par foreldre uten høyere utdannelse fra å kunne danne et «møblert hjem» med mindre de er av den usedvanlig resurssterk typen som leser moderne vitenskap på lørdagskvelden og diktene til Glück på senga. I gamle dager snakket vi øvre middelklasse, alle som tilhørte arbeiderklassen utelukket.

Folk bruker utrykket som oftest relativt ironisk nå for tiden, men en gang betydde det noe å være «noen» fra et møblert hjem. I motsetning til å ikke være noen. I det hele.

Et klassisk eksempel på et ikke-møblert hjem er nyrike fra entreprenørbransjen eller SoMe i et tigert hus med mye glitz. Definitivt bemidlet, like definitivt null dannelse. (De man i gamledager nedlatende omtalte som «nyrike»)

Anonymkode: f4a19...241

Tigert?

Anonymkode: 99bfd...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møblert hjem stimulerer også sansene i høyere grad , i motsetning til vanlige hjem, hvor alt er bra nok uansett. 

Anonymkode: 8507b...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.10.2020 den 21.42):

Et møblert hjem har en definisjon. Og det er at det må være et dannet og bemidlet hjem. I moderne termer tenker jeg at vi definitivt kan utelukke ethvert par foreldre uten høyere utdannelse fra å kunne danne et «møblert hjem» med mindre de er av den usedvanlig resurssterk typen som leser moderne vitenskap på lørdagskvelden og diktene til Glück på senga. I gamle dager snakket vi øvre middelklasse, alle som tilhørte arbeiderklassen utelukket.

Folk bruker utrykket som oftest relativt ironisk nå for tiden, men en gang betydde det noe å være «noen» fra et møblert hjem. I motsetning til å ikke være noen. I det hele.

Et klassisk eksempel på et ikke-møblert hjem er nyrike fra entreprenørbransjen eller SoMe i et tigert hus med mye glitz. Definitivt bemidlet, like definitivt null dannelse. (De man i gamledager nedlatende omtalte som «nyrike»)

Anonymkode: f4a19...241

Tøys. Det har ikke noe med utdanningsnivå å gjøre, men med manerer. Det å ha god oppdragelse og fremtreden. Et snev av dannelse og respekt for andre mennesker. 

Tørker du fingrene på duken, raper ved bordet eller svarer frekt så kommer du ikke fra et møblert hjem. 

Verden er da full av velbemidlede frekkasser. Trump virker ikke til å komme fra et møblert hjem. Han er frekk, respektløs og navlebeskuende. 

 

Anonymkode: 2f463...1d1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tøys. Det har ikke noe med utdanningsnivå å gjøre, men med manerer. Det å ha god oppdragelse og fremtreden. Et snev av dannelse og respekt for andre mennesker. 

Tørker du fingrene på duken, raper ved bordet eller svarer frekt så kommer du ikke fra et møblert hjem. 

Verden er da full av velbemidlede frekkasser. Trump virker ikke til å komme fra et møblert hjem. Han er frekk, respektløs og navlebeskuende. 

 

Anonymkode: 2f463...1d1

Jeg ser det mer materialistisk. Men kanskje jeg tar feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er et møblert hjem heldigvis de fleste hjem. "Ikke møblert" vil da for meg være feks foreldre som har spesielt dårlig økonomi slik at man ikke har råd til det essensielle pluss litt til, kontakt med barnevernet, alkohol/narkotika/vold osv, dårlig plass slik at 3+ søsken må dele rom, dårlig kosthold, dårlig oppdragelse, ikke lært normal høflighet og sosiale normer, store konflikter i hjemmet. Generelt er et møblert hjem for meg et "normalt" hjem og en familie uten spesielle problemer eller utfordringer.

Man kan gjerne tenke at et "godt møblert" hjem er et med spesielt ressurssterke foreldre(eventelt enslig). Også et større, stabilt nettverk av familie og venner som gjerne er i samme situasjon. 

Anonymkode: 5cd32...85b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Høyt utdannede og «velbemidlede» mennesker kan også drikke Pepsi Max😊👍

Anonymkode: 99bfd...6bf

Men de valfarter ikke over grensen for å kjøpe det billig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...