Gå til innhold

Er løping/jogg trening for rumpa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du trener rumpa når du løper ja, men å kalle det "trening for rumpa" syns jeg er litt overdrevent 

Anonymkode: 1edd1...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kun løp flatt på asfalt så aktiviserte jeg mest legger, men nå når jeg løper i variert terreng med mye bakker trener jeg absolutt lår- og rumpemuskulatur. Blir du støl så har du aktivisert rumpe.

Anonymkode: 05f5a...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker musklene i rumpa når du løper ja, absolutt :)  Musklene blir mer utholdende. Men om det du lurer på er om det er styrketrening for rumpa, og målet er å stramme opp/få mer muskler i rumpa, er svaret nei. Da må du trene med mer motstand.

- Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og spesielt i motbakke. Det blir en form for "utholdende styrketrening"

Anonymkode: 2319f...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sunt_fokus_ skrev:

Du bruker musklene i rumpa når du løper ja, absolutt :)  Musklene blir mer utholdende. Men om det du lurer på er om det er styrketrening for rumpa, og målet er å stramme opp/få mer muskler i rumpa, er svaret nei. Da må du trene med mer motstand.

- Elisabeth

Er det mulig å få stram rumpe ved å gjøre noen øvelser hjemme ? Når man ikke har noen apparater?

Anonymkode: 61777...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det mulig å få stram rumpe ved å gjøre noen øvelser hjemme ? Når man ikke har noen apparater?

Du kan gjøre squats, utfall og hip thrusts uten mye utstyr. Bare kjenn etter at du aktiverer rumpa og ikke rygg/lår under hip thrusts. 

Du kan også løpe intervaller i trapper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om du er utrent skal det absolutt være mulig å få den strammere enn status quo kun ved hjelp av kroppsvektsøvelser ja, såfremt kostholdet er ok og fettprosenten ikke for høy :) Når du mestrer egen kroppsvekt bra kan du bruke litt belastning i form av vannflasker/bag/sekk e.l. Eventuelt kan du kjøpe deg et sett minibands, de er helt supre til trening av rumpe og koster ca 200 kr. 

De øvelsene jeg synes aktiverer rumpa best er utfallsvarianter (bakover, sidelengs, hoppene, bulgarske f.eks) og varianter av hofteløft (vanlige, med hold, etbens osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...