Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon der jeg, hvis jeg skal klare å være i jobb, kommer til å ha mye fravær. Sannsynligvis vil det være sånn uansett hvor stor stillingsstørrelse jeg har, og jeg har mesteparten av tiden ikke noe problem med å gå ned i stillingsprosent. 
Jeg har ikke lyst til å trekke meg ut av arbeidslivet. Arbeidsgiver (offentlig ansatt), er lei av fraværet mitt. 

Jeg har veldig mange forskjellige sykdommer; leddgikt, migrene, lavt stoffskifte, psoriasis, komplekst ptsd. Leddgikten gjør at jeg i perioder har store smerter og vansker med å gå. 

Så mitt spørsmål er: Er det greit at jeg har stort fravær for å fortsette å jobbe? Eller bør jeg egentlig helst gi opp? Jeg føler jeg er en byrde uansett. 

Anonymkode: 96d14...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver får enten ansette ringevikar eller dele opp stillingen. Det er kjempebra at du er i jobb tross alle sykdommene, arbeidsgiver har ansvar for å tilrettelegge for deg. Ikke gi opp! Det er så mye bedre for deg og for samfunnet at du kan jobbe litt. 

Anonymkode: 851f6...aab

• Liker 3
Skrevet

hos oss er det er det tungvint med mye sykdom hos ansatte. for det første tar det svært lang tid å lære opp nye og ringevikarer greier ikke henge med i svingene siden de ikke jobber så ofte. og det er mye styr for den som legger vaktplan, det blir mye omrokkeringer og endringer

Anonymkode: 41f01...2ca

• Liker 2
Skrevet

Mye fravær er jo aldri greit, men det er sikkert bedre at du jobber det du kan enn å ikke jobbe noe i det hele tatt.

Anonymkode: f90c6...d05

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver får enten ansette ringevikar eller dele opp stillingen. Det er kjempebra at du er i jobb tross alle sykdommene, arbeidsgiver har ansvar for å tilrettelegge for deg. Ikke gi opp! Det er så mye bedre for deg og for samfunnet at du kan jobbe litt. 

Anonymkode: 851f6...aab

Jeg jobber i et lite firma. Vår økonomi ville blitt veldig vanskelig om vi skulle betalt vikarer titt og ofte. Som jeg leser innlegget til TS så er det ikke langvarig fravær dette gjelder. Da vil firmaet betale lønn til en ekstra person i mange dager i løpet av året, om man har en ringevikar som stepper inn ved alt dette fraværet. 

Vi har så klart fravær her hos oss også, selvfølgelig. Er man syk så har man såklart lov og være hjemme. Men kan ikke huske en gang vi har måttet hente inn vikar pga sykdom. Ved sykdom må vi som er igjen trå til ekstra, også er det gjerne litt jobb som ønsker oss velkommen tilbake etter fravær

Anonymkode: e5f46...aca

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg leser innlegget til TS så er det ikke langvarig fravær dette gjelder.

Det gjelder vanligvis fravær på et par dager, noen ganger lengre, graderte sykemeldinger (en måned eller to).
Jeg jobber i en stor bedrift, offentlig sektor. Hadde det vært en liten bedrift hadde jeg skjønt at det ikke gikk. Jeg bare synes det offentlige bør akseptere det; om de betaler lønna mi eller gir meg uføretrygd så kommer det jo fra det samme... og det er jo dokumentert fravær.

Ts. 

• Liker 2
Skrevet

Er man syk så er man syk, det er jo ikke noe man kan noe for. Likevel kan det jo være tungt for kolleger om det ikke planlegges skikkelig rundt fravær. Hos oss leies det aldri inn vikarer eller settes inn noe ekstra, så opplever det som ganske tungt ved fravær. Jeg hadde på ingen måte blitt sur hvis det var slike alvorlige ting som TS beskriver (det er man jo på ingen måte skyld i selv), men jeg skal innrømme at jeg kan bli irritert når noen "snufser litt" og ser seg nødt til å bli hjemme på grunn av det til stadighet. For det er som regel alltid de samme som blir hjemme hvis de hangler litt en dag, mens andre går på jobb med tung forkjølelse og generelitt laber form. 

Men klart, arbeidsgiver har selvsagt hovedansvaret, og min erfaring er at svært mange arbeidsgivere ikke tar høyde for fravær og har manglende kompetanse når det gjelder skikkelig planlegging. Jeg forstår at det ikke alltid er så lett for en mellomleder å argumentere for flere vikartimer ovenfor sin egen leder, men uansett: Det er jo dette som er en del av lederjobben. Som mellomleder kan man umulig forventes å vinne alle diskusjoner om ressurser, men greier man aldri å skape litt handlingsrom i sin egen avdeling, så bør man se seg etter en annen jobb mener nå jeg. 

Anonymkode: 8f382...b23

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder vanligvis fravær på et par dager, noen ganger lengre, graderte sykemeldinger (en måned eller to).
Jeg jobber i en stor bedrift, offentlig sektor. Hadde det vært en liten bedrift hadde jeg skjønt at det ikke gikk. Jeg bare synes det offentlige bør akseptere det; om de betaler lønna mi eller gir meg uføretrygd så kommer det jo fra det samme... og det er jo dokumentert fravær.

Ts. 

Nei, det kommer ikke fra det samme dersom arbeidsgiver må betale arbgiverperioden. I tillegg har de alt ekstraarbeidet med organisering, ev. vikarer eller mangel på vikarer.

Anonymkode: fa8e8...b6e

• Liker 1
Skrevet

Nei, det kommer ikke fra det samme dersom arbeidsgiver må betale arbgiverperioden. I tillegg har de alt ekstraarbeidet med organisering, ev. vikarer eller mangel på vikarer.

Med slik alvorlig og dokumentert sykdom har de selvsagt fritak for arbeidsgiverperioden. 

Jeg ser at ekstraarbeid og vikar er en utfordring, men betyr det at jeg heller bør slutte å jobbe? Jeg kan ikke bli frisk. Jeg kan ikke presse meg mer enn jeg gjør. Jeg er åpen om diagnoser og sykdomsbilde. Jeg tror jeg er en ressurs for jobben min når jeg jobber, jeg er spesialist på et felt.

ts

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med slik alvorlig og dokumentert sykdom har de selvsagt fritak for arbeidsgiverperioden. 

Jeg ser at ekstraarbeid og vikar er en utfordring, men betyr det at jeg heller bør slutte å jobbe? Jeg kan ikke bli frisk. Jeg kan ikke presse meg mer enn jeg gjør. Jeg er åpen om diagnoser og sykdomsbilde. Jeg tror jeg er en ressurs for jobben min når jeg jobber, jeg er spesialist på et felt.

ts

Jeg sier ikke at du ikke bør jobbe, men du kan ikke påstå at det går for akkurat det samme for arbeidsplassen bare fordi den er offentlig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier ikke at du ikke bør jobbe, 

Nei, men det er det jeg lurer på. Er jeg en så stor byrde for jobben min med alt fraværet mitt at jeg heller bør bli ufør?

ts

Skrevet

ts

Noen løse tanker her nå: Har du muligheten til å jobbe hjemmefra på de dagene det er vanskeligst å komme seg til jobb? Hvis det er en mulighet så bør arbeidsgiver kunne møte deg med å ordne den muligheten.

Vanskelig dersom dine oppgaver ikke kan utføres via en pc opp mot arbeidsgivers systemer, eller jobben din er avhengig av fysisk oppmøte og deltagelse da, jeg ser den.

Anonymkode: a81e9...320

• Liker 1
Skrevet

Hva er stort fravær? Snakker vi om et par dager hver måned? Snakker om en uke hver måned? Snakker vi om at du er borte 6 av 12 måneder hvert år? Du sier noe om det, men ikke hvor stort.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men det er det jeg lurer på. Er jeg en så stor byrde for jobben min med alt fraværet mitt at jeg heller bør bli ufør?

ts

Går det ut over kollegene dine i større grad? Da bør du vurdere å slutte. 
Går det bare ut over ledelsen? Da bør du neppe slutte. 
En viktig faktor i vurderingen er også hvor viktig jobben din er for deg.

Skrevet

Du kan jo også få en mindre stilling og gradert uføretrygd?

Skrevet
Akkurat nå, Sylveon skrev:

Hva er stort fravær? Snakker vi om et par dager hver måned? Snakker om en uke hver måned? Snakker vi om at du er borte 6 av 12 måneder hvert år? Du sier noe om det, men ikke hvor stort.

Det er fordi det kommer an på hvordan kroppen min oppfører seg, og det varierer veldig. I sommerhalvåret har jeg vanligvis ikke fravær. I vinterhalvåret litt mer. I fjor var jeg sykemeldt gradert to måneder pluss fire enkeltdager. 

I år kan det se ut som jeg havner på gradert sykemelding i minst fire måneder (er i en behandlingssituasjon med spesiell oppfølging), i tillegg kan det bli en behandlingsreise til utlandet. 

ts

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du muligheten til å jobbe hjemmefra på de dagene det er vanskeligst å komme seg til jobb?

Nei. Men det hadde kanskje vært bedre for meg, det ser jeg. 

ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo også få en mindre stilling og gradert uføretrygd?

Ja, jeg vurderer det, men vil helst slippe, både på grunn av økonomi og sosialt og alt. 

ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ja, du er en stor byrde for arbeidsplassen om du har mye fravær, uansett stilling. De kan jo aldri regne med deg, fordi dem ikke aner om du dukker opp eller ikke. Spiller ingen rolle om du er spesialist innenfor noe. Hadde du ikke vært en byrde med alt fraværet så er ikke stillingen din viktig heller og kan fjernes. Det er slitsomt både for arbeidsgiver og for dine kollegaer, og ingen liker en kollegae med mye fravær uansett grunn. Hatt en kollega som hadde mye fravær, ble heldigvis bedt om å slutte etterhvert. Ble en stor belastning på arbeidsplassen vår, og det spiller ingen rolle om vi var fritatt ¨betale lønn i arbeidsgiverperioden. Ingen med høyt fravær er en ressurs, uansett . Beklager. Og noen ganger er det faktisk bare å innse at du kanskje ikke passer inn i arbeidslivet med diverse sykdommer

Anonymkode: 58112...078

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det ut over kollegene dine i større grad? Da bør du vurdere å slutte. 
Går det bare ut over ledelsen? Da bør du neppe slutte. 
En viktig faktor i vurderingen er også hvor viktig jobben din er for deg.

Det går mest utover brukere jeg jobber opp mot, egentlig. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...