Gå til innhold

Er det lurt å kjøre helt til Hellas?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nitten og han (kjæresten) er 20 år gammel. Han har fått lappen for ett år siden, og han forteller meg at han har kjørt hver eneste dag og at han har fått en del kjøreerfaring. Så... det som skjedde i kveld er at han helt spontant kom med ideen om å kjøre til Hellas (allerede i morgen 👀) sånn helt uten å planlegge noe som helst. Han ser på det som et eventyr og insisterer på at det å planlegge ødelegger spenningen, og at han helst vil ta ting "som de kommer." 

Han har kjøpt en "Audi A6 2.5 TDI Sedan" som ble produsert for lenge siden, 2000-tallet eller noe sånt, men den ser fortsatt bra ut, både fra utsiden og fra innsiden 🙄 Jeg brukte SMS 2282 for å sjekke om den har vært i EU kontroll, og det har den. Så det er ikke så farlig at den er så gammel, om den har bestått EU-kontrollen, ikke sant?

Å kjøre sånn helt spontant er spennende for meg også, men blir litt bekymret. Han har aldri kjørt utenfor Norge, og det er sikkert forskjell på hvordan man kjører andre steder i Europa? Jeg er bare litt redd for at det kan oppstå problemer, for det er en lang vei å kjøre. Jeg stoler på ham, men ikke helt - nesten helt. Han ser ut til å være dyktig og han utrolig stor tro på seg selv. 

Tips? 😂

Anonymkode: 2be61...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må dere jo sette dere inn i reglene for kjøring i landene da. Noen land krever at man har 2 varseltrekanter istedetfor 1 f.eks . 
Noen land er det ikke lov å kjøre hvis du er utenlandsk uten å ha med den en borger fra landet i bilen. Nå er det jo sikkert ikke særlig stor sjanse for å bli tatt, men det er jo noen risikoer å ta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du har lyst til å sitte i en bil 3000 km? En sånn trur krever mer planlegging enn en natt altså. Forstår at dere er i en fase hvor spontaniteten kan ta over for vettet av og til, men om den bilen bryter sammen på turen, hva da? 

Anonymkode: 051d3...eb9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at veier utenfor Norge er laget av teflon for å få flest mulig til å skli av veien. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, BiancaWhite said:

Da må dere jo sette dere inn i reglene for kjøring i landene da. Noen land krever at man har 2 varseltrekanter istedetfor 1 f.eks . 
Noen land er det ikke lov å kjøre hvis du er utenlandsk uten å ha med den en borger fra landet i bilen. Nå er det jo sikkert ikke særlig stor sjanse for å bli tatt, men det er jo noen risikoer å ta.

I hvilke land i Europa er det slik?

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ellers var det noe med at du ikke kunne kjøre en italiensk registrert bil uten eier..husker ikke nå ass. ser jo det er mulig å leie bil i Italia, da må det være lov å kjøre og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BiancaWhite skrev:

ellers var det noe med at du ikke kunne kjøre en italiensk registrert bil uten eier..husker ikke nå ass. ser jo det er mulig å leie bil i Italia, da må det være lov å kjøre og

Tror nok ikke man bare kan føre en bil som man vil med førerkort. Det høres rart ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så langt unna? Er det ikke bra nok å kjøre til Frankrike? Tyskland? Danmark?

Hvor lenge har dere fri? Dette er ikke en helgetur.

Er du komfortabel med å kjøre i utlandet? Hva hvis han blir lei, eller får smerter, og presser deg til å kjøre?

Aldri i livet om jeg hadde gjort det der uten bedre planlegging, og en plan b. Han har sikkert god kjøreretning for korte turer, men det er noe helt annet å kjøre så langt. Det tar på å sitte i bil så lenge, særlig for den som kjører. 

Jeg har kjørt til Frankrike og det tar en evighet med pauser og overnatting. Man kan rett og slett ikke kjøre hele dagen, det blir fort farlig.

Vet ikke om jeg hadde hatt lyst til å sitte på med noen som tar så lett på å kjøre slike turer.. Vitner om dårlige evner til å tenke på konsekvenser, i det hele tatt. 

Anonymkode: 5075c...5e1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta flyet til hellas dere, og ta heller en road trip oppover norge til sommern med telting osv. Tror nok ikke det er noe særlig til opplevelse å kjøre bil helt til hellas, blir bare for sliten til at dere kommer til å sette pris på det dere ser. 

Jeg har kjørt mange "lange" turer i strekk, f.eks til namsos. Tok 10 timer uten pause, skinka er helt mør og man sliter med å gå etter å ha sittet i en bil så lenge, ikke minst blir man sliten og ør i hodet. Jeg er veldig glad i å kjøre, så jeg lover at når man har kjørt 10 timer en dag, så har man ikke LYST til å kjøre 10 timer dagen etterpå. 

Jeg var 19 første gang jeg kjørte så langt, i god form og alt det der. Har gjort det mange ganger i ettertid også. Blir ikke noe bedre. 

Anonymkode: 94b23...351

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig idè, han er en fersk sjåfør og har ikke nok erfaring til å legge ut på en så lang tur.

Det er mye å sette seg inn i når man skal kjøre nedover Europa, det er mange byer som er stengt for dieselbiler. Noen land krever at absolutt alt på bilen må være 100% originalt og det er påbudt med to varseltrekanter og vester tilsvarende sitteplasser, andre land krever godkjent alkometer og blir man bøtelagt så blir bilen beslaglagt hvis man ikke kan gjøre opp for seg på stedet. Man må tenke på miljøoblater, forsikring, forsikringsbevis og lokale trafikkregler når været slår om. 

Hva kommer det til å koste?, drivstoff og bompenger er ikke billig og det er heller ikke bare å overnatte der man ønsker uten å bli gasset og ranet og mange steder er det forbudt å sove i bilen.

Anonymkode: 10d49...e75

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen, har bare kjørt sykkel som barn 😂 har ingen idé om hvor forskjellig det er lengre nede i Europa, ikke bare når det er snakk om loven, men andre bilister og deres kjøremåte, så takk for alle svarene! 

Anonymkode: 2be61...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nitten og han (kjæresten) er 20 år gammel. Han har fått lappen for ett år siden, og han forteller meg at han har kjørt hver eneste dag og at han har fått en del kjøreerfaring. Så... det som skjedde i kveld er at han helt spontant kom med ideen om å kjøre til Hellas (allerede i morgen 👀) sånn helt uten å planlegge noe som helst. Han ser på det som et eventyr og insisterer på at det å planlegge ødelegger spenningen, og at han helst vil ta ting "som de kommer." 

Han har kjøpt en "Audi A6 2.5 TDI Sedan" som ble produsert for lenge siden, 2000-tallet eller noe sånt, men den ser fortsatt bra ut, både fra utsiden og fra innsiden 🙄 Jeg brukte SMS 2282 for å sjekke om den har vært i EU kontroll, og det har den. Så det er ikke så farlig at den er så gammel, om den har bestått EU-kontrollen, ikke sant?

Å kjøre sånn helt spontant er spennende for meg også, men blir litt bekymret. Han har aldri kjørt utenfor Norge, og det er sikkert forskjell på hvordan man kjører andre steder i Europa? Jeg er bare litt redd for at det kan oppstå problemer, for det er en lang vei å kjøre. Jeg stoler på ham, men ikke helt - nesten helt. Han ser ut til å være dyktig og han utrolig stor tro på seg selv. 

Tips? 😂

Anonymkode: 2be61...533

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reise-i-europa/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig dårlig idè, han er en fersk sjåfør og har ikke nok erfaring til å legge ut på en så lang tur.

Det er mye å sette seg inn i når man skal kjøre nedover Europa, det er mange byer som er stengt for dieselbiler. Noen land krever at absolutt alt på bilen må være 100% originalt og det er påbudt med to varseltrekanter og vester tilsvarende sitteplasser, andre land krever godkjent alkometer og blir man bøtelagt så blir bilen beslaglagt hvis man ikke kan gjøre opp for seg på stedet. Man må tenke på miljøoblater, forsikring, forsikringsbevis og lokale trafikkregler når været slår om. 

Hva kommer det til å koste?, drivstoff og bompenger er ikke billig og det er heller ikke bare å overnatte der man ønsker uten å bli gasset og ranet og mange steder er det forbudt å sove i bilen.

Anonymkode: 10d49...e75

Hvilken land krever at alt skal være originalt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ByeByeLove
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er nitten og han (kjæresten) er 20 år gammel. Han har fått lappen for ett år siden, og han forteller meg at han har kjørt hver eneste dag og at han har fått en del kjøreerfaring. Så... det som skjedde i kveld er at han helt spontant kom med ideen om å kjøre til Hellas (allerede i morgen 👀) sånn helt uten å planlegge noe som helst. Han ser på det som et eventyr og insisterer på at det å planlegge ødelegger spenningen, og at han helst vil ta ting "som de kommer." 

Han har kjøpt en "Audi A6 2.5 TDI Sedan" som ble produsert for lenge siden, 2000-tallet eller noe sånt, men den ser fortsatt bra ut, både fra utsiden og fra innsiden 🙄 Jeg brukte SMS 2282 for å sjekke om den har vært i EU kontroll, og det har den. Så det er ikke så farlig at den er så gammel, om den har bestått EU-kontrollen, ikke sant?

Å kjøre sånn helt spontant er spennende for meg også, men blir litt bekymret. Han har aldri kjørt utenfor Norge, og det er sikkert forskjell på hvordan man kjører andre steder i Europa? Jeg er bare litt redd for at det kan oppstå problemer, for det er en lang vei å kjøre. Jeg stoler på ham, men ikke helt - nesten helt. Han ser ut til å være dyktig og han utrolig stor tro på seg selv. 

Tips? 😂

Anonymkode: 2be61...533

Kjør på. Bokstavelig talt. Bare sørg for å ha nok penger til å komme deg hjem om det skulle skjære seg på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Det er jo mulig at ts kjæreste er Reodor Felgen. Tenk hva slags problemer de møter på i alle landene som krever at absolutt alt er originalt da. Alle land har jo en sånn sjekk ved grensen. Det vet vel alle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg failet litt med quote funksjonen der.  Men alle vet at man må ha original deler for å kjøre ut av landet. Har hørt man MÅ ha rødt hår for å være fører av bil i Sveits f.eks dog

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bunuel skrev:

Jeg failet litt med quote funksjonen der.  Men alle vet at man må ha original deler for å kjøre ut av landet. Har hørt man MÅ ha rødt hår for å være fører av bil i Sveits f.eks dog

Og når man kommer til bakvendt land så må man kjøre baklengs, ellers blir det bot. I kardemommebyen må man ikke plage andre, man må være snill og grei, og førøvrig kan man "kjøre" som man vil. 

Anonymkode: 94b23...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ man kan heller ikke følge NOEN av reglene i bakvendtland. Hvis det står et 50 kmt skilt så kan man kjøre i hva man vil bare ikke 50 kmt. Og man må ha skoa på bakfrem for å få lov til å håndtere pedaler. Mange andre ting også, f.eks at hvis man bruker briller så må man de de på i bakhodet når man kjører. Og blinker man til venstre så er det høyere osv. Man starter også opp bilen i 5 eller 6 gir. Har bydd på mye problemer, men det er jo sånn regelen er. 

Det er så utrolig mange forskjellige regler rundt omkring at man kan jo bli litt forvirret. Men veldig greit å lese seg litt opp først. 

Anonymkode: 94b23...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...