Gå til innhold

Hvordan kan jeg få snakke med en psykolog som 16 åring, og hvordan er det?


anonym03

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 16 år som går igjennom en veldig tøff tid akkurat nå. Dette har vart i 5 måneder snart. Jeg føler meg ofte utmattet/sliten, sliter med søvn, føler meg helt tom og alt blir sett på som noe negativt. Jeg blir ikke lenger glad av familien min, kjæresten min eller vennene mine. Alt som pleide å gjøre meg glad og gav meg mye energi har totalt forsvunnet og jeg har ikke følt meg ordentlig glad på en god stund. Har blitt veldig god på å gjemme følelsene mine, er litt usikker på hvorfor jeg har det sånn her men jeg har kjent på dette så lenge nå at de siste to månedene har det oppstått selvmordstanker. Jeg klarer ikke se noe grunn til hvorfor det er nødvendig at jeg er tilstedet, klarer faktisk ikke se hvordan fremtiden min kommer til å bli bra? Alle rundt meg snakker ofte om hvor jævlig verden er, så jeg klarer ikke skjønne hvorfor det er vits for meg når jeg ikke liker livet mitt engang. Farfaren min tok selvmord når pappa var ung og det ødela hele familien, så det er vel den eneste grunnen til at jeg faktisk ikke tar selvmord, fordi det eneste jeg tenker på er hvor egoistisk det er av meg å ville ødelegge de rundt meg. Er ofte jeg sitter for meg selv å ser for meg forskjellige måter jeg kan ta selvmord på, og ofte jeg vil skrive til alle jeg kjenner. Jeg kan ikke snakke med familien, venner eller kjæresten min om dette fordi jeg er rett og slett redd for hvordan de kommer til å se på meg. Ligger hele tiden for meg selv og får vondt i magen fordi jeg ikke klarer å være glad. Har ofte vurdert å slå opp med kjæresten min fordi jeg føler at jeg ikke er noe hyggelig å være i et forhold med når jeg er sånn her. Har tenkt litt en stund og jeg vil prøve å bli den glade, morsomme jenta jeg pleide å være. Har gjerne lyst til å snakke med en psykolog, men er det gratis for meg? Og hvordan kan jeg få time hos en psykolog? Og hvordan har det vært for de som har snakket/snakker med psykolog?

Hilsen en veldig sliten 16 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Keikolina skrev:

Har du ikke en helsesøster på skolen du kan snakke med?

Helsesøsteren min er knapt på skolen vår, skolen har vært veldig dårlig på å erstatte en ny helsesøster etter at hun nylig fikk et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
Akkurat nå, anonym03 skrev:

Helsesøsteren min er knapt på skolen vår, skolen har vært veldig dårlig på å erstatte en ny helsesøster etter at hun nylig fikk et barn.

Det var synd, husker vi hadde ei vi kunne snakke med om alt. Vi hadde også et helsehus for oss unge som da het Unghelsa, der var det en gang i uka en lege også + flere andre helsesøstre. Finnes det ikke noe sånt mer? Var vanlig for ca 15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Keikolina skrev:

Det var synd, husker vi hadde ei vi kunne snakke med om alt. Vi hadde også et helsehus for oss unge som da het Unghelsa, der var det en gang i uka en lege også + flere andre helsesøstre. Finnes det ikke noe sånt mer? Var vanlig for ca 15 år siden.

Jo vi har helsestasjonen. Er bare litt redd for at de skal kontakte moren eller faren min angående hele situasjonen. Tror du det er mulig å kunne snakke med de slik at de fikser time hos en psykolog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
1 minutt siden, anonym03 skrev:

Jo vi har helsestasjonen. Er bare litt redd for at de skal kontakte moren eller faren min angående hele situasjonen. Tror du det er mulig å kunne snakke med de slik at de fikser time hos en psykolog? 

De kontakter ikke noen når du et 16, de har taushetsplikt.

Jeg kjente til ei som ble misbrukt av faren sin, og de sa ikke ifra før hun syntes det var greit. De var med i rettsaken bla. Men var på hennes premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med fastlegen din og be om en henvisning til BUP. Det er gratis med psykologhjelp til du er 18 år. Når du er over 16 år trenger heller ikke foreldrene dine vite at du går dit. Og de har ingen innsynsrett i journal og psykologen har taushetsplikt. Når du er over 16 år bestemmer du selv når det kommer til helse og behandling. Det er mange fine og flinke psykologer på bup. Det er fastlegen din som må henvise deg dit. 

Endret av Sunnys
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med helsestasjon eller fastlegen din. De har ikke lov å fortelle noe til foreldrene dine. Legen vil ordne så du får time hos bup. Det er gratis for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, anonym03 skrev:

Helsesøsteren min er knapt på skolen vår, skolen har vært veldig dårlig på å erstatte en ny helsesøster etter at hun nylig fikk et barn.

Bedre å snakke med en psykolog. Helsesøstre er ofte bare snikk snakk.. kommer ikke i kjernen. Høres ut som du har en depresjon. Da trenger du behandling, få utredet problemet. Helsesøstre er ofte brannslukkere. De kan ikke behandle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fastlegen din og be om å få henvisning til psykolog 😊

Jeg gikk selv til psykolog da jeg var 16, var helt utenfor psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja snakk med fastlegen din! Ikke no å vente på når du er så sliten. Legen vil helt sikkert henvise til BUP, og som de skriver over her mange flinke psykologer der. Det du beskriver er vanlige følger av å være så nedstemt. Og det er slett ikke uvanlig å oppleve det i livet, det rammer mange. Det går bra selv om alt virker håpløst nå. Du må bare ta første skrittet, ringe legekontoret og få en time.

Alt godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende det er psykolog i kommunen der du bor. Sjekk kommunens hjemmeside. Du trenger ikke henvisning for å snakke med kommunepsykolog. Stor klem til deg, og håper du får det bedre i livet ditt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å tenke på at ting heldigvis har gått fremover siden din farfar tok livet sitt, til du befinner deg et fortvilet sted i dag. Den gangen kalte man det bare nerver uansett hva det var. I dag blogger jo folk om angst og depresjon. Det var nok til at atfolk tok livet sitt før. Ikke nå. Ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...