Jump to content
AnonymBruker

Begynne å spise bare 2 større måltid om dagen, hvordan og hva burde man spise?

Recommended Posts

AnonymBruker

Tenker det kunne vært en bra løsning for meg å begynne å spise bare 2 større måltid om dagen, men hvordan gjør man det og hva burde man spise?

Anonymkode: 6d7c9...5d2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare av ren nysgjerrighet; hvorfor tror du det kunne vært en bra løsning for deg? 

Anonymkode: b380d...f9b

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Spis vanlig mat bare. Jeg spiser miidag og kveld som normalt.

Anonymkode: a5dcc...c68

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare av ren nysgjerrighet; hvorfor tror du det kunne vært en bra løsning for deg? 

Anonymkode: b380d...f9b

Mest fordi jeg allerede spiser få måltider, bare at jeg enten spiser alt for lite eller alt for mye, og alltid usunt. Men også for at jeg ser på det som mer praktisk å gå ned i vekt på denne måten. 

Frokost spiser jeg aldri fordi jeg er kvalm/ikke har matlyst om morgenen. Lunsj dropper jeg ofte fordi jeg ikke har tid eller glemmer det. Spiser alltid noe rundt kl 14-18 (middag), men er da sjeldent ordentlig middag. Oftest bare noe enkelt, usunt og lite næringsrikt. Kvelds varierer det om jeg spiser eller ikke, men er da alltid ett eller annet lettvint som en pose popcorn. Ellers kan jeg ofte småpise sjokolade, peanøtter eller annet usunt gjennom dagen.

Tenker det er mer praktisk å bare spise 2 måltider da jeg tenker å telle kalorier. Er da mye lettere å holde oversikt over det man faktisk spiser med bare to måltider (og man ikke går rundt å småspiser på alt mulig hele dagen). Er heller ikke så veldig motivert til å telle kcal, så tenker det da er greiere å bare måtte gjøre det 2 ganger om dagen på kanskje 6 matvarer fremfor å måtte gjøre det 5 ganger om dagen på 30 ulike matvarer. 

Anonymkode: 6d7c9...5d2

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spis vanlig mat bare. Jeg spiser miidag og kveld som normalt.

Anonymkode: a5dcc...c68

Hva legger du i det å spise vanlig mat? Type kjøttkaker, pizza, pasta, taco, laks, poteter osv til middag og ett par skiver med pålegg til kvelds? 

Anonymkode: 6d7c9...5d2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pia Sofia

Oj, du lever jo veldig usunt, så det skal lite til for å endre det litt! 

Synes du skal gå for mer enn to måltider, ihvertfall tre! En overvektig venninne av meg spiste ETT stort måltid om dagen, og det var typisk middagsmat, om kvelden. Med en gang hun fikk litt hjelp til å sette opp kosten, hovedsakelig fordele kaloriene litt, så raste hun ned i vekt, uten at hun følte at hun slanket seg det minste. 

Den småspisingen av nøtter og sjokolade burde du bare kutte ut, men jeg skjønner at det er vanskelig før du får på plass et bedre kosthold, for kroppen din hyler jo etter næring. 

Jeg hadde ikke klart å fungere eller holde meg våken på ditt kosthold, min kropp må ha riktig næring ellers blir den vrang. Det er litt irriterende, men det positive er at jeg er tvunget til å leve sunt, og det har fine bonuser som at jeg kle meg som jeg vil uten å måtte skjule magen o.l.

Jeg tipper at LITT endring vil gi deg stor fremgang, du trenger bare litt kunnskap om kosthold, ikke kjempemasse! 

Hvis du har råd til det, ville jeg tatt et par-tre timer hos en ernæringsfysiolog, bare for å få en start. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Jeg spiser som regel 2 måltider med varmmat. Noen ganger 2 ulike middager, noen ganger deler jeg 1 stor middag i 2 porsjoner. Kommer an på om det ble mye til overs i første måltid

Spiser da forskjellig mat. Alt fra lasagne til linsesuppe eller havregrøt. Selvsagt lurt å variere og spise mye grønt slik at man får i seg alle vitaminer og mineraler man trenger. Men jeg regner ikke med du tenker at 1 av 2 måltid skal være 4 kvikklunsjer, lizzom

Fellen du kan gå i er at du spiser 1 av 2 måltid som en pose potetgull, popcorn eller sjokolade så ofte at du utvikler mangler fordi det går på bekostning av næringsrik mat. Forsøk å spise den slags 1 eller 2 ganger i uken

Skal sies at da jeg begynte faste og spise færre måltider, så hadde jeg mindre cravings utenom måltidene også. Hadde ikke så stort behov for å småspise. Dette varierer fra person til person, selvsagt. men det tar kanskje en uke eller to før kroppen venner seg til den nye måten å spise på

Anonymkode: bc95f...5dc

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det kunne vært en bra løsning for meg å begynne å spise bare 2 større måltid om dagen, men hvordan gjør man det og hva burde man spise?

Anonymkode: 6d7c9...5d2

Man tar det man vanligvis spiser i løpet av en dag og deler på to. Kaloriinntaket for dagen skal være den samme uavhengig av antal måltider. 

Anonymkode: 26338...f29

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Ehm hver gang du småspiser, så er det jo egentlig et lite måltid. Med "2 store måltider" tenker jeg at du KUN skal spise det. Du må slutte å spise hele tiden. Bare google autofagi, så vil du se at det er gode fordeler med å faste deler av døgnet, og gjerne i noen dager en gang i blant. Det er mange som spiser 8:16 for eksempel. Dette betyr at de har et spisevindu på 8 timer hver dag. De resterende 16 timene drikker de kun vann. Dette betyr ofte at de kutter ut frokost og spiser første måltid kl 11, og siste måltid ferdig før kl 7. Kortere spisevindu er enda bedre, hvis du klarer.

Og hva du bør spise er selvfølgelig sunn mat. Men hva som er sunn mat er det dessverre få som vet. Det som er så ille er at de fleste kosthold-intervensjoner er bedre enn det vi blir anbefalt fra det offentlige, så derfor hører vi så mye rart fordi studier viser at nesten alt er bedre enn de offentlige rådene. Rene animalske råvarer er det sunneste du kan spise. Du kan spise litt grønnsaker også, men du bør holde deg unna de mest karbohydratrike og de med mest antinæringsstoffer, særlig oksalater.

Jeg spiser kun ett måltid om dagen, og spiser kun animalsk. Jeg følger et carnivore-kosthold. Kjøtt, fisk, innmat og litt egg, ost, rømme og melk i blant.

 

Anonymkode: 76273...c87

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Søk opp OMAD på Facebook ( one meal a day). Mangen av dei har gått sinnsykt ned i vekt. Selv faster jeg 16 timer og har 8 timers spise vindu ( 3 måltider til dagen).

Anonymkode: 55458...459

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 23.10.2019 den 9.02, Pia Sofia skrev:

Oj, du lever jo veldig usunt, så det skal lite til for å endre det litt! 

Synes du skal gå for mer enn to måltider, ihvertfall tre! En overvektig venninne av meg spiste ETT stort måltid om dagen, og det var typisk middagsmat, om kvelden. Med en gang hun fikk litt hjelp til å sette opp kosten, hovedsakelig fordele kaloriene litt, så raste hun ned i vekt, uten at hun følte at hun slanket seg det minste. 

Den småspisingen av nøtter og sjokolade burde du bare kutte ut, men jeg skjønner at det er vanskelig før du får på plass et bedre kosthold, for kroppen din hyler jo etter næring. 

Jeg hadde ikke klart å fungere eller holde meg våken på ditt kosthold, min kropp må ha riktig næring ellers blir den vrang. Det er litt irriterende, men det positive er at jeg er tvunget til å leve sunt, og det har fine bonuser som at jeg kle meg som jeg vil uten å måtte skjule magen o.l.

Jeg tipper at LITT endring vil gi deg stor fremgang, du trenger bare litt kunnskap om kosthold, ikke kjempemasse! 

Hvis du har råd til det, ville jeg tatt et par-tre timer hos en ernæringsfysiolog, bare for å få en start. 

Kan du skrive en oversikt over hvordan en typisk dag for deg ser ut? Både hva og når du spiser :) 

Anonymkode: 80c3e...6c6

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg er også en stor tilhenger av OMAD (one meal a day) og periodisk fasting. Jeg prøver ikke å gå ned i vekt, men kjenner fire som har brukt disse metodene for vektnedgang med helt super suksess. For min del er fordelene en kraftig økning i konsentrasjon og energi gjennom hele dagen (mange tror ikke på meg, men alle kommenterer hvor sprudlende jeg har blitt) og langt mer stabilt blodsukker - til tross for hva mange påstår om at fasting fucker opp blodsukkeret for mye.

Gi det et forsøk:) Du vil kanskje se gode endringer på hår og hud og sånt også, jeg ser en annen bruker her inne nevnte det i dag i en annen tråd. 

Anonymkode: 5b543...a38

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pia Sofia
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du skrive en oversikt over hvordan en typisk dag for deg ser ut? Både hva og når du spiser :) 

Anonymkode: 80c3e...6c6

Å, jeg spiser jo ganske forskjellig, hmmm....

Jeg liker egentlig ikke å lage mat, derfor lager jeg mye om gangen og fryser ned i porsjoner, da er det lett å få seg fort mat uten å ty til noe usunt. F eks kan jeg lage en linsesuppe, eller sånn som nå, nå har jeg bokser med kokt qiunoa og linser mi frysern og det kan jeg typisk blande med  salat og fetaost, eller steke aubergine og halloumiost til, gjerne med grønnkål som er oljet og saltet/pepret og stekt i ovnen. Hva som helst egentlig, bare at basen er linser og quinoa. Hva har jeg i kjøpeskapet? Jeg har også porsjoner med quich i frysern nå. Da kan jeg bare varme opp og slenge på noen tomater. Jeg elsker ikke all denne maten, men den holder kroppen gående på en bra måte og den er god! Jeg slenger også solsikkekjerner eller gresskakjerner oppi masse forskjellig mat, veldig godt på alt av salat. Til frokost spiser jeg gjerne frokostblanding og havremelk (pga intoleranse) og da tar jeg oppi ekstra chiafrø for å få proteiner. Alle gode ting man kan snike inn her og der er bra! Eller spiser jeg mye knekkebrød, alltid elsket det. Lite vanlig brød.

Når?

kl 0730: Alltid frokost, to knekkebrød eller en bolle frokostblanding (uten sukker) eller havregrøt.

ca 11: lunsj, hva som helst med god næring (gjerne noe som over, middagsrester), men noen ganger bare et rundstykke med ost (og da blir jeg fort sulten igjen). 

ca 14: Et eller annet, kommer an på lunsjen, kanskje et knekkebrød med smør og ost hvis jeg spiste bra nok lunsj.

ca 1730: Middag (som over).

ca 21: Et knekkebrød el.

Jeg liker helst å få i meg noe middagsaktig til lunsj, men det går jo ikke alltid. Kroppen min trives med dagen største måltid rundt 14, faktisk. Da blir jeg mye mindre fysen på usunne ting.

Her ser det ut som jeg er veganer og det er jeg ikke, jeg prøver bare å spise nok grønnsaker. Jeg elsker pizza, forresten, og spiser det ca en gang i uka (men stapper ikke innpå). Samme med sukker. Jeg bruker aldri slankeprodukter. Har ikke noe mat som forbudt, alt er lov, bare ikke så ofte. Jeg tror det er så enkelt som at jeg hører på kroppen og slutter å spise før jeg er stappmett. Og det hadde jeg ikke klart om jeg spiste sjelden eller næringsfattig. For da skriker kroppen etter kjappe løsninger. Noen ganger når jeg ikke rekker å spise merker jeg jo det, da vil jeg bare ha drittmat og spiser altfor mye.

Dette er passende for meg, men trenger ikke være riktig for andre, så mener ikke at dette er svaret for deg eller noen andre :) 

 

Edit: Jeg drikker sjelden annet enn vann til daglig. Glad i vin, da ;)

 

 

 

 

 

 

Edited by Pia Sofia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...