Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Bodø eller Tromsø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å flytte på meg nå når jeg har muligheten til det. Bor nå på Vestlandet, men kunne gjerne tenkt meg å bodd lengre nord i landet og har vel egentlig landet på at enten Bodø eller Tromsø kunne vært gode alternativer. 

Har aldri vært i noen av byene, men tenker å kanskje få til en kort tur innom begge før jeg bestemmer meg og eventuelt flytter dit. Ønsker gjerne å høre fra dere som bor der eller som har vært der før - hvordan er det å bo i Bodø eller Tromsø? Ønsker gjerne vite alt, hehe.

Er i hovedsak naturen og fjellene som gjør at jeg ønsker å flytte dit, også at jeg synes det virker som fine byer å bo i (sett ut i fra det inntrykket jeg har fått uten å ha vert der). Ellers hadde det vært greit å vite noe om hvordan det er i forhold til det å få jobb, leiemarked, boligpriser og ellers hvordan menneskene er, kulturtilbud, møteplasser som kaféer, andre tilbud. Hvordan været, naturen og fjellene oppleves og ellers andre muligheter innen friluft (som ski, kajak, klatring, telting osv). Har egentlig aldri flyttet så mye på meg, og i alle fall ikke til en by jeg ikke er godt kjent med fra før, så vet ikke helt hva som er vanlig å spørre om her eller hva man burde vite? Så skriv gjerne på noe mer om det er noe dere tenker er relevant 🙂

Ser egentlig gjerne for meg å bli boende i nord (så langt jeg trives der selvfølgelig). Ønsker gjerne etterhvert å ta utdanning, gjerne da sykepleie eller noe tilsvarende der man får jobbet med mennesker) så hadde vært greit å vite litt om hvordan skolen og studietilbudene i nærheten av byene er også. Er for så vidt i 20-årene om det skulle ha noe å si.

Anonymkode: 1013b...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og forresten, om noen skulle ha forslag eller informasjon om andre byer i Nord-Norge som kunne være aktuelle er jeg veldig åpen for det også ☺️

Anonymkode: 1013b...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Tromsø. Men jeg har bodd i Bodø en periode. Jeg likte Bodø veldig godt, mange flotte turmuligheter hele  året. Men det er alltid_ mye vind der😅

Anonymkode: 4c0a1...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske markante forskjeller mellom Bodø og Tromsø. Både Bodø og Tromsø er store byer i Nord-Norge, men Tromsø er hakket større. Det vil si, du får en litt mer storbyfølelse av Tromsø da byen har mye turisme. Det bor ca. 70 000 innbyggere i og omkring Tromsø, så det er ganske folksomt til tider. Du kan godt merke det når du tar buss i rushtiden eller er på et kjøpesenter på en lørdag. Det er stort sett alltid liv i byen, også på søndager og på kveldene. Litt usikker på hvordan dette er i Bodø, men Bodø er nok ikke like "aktivt" med turismen som Tromsø. Mange kommer til Tromsø med cruiseskip for å se på nordlyset.

Værmessig er det ganske likt, bortsett fra at Bodø nesten alltid har vind. Tromsø er jo noen grader lenger mot nord, så det kan bli ganske kaldt. Det er mørkt hele året rundt, føles det som, og mange tilflyttende hit merker godt mørketida på kroppen. Det er noe som kan skape litt vinterdepresjoner, men det er ikke verre enn at man øser på med litt ekstra vitaminer og kanskje tar seg en og annen ferietur til varmere strøk i løpet av sesongen.

Bodø er en billigere by å bo i. Billigere boliger, lettere å komme inn på arbeidsmarkedet, lavere poenggrenser på studier. De har ikke de mest populære studiene da som psykologi, jus, medisin, etc. som Tromsø har, men de har jo en rekke andre studier der man kan jobbe med mennesker etterpå. Sykepleien der i blant. Bodø er fornuftig med tanke på kostnader og utgifter, og som studieby er Bodø nok helt kurant.

Når det gjelder tur og terreng og friluftsliv er det ingenting å utsette på hverken Bodø eller Tromsø. Har du bil og mulighet til å komme deg litt ut av selve bykjernen, kan du boltre deg i nydelige fjell og turområder begge steder. Nord-Norge er fint sånn sett, her er det natur som får reisende hele veien fra andre siden av verden til å besøke oss. Så det sier vel sitt. Nydelig å bo her, men også hardt, kaldt, og røft på de verste dagene. 

Når det gjelder transport, flyreiser og liknende, så er det ganske likt. Det er ganske greit å komme seg de fleste steder både fra Tromsø og fra Bodø, begge har sentrale flyplasser som flyr til alle de store byene i landet, og mange av de mindre. Busstilbudet og kollektivtilbudet i byene er gode.

Anonymkode: 34e85...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge byene er veldige bra, men Tromsø har best uteliv. Ulempen med Tromsø er at når det snør så kommer det masse mer i Tromsø enn i Bodø. Her blåser alt snøen på havet 😊, men at det er mye mer vind i Bodø enn mange andre steder er litt overdrevet. Begge byene har fine turterreng i umiddelbar nærhet om man liker det. Butikktilbudet i Tromsø synes jeg er bedre enn i Bodø så begge har sine fordeler og ulemper. Som 7f9 skriver tror jeg boligmarkedet er bedre i Bodø. Velkommen skal du uansett være til oss i nord 👌. Tror du vil trives, men vil anbefale at du besøker byene før du bestemmer deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder naturen rundt står Bodø og Tromsø ganske likt. 

Fordeler Tromsø:

Større, så litt mer å velge mellom på kultur- og utelivsfronten (og bedre butikktilbud som 911 skriver)

Litt penere som by betraktet

 

Fordeler Bodø:

Litt mildere klima

Sannsynligvis noe billigere boliger

 

Litt uenig med den som skrev at transporttilbudet er likt; Tromsø har ganske mye bedre flytilbud, ikke minst på utenlandsruter, bl.a.  to ruter til London, samt Gdansk, Stockholm og København osv., mens Bodø kun har et par. På den andre siden har Bodø tog, da. 

(Og så en personlig betraktning: Jeg har gode venner og har vært mye i begge byene, og mitt inntrykk er at Tromsøværinger er litt lettere å omgås, mens Bodøfolk kan fremstå som litt arrogante (hjelper nok ikke med den irriterende dialekten :fnise:), men som sagt, dette er en høyst subjektivt oppfatning og veldig bred generalisering. Bra steder begge to, altså!)

 

Anonymkode: 4453e...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø er mitt valg, tenk på alle muligheter rundt! Samt kort vei til turer ellers.

Aldri bodd der, men vært der mye på jobb.

Anonymkode: 11d3f...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt hus 45 min utenfor Bodø og flytter om et par uker! Er fra Oslo og falt pladask for stedet og bestemte meg for å flytte dit etter en jobbhelg i Bodø i fjor :). Jeg er nærmere 50 år og ingen barn så da var det ikke noe å tenke på. Gleder meg!

Anonymkode: 9b0f4...ba7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd begge steder. Bodø er litt som Vestlandet, mye vind og til tider en del nedbør. Liten by, kort vei til flyplassen. Fine turmuligheter. 

Tromsø er fantastisk på mange måter. En litt større by enn Bodø. Fantastisk natur, mørketida som er magisk, mindre vind, men mye snø. Også her kort vei til flyplassen. 

Anonymkode: e0acd...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...