Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Kroppen min aksepterer bare vise matvarer, uten at jeg går opp i vekt. Normalt?

Recommended Posts

AnonymBruker

For 3 år siden gikk jeg ned 14 kg. Fikk diett av en PT så det funket som bare det, med 3 styrkeøkter i uken + den dietten. Men da jeg prøvde å spise normalt igjen, så la jeg på meg alt, i løpet av 2 år. Så jeg blir jo tvunget til å spise denne dietten resten av livet, og det er så kjedelig! Flere som har det sånn? Jeg har lavt stoffskifte, vet ikke om dette er grunnen til at jeg sliter sånn med vekten.

Her er hvertfall det jeg lever på:

Frokost: havregryn med 3 mandler + 1 kiwi. 1 glass appelsinjuice. 1 kopp sort kaffe.

Lunch: Kyllingsalat uten dressing. Blir ufattelig kvalm av kyllingfilet, men tvinger det i meg. + Vann

Middag: 1 laksefilet, 3 skiver søtpotet og grønn salat. 2 cherrytomater. + Vann

Snack: enten 1 eple eller et lite glass hjemmelaget smoothie med frosne bær og vann.

Går jeg bort fra denne dietten raser jeg opp i vekt :( Er så kjedelig å aldri kunne variere. 

Og ja jeg trener fortsatt. 1 styrkeøkt i uka + 2 cardioøkter. Bl.a kickboxing, Power step og styrke, men varierer øvelsene noe. Jeg lurte egentlig bare på om kroppen kan bli avhengig av en viss type mat? 

Anonymkode: 5a60b...ba9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er mest sannsynlig at du med denne dietten har kontroll på mengdene, og når du viker fra de faste matrutinene underestimerer hva du får i deg. Det er ingenting magisk med dette kostholdet som gjør at du lettere holder vekten. 

Du skal selvfølgelig ikke "tvinge i deg" kyllingfileten når du blir kvalm av den. Spis en salat uten kylling. Prøv bønner, egg eller annet proteinholdig i salaten. 

Bytt ut en av ingrediensene du er lei av til hvert måltid, eller gjør om på hele kostholdet med å spise likt antall kalorier med helt andre ingredienser.

Her har du kjørt deg i et spor du fort kan komme ut av når du endrer tankegangen og utfordrer den vanvittige ideen at det er bare dette du kan spise for å holde vekten. Det stemmer rett og slett ikke. 

Anonymkode: a0843...b14

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Tipper det er kombinasjonen eller tilbehøret til det du spiser utenom som er problemet. Ost, dressinger, ketchup, sauser, fett generelt er kaloririkt og kan gjøre at du går raskt opp i vekt. Jeg gikk ned 7 kg da jeg kuttet ut ost i kostholdet mitt, og jeg spiste ikke kjempemye ost heller. Det skal ikke alltid så mye til å gå opp i vekt. 

Forsøk å øke matinntaket med proteinrike, fettfattige matvarer som for eks tofu og linser. Du kan også spise mer grønnsaker da de er lave på kalorier og fyller magen. 

Anonymkode: e5498...8cd

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Hva spiste du, da du sluttet på dietten?

Anonymkode: 81d26...60a

Share this post


Link to post
Share on other sites
tranedatter
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 3 år siden gikk jeg ned 14 kg. Fikk diett av en PT så det funket som bare det, med 3 styrkeøkter i uken + den dietten. Men da jeg prøvde å spise normalt igjen, så la jeg på meg alt, i løpet av 2 år. Så jeg blir jo tvunget til å spise denne dietten resten av livet, og det er så kjedelig! Flere som har det sånn? Jeg har lavt stoffskifte, vet ikke om dette er grunnen til at jeg sliter sånn med vekten.

Her er hvertfall det jeg lever på:

Frokost: havregryn med 3 mandler + 1 kiwi. 1 glass appelsinjuice. 1 kopp sort kaffe.

Lunch: Kyllingsalat uten dressing. Blir ufattelig kvalm av kyllingfilet, men tvinger det i meg. + Vann

Middag: 1 laksefilet, 3 skiver søtpotet og grønn salat. 2 cherrytomater. + Vann

Snack: enten 1 eple eller et lite glass hjemmelaget smoothie med frosne bær og vann.

Går jeg bort fra denne dietten raser jeg opp i vekt :( Er så kjedelig å aldri kunne variere. 

Og ja jeg trener fortsatt. 1 styrkeøkt i uka + 2 cardioøkter. Bl.a kickboxing, Power step og styrke, men varierer øvelsene noe. Jeg lurte egentlig bare på om kroppen kan bli avhengig av en viss type mat? 

Anonymkode: 5a60b...ba9

Om det "normale" er samme som fikk deg opp i vekt til å begynne med, så sier det seg selv. Maten du da åt, og åt da du gikk opp igjen, er for mye for deg.

The hard truth. Og årsaken til at nesten alle går opp i vekt igjen etter endt diett.

 

Om din PT har gitt deg en meny som skal gjelde hver eneste dag, da var det en dårlig dietist! Variasjon er viktig både for næringsinnholdet og for motivasjon og matglede! Det er dessuten veldig lite mat i den menyen...

Selvfølgelig skal du skippe kylling om du blir kvalm av det! Tunfisk i vann, annen mager fisk og kjøtt, vegetariske alternativer.

Middag kan du legge til alle mulige grønsaker, nesten ingen kalorier når det er kokt i vann. Holder du deg til grønnsaker som vokser over jord, så er det enda færre kalorier. 

 

 

Men, har du fått medisiner for ditt lave stoffskifte, er dette under kontroll hos legen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 3 år siden gikk jeg ned 14 kg. Fikk diett av en PT så det funket som bare det, med 3 styrkeøkter i uken + den dietten. Men da jeg prøvde å spise normalt igjen, så la jeg på meg alt, i løpet av 2 år. Så jeg blir jo tvunget til å spise denne dietten resten av livet, og det er så kjedelig! Flere som har det sånn? Jeg har lavt stoffskifte, vet ikke om dette er grunnen til at jeg sliter sånn med vekten.

Her er hvertfall det jeg lever på:

Frokost: havregryn med 3 mandler + 1 kiwi. 1 glass appelsinjuice. 1 kopp sort kaffe.

Lunch: Kyllingsalat uten dressing. Blir ufattelig kvalm av kyllingfilet, men tvinger det i meg. + Vann

Middag: 1 laksefilet, 3 skiver søtpotet og grønn salat. 2 cherrytomater. + Vann

Snack: enten 1 eple eller et lite glass hjemmelaget smoothie med frosne bær og vann.

Går jeg bort fra denne dietten raser jeg opp i vekt :( Er så kjedelig å aldri kunne variere. 

Og ja jeg trener fortsatt. 1 styrkeøkt i uka + 2 cardioøkter. Bl.a kickboxing, Power step og styrke, men varierer øvelsene noe. Jeg lurte egentlig bare på om kroppen kan bli avhengig av en viss type mat? 

Anonymkode: 5a60b...ba9

Med tanke på dietten vil du gå opp i vekt ved å spise "normalt ", men det er vannvekt.  Vannvekten vil komme hvis du inntar mer av stivelsesrike matvarer, som potet, brød/rundstykker, knekkebrød,  sukker, andre former for karbohydrater.  (Ett gram karbohydrat binder ca 3 g vann)

Hvis du begynner å spise "normalt", men holder deg innenfor kalorimål, vil du legge på deg, kanskje så mye som 2-3 kg de første ukene, så vil mye av vannvekten forsvinne, kroppen stabiliserer seg på det nye kostholdet,  og vekten vil ikke øke ytterligere. 

Anonymkode: 675ae...d1e

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Siden du virker så usikker rundt dette med kosthold ville jeg bestilt time hos ernæringsfysiolog og få satt opp noen alternativer. Poenget er at antall kalorier ikke skal økes, men at du skal kunne spise andre ting. Laksen er feks veldig kaloririk, og appelsinjuice er totalt unødvendig. 

Anonymkode: a0af7...362

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
14 timer siden, tranedatter skrev:

Om det "normale" er samme som fikk deg opp i vekt til å begynne med, så sier det seg selv. Maten du da åt, og åt da du gikk opp igjen, er for mye for deg.

The hard truth. Og årsaken til at nesten alle går opp i vekt igjen etter endt diett.

 

Om din PT har gitt deg en meny som skal gjelde hver eneste dag, da var det en dårlig dietist! Variasjon er viktig både for næringsinnholdet og for motivasjon og matglede! Det er dessuten veldig lite mat i den menyen...

Selvfølgelig skal du skippe kylling om du blir kvalm av det! Tunfisk i vann, annen mager fisk og kjøtt, vegetariske alternativer.

Middag kan du legge til alle mulige grønsaker, nesten ingen kalorier når det er kokt i vann. Holder du deg til grønnsaker som vokser over jord, så er det enda færre kalorier. 

 

 

Men, har du fått medisiner for ditt lave stoffskifte, er dette under kontroll hos legen?

Jeg får medisiner for lavt stoffskifte ja, så det er under kontroll. 

Den menyen jeg fikk var forresten kun ment å vare i en 10 ukers periode, så skulle jeg over på vanlig mat. Det gikk jo fint i 2 år, inntil jeg gikk opp i vekt fra i fjor og fram til nå. Er ikke snakk om veldig mye vekt, men 7 kg mer enn jeg trives med. 

Er klar over at jeg bør bli flinkere til å variere ja, men jeg er dsv utrolig kresen. Klarer ikke spise kjøtt uten saus eller dressing av noe slag, da blir jeg kvalm. Klarer kun fisk uten dressing. Elsker taco og pizza spesielt, og jeg har nok spist det mer enn jeg burde. Jeg bare elsker smeltet ost og rømme. 

Bønner, linser og sånt brekker jeg meg av, klarer det bare ikke. Har veldig mye issues med mat generelt, og mye jeg ikke klarer å spise. Så det er vanskelig. Har fått flere kostholdsplaner opp gjennom, men de blir bare oppgitt disse ekspertene siden det er så mye jeg ikke liker. 

Heldigvis er jeg veldig glad i grønnsaker, der er jeg altetende omtrent, og jeg spiser mye av det for tiden. Er bare tilbehøret som er vanskelig. 

Har man vanskeligere for å gå ned i vekt med lavt stoffskifte? Kan det være grunnen? Jeg er 1.74 cm og 70 kg forresten. Skulle gjerne vært 64 kg. 

ts

Anonymkode: 5a60b...ba9

Share this post


Link to post
Share on other sites
tranedatter
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får medisiner for lavt stoffskifte ja, så det er under kontroll. 

Den menyen jeg fikk var forresten kun ment å vare i en 10 ukers periode, så skulle jeg over på vanlig mat. Det gikk jo fint i 2 år, inntil jeg gikk opp i vekt fra i fjor og fram til nå. Er ikke snakk om veldig mye vekt, men 7 kg mer enn jeg trives med. 

Er klar over at jeg bør bli flinkere til å variere ja, men jeg er dsv utrolig kresen. Klarer ikke spise kjøtt uten saus eller dressing av noe slag, da blir jeg kvalm. Klarer kun fisk uten dressing. Elsker taco og pizza spesielt, og jeg har nok spist det mer enn jeg burde. Jeg bare elsker smeltet ost og rømme. 

Bønner, linser og sånt brekker jeg meg av, klarer det bare ikke. Har veldig mye issues med mat generelt, og mye jeg ikke klarer å spise. Så det er vanskelig. Har fått flere kostholdsplaner opp gjennom, men de blir bare oppgitt disse ekspertene siden det er så mye jeg ikke liker. 

Heldigvis er jeg veldig glad i grønnsaker, der er jeg altetende omtrent, og jeg spiser mye av det for tiden. Er bare tilbehøret som er vanskelig. 

Har man vanskeligere for å gå ned i vekt med lavt stoffskifte? Kan det være grunnen? Jeg er 1.74 cm og 70 kg forresten. Skulle gjerne vært 64 kg. 

ts

Anonymkode: 5a60b...ba9

Du har BMI på 22,7. https://bmi-kalkulator.com/ny/regne.php

På 64 kg har du 20,8. Jo lengere ned i vekt du kommer, dess mindre mat må du spise. 

 

Ja om du er kresen så blir det jo vanskelig... Men for å svare på ditt første spørsmål. Nei det er ikke sånn at man blir "allergisk" mot vanlig mat og går opp i vekt, at man blir vant til en type mat og beholder vekta.

Det er når du spiser for mye i fht det du forbruker, da går du opp. Tipper du holdt deg fint i 2 år, fr så sakte med sikkert har økt mengden mat, sånn at du går opp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tranedatter

ps. vet ikke hvor gammel du er, men jo eldre man blir så blir det enda vanskeligere som kvinne å holde en lavere vekt. Vi taper nemlig fort muskler etter som vi blir eldre.

 

Med lavt stoffskifte er det vanskeligere å gå ned i vekt, men det er bare noen kilo det handler om. Når man er velmedisinert, vet jeg ikke. Det får du spørre legen om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

 

Er klar over at jeg bør bli flinkere til å variere ja, men jeg er dsv utrolig kresen. Klarer ikke spise kjøtt uten saus eller dressing av noe slag, da blir jeg kvalm. Klarer kun fisk uten dressing. Elsker taco og pizza spesielt, og jeg har nok spist det mer enn jeg burde. Jeg bare elsker smeltet ost og rømme. 

ts

Anonymkode: 5a60b...ba9

Det er dette som er svaret. Å spise som det kan lett legge til alt fra 400 til 1500 kalorier ekstra hver dag, og da vil du gå opp etter hvert. Du må spise mindre porsjoner om du vil ha smeltet ost eller lignende på, kanskje droppe 1 av de andre måltidene og bare spise frokost og middag. Det vil nok også prege fremgang i styrketreningen din, der du vil ha mindre fremgang enn du ellers ville hatt siden du får i deg mindre proteiner. 

Du kan alltids spise smeltet ost osv, men da må du spise mye mindre enn du gjør nå

Jeg er stillesittende og dersom jeg skal spise noe med noe fettete dressing spiser jeg bare 1 måltid om dagen. Er normalvektig og går opp i vekt etter noen uker der jeg spiser 2 måltid der det ene har noe fettete på seg hver dag. Som sagt så spiste jeg som vanlig, men jeg kuttet ost i kostholdet og gikk ned flere kilo. Det har så mye å si

Så det spørs hva du vil prioritere. Matproblemene dine er sannsynligvis noe du kan gjøre noe med, men når man har sterke cravings for den type mat så sliter mange med å gjennomføre endring. Ofte vil man heller fortelle seg selv at det er umulig å endre seg og fortsette som før da det er det mest behagelige valget

Anonymkode: e5498...8cd

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Grunnen til at du holder vekta med den dietten du fikk er fordi den inneholder passelig mengde kalorier for deg. Hvis du spiser 150 kalorier for mye hver dag vil du gå opp en kilo på 1,5 måned. Det skal altså veldig lite til. 150 kalorier er for eksempel 1,5 banan, 1 dl lettrømme, eller noen skiver ost. Hvis du ønsker å holde en lavere vekt over tid kan du ikke gå tilbake til å spise de samme mengdene som gjorde at du la på deg i utgangspunktet. 

Anonymkode: 0fd03...202

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg tror mange tenker at maten de spiser må smake kjempegodt hver gang. Og at man må spise seg skikkelig mett ved hvert måltid. Selv om du liker smeltet ost trenger du ikke å spise det mange ganger i uken. Du sier du er glad i grønnsaker, du kan jo ha kun det til middag noen dager i uka. Man må ikke ha full middag med kjøtt, saus og tilbehør hver dag. 

Anonymkode: a0af7...362

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker
På 21.10.2019 den 23.08, AnonymBruker skrev:

For 3 år siden gikk jeg ned 14 kg. Fikk diett av en PT så det funket som bare det, med 3 styrkeøkter i uken + den dietten. Men da jeg prøvde å spise normalt igjen, så la jeg på meg alt, i løpet av 2 år. Så jeg blir jo tvunget til å spise denne dietten resten av livet, og det er så kjedelig! Flere som har det sånn? Jeg har lavt stoffskifte, vet ikke om dette er grunnen til at jeg sliter sånn med vekten.

Her er hvertfall det jeg lever på:

Frokost: havregryn med 3 mandler + 1 kiwi. 1 glass appelsinjuice. 1 kopp sort kaffe.

Lunch: Kyllingsalat uten dressing. Blir ufattelig kvalm av kyllingfilet, men tvinger det i meg. + Vann

Middag: 1 laksefilet, 3 skiver søtpotet og grønn salat. 2 cherrytomater. + Vann

Snack: enten 1 eple eller et lite glass hjemmelaget smoothie med frosne bær og vann.

Går jeg bort fra denne dietten raser jeg opp i vekt :( Er så kjedelig å aldri kunne variere. 

Og ja jeg trener fortsatt. 1 styrkeøkt i uka + 2 cardioøkter. Bl.a kickboxing, Power step og styrke, men varierer øvelsene noe. Jeg lurte egentlig bare på om kroppen kan bli avhengig av en viss type mat? 

Anonymkode: 5a60b...ba9

Du sier du elsker smeltet ost, rømme, taco og pizza. Dette er energitette matvarer som gjør at du får i deg for mye kalorier når du spiser «på egenhånd». Det finnes ikke magiske matvarer, det handler kun om mengde. 

Du trenger ikke leve på denne dietten resten av livet men du må få oversikt/forståelse for mengden kalorier i de enkelte matvarene. Det er dessverre ikke mulig å få i pose og sekk.

Anonymkode: c62b0...a88

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...