Gå til innhold

Barnefar vil flytte med datteren ut av kommunen. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 9 år fra et tidligere forhold. Vi gikk fra hverandre når hun var fire, og har alltid hatt et kjempebra forhold. Da hun var seks gikk jeg på en psykisk smell (mye traumer fra barndommen) som resulterte at jeg valgfritt la meg inn på DPS. Under denne tiden overskrev jeg foreldreansvaret til barnefar, i og med vi hadde så greit forhold og jeg slet. Han og datteren vår besøkte meg ofte på DPS og han var en god støtte og hjelp i den tiden. Jeg kom meg heldigvis fint ut av det, og etter mye arbeid og etter to år har jeg lagt angsten fra meg. 

Vi har begge nye samboere i dag, og vi bor 700 meter unna hverandre. Jeg er gravid, noe som betyr at datteren min skal bli storesøster neste år. Noe hun ikke vet enda. Hun har snakket mye om at barnefar og samboeren hans vil flytte til hjembygda hans. Noe hun ikke vil. Samboeren hans er og fra denne bygda. Jeg ringte han for å høre om dette, om det var bare noe hun hadde fått for seg. Men nei, det var planen etterhvert. Kanskje til neste år, mest sannsynlig om et par år. Og så kom jeg på at foreldreansvaret fortsatt står på han, til tross for at vi har henne 50/50.

Jeg ble sjokkert. Klarte ikke å si noe, for jeg var på gråten. Kan han virkelig flytte to timer unna med datteren min? Ta henne ut av skolen, ta henne ut fra hjemstedet hun har hatt siden fødsel? Hva har jeg rett på? Datteren min vil absolutt ikke dette. Jeg får helt vondt inni meg. Ting har gått helt knirkefritt siden hun ble født, og vi har alltid hatt en upåklagelig kommunikasjon. Jeg er helt rådløs.

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestill time på fvk i morgen slik at dere får snakket om dette! Hvorfor skrev du fra deg foreldreansvaret bare fordi du ikke kunne ha ansvaret for datteren din når du var innlagt? Du får jo tilbake foreldreansvaret med en gang du ønsker. Dersom far nekter deg det så får du foreldreansvaret med en gang i en rettsak. Når barnet er over 7 år så skal barnet selv ha noe å si når det kommer til hvor barnet ønsker å bo og samvær.

Anonymkode: 35ec5...c13

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier jo at det er planen etterhvert - ikke at det skal skje i den nærmeste fremtid, og du selv sier dere har hatt ett godt samarbeid, så ville ha pustet med magen og ikke lagt noe styr enda. 

 

Anonymkode: c693a...948

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, pust med magen. Dersom dere har datteren nå 50/50 skal det mye til for at han kan flytte avgårde med barnet når barnet ikke vil. Når det gjelder foreldreansvar så kan du kreve at du får delt foreldreansvar med faren. Nekter han så vil du enkelt få det via retten. Han har en dårlig sak om han forsøker å nekte deg det.

Dette ordner seg skal du se. Pust med magen og pass på deg selv og mirakelet i magen ❤

Anonymkode: 9ac46...fa5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestill time på fvk i morgen slik at dere får snakket om dette! Hvorfor skrev du fra deg foreldreansvaret bare fordi du ikke kunne ha ansvaret for datteren din når du var innlagt? Du får jo tilbake foreldreansvaret med en gang du ønsker. Dersom far nekter deg det så får du foreldreansvaret med en gang i en rettsak. Når barnet er over 7 år så skal barnet selv ha noe å si når det kommer til hvor barnet ønsker å bo og samvær.

Anonymkode: 35ec5...c13

 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier jo at det er planen etterhvert - ikke at det skal skje i den nærmeste fremtid, og du selv sier dere har hatt ett godt samarbeid, så ville ha pustet med magen og ikke lagt noe styr enda. 

 

Anonymkode: c693a...948

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt, pust med magen. Dersom dere har datteren nå 50/50 skal det mye til for at han kan flytte avgårde med barnet når barnet ikke vil. Når det gjelder foreldreansvar så kan du kreve at du får delt foreldreansvar med faren. Nekter han så vil du enkelt få det via retten. Han har en dårlig sak om han forsøker å nekte deg det.

Dette ordner seg skal du se. Pust med magen og pass på deg selv og mirakelet i magen ❤

Anonymkode: 9ac46...fa5

Jeg skal få delt foreldreansvar. Og ja, han sier planen er å flytte etterhvert - men han sa det kunne allerede være til neste år om muligheten var der, eller om et par år. Jeg kan ikke fatte å begripe at ei jente som gjør det så bra på skolen, har en så fin venninnegjeng og et fantastisk klassemiljø har godt av å bytte ut alt dette i en så sårbar alder. Jeg blir helt matt, for dette er ikke sånn jeg kjenner denne barnefaren. Her føler jeg han setter seg selv og samboer først, og ikke barnet. Noe som skuffer meg inderlig.

Ts

Anonymkode: 850de...42e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Jeg skal få delt foreldreansvar. Og ja, han sier planen er å flytte etterhvert - men han sa det kunne allerede være til neste år om muligheten var der, eller om et par år. Jeg kan ikke fatte å begripe at ei jente som gjør det så bra på skolen, har en så fin venninnegjeng og et fantastisk klassemiljø har godt av å bytte ut alt dette i en så sårbar alder. Jeg blir helt matt, for dette er ikke sånn jeg kjenner denne barnefaren. Her føler jeg han setter seg selv og samboer først, og ikke barnet. Noe som skuffer meg inderlig.

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Hvorfor tar du som en selvfølge at datteren din flytter med faren? Kan hun ikke bo mer hos deg?

Anonymkode: 9ac46...fa5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du som en selvfølge at datteren din flytter med faren? Kan hun ikke bo mer hos deg?

Anonymkode: 9ac46...fa5

Jo, selvfølgelig. Men han har det som en selvfølge at hun skal flytte med de. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, selvfølgelig. Men han har det som en selvfølge at hun skal flytte med de. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Å du har det som en selvfølge at datteren din får være der hun har vokst opp, har venner osv.

Anonymkode: 4d85b...93c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å du har det som en selvfølge at datteren din får være der hun har vokst opp, har venner osv.

Anonymkode: 4d85b...93c

Selvsagt gjør hun det, er jo det som er best for barnet.

Anonymkode: cdcce...c22

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å du har det som en selvfølge at datteren din får være der hun har vokst opp, har venner osv.

Anonymkode: 4d85b...93c

Ja, jeg gjør jo det. Men i og med jeg ble så satt ut, så klarte jeg ikke å begynne å diskutere i telefonen. Men det er så klart mest logisk at hun blir her, og så får de flytte dersom de absolutt vil det. Så får heller heller datteren vår pendle dit for å ha samvær med far - istedenfor at hun må ta toget til det hun ser på sitt hjemsted. 

Det verste er at jeg føler jeg ikke har så mye å si om saken, i og med ting var så turbulent for han når jeg var innlagt. Og han sto så på og var så god mot henne. Men alt er stabilt nå, og jeg har det slik et normalt menneske skal ha. Jeg er tross alt mammaen hennes, og vil påstå at jeg er et utrolig viktig forbilde for henne. Nå, og særlig fremover. Ei jente skal gjennom mye fra 9 år og fremover i alder.

Ts 

Anonymkode: 850de...42e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du skal stå støtt nå TS og ikke la følelsene ta helt overhånd. Jenta skal bli hørt, det er sikkert og visst. Og du er frisk, og du har et søsken på vei som hun skal få vokse opp med. Jeg tviler på at far får støtte til å flytte med jenta.

Anonymkode: bd7f1...1cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg gjør jo det. Men i og med jeg ble så satt ut, så klarte jeg ikke å begynne å diskutere i telefonen. Men det er så klart mest logisk at hun blir her, og så får de flytte dersom de absolutt vil det. Så får heller heller datteren vår pendle dit for å ha samvær med far - istedenfor at hun må ta toget til det hun ser på sitt hjemsted. 

Det verste er at jeg føler jeg ikke har så mye å si om saken, i og med ting var så turbulent for han når jeg var innlagt. Og han sto så på og var så god mot henne. Men alt er stabilt nå, og jeg har det slik et normalt menneske skal ha. Jeg er tross alt mammaen hennes, og vil påstå at jeg er et utrolig viktig forbilde for henne. Nå, og særlig fremover. Ei jente skal gjennom mye fra 9 år og fremover i alder.

Ts 

Anonymkode: 850de...42e

Jeg tenker at så lenge du er stabil og barnet har bodd 50/50 lenge - og hun ikke ønsker å flytte - så klarer jeg ikke å se at det at du var syk skal bety noe. Du tok ansvar i situasjonen, fikk hjelp til deg selv og er bra nå. Barnet vil bli hørt, det er jeg overbevist over. 

Men jeg tenker du skal fortelle datteren din at du evt mener hun skal bli boende der dere bor nå, og at dersom du og faren ikke blir enig så vil du be om hjelp fra noen som kan hjelpe med å bestemme (dvs worst case rettsapparatet). Hun må få vite at du vil kjempe for henne, at du er frisk nok til det nå!

Stå på, ikke diskuter med faren men bare fortell at du vil at barnet blir boende. Men først får du på plass foreldreansvaret 😊

Anonymkode: 9ac46...fa5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen, noen gang vunnet en sak mot den som vil flytte med barnet? Ser ofte saker om dette på forumet, men har den som vil flytte noen gang tapt og må bli igjen? Eller at barnet får bli hos den andre forelderen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Hvila skrev:

Har noen, noen gang vunnet en sak mot den som vil flytte med barnet? Ser ofte saker om dette på forumet, men har den som vil flytte noen gang tapt og må bli igjen? Eller at barnet får bli hos den andre forelderen?

Det er umulig. Det er ikke selve flyttingen man tar for seg i en rettsak. Det man tar for seg er om barnet skal være hos den som flytter, eller den andre. Og da går det ikke bare på flyttingen, men hvem som er den beste omsorgspersonen og der barnet ville fått det best. 

 

TS: Hvilken avtale har dere angående 50/50? Har dere delt bosted i avtalen? Er barnet folkeregistrert hos deg eller far? Deler dere barnetrygden? Slike småting er litt viktige. Og du, få på plass foreldreansvar med EN GANG. Når du ikke har foreldreansvar har han til og med rett til å flytte utenlands med barnet. Fatter ikke at noen har rådet deg til å si fra deg det, foreldreansvaret har ingen praktisk funksjon til vanlig unntatt å skrive under på pass! Dvs, det er helt ulogisk at du skrev fra deg foreldreansvaret den gangen. 

Anonymkode: 95115...636

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hvila said:

Har noen, noen gang vunnet en sak mot den som vil flytte med barnet? Ser ofte saker om dette på forumet, men har den som vil flytte noen gang tapt og må bli igjen? Eller at barnet får bli hos den andre forelderen?

Ja, en i familien min har. Retten kom frem til at begge var gode omsorgspersoner, og at det derfor ville være best for barnet å være hos den som ble boende på hjemstedet. (I dette tilfellet far.)

Anonymkode: a66d4...368

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært stabil i psyken i over to år. Har en stabil samboer, hun er utrolig komfortabel med han og hun har en stabil hverdag. Jeg var og flink til å være åpen med henne da jeg var psykisk syk, i den grad en skal med barn. Vi hadde og møte med en barnepsykolog da jeg var innlagt, og hun roste meg for jobben jeg har gjort - og synes datteren min og jeg hadde en utrolig fin kjemi, og jeg var en trygg og god foreldre til tross for de psykiske tingene jeg slet med. Jeg hadde en kjip barndom, og sliter noen ganger med å skille meg selv fra mine egne gener. "Min mor var et vrak, min far var et vrak. Da er jeg det og." "Jeg hadde kjipe foreldre, da er jeg og en dårlig forelder". Jeg vet dette er irrasjonelle tanker - og jeg VET jeg er en god og trygg mamma i dag. Men jeg ser så klart nervøs. Datteren min betyr alt for meg.

Ts

Anonymkode: 850de...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ByeByeLove

Tror du blander sammen foreldreansvar og fast bosted. Dattera di er 9 år og vil bli hørt i denne saken. Når hun er 12 bestemmer hun mer eller mindre selv, med mindre det foreligger spesielle forhold som taler imot valget hennes. Sørg for et lavest mulig konfliktnivå for hennes skyld.

Det vil være ekstremt stressende for henne å være i midten av en dragkamp.

Endret av ByeByeLove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig. Det er ikke selve flyttingen man tar for seg i en rettsak. Det man tar for seg er om barnet skal være hos den som flytter, eller den andre. Og da går det ikke bare på flyttingen, men hvem som er den beste omsorgspersonen og der barnet ville fått det best. 

 

TS: Hvilken avtale har dere angående 50/50? Har dere delt bosted i avtalen? Er barnet folkeregistrert hos deg eller far? Deler dere barnetrygden? Slike småting er litt viktige. Og du, få på plass foreldreansvar med EN GANG. Når du ikke har foreldreansvar har han til og med rett til å flytte utenlands med barnet. Fatter ikke at noen har rådet deg til å si fra deg det, foreldreansvaret har ingen praktisk funksjon til vanlig unntatt å skrive under på pass! Dvs, det er helt ulogisk at du skrev fra deg foreldreansvaret den gangen. 

Anonymkode: 95115...636

Vi har delt bosted i avtalen, men barnetrygden går til han. Jeg har allerede vært innom FVK sine sider og bedt de ringe meg i morgen. Så jeg tar et møte der og hører hva jeg kan gjøre. 

Jeg husker ikke helt hvordan det gikk til. Men i og med jeg var innlagt en stund, og det var midt i skolestart for datteren min - så mente megleren vår at det var best at foreldreansvaret sto på han. Jeg husker jeg var litt engstelig for det, men både megleren og barnefaren betrygget meg på at det var midlertidig og at vi kunne endre det etterhvert. 

Dersom jeg ikke har noen rettigheter her, så føler jeg at verden går i grus. Datteren min er alt for meg. Og jeg vet jeg hadde det turbelent og ustabilt for noen år siden, og jeg er redd for at det ødelegger for meg den dag i dag. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kognosøren skrev:

Tror du blander sammen foreldreansvar og fast bosted. Dattera di er 9 år og vil bli hørt i denne saken. Når hun er 12 bestemmer hun mer eller mindre selv, med mindre det foreligger spesielle forhold som taler imot valget hennes. Sørg for et lavest mulig konfliktnivå for hennes skyld.

Nei, jeg ville aldri involvert henne i noe vi voksne må fikse opp i. Det skal ikke være mamma vs. pappa. Dette er mellom meg og barnefar, som voksne. Men dersom han ikke gir seg, så håper jeg stemmen hennes blir hørt. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har delt bosted i avtalen, men barnetrygden går til han. Jeg har allerede vært innom FVK sine sider og bedt de ringe meg i morgen. Så jeg tar et møte der og hører hva jeg kan gjøre. 

Jeg husker ikke helt hvordan det gikk til. Men i og med jeg var innlagt en stund, og det var midt i skolestart for datteren min - så mente megleren vår at det var best at foreldreansvaret sto på han. Jeg husker jeg var litt engstelig for det, men både megleren og barnefaren betrygget meg på at det var midlertidig og at vi kunne endre det etterhvert. 

Dersom jeg ikke har noen rettigheter her, så føler jeg at verden går i grus. Datteren min er alt for meg. Og jeg vet jeg hadde det turbelent og ustabilt for noen år siden, og jeg er redd for at det ødelegger for meg den dag i dag. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Merkelig at megleren mente det, er forskjell på foreldreansvar og det  å ha omsorgen for barnet. Du bør få felles foreldreansvar igjen, slik at du har like mye å si som faren. Hvis ikke , kan han uten ditt samtykke, flytte med datteren din. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...