Gå til innhold

Så mye aktiviteter i regi av skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk i dag årshjulet til eldstejenta, og jeg ser med gru på hvordan dette skal bli når de to neste også skal begynne på skolen om et par års tid. Det er utviklingssamtaler, vennegrupper, foreldretreff, diverse avslutninger, aktivitetsdager, dugnader. I tillegg til vanlige ting som fritidsaktiviteter(en for hvert barn) og bursdager skjønner jeg ikke at det skal gå opp. Jeg forstår jo at det er travelt å ha barn, men jeg lurer på hvordan andre tar det? Er det bare jeg som synes at det bare blir kav?

Anonymkode: dda1c...675

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av det du nevner tar 1-2 dager i løpet av skoleåret. Så det er absolutt ikke et problem. Og man må jo heller ikke delta på vennegrupper og foreldretreff. Lurt ja, men MÅ ikke. 
Det går helt fint!

Anonymkode: 39fc4...239

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig. Det er ganske stressende å ha skolebarn. Når man har mindre barn, styrer man tida selv. Det gjør man ikke når man har skolebarn. 

Men etterhvert finner man ut at de fleste arrangementene faktisk er veldig hyggelige. Det gjelder å ikke se på alt som et ork. Vi kjører barn til og fra treninger fire kvelder i uka. Flere kvelder blir det opptil fire kjøringer når barna er hvert sitt sted. Jeg er sikker på at om ti år kommer jeg til å savne det. 

Anonymkode: f12dc...2a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Vi drar kun på det vi må og har lyst til.

Dugnad betaler vi og har vi gjort siden ett barn ble 3. Avslutning på sommer drar vi bare på om det passer og vi føler for. Er det avslutning på barneskole/ungdomsskole blir det noe annet, da føler vi plikt. Trivselskvelder kan vi også skippe om vi har det travelt. 

Med 3 barn og 2 som jobber veldig mye kan vi ikke delta på alt, sånn er det bare.

Anonymkode: 694c3...c2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Vi har tre barn i barneskolealder. 

Hvert år har vi 12-15 vennegrupper, 50-60 bursdager, ca 10 skolearrangementer, 5-10 foreldretreff/trinntreff, 6 utviklingssamtaler/foreldremøter, i tillegg til aktiviteter. 17 mai og juleavslutning med div dugnader kommer i tillegg. 
 

Synes det er i overkant. Og vi er foreldre med mye overskudd som pleier å like å følge opp ungene våre. 
Skjønner at folk ikke orker å få mange barn. 

Anonymkode: 41461...29f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye av det du nevner tar 1-2 dager i løpet av skoleåret. Så det er absolutt ikke et problem. Og man må jo heller ikke delta på vennegrupper og foreldretreff. Lurt ja, men MÅ ikke. 
Det går helt fint!

Anonymkode: 39fc4...239

Vennegrupper blir sett på obligatorisk her. Og de er 4-6 i gruppa, så det blir en del. 

Anonymkode: 41461...29f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på det som noe positivt. Det forebygger at noen går alene og ikke får venner. Gir bedre klassemiljø. Tiltakene har en hensikt, og de funker.

Så er sikkert ikke absolutt alt obligatorisk, heller. Jeg vet ikke med din skole.

Anonymkode: 1f321...70e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennegrupper er vel det samme som vennebesøk? Altså, det skal ikke være noe styr. Hente på besøk hos kompiser måtte man jo gjort uansett, forskjellen er at man en av gangene må ha så mange hjemme hos seg selv. For min del er det fri når ungene er hos venner, da kan jeg slappe helt av uten styr :) 

Dugnader kan man velge bort. Avslutninger drar vi på kun en av oss, er det avslutning for skole eller ungdomsskole så drar vi begge. Foreldremøter velger jeg stort sett bare å dra på ett av to hvert år. Trinntreff har vi valgt bort innimellom, har ikke tid til alt. 

Anonymkode: 5b589...540

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke sånn. Det er selvsagt utviklingssamtale og foreldremøte (to ganger i året hver), men utenom det er det kun juleavslutning og sommeravslutning. Klassekontaktene arrangerer gjerne et treff for hele trinnet én gang i løpet av året, men der er det som regel labert oppmøte, så det er høyst frivillig å delta på. Bursdager er det heller ikke så mye av, da de er en liten klasse og alle inviterer kun de av samme kjønn, så det blir sånn 5-6 i året.

Jeg hadde nok syntes det ble travelt med så mye som du beskriver, men litt mer enn vi har her hadde bare vært hyggelig. :)

Anonymkode: ab75d...c50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke så veldig mye stress for foreldre at barna er på vennegrupper hjemme hos andre. Det er litt styr den gangen man skal ha vennegruppe selv, men at barnet er med hjem til andre, er jo ikle stress for deg. 

Anonymkode: f12dc...2a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye av det du nevner tar 1-2 dager i løpet av skoleåret. Så det er absolutt ikke et problem. Og man må jo heller ikke delta på vennegrupper og foreldretreff. Lurt ja, men MÅ ikke. 
Det går helt fint!

Anonymkode: 39fc4...239

Jo vennegruppe er obligatorisk! Så når en velger å ikke ha vennegruppe så stopper hele systemet opp å vi får ikke gått videre. Da får foreldrene gjentatte påminnelser om å ha vennegruppe,å at ungene gleder seg veldig til vennegruppene.

Anonymkode: 93264...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennegrupper er ikke obligatorisk. Hvis skolen sier det, så går de langt utenfor det de har noe med!

Vi har vennegrupper på vår skole også, men vi har valgt å ikke delta i det. Barna har treninger, begge slektene er store og med mange sammenkomster, vi jobber mye begge to, og barna er velfungerende. Det er ingen tid eller overskudd igjen. Dessuten vil vi gjerne ha familietid også.

Så-e. Det var vel svaret mitt: Kutt ut det dere ikke føler for å være med på.

Anonymkode: f0c8c...99b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk i dag årshjulet til eldstejenta, og jeg ser med gru på hvordan dette skal bli når de to neste også skal begynne på skolen om et par års tid. Det er utviklingssamtaler, vennegrupper, foreldretreff, diverse avslutninger, aktivitetsdager, dugnader. I tillegg til vanlige ting som fritidsaktiviteter(en for hvert barn) og bursdager skjønner jeg ikke at det skal gå opp. Jeg forstår jo at det er travelt å ha barn, men jeg lurer på hvordan andre tar det? Er det bare jeg som synes at det bare blir kav?

Anonymkode: dda1c...675

Ja er blitt veldig mye. Og hva skal de med alle avslutninger?Sommeravslutning holder vel? Nok å gjøre opp mot jul.. Høre 1sang for å skravle med noen i 2timer eller glo i taket for du avsolutt ikke passer i lag. Og det er overfullt pga store klasser.. Det skjer noe hele tiden..

Anonymkode: 8f4f9...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi ikke så mye. Sommeravslutning og en sosial kveld i løpet av året. Så er det foreldremøte og utviklingssamtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så mye, og vi har tre barneskolebarn. En gang i halvåret er det utviklingssamtale, det tar en halv time. En gang i halvåret arrangerer klassekontaktene et uformelt treff et eller annet sted (aking, bål og lek i skogen e.l.). Det tar to timer en søndag. Så er det juleavslutning og sommeravslutning, igjen snakker vi 2-3 timer en ettermiddag/kveld. To av trinnene har vennegruppe, men dette forløper ikke annerledes enn når barna har med venner hjem etter skolen så jeg kan ikke med beste vilje se at det skal være et problem å få tid til. Jeg regner jo med at barna dine har med venner hjem jevnlig, som de fleste andre. Alt i alt er det tross alt ikke snakk om hyppige eller spesielt tidkrevende prosjekter. Det er nå en gang slik at når man har skolebarn så må de følges opp og man er som forelder også medansvarlig for klassemiljøet (da med tanke på treff, vennegrupper o.l.). 

Ellers enig med hun som skrev over om at det gjelder å ikke se på alt som et ork, men heller tenke at det er hyggelig og ikke minst viktig for barna og miljøet rundt dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...