Gå til innhold

Hvordan kan folk "bare bli stemplet som psykisk utviklingshemmede"?


Othalie

Anbefalte innlegg

Så på tv i går, et par av taterslekt som har blitt fratatt omsorg av datter, mor hart fått opplyst om at hun er psykisk utviklingshemmet. men det har hun aldri hørt tidligere, og nå er jo hun en voksen dame.

Hadde hun hatt en slik diagnose så hadde de / skole/ lege /ppt merket det tidligere vil jeg påstå.

Så, hvordan kan de sette psykisk utviklingshemmet som diagnose der det ikke foreligger,og er det slik norske mennesker kan bli utsatt for, dvs vi har egentlig liten rettsikkerhet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tranedatter

Vel, inn på 70-tallet ble både tatere/reisende, psykisk utviklingshemmede (som det het da) tvangssterilisert. Vi var rett og slett ikke særlig humane på den tiden. Å slå barn var lov godt inn på 80-tallet, da ble også homofili avskrevet som psykisk sjukdom.

Godt verden har gått fremover!

 

Nå har jeg ikke sett den saken TS henviser til, men hvem stemplet henne som psykisk utv.hemmet? Barnevern og fylkesmann? Når skjedde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det tror jeg nok kan skje ja. Mange har fått diagnoser uten å bli fortalt det. Får du sykmelding så står det jo i din del av sykemeldingen, men nei, man blir ikke alltid opplyst om dette. For å ikke rette fokus mot diagnose men behandling kanskje, hvem vet. 

Akkurat denne damen vet jeg ingenting om annet en det lille klippet i nyhetene, men det er noe der som ikke er som det burde være. Syntes jeg. Men er ikke min jobb å spekulere i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Problemet med slike artikler er at de kun forteller en side av saken. Hva er Barnevernets vurdering? Det får vi ikke vite noe om.

Det er godt mulig de har gjort en feil, men Barnevernet diagnostiserer neppe noen som psykisk utviklingshemmet uten god grunn. Her kan det ligge mye bak. Pillemisbruk er nevnt som en faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen

Diagnoser er et tveegget sverd.

De kan hjelpe deg å få riktig behandling og forståelse, og hjelpe deg forstå hva som er problemet. Samtidig blir de lett en «boks» som andre putter deg i, og som det er fristende å putte seg selv inn i. Så jeg er ganske skeptisk til den omfattende bruken av diagnoser som ADHD og Aspergers, som ofte bare forteller at personen er litt annerledes enn normal.

Men det er nok også endel under-diagnostisering i samfunnet. Mange som sliter på ulike områder er nok egentlig moderat psykisk utviklingshemmet og burde fått mere støtte fra samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sirkelen skrev:

Diagnoser er et tveegget sverd.

De kan hjelpe deg å få riktig behandling og forståelse, og hjelpe deg forstå hva som er problemet. Samtidig blir de lett en «boks» som andre putter deg i, og som det er fristende å putte seg selv inn i. Så jeg er ganske skeptisk til den omfattende bruken av diagnoser som ADHD og Aspergers, som ofte bare forteller at personen er litt annerledes enn normal.

Men det er nok også endel under-diagnostisering i samfunnet. Mange som sliter på ulike områder er nok egentlig moderat psykisk utviklingshemmet og burde fått mere støtte fra samfunnet. 

Mennesker med moderat psykisk utviklingshemming har en mental alder på 6-9 år.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren
På 23.10.2019 den 22.43, Sirkelen skrev:

Problemet med slike artikler er at de kun forteller en side av saken. Hva er Barnevernets vurdering? Det får vi ikke vite noe om.

Det er godt mulig de har gjort en feil, men Barnevernet diagnostiserer neppe noen som psykisk utviklingshemmet uten god grunn. Her kan det ligge mye bak. Pillemisbruk er nevnt som en faktor.

Barnevernet diagnostiserer som sagt ikke, men setter bare inn tiltak, eller overtar omsorgen.

Mange blir feildiagnostisert med psykisk utviklingshemming, så det kan skje uten en god grunn. Ta for eksempel Tolga saken, der tre brødre får PU diagnosen. To av de har ikke denne diagnosen. Jeg kjenner også til andre tilfeller, der de har fått PU diagnose uten at det stemmer. Da er det mishandling i hjemmet som har vært i bilde. Det er også kjent at moren i Tolga saken ble siktet for mishandling mot en av brødrene.

Feildiagnostisering kan skje fordi at fagpersonell, har vært for dårlig til å undersøke hva de bak liggende årsakene er - eller så kan det være økonomisk motivert fra kommunen sin side. I de fleste tilfeller er det dårlig undersøking av fagpersonell. 

https://www.nrk.no/innlandet/vil-granske-kommune-norge-etter-tolga-saken-1.14245953

https://www.nettavisen.no/nyheter/tolga-saken-snudd-pa-hodet-etter-dramatisk-politiaksjon/3423770357.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
10 minutter siden, Gorilla skrev:

Mennesker med moderat psykisk utviklingshemming har en mental alder på 6-9 år.

Jeg beklager at jeg ikke har fagkunnskap nok til å vite hvor grensene går. Men jeg vil tro selv en svært liten psykisk utviklingshemming vil bety problemer i vårt masete og utrolig krevende samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
16 minutter siden, Skrueløs skrev:

Barnevernet diagnostiserer som sagt ikke, men setter bare inn tiltak, eller overtar omsorgen.

Mange blir feildiagnostisert med psykisk utviklingshemming, så det kan skje uten en god grunn. Ta for eksempel Tolga saken, der tre brødre får PU diagnosen. To av de har ikke denne diagnosen. Jeg kjenner også til andre tilfeller, der de har fått PU diagnose uten at det stemmer. Da er det mishandling i hjemmet som har vært i bilde. Det er også kjent at moren i Tolga saken ble siktet for mishandling mot en av brødrene.

Feildiagnostisering kan skje fordi at fagpersonell, har vært for dårlig til å undersøke hva de bak liggende årsakene er - eller så kan det være økonomisk motivert fra kommunen sin side. I de fleste tilfeller er det dårlig undersøking av fagpersonell. 

https://www.nrk.no/innlandet/vil-granske-kommune-norge-etter-tolga-saken-1.14245953

https://www.nettavisen.no/nyheter/tolga-saken-snudd-pa-hodet-etter-dramatisk-politiaksjon/3423770357.html

 

 

Når jeg skrev at Barnevernet diagnostiserte, var det underforstått at de fikk fagpersonell til å undersøke og sette diagnosen. Det er jo kun fagpersoner som er kvalifisert til dette.

Men du har utvilsomt rett i at feildiagnostering utført av fagpersonell skjer og er mer utbredt enn man tror. For meg som ikke har helsebakgrunn virker mange av disse diagnosene vage og vanskelige å stille. Og det er de utvilsomt også.

At kommuner presser fagfolk til å gi diagnoser på økonomisk grunnlag er jo helt kriminelt - slikt må aldri skje.

Uansett diagnose synes jeg folk må få hjelp når de trenger det. Om kvinnen TS’ skriver om hadde fått adekvat hjelp hadde hele saken kanskje gått mye bedre for alle. Diagnosen blir, slik jeg ser det, mer en detalj i en vond historie. Det offentlige må bare bli bedre til å gi hjelp.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninna mi fikk feilaktig diagnosen lett psykisk utviklingshemmet. Hvorfor? Hun stammer og er veldig rolig og svarte mye ja nei vet ikke. Diagnosen er bevist feil. Hårreisende 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Det skjer mye rart i helsevesenet og i samspillet mellom ulike offentlige etater.

Dessverre skal det mye til for å overraske meg lenger. Taushetsplikten og det at helseopplysninger er private gjør det vanskelig for utenforstående å forstå det egentlige forløpet. 

Det kan ha vært at Barnevernet mente moren var uegnet som omsorgsperson av ulike grunner og dermed fikk henne stemplet som PU for å gjøre det lettere for dem selv. Intensjonen behøver ikke ha vært dårlig, men det er lett å mistenke samrøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Man kan få diagnosen av fastlege for å påtvunget verge. Det kan være mange årsaker til og det trenger ikke stemme med sannheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trodde man måtte undergå en IQ test hos en nevropsykolog for en slik diagnose, kanskje også andre tester som del sv utredningen. 

Ikke tilstrekkelig at en eller annen kommunalt tilsatt måtte mene at man er litt treg,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Othalie skrev (På 21.10.2019 den 15.04):

Så på tv i går, et par av taterslekt som har blitt fratatt omsorg av datter, mor hart fått opplyst om at hun er psykisk utviklingshemmet. men det har hun aldri hørt tidligere, og nå er jo hun en voksen dame.

Hadde hun hatt en slik diagnose så hadde de / skole/ lege /ppt merket det tidligere vil jeg påstå.

Så, hvordan kan de sette psykisk utviklingshemmet som diagnose der det ikke foreligger,og er det slik norske mennesker kan bli utsatt for, dvs vi har egentlig liten rettsikkerhet?

Mest sannsynlig testet av psykiater og har en skåre som tilsvarer det. Det er mange grader av det og ulike områder man strever på. Er man verbalt sterk og svak på andre områder, så merkes det ikke like godt utad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Othalie skrev (På 21.10.2019 den 15.04):

Så på tv i går, et par av taterslekt som har blitt fratatt omsorg av datter, mor hart fått opplyst om at hun er psykisk utviklingshemmet. men det har hun aldri hørt tidligere, og nå er jo hun en voksen dame.

Hadde hun hatt en slik diagnose så hadde de / skole/ lege /ppt merket det tidligere vil jeg påstå.

Så, hvordan kan de sette psykisk utviklingshemmet som diagnose der det ikke foreligger, og er det slik norske mennesker kan bli utsatt for, dvs vi har egentlig liten rettsikkerhet?

Det er ikke uvanlig at  mennesker først  blir diagnostisert som psykisk utviklingshemmet som voksne. Da er ofte både foreldre og barnehage, skole m.m. som har sviktet underveis. Foreldrene kan bli blinde på egne barn og skolen kan velge å lukke øynene. Du kan godt være veldig dyktig på ett par områder selv om du er psykisk utviklingshemmet og dersom du ikke  har down syndrom er det lettere å ikke bli fanget opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...