Gå til innhold

Hva er normale krav til barn? Hva gjelder for dine barn, hvordan hadde du det da du vokste opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ser dere på som normale krav til barn? Hvis man da f.eks tar utgangspunkt i at barnet er 10 år. Tenker mest på hva dere forventer barnet skal klare selv og hva som er forventet f.eks i forhold til å holde styr på ting selv, bidra i forhold husarbeid og annet? Hva gjelder for dine barn? Har du noen regler eller annet? 

Har ingen egne barn, men kan si litt om hva som ble forventet av meg da jeg var barn: Klare å stå opp om morgenen selv, lage frokost og matpakke, passe på at jeg husket alt jeg trengte på skolen som bøker, mat, gymtøy eller annet, og passe på at jeg rakk bussen. Da jeg kom hjem var det forventet at jeg skulle gjøre ferdig lekser og dekke bordet til middag. Begynte ofte på middagen ved å f.eks skrelle poteter, kutte opp forskjellig osv. Enklere middager lagde jeg ferdig til foreldrene mine kom hjem fra jobb. Holde rommet mitt ryddig og støvsuge og vaske det selv og ellers alltid rydde opp etter meg og ikke la mine ting bli liggende rundt om i huset. Og ellers småting som å passe søsken, hente post, gå ut med søpla, brette klær, hjelpe til med husarbeid, å støvsuge/vaske huset, rydde etter middag osv. 

Anonymkode: f77a8...5e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvert barn er unikt . Derfor er det helt umulig å svare på hva hver enkel aldersgruppe skal klare.

men som hovedregel kan man likevel si at det er et mål at hvert barn skal få nok oppmuntring og motivering til å klare de oppgavene han/hun utviklingsmessig er modent for.

Anonymkode: 4e085...628

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-åringen her har samme oppgaver og forventninger som du hadde, men han er ikke like deltagende i middagslaging og har aldri støvsugd rommet sitt. Det er forsåvidt fordi vi har en Dyson og den er litt tung og vanskelig å bruke for små hender så da tar jeg det. 

 

Ellers tar han ut søpla når vi ber han, han lager mat, pakke gymtøy, kommer seg opp om morgenen, kler seg i henhold til vær og rekker bussen selv. Han passer søsteren når han får beskjed. Litt dårlig på å pakke ut av sekken etter skoledag, men men. Han husker heller ikke å rydde opp etter seg, så det må vi til stadighet be han om. Han er utrolig distre som person og gjør det med en gang vi ber han heldigvis. 

 

Tror nok tiden er inne for ukepenger og litt mere faste gjøremål utover ansvar for seg selv 😊

 

Edit: han tar forsåvidt også inn og ut av oppvaskmaskinen hvis jeg spør. 

Endret av addict
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, addict skrev:

9-åringen her har samme oppgaver og forventninger som du hadde, men han er ikke like deltagende i middagslaging og har aldri støvsugd rommet sitt. Det er forsåvidt fordi vi har en Dyson og den er litt tung og vanskelig å bruke for små hender så da tar jeg det. 

 

Ellers tar han ut søpla når vi ber han, han lager mat, pakke gymtøy, kommer seg opp om morgenen, kler seg i henhold til vær og rekker bussen selv. Han passer søsteren når han får beskjed. Litt dårlig på å pakke ut av sekken etter skoledag, men men. Han husker heller ikke å rydde opp etter seg, så det må vi til stadighet be han om. Han er utrolig distre som person og gjør det med en gang vi ber han heldigvis. 

 

Tror nok tiden er inne for ukepenger og litt mere faste gjøremål utover ansvar for seg selv 😊

Dette her var bra! Flink gutt og fin oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gutter på 9 og 11 bidrar relativt mye hjemme. Eldste kan hjelpe til med middag om vi ber han om det. Begge tar ut av oppvaskmaskinen, går ut med søppel, legger på plass klær, smører matpakke, pakker gymtøy, rydder og støvsuger rom og hjelper til med å skifte på sengene. Sikkert mer og, jeg tror på at å tidlig involvere de i dagligdagse gjøremål skaper de til selvstendige individer når de skal ut i verden.

Anonymkode: 9ede7...5c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen egne barn, men kan si litt om hva som ble forventet av meg da jeg var barn: Klare å stå opp om morgenen selv, lage frokost og matpakke, passe på at jeg husket alt jeg trengte på skolen som bøker, mat, gymtøy eller annet, og passe på at jeg rakk bussen. Da jeg kom hjem var det forventet at jeg skulle gjøre ferdig lekser og dekke bordet til middag. Begynte ofte på middagen ved å f.eks skrelle poteter, kutte opp forskjellig osv. Enklere middager lagde jeg ferdig til foreldrene mine kom hjem fra jobb. Holde rommet mitt ryddig og støvsuge og vaske det selv og ellers alltid rydde opp etter meg og ikke la mine ting bli liggende rundt om i huset. Og ellers småting som å passe søsken, hente post, gå ut med søpla, brette klær, hjelpe til med husarbeid, å støvsuge/vaske huset, rydde etter middag osv. 

Anonymkode: f77a8...5e2

Gjorde det samme som deg da jeg var 10 år. Vi hadde ikke oppvaskmaskin, men jeg hadde oppvaskuke hver annen uke. Dvs at jeg tok all oppvasken den uka. Jeg vaska og tørka også husholdningens klær samt brettet.

Det økte hvert år og da jeg ble 13, gjorde jeg halvparten av all husarbeidet (bytta annen hver uke på hvem som gjorde hva). Jeg var selvgående fra tidlig alder.

 

Mitt barn er nå 9 år, og gjør ikke like mye. Går med søpla, tar ut av sekken og gjør den klar for neste dag, gjøre leksene når hun kommer hjem, setter på oppvaskmaskinen, vasker 90 grader-klærne og tørker de, bretter noe av klærne, dekker på og tar av til middag.

 

Tror jeg må få henne mer delaktig i matlagingen ja... Det er kun oss to i hus, så begrenser seg litt. Jeg dessuten hjemmeværende og gjør litt forfallende på dagtid.

Anonymkode: bbb05...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør alle tre (6, 8 og 10) det samme og bytter på eller hjelper hverandre. De må rydde ut av skolesekken når de kommer hjem, ta inn posten, gjøre lekser straks de kommer hjem fra skolen, tømme oppvaskmaskinen og sette inn det som ble brukt til frokost, koste trappene og gangene et par ganger i uka, holde rommene sine samt kjellerstua i orden, pakke gymbag de dagene det gjelder (og ta ut av den når de kommer hjem den dagen), dekke bord til middag og ta sine egne rene klær fra vaskerommet og legge på plass i skuffer og skap. De kan alle fint smøre egen mat, og gjør det når de kommer hjem fra skolen, til kveldsmat o.l., men frokost og matpakker synes jeg det er hyggelig å gjøre for dem. De hjelper ellers til når vi ber om det, er gjerne med på middagslaging og slikt. 

De to eldste skal i tillegg enten sammen eller alene (avhengig av ukedag og om de skal bli med andre hjem) hente lillesøster på skolen eller SFO og gå hjem sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min åtte åring står opp sjøl, pakker inn og ut av sekk, sykler til skolen sjøl, gjør lekser. Han vasker og støvsuger rommet sitt. Hjelper til med søppel, klesvask og innimellom støvsuger han også andre steder i huset. Å passe på alt som skal huskes til skolen gjør vi begge to. Han er også med å handler. Dårlig på å kle seg iht til været og hjelper ikke så ofte til med middag, mest fordi han gjør lekser da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ana0603

Jeg hadde ingen krav som 10 åring, bare leksene, men m 16+ ble det litt husarbeid, men aldri mer enn 15 minutter om dagen, så det føltes ikke som en belastning.

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser dere på som normale krav til barn? Hvis man da f.eks tar utgangspunkt i at barnet er 10 år. Tenker mest på hva dere forventer barnet skal klare selv og hva som er forventet f.eks i forhold til å holde styr på ting selv, bidra i forhold husarbeid og annet? Hva gjelder for dine barn? Har du noen regler eller annet? 

Har ingen egne barn, men kan si litt om hva som ble forventet av meg da jeg var barn: Klare å stå opp om morgenen selv, lage frokost og matpakke, passe på at jeg husket alt jeg trengte på skolen som bøker, mat, gymtøy eller annet, og passe på at jeg rakk bussen. Da jeg kom hjem var det forventet at jeg skulle gjøre ferdig lekser og dekke bordet til middag. Begynte ofte på middagen ved å f.eks skrelle poteter, kutte opp forskjellig osv. Enklere middager lagde jeg ferdig til foreldrene mine kom hjem fra jobb. Holde rommet mitt ryddig og støvsuge og vaske det selv og ellers alltid rydde opp etter meg og ikke la mine ting bli liggende rundt om i huset. Og ellers småting som å passe søsken, hente post, gå ut med søpla, brette klær, hjelpe til med husarbeid, å støvsuge/vaske huset, rydde etter middag osv. 

Anonymkode: f77a8...5e2

Samme måte som jeg vokste opp med. Mye fordi moren min var psykisk syk så jeg som den eldste måtte ta i et tak.

Anonymkode: 40552...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 9 år. Han må hjelpe til å rydde, f.eks på rommet sitt. Jeg pakker sekk og husker alt når det gjelder avtaler og ting som skjer på skolen. Han må ta ut av sekken sin selv, men glemmer det ofte.. Går ut med søpla en del. Han gjør ikke så mye husarbeid, men han hjelper mye til med lillebroren på 3 år. Gi beskjeder, få han med seg ut døra, henter ting, tar han med for å leke mens jeg lager middag, osv. 
Har tenkt at han med årene skal få hjelpe til med å dekke/dekke av middagsbord, sette i oppvasken, støvsuge, sette på vaskemaskinen og lage enkel mat/middag etter hvert. Ikke fordi jeg trenger hjelp, men for å lære enkle husarbeidoppgaver. Ikke alt hver dag da, men av og til :) 

Anonymkode: dd1a3...d40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv hadde som tiåring ofte ansvar for søster på ett år. Handlet etter skolen, tok fredagsvask sammen med søster på åtte, eget rom, klesvask, middagslaging... Egentlig alt det en voksen gjorde. Jeg og min to år yngre søster ser litt forskjellig på dette i dag. Jeg tror jeg lærte å bli ansvarsfull og pliktoppfyllende, mens yngre søster nesten ser det som barnemishandling. Vi gjorde selvsagt ikke alt hver dag, men det ble noe oppvasker, middager, støvsuginger, bleieskift og annet per uke. Og fredagsvasken var fast for oss. Jeg vasket opp, tørket støv og vasket alle gulv, mens hun støvsugde og vasket badet.

Mine to, på 10 og 12, har ansvar for å holde egne rom ryddig. De må ta full vask, inkludert sengetøyskift der, hver 3. uke. De har faste plikter, som to "kjøkkendager" hver per uke, hvor det er deres ansvar å dekke på og av til middag, rydde ut og inn av oppvaskmaskin og sånt. I tillegg er de med på fredagsvask, hvor den ene vasker bad og toalett, og den andre vasker kjøkkenet. 12-åring vasker sine egne klær.

Anonymkode: 1ef0b...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte stå opp selv og lage min egen matpakke fra jeg var 7 år fordi mamma ikke var hjemme. Ellers gjorde jeg ikke fryktelig mye husarbeid. Bare når mamma maste på at jeg måtte vaske opp. 

Anonymkode: 9e2aa...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt det når du var 10 år gammel???

Anonymkode: fd16c...bbf

I fattige land kan man oppleve barn på 5 år som hjelper til med å skaffe inntekt til familien, så det forundrer meg overhodet ikke at TS klarte fint å gjøre disse hjemmeoppgavene i en alder av 10 år. 

Anonymkode: 24427...b6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser dere på som normale krav til barn? Hvis man da f.eks tar utgangspunkt i at barnet er 10 år. Tenker mest på hva dere forventer barnet skal klare selv og hva som er forventet f.eks i forhold til å holde styr på ting selv, bidra i forhold husarbeid og annet? Hva gjelder for dine barn? Har du noen regler eller annet? 

Har ingen egne barn, men kan si litt om hva som ble forventet av meg da jeg var barn: Klare å stå opp om morgenen selv, lage frokost og matpakke, passe på at jeg husket alt jeg trengte på skolen som bøker, mat, gymtøy eller annet, og passe på at jeg rakk bussen. Da jeg kom hjem var det forventet at jeg skulle gjøre ferdig lekser og dekke bordet til middag. Begynte ofte på middagen ved å f.eks skrelle poteter, kutte opp forskjellig osv. Enklere middager lagde jeg ferdig til foreldrene mine kom hjem fra jobb. Holde rommet mitt ryddig og støvsuge og vaske det selv og ellers alltid rydde opp etter meg og ikke la mine ting bli liggende rundt om i huset. Og ellers småting som å passe søsken, hente post, gå ut med søpla, brette klær, hjelpe til med husarbeid, å støvsuge/vaske huset, rydde etter middag osv. 

Anonymkode: f77a8...5e2

Eh, når fikk du tid til å være barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt det når du var 10 år gammel???

Anonymkode: fd16c...bbf

Det der er helt innafor. Jeg hadde litt flere oppgaver når jeg var 10.

Anonymkode: a6b97...48e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-åringen: Forventer at han rydder ut av sekken når han kommer hjem og gjør leksene. Ellers skal han rydde etter seg, setter i oppvaskmaskinen etter måltider m.m. Forventer selvfølgelig også at sko og jakker settes/henges på plass osv. Utover dette så tar han ut søpla, og hjelper med renhold på rommet sitt, som ved å skifte sengetøy (at han holder det ryddig er en selvfølge). det hender også at han dekker bordet. Og tørke støv er også en oppgave han gjerne tar mot ukepenger.

har to som er eldre (12 og 14), de kan hjelpe til med middag, evt lager hele middagen og passer på at han yngste får spist og kommet seg avgårde på trening om jeg blir sen hjem fra jobb osv. Mot ukepenger hjelper de også med plenklipping og snømåking  og bidrar med støvsuging (selv om det er en oppgave de hater) og å legge bort klesvask. Vindusvask er merkelig nok en oppgave de sloss om å få gjøre, selv om det ikke er så høy sats på betalingen der.

Anonymkode: 60f70...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer at 10 og 12 åringen klarer seg selv fra de står opp, til jeg og far kommer hjem ved 19-tiden. Forventer at de er i seng senest 21.

Anonymkode: 0004e...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. 

Fikk min første vekkerklokke før 1.klasse, og vi øvde oss på å bruke den. De første årene hadde nok et lite øye på at jeg kom meg opp. Men fra jeg var 10 (senest) var det mitt ansvar. Har aldri forsovet meg i voksen alder. 

Lagde egen matpakke, og alle måltider utover middag. 

Ryddet egen sekk. Satt inn i oppvaskmaskin direkte. Tok med eget rot. Men stod ganske fritt til å rote på eget rom. 

Kunne selv velge oppgaver hjemme. Slapp å gjøre oppgaver jeg ikke likte. Det gjorde det lystbetont. Og jeg bidro mye. Har imidlertid smittet over til voksen alder. Jeg gjør det jeg liker, og mannen gjør resten, jeg kan telle på en hand antall ganger jeg har vasket et toalett. 

Det var leggetider og regler, men alt var fleksibelt, såfremt jeg hadde gode argumenter. 

Anonymkode: ad82d...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...