Gå til innhold

En lite oppmuntring til de ferske kaloritellerne der ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er mange her som sliter med det samme når de begynner å telle kalorier og kontrollere matinntaket: sult og stadige tanker på mat. Selv om jeg skjønner at alle reagerer forskjellig, tenkte jeg likevel å dele noen erfaringer jeg har gjort meg den siste måneden, som kanskje kan virke litt oppmuntrende for folk som er i startgropa.

Det blir bedre!

I begynnelsen var jeg kjempesulten og følte meg virkelig berøvet. Måltidene mine føltes latterlig små, jeg tenkte mye på mat, særlig usunn mat, og planla i ukedagene hvilket godteri jeg skulle unne meg i helgen, etc. Hver dag tenkte jeg at denne dagen kunne være den siste med dette opplegget, det føltes virkelig ikke som noe jeg skulle kunne holde ut

Men så begynte det å skje ting, og særlig denne uken har vært fullstendig annerledes: Det kjennes som om forholdet mitt til mat har normalisert seg igjen, og kroppen virker fornøyd med det den får. Og det aller beste er at jeg nå ikke engang har så lyst på snop og usunn mat lenger. I går var jeg skikkelig fysen på noe godt, og det som stod i hodet på meg da, var frukt, havegryn, melk, yoghurt og lignende. Kroppen min hadde rett og slett lyst til å kose seg med noe sunt!

Jeg har også fått et litt annerledes forhold til det å unne meg ting. Jeg har alltid gode oster liggende i kjøleskapet, men mens jeg før pleide å spise ganske mye ost ganske ofte, tar jeg meg nå heller litt en gang om dagen, for jeg har endelig klart å skjønne at alt det gode jeg kan spise, det finnes også i morgen. Det er ikke nødvendig å spise "alt" i dag. Jeg kan ta litt nå og litt senere. Det å telle kalorier har fått meg til å innse at jeg tidligere spiste altfor ofte av uvane. Man kan vel nesten si at alt som spises utover det kroppen faktisk trenges, spises av uvane. Og uvaner er noe man bør kvitte seg med.

I og med at jeg kun har holdt på en måned, aner jeg ikke hva som skjer i lengden så klart, men akkurat nå kjenner jeg i alle fall at det er mye enklere og mer tilfredsstillende enn tidligere å spise færre kalorier enn jeg har vært vant til. Så langt har jeg gått ned to kilo, jeg skal ned to kilo til, og jeg føler meg nå godt rustet til å nyte et kosthold som er tilpasset kroppen min. Det har vært litt av en øyeåpner å se hvilke mengder av hvilken mat som utgjør et godt og balansert måltid.

Anonymkode: 77787...87c

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg teller også kalorier. Men gikk lei av å hele tiden tenke på mat. 

Løsningen for min del var det som kalles for intermittent fasting. Ved å faste i mellom 12 og tyve timer (soving Inkludert) og å ha et spisevindu i mellom fasting, så ble det bare en drøm å holde seg mett, gå ned i vekt og å slippe å tenke på mat hele tiden. 

Så jeg slenger alle kaloriene ned i ett måltid pr dag. Og virkelig koooooser meg med maten etter faste. Er fint å slippe de små måltidene som man uansett ikke blir så mett av. Pga kalorifordeling.

Har gått ned 32 kg på det. Uten å føle meg sulten (er bare hardt de tre første dagene). Forbrenningen øker og insulinnivået holder seg lavt igjennom dagen. 

Føler også at jeg får mye mer energi. Blir egentlig trøtt av å hele tiden måtte la kroppen fordøye mat.

Anonymkode: cd558...952

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg teller også kalorier. Men gikk lei av å hele tiden tenke på mat. 

Løsningen for min del var det som kalles for intermittent fasting. Ved å faste i mellom 12 og tyve timer (soving Inkludert) og å ha et spisevindu i mellom fasting, så ble det bare en drøm å holde seg mett, gå ned i vekt og å slippe å tenke på mat hele tiden. 

Så jeg slenger alle kaloriene ned i ett måltid pr dag. Og virkelig koooooser meg med maten etter faste. Er fint å slippe de små måltidene som man uansett ikke blir så mett av. Pga kalorifordeling.

Har gått ned 32 kg på det. Uten å føle meg sulten (er bare hardt de tre første dagene). Forbrenningen øker og insulinnivået holder seg lavt igjennom dagen. 

Føler også at jeg får mye mer energi. Blir egentlig trøtt av å hele tiden måtte la kroppen fordøye mat.

Poenget mitt var nettopp det at jeg ikke lenger tenker på mat hele tiden. Men som jeg sa, jeg vet jo at alle er forskjellige.

Intermittent fasting høres mer ut som en spiseforstyrrelse i mine ører. Alle unormale dietter er bare sørgelig.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Intermittent fasting høres mer ut som en spiseforstyrrelse i mine ører. Alle unormale dietter er bare sørgelig.

Begge måter funker helt utmerket hvis hver og en trives med det. Ikke nødvendig å være så krass.

Og evolusjonsmessigsett hadde vi ikke jevn tilgang på mat. Det var perioder med faste og perioder med mer mat. Ikke noe unormalt i det. 

Kjempe bra at kostholdet deres passer til dere. 🙂

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var nettopp det at jeg ikke lenger tenker på mat hele tiden. Men som jeg sa, jeg vet jo at alle er forskjellige.

Æhm. Takk for at du fikk meg på å angre på min tid med å  svare på innlegget ditt.  Jeg synes at ditt forsøk på å oppmuntre andre er mer sørgelig enn det jeg bedriver.

Det jeg gjør er basert på veldig god forskning. Og er overhodet ikke unormalt. Tvert imot.  Min mor er lege og min niese er ærneringsfysiolog. Så jeg vet godt hva jeg driver med. Og mange som bygger muskler har også godt utbytte av dette. På verdensbasis er det mange leger som anbefaler dette.

Ordet breakfast betyr å bryte faste. Så vi faster alle hver eneste dag. Man bare forlenger fasten. Og som noen her skrev. Er faktisk bare tillært å spise hundre og ørten måltider pr dag. For meg (men kanskje ikke for deg) så innbyr mange små måltider til en kalorisprekk, når man bare har ett visst antall kalorier å spise pr dag. Og for meg er det mer spiseforstyrrelses aktig å tenke på osten i kjøleskapet osv. 

Nå har jeg akkurat spist meg veldig god og mett. Med dessert og full pakke. Har hatt et sunt og balansert måltid. Og neste gang jeg kan spise er mellom klokken 12.00 og 16.00 i morgen. 

Lykke til med vektnedgang og med ditt prosjekt på å oppmuntre andre til "det eneste rette". 

• Liker 8
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns jo det virker som om du tenker på mat og kalorier det meste av tiden? Bare det at du fokuserer på å "unne" deg ting vitner om det! Hvorfor tenker du at intermittent fasting virker som en spiseforstyrrelse? Fordi det er noe du ikke har prøvd? Ikke vil prøve? Fordi du tror at man må spise frokost kl 07.00 for å starte forbrenningen? Hvorfor er intermittent fasting mer unormal diett enn den kaloritellingen du driver på med? Jeg bare lurer.

2 hours ago, AnonymBruker said:

...

Nå har jeg akkurat spist meg veldig god og mett. Med dessert og full pakke. Har hatt et sunt og balansert måltid. Og neste gang jeg kan spise er mellom klokken 12.00 og 16.00 i morgen. 

Lykke til med vektnedgang og med ditt prosjekt på å oppmuntre andre til "det eneste rette". 

Jeg driver også med intermittent fasting, og har gått ned 35 kilo på 7 måneder. Det er første gang i livet mitt at jeg har gått ned uten egentlig å ha tanker om at jeg skulle det. Jeg skulle prøve intermittent fasting fordi jeg aldri har vært noe glad i frokost. Jeg ligger selvfølgelig i kaloriunderskudd også, og opplever som deg at det mye bedre å spise skikkelig en gang eller to om dagen enn å stadig småspise. Noen ganger skeier jeg ut med å spise senere, spesielt hvis jeg er invitert bort og jeg beveger meg mye mer enn før, rett og slett fordi jeg, til tross for lavere kaloriinntak opplever at jeg har mye mer overskudd.

Til ts: Det er bra at du har funnet noe som fungerer for deg, men at du er ekspert etter bare en måned er litt drøyt, syns du ikke?

Anonymkode: 17735...b93

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå beskrev brukeren en ekstrem form for periodisk faste (intermittent fasting), men jeg er faktisk oppvokst med et slikt måltidsmønster (12-14 eller 16 timers faste, og 8- 10 eller 12 timers spisevindu).  Det var normalen før, selv om spisemønsteret ikke hadde noe fancy navn.  Det er ingenting unormalt ved det, selv om det finnes noen ekstreme varianter.

Anonymkode: 8ff41...e90

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var nettopp det at jeg ikke lenger tenker på mat hele tiden. 

Glemte å si at poenget vårt er det samme.  For jeg var også lei av å tenke på mat hele tiden. Er nemlig DET som kan bidra til å bli spiseforstyrrende for de som er disponible til å få spiseforstyrrelser.

Ville bare bidra i tråden din med et nytt perspektiv. Slik at du og flere andre slipper å sprekke når man er sulten. For det er den evige sulten pga små måltider som gjør at man på kaloriunderskudd tenker mye på mat. 

Intermittent fasting/periodisk faste er bare et verktøy som er både sunt og trygt. Du spiser deg veldig god og mett. Og slipper deretter å fylle hodet ditt med tanken på mat. For du vet at du får muligheten til å bli mett hver gang du spiser. 

• Liker 2
Skrevet

Kjempedigg, jeg har ikke spist godteri på iallfall 5 år og nærmest ingen brus eller potetgull, og nå liker jeg det ikke, smaken blir alt for intens.

Kose seg med mat blir en god middag med mye deilig olivenolje (Olivenolje ->:nori:). 

Skrevet

Jeg liker en kombinasjon av kaloritelling og faste. Faster ofte fra 21 -12 neste dag, altså  15 timer faste og 9 timer spisevindu. Jeg har en tendens til å spise for mye likevel, så jeg teller kaloriene. Jeg tenker også mye på mat uansett. Fordelen med å ikke spise før kl 12 er at jeg sparer 5-600 kalorier som jeg kan spise senere på dagen når jeg alltid har lyst på noe godt.

Anonymkode: 80e3f...8b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...