Gå til innhold

Lærere med niqab


Wiskola

Anbefalte innlegg

1 time siden, ViljaH skrev:

Det burde være to regler her, hvor regel 1 slår regel 2:

1) Elever skal ha god kommunikasjon med sin lærer i undervisningssammenheng. Dvs øyekontakt, ansiktsmimikk, håndbevegelser. Lærere skal behandle alle elever likt uavhengig av kjønn, mtp håndhilsning og annen fysisk kontakt. Det skal være kjønnsdelt i situasjoner hvor elever skifter, f.eks garderober.

2) Det er lov å bruke religiøse artefakter på jobb av lærere.

Hvorfor det? Fordi de kulturelle reglene som dominerer for tiden sier det? Skal vi ikke forholde oss til om det er fornuftig eller ikke? Hvis de ikke er noen fornuftig grunn, hvilke konsekvenser bør det få? At vi er opplært til noe og kulturelt hjernevasket til å tro og føle i samsvar med det behøver ikke bety at det er fornuftig/riktig uansett om det er religion eller "ateistiske" klesregler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å late som om det vil være forskjellsbehandling av muslimer å tillate kors men ikke heldekkende plagg er en fullstendig avsporing, og jeg får inntrykk av at en i KrFU spiller dumme for å kunne bruke det som argument.

Om noen ønsker å få bruke et plagg som fullstendig skjuler ansiktet og hindrer det mange vil se som normal kommunikasjon, mens andre får gå med kors eller religiøse symboler, er ikke det forskjellsbehandling på bakgrunn av hvilken religion det er snakk om, men på bakgrunn av hvilke krav en prøver å fremme og i hvilken grad dette går ut over undervisningen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, pokijh said:

Jeg synes ikke dette er noe man skal bestemme fra stortinget. Det blir for mye detaljstyring for min smak. La det være opp til hver enkelt skole, og la deretter elevene/foreldre velge skole etter hva de synes. At en lærer går med burka på Stovner VGS bør ikke være noe problem, synes jeg, men har forståelse for at andre skoler tar en annen vurdering.

Kan like godt omgjøre Stover og områdene rundt til et mini-kalifat først som sist?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gab skrev:

Hvorfor det? Fordi de kulturelle reglene som dominerer for tiden sier det? Skal vi ikke forholde oss til om det er fornuftig eller ikke? Hvis de ikke er noen fornuftig grunn, hvilke konsekvenser bør det få? At vi er opplært til noe og kulturelt hjernevasket til å tro og føle i samsvar med det behøver ikke bety at det er fornuftig/riktig uansett om det er religion eller "ateistiske" klesregler.

Du syns ikke det er fornuftig at gutter og jenter har hver sin garderobe?

Endret av Chiyo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Chiyo said:

Du syns ikke det er fornuftig at gutter og jenter gar hver sin garderobe?

Nei det er snakk om at jenter og gutter blir separert til de er 18-20 år gamle i klasse rom og sosialt. Å si dette er urimelig at gutter og jenter skal dele garderobe som aldri har vært norm i noen kulturer som jeg kjenner til.

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Gab skrev:

Hvorfor det? Fordi de kulturelle reglene som dominerer for tiden sier det? Skal vi ikke forholde oss til om det er fornuftig eller ikke? Hvis de ikke er noen fornuftig grunn, hvilke konsekvenser bør det få? At vi er opplært til noe og kulturelt hjernevasket til å tro og føle i samsvar med det behøver ikke bety at det er fornuftig/riktig uansett om det er religion eller "ateistiske" klesregler.

Nå mente jeg egentlig at lærere skal kjønnsdele seg i situasjoner hvor elevene skifter, dvs kun kvinnelige lærere i jentegarderoben, og kun mannlige lærere i guttegarderoben. Selv om ungene går på småtrinnet.

Jeg synes forøvrig det er formuftig med kjønnsdelte garderober for barna. Jeg vet det er en kulturell norm, og at det kan endre seg. Og at det kan være problematisk for dem som identifiserer seg som ikke helt standard, som homofil, feil kjønn, og andre. Jeg har ikke noe bedre løsning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Chiyo said:

Du syns ikke det er fornuftig at gutter og jenter har hver sin garderobe?

Når homofile gutter kan oppføre seg akseptabelt i guttegarderoben burde vel hetrofile gutter kunne oppføre seg like bra i en kjønnsblandet garderobe?

Det er tydeligvis en av majoritetskulturens privilegier å ikke behøve å forsvare sine regler. Når flertallet mente at kvinner ikke skulle kunne bruke bukser så behøvde de ikke forsvare det. Når flertallet mente man måtte være gift for å bo sammen så behøvde man  ikke forsvare det. Når flertallet mener at kvinner må være tildekket på overkroppen på stranda så behøver de ikke forsvare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Brutex skrev:

Når homofile gutter kan oppføre seg akseptabelt i guttegarderoben burde vel hetrofile gutter kunne oppføre seg like bra i en kjønnsblandet garderobe?

Det er tydeligvis en av majoritetskulturens privilegier å ikke behøve å forsvare sine regler. Når flertallet mente at kvinner ikke skulle kunne bruke bukser så behøvde de ikke forsvare det. Når flertallet mente man måtte være gift for å bo sammen så behøvde man  ikke forsvare det. Når flertallet mener at kvinner må være tildekket på overkroppen på stranda så behøver de ikke forsvare det.

Det er ikke det samme i det hele tatt. Jeg er lesbisk, men jeg kan fint skifte klær med heterofile kvinner, fordi de er også kvinner. Vi har samme kropp, puppene deres er ikke noe mysterie for meg, og jeg føler meg komfortabel med nakenhet foran andre kvinner. Det kan ikke sammenlignes med å tvinge femtenåringer av samme kjønn til å bruke samme garderobe.
Jeg kommer i alle fall ikke til å kle meg naken i en garderobe med menn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ViljaH skrev:

Nå mente jeg egentlig at lærere skal kjønnsdele seg i situasjoner hvor elevene skifter, dvs kun kvinnelige lærere i jentegarderoben, og kun mannlige lærere i guttegarderoben. Selv om ungene går på småtrinnet.

Jeg synes forøvrig det er formuftig med kjønnsdelte garderober for barna. Jeg vet det er en kulturell norm, og at det kan endre seg. Og at det kan være problematisk for dem som identifiserer seg som ikke helt standard, som homofil, feil kjønn, og andre. Jeg har ikke noe bedre løsning. 

Nei, det er ikke et problem for oss som er homofil. Vi passer våre egne saker når vi er i garderoben. Jeg kunne aldri tenke meg at lesbiske kvinner ville foretrukket å skifte foran menn i alle fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chiyo skrev:

Nei, det er ikke et problem for oss som er homofil. Vi passer våre egne saker når vi er i garderoben. Jeg kunne aldri tenke meg at lesbiske kvinner ville foretrukket å skifte foran menn i alle fall. 

Du kan da bare snakke for deg, ikke alle homofile? Jeg kjenner nemlig homofile som synes det har vært litt ubehagelig oppigjennom. Som er redd for at andre skal tro de ser osv. Men som sagt, jeg har ikke noe bedre løsning enn dagens å foreslå. Noen vil vel alltid føle seg litt utilpass, om det er legning, vekt, kroppshår, spesifikke deler av kroppen, eller fandens oldemor. Eneste medisin er jevnlig gjentakelse slik at det blir en normal greie man ikke plages ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Chiyo said:

Det er ikke det samme i det hele tatt. Jeg er lesbisk, men jeg kan fint skifte klær med heterofile kvinner, fordi de er også kvinner. Vi har samme kropp, puppene deres er ikke noe mysterie for meg, og jeg føler meg komfortabel med nakenhet foran andre kvinner. Det kan ikke sammenlignes med å tvinge femtenåringer av samme kjønn til å bruke samme garderobe.
Jeg kommer i alle fall ikke til å kle meg naken i en garderobe med menn. 

Ja men er det ikke først og fremst snakk om vane? Hvis du var vokst opp i en kultur hvor gutter og jenter badet, skiftet og dusjet nakne sammen så ville du vel mest sannsynlig tenke at det er greit og slik det skal være?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Hvordan noen kan være med og støtte KrFU virker for meg vanskelig å fatte. Er målet mest mulig religion? Fri overtro til folket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns man skal få gå med religiøse plagg, men det blir litt mye om man skal dekke hele ansiktet. Å aldri se læreren sin smile må da være litt kjipt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Chiyo said:

Det er ikke det samme i det hele tatt. Jeg er lesbisk, men jeg kan fint skifte klær med heterofile kvinner, fordi de er også kvinner. Vi har samme kropp, puppene deres er ikke noe mysterie for meg, og jeg føler meg komfortabel med nakenhet foran andre kvinner. Det kan ikke sammenlignes med å tvinge femtenåringer av samme kjønn til å bruke samme garderobe.
Jeg kommer i alle fall ikke til å kle meg naken i en garderobe med menn. 

Som andre skriver er det vel først og fremst snakk om vane. Hadde du ikke vært naken med samme kjønn i garderoben før du var 15 så hadde du også nektet å begynne med det. Hvis du var vant med begge kjønn i garderoben fra du var liten så hadde det ikke gjort så stor forskjell når du ble 15. Når homofile/lesbiske reagere likt som heterofile nå så er vel det et tegn på at det kultutell opplæring og at det ikke er instinkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Hadde brukt retten til fritt skolevalg, og flyttet barnet mitt. 

Til en privatskole da? Fritt skolevalg gjelder i grunn bare for videregående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2019 den 21.59, Wiskola skrev:

Hva er fantastisk i forslaget? Hvis det er lov med niqab, må det være lov med all slags kostymer, nazi symboler, KKK symboler og alt mulig egentlig. KrfU må gå inn i seg selv litt.

 

Jeg bytter med en gang klasse eller skole for mine barn hvis de blir uheldige å få en ekstremist som lærer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2019 den 2.00, Safiya skrev:

Vær dønn ærlig med deg selv nå. Hvor mange kvinner i Norge bruker niqab eller burka? Og hvor stor andel av disse kvinnene har et ønske om å bli lærer, eller har utdanning til å kunne praktisere dette? Jeg tror du skal slite med å finne tall på dette, for antakelig er det et ekstremt lavt antall kvinner det er snakk om. KrFU skaper et problem som ikke finnes for å få oppmerksomhet rundt eget parti.

Hvorfor skal det tilrettelegges for mer bruk av heldekkende plagg som symboliserer kvinneundertrykkelse og ekstremt religiøst syn?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Example said:

Til en privatskole da? Fritt skolevalg gjelder i grunn bare for videregående. 

Jeg kjenner flere som har gjort det for barneskole, i vår kommune har de fritt skolevalg, og forteller foreldre at det er vår rett å bestemme hvilken skole barns våre skal gå på, men de dekker ikke skoleskyss til andre skoler, om eleven ikke har rett til skoleskyss i nærskolen, men går over kilometergrensen ved å velge en annen skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...