AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #1 Skrevet 19. oktober 2019 For å gjøre lang historie kort, spiste jeg for lite i en lang periode. Økte matinntaket og vekten økte dermed også, for så å stagnere. I dag føler jeg meg frisk og fin, men er fremdeles usikker på om jeg spiser for lite og at vekten dermed er stabil, og verken går opp eller ned. Er det en måte å finne ut av på om kroppen er i sparebluss, eller har lav forbrenning? Anonymkode: e0542...105
Gjest Familytree Skrevet 19. oktober 2019 #2 Skrevet 19. oktober 2019 Snakk med legen din og en ernæringsfysiolog.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #3 Skrevet 19. oktober 2019 "Sparebluss" er i stor grad en myte. Hvis forbrenningen din har gått ned som følge av lite næring vil du merke det på hårtap, manglende mens og at du fryser selv om temperaturen er god. Hvis du likevel er usikker kan du snakke med fastlegen din. Anonymkode: 3d26c...104 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #4 Skrevet 19. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: "Sparebluss" er i stor grad en myte. Hvis forbrenningen din har gått ned som følge av lite næring vil du merke det på hårtap, manglende mens og at du fryser selv om temperaturen er god. Hvis du likevel er usikker kan du snakke med fastlegen din. Anonymkode: 3d26c...104 Tilleggsforklaring: hvis kroppen skulle ha forbrent mindre energi er det fordi den kutter ut å opprettholde noe som krever energi. For eksempel hårvekst-syklus og menstruasjon Anonymkode: 3d26c...104 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #5 Skrevet 19. oktober 2019 Det er egentlig ikke noe som heter sparebluss. Når man sulter vil kroppen gjøre sitt beste for å utnytte knappe ressurser, når det er rikelig med mat går prosessene i kroppen raskere igjen. Kroppen regulerer seg hele tiden, det er ikke sånn at hvis du har sultet en stund så parkerer forbrenningen. Alle prosesser i kroppen går raskere ganske med engang den får nok mat igjen. Om du tror du spiser for lite: øk litt opp. Hvis du ikke legger på deg av å spise mer, så var det du spiste for lite. Jeg tipper at du spiste akkurat så mye at det gav vektoppgang på lavere kroppsvekt enn du har i dag, men er akkurat det du trenger til vedlikehold etter at du la på deg litt. Kroppen trenger jo mer mat om den øker i volum. Anonymkode: bbd28...02a 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #6 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg led av alvorlig anoreksi i flere år. Ble frisk for 3 år siden, og nå spiser jeg rundt 2000 kcal for å holde vekten stabil (er normalvektig nå). Så syk som jeg var, og så lite jeg veide så ville man tro at jeg hadde "ødelagt" forbrenningen. Men det er ingen ting som heter det. Om du spiser lite går du ned i vekt om du spiser mye går du opp i vekt, og om vekten er stabil så spiser du akkurat så mye som du forbrenner. Det er slik forbrenningen virker. Anonymkode: e81c7...0e8 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #7 Skrevet 19. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tilleggsforklaring: hvis kroppen skulle ha forbrent mindre energi er det fordi den kutter ut å opprettholde noe som krever energi. For eksempel hårvekst-syklus og menstruasjon Anonymkode: 3d26c...104 Jeg var svært syk i over en måned for et par år siden og spiste ca ingenting i løpet av den måneden. Jeg gikk nesten ikke ned noe som helst. Hadde ingen hårtap eller tap av menstruasjon, men kroppen går i sparebluss ved at den reduserer kroppens bevegelse kraftig, og ofte merker man det ikke selv engang. Denne perioden trente jeg selvsagt ikke uansett, men jeg var obs på det og merket hvor mye mer i ro jeg var. I tillegg har jeg alltid vært muskuløs, så kanskje det også er en faktor for at man ikke går ned så mye i vekt i perioder hvor man ikke spiser særlig. Jeg er forøvrig enig i at man ikke er i varig "sparebluss". Det ordner seg med en gang man spiser normalt. Anonymkode: 56c5f...cb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå