Gå til innhold

Fått "Ikke oppmøte" på vakter jeg er satt opp på uten å bli spurt?


isfjell

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber i en 20% stilling hvor jeg jobber annenhver helg. En helg på, og en av. Har dette avtalt over epost(skriftlig).  Etter hvert går jo dette seg litt til og man kan vaktene i "hode" uten å sjekke vaktlista. Jobbet forrige helg, men er plutselig satt opp denne helgen også, og jobber i morgen...og har da ikke mulighet til å jobbe. 

Vet at jeg burde ha fått med meg dette selv, og ganske sikker på at vakten er satt opp i tide(innenfor 2 uker før, så ganske bra jobba av meg å ikke ha sett det..), men er det ikke naturlig at man blir spurt om dette er greit? Hadde gladelig sagt ja, men kan man bare få tilfeldige vakter sånn uten videre. Skjønner og at de vil fylle måneden med nok timer, men de resterende  20% av vakten vil jo bli dekket neste helg. 

 

Å ikke møte opp på 2 hele vakter er jo svært alvorlig, men vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre, er så stressa. Har sendt melding til sjefen og sendt epost (ingen svarer selvsagt, siden det er Lørdag kveld)... hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lov å jobbe to søndager på rad med mindre dette er avtalt spesifikt med arbeidstaker. Jeg ville ha forhørt meg med fagforeningen. Ikke minst ville jeg nå ha påpekt dette til arbeidsgiver før vakten, men siden skaden allerede har skjedd er ikke det noe å gjøre med nå. 

Anonymkode: 614ad...5b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor har du ikke RINGT sjefen din, så fort du så det, og fortalt at du ikke kan jobbe? 

2. Du er pliktig til å følge med på vaktlisten selv, og her har sjefen din gjort det riktig med å gi deg vakten i god tid i forveien (min 2 uker). Da er det ikke noe krav om at h*n skal spørre deg først, du skal følge med. Og når du har fått vakten skal du si ifra med en gang om at du ikke kan ta den, slik at arbeidsgiver kan gi vakten til noen andre.

Anonymkode: 1d35b...2c6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krav om å spørre deg først så lenge du ikke blir satt opp feks i skoletiden.  Arbeidsgiver har full styringsrett på din arbeidstid, og her har h*n gjort alt rett.
 

Hvorfor kan du ikke bare reise på jobb imorgen, problem løst? Med mindre man skal i sitt eget bryllup, eget barns dåp eller begravelse i nær familie så er det jo svært lite man «MÅ» være med på. Det at man har «planer» (som alle har på sine fridager), er ikke det samme som at man ikke kan jobbe, spesielt ikke når man selv har gjort en feil.

Anonymkode: 58673...453

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen krav om å spørre deg først så lenge du ikke blir satt opp feks i skoletiden.  Arbeidsgiver har full styringsrett på din arbeidstid, og her har h*n gjort alt rett.
 

Hvorfor kan du ikke bare reise på jobb imorgen, problem løst? Med mindre man skal i sitt eget bryllup, eget barns dåp eller begravelse i nær familie så er det jo svært lite man «MÅ» være med på. Det at man har «planer» (som alle har på sine fridager), er ikke det samme som at man ikke kan jobbe, spesielt ikke når man selv har gjort en feil.

Anonymkode: 58673...453

Arbeidsgiver har jo ikke full styringsrett over arbeidstid utover stillingsprosent. 

Anonymkode: b00cb...853

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke bare reise på jobb imorgen, problem løst? Med mindre man skal i sitt eget bryllup, eget barns dåp eller begravelse i nær familie så er det jo svært lite man «MÅ» være med på. Det at man har «planer» (som alle har på sine fridager), er ikke det samme som at man ikke kan jobbe, spesielt ikke når man selv har gjort en feil.

Om du ser i innlegget, skriver trådstarter at han/hun skal jobbe i morgen - og det blir vel da mest sannsynlig et annet sted 

Anonymkode: d4b96...a93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har jo ikke full styringsrett over arbeidstid utover stillingsprosent. 

Anonymkode: b00cb...853

Hvem har snakket om å sette opp vakter utover stillingsprosent? Sånn jeg forsto det så var TS satt opp to helger på rad istedenfor annenhver. 20% stilling tilsvarer 4 dager i mnd, men det kan også gjennomsnittsberegnes over 6 uker. Skal mye til for at arbeidsgiver har brutt noen regler her. 

Anonymkode: 58673...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ser i innlegget, skriver trådstarter at han/hun skal jobbe i morgen - og det blir vel da mest sannsynlig et annet sted 

Anonymkode: d4b96...a93

Vel, tolket det som at det var snakk om at det er meningen at hun skal jobbe på dette stedet imorgen, men ikke har mulighet. 

Anonymkode: 58673...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bare er der hver 14.dag, burde vel sjefen gitt beskjed/spurt deg og ikke bare satt deg opp

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke lov å bare sette deg opp uten å spørre eller si ifra!

Anonymkode: 6a60f...011

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har snakket om å sette opp vakter utover stillingsprosent? Sånn jeg forsto det så var TS satt opp to helger på rad istedenfor annenhver. 20% stilling tilsvarer 4 dager i mnd, men det kan også gjennomsnittsberegnes over 6 uker. Skal mye til for at arbeidsgiver har brutt noen regler her. 

Anonymkode: 58673...453

Det virker på meg opplagt at denne vakten er satt opp EKSTRA, altså utenom de faste helgene hun har. Ergo, da skal hun spørres, for da er jo funksjonen tilkallingsvikar utover de 20% hun jobber. Om man endrer de faste helgene, så må det jo gis beskjed om det, når de har avtale om annenhver helg. 

Anonymkode: 3c404...ef7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke lov å bare sette deg opp uten å spørre eller si ifra!

Anonymkode: 6a60f...011

Det ble det jo sagt ifra 2 uker i forveien, bare at Ts ikke har sjekket vaktlisten sin.

Anonymkode: 58673...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 1 så tenker jeg: ring sjefen! Å sende mail eller melding holder ikke, det er en telefonsamtale som er på sin plass. Og nummer 2: begynn å sjekk hvilke vakter du er satt opp på oftere. Ja de burde ha spurt om det ikke følger av din vanlige, ordinære vaktplan, men det hender vel både titt og ofte at man blir satt opp på vakter man egentlig ikke har. Særlig om man jobber i 20 % og arbeidsgiver prøver å fylle ut denne 20 % i løpet av måneden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker på meg opplagt at denne vakten er satt opp EKSTRA, altså utenom de faste helgene hun har. Ergo, da skal hun spørres, for da er jo funksjonen tilkallingsvikar utover de 20% hun jobber. Om man endrer de faste helgene, så må det jo gis beskjed om det, når de har avtale om annenhver helg. 

Anonymkode: 3c404...ef7

Ok, da har vi tolket HI ulikt;) 
Det argumenteres stadig om at det må gis beskjed, men det har det jo blitt, ved at vaktene er varslet innenfor de to ukene som kreves. TS har jo hatt Flere uker på seg til å gjøre noe med det, ettersom vaktplanen ble sendt ut 2 uker før den trådte i kraft, pluss at vaktplanen startet sikkert ikke fra og med idag. Så jeg vil tro ts har hatt røfflig en måned på gjøre noe med dette. 

Anonymkode: 58673...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lørdag kveld og sjefen er ikke tilgjengelig. Har sagt ifra til alle jeg kan og ordnet sånn at jeg kommer meg på jobb. Føler jeg er en grei ansatt som klager lite og stiller opp når det trengs, kommer til de faste vaktene mine og jobber bra, derfor dette føles litt kjipt. Jeg regner med at jobben har dekket seg på alle mulig måter sånn at det ikke er deres feil, men synes feks det virker rart at de har full kontroll over vaktene, da kan de jo bare sette meg opp når som helst , uansett hva jeg sier?

 

Uansett så synes jeg det hadde vært hyggelig å bli spurt, bare ut av vanlig høflighet, aldri opplevd noe lignende i tdligere jobber.

 

Edit: og etter å ha tenkt meg om det jeg rimelig sikker på at vaktene ikke har blitt satt opp innenfor 2 ukers grensen.

Endret av isfjell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da har vi tolket HI ulikt;) 
Det argumenteres stadig om at det må gis beskjed, men det har det jo blitt, ved at vaktene er varslet innenfor de to ukene som kreves. TS har jo hatt Flere uker på seg til å gjøre noe med det, ettersom vaktplanen ble sendt ut 2 uker før den trådte i kraft, pluss at vaktplanen startet sikkert ikke fra og med idag. Så jeg vil tro ts har hatt røfflig en måned på gjøre noe med dette. 

Anonymkode: 58673...453

Jeg har jobbet som tilkallingsvikar i utallige år i forskjellige stillinger og avdelinger, og man skal alltid kontaktes og spørres, med mindre man har skrevet spesifikt at man er ledig for vakter den helgen. Alt utenom det faste skal spørres om, sånn er det bare. 

Anonymkode: 3c404...ef7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet som tilkallingsvikar i utallige år i forskjellige stillinger og avdelinger, og man skal alltid kontaktes og spørres, med mindre man har skrevet spesifikt at man er ledig for vakter den helgen. Alt utenom det faste skal spørres om, sånn er det bare. 

Anonymkode: 3c404...ef7

Det er forskjell på hvordan man er vant til at ting gjøres på sin egen arbeidsplass, og hva som faktisk er lover og regler. Det er så mange innviklede regler og unntak i arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver stort sett er sikret når det gjelder akkurat dette. Dessverre. Kravet om 14 dagers varsel er vel en av de få tingene som er soleklart, og det var det jo her. 

13 minutter siden, isfjell skrev:

, men synes feks det virker rart at de har full kontroll over vaktene, da kan de jo bare sette meg opp når som helst , uansett hva jeg sier?

Ja, du kan bli satt opp når som helst, utifra når arbeidsgiver har behov for deg. Det dem ikke kan gjøre derimot, er å sette deg opp på vakter i ukedagene for eksempel, hvis du går på skole osv. Så lenge du blir satt på helgevakter, siden du har en helgestilling, og ikke blir satt opp mer enn 30 timer i måneden, så kan arbeidsgiver styre som h*n vil. og så er det din plikt å følge med på vaktplanen og komme med eventuelle innvendinger før den trer i kraft (derfor skal den ligge ute 14 dager før, slik at man har tid til å evt endre noe).  Men du har krav om fri hver 3.søndag. Hvor mange lørdager du jobber på rad derimot er det ingen regler for. Men det er mest vanlig med fri minst annenhver lør og søn. 

Anonymkode: 58673...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvorfor har du ikke RINGT sjefen din, så fort du så det, og fortalt at du ikke kan jobbe? 

2. Du er pliktig til å følge med på vaktlisten selv, og her har sjefen din gjort det riktig med å gi deg vakten i god tid i forveien (min 2 uker). Da er det ikke noe krav om at h*n skal spørre deg først, du skal følge med. Og når du har fått vakten skal du si ifra med en gang om at du ikke kan ta den, slik at arbeidsgiver kan gi vakten til noen andre.

Anonymkode: 1d35b...2c6

Nei sjefen har ikke gjort dette riktig. For det første så har Ts skiftlig avtale om faste vakter. Sjefen er dermed pålagt å gi beskjed om dette endres. For det andre så kan ikke arbeidsgiver sette deg opp to søndager på rad

Anonymkode: d80f3...ab1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, NewInTown skrev:

Nummer 1 så tenker jeg: ring sjefen! Å sende mail eller melding holder ikke, det er en telefonsamtale som er på sin plass. Og nummer 2: begynn å sjekk hvilke vakter du er satt opp på oftere. Ja de burde ha spurt om det ikke følger av din vanlige, ordinære vaktplan, men det hender vel både titt og ofte at man blir satt opp på vakter man egentlig ikke har. Særlig om man jobber i 20 % og arbeidsgiver prøver å fylle ut denne 20 % i løpet av måneden.

Lærdom nummer 1 i arbeidslivet ved uenigheter og konflikt. FÅ DET SKRIFTLIG!

Anonymkode: d80f3...ab1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2019 den 22.38, AnonymBruker skrev:

Nei sjefen har ikke gjort dette riktig. For det første så har Ts skiftlig avtale om faste vakter. Sjefen er dermed pålagt å gi beskjed om dette endres. For det andre så kan ikke arbeidsgiver sette deg opp to søndager på rad

Anonymkode: d80f3...ab1

Helt korrekt

Anonymkode: 6b36d...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...