Gå til innhold

Er det ok å «stenge» butikken 15 min før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som blir litt irritert når de står og teller kassen 15 min før stenging? Eller har ryddet vekk blomster fra blomster butikken og oppfører seg som at de stenger når det faktisk er 20-15 minutt til faktisk stengetid? 

Anonymkode: 3c9bb...23f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I enkelte butikker er det ting som må gjøres til gitte klokkeslett. Hvis ikke får ikke de ansatte det gjennom systemet, og det må vente med oppgjør for den dagen fram til neste stenging. Da vil det bli feil i ting og beholdning.. Å telle skrinet har ikke noe for deg som kunde og si. Betaler du med kontanter må bare den ansatte regne seg frem på nytt, evt bruker av dagens fortjeneste(overskuddet i kassen etter telling) for å slippe å gjøre alt på nytt. Betaler du med kort har det ingen betydning.. 

Ville du jobbet gratis overtid? Skal alt bli gjort klart til neste dag må man nesten begynne før stenging for å bli ferdig, særlig hvis man er 1 eller 2 på jobb. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen gang jobbet i butikk TS?  

At ansatte har stengerutiner før butikken stenger er helt innafor. De skal tross alt hjem der også. En butikk er åpen opptil 14 timer. Hvis du må handle 15 min før stenging så får du planlegge dagen din bedre. 

 

Anonymkode: 88e5a...dac

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan butikken løser sine stengerutiner er for meg som kunde glimrende uinteressant, ei heller er det noe som angår meg, eller noe jeg kan påvirke på noen måte.

Jeg forventer selvsagt full service i den annonserte åpningstiden. 

Dersom jeg så mye som et sekund opplever at det å ha meg som kunde anses som et bryderi, koster det meg ingen verdens ting å legge igjen pengene mine et annet sted.

Butikk er å anse som en servicenæring. Det ligger i ordet at arbeidet er på kundens premisser, ikke hva den enkelte ansatte skal, må eller vil gjøre rundt tiden for stenging. Det er nemlig et forhold som kun angår ansatt og arbeidsgiver. Ingen andre.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er irriterende at du irriterer deg over noe slikt. 

Anonymkode: f5c5e...665

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, A-hunter skrev:

Hvordan butikken løser sine stengerutiner er for meg som kunde glimrende uinteressant, ei heller er det noe som angår meg, eller noe jeg kan påvirke på noen måte.

Jeg forventer selvsagt full service i den annonserte åpningstiden. 

Dersom jeg så mye som et sekund opplever at det å ha meg som kunde anses som et bryderi, koster det meg ingen verdens ting å legge igjen pengene mine et annet sted.

Butikk er å anse som en servicenæring. Det ligger i ordet at arbeidet er på kundens premisser, ikke hva den enkelte ansatte skal, må eller vil gjøre rundt tiden for stenging. Det er nemlig et forhold som kun angår ansatt og arbeidsgiver. Ingen andre.

anbefaler deg å handle online, så sparer du deg selv og de butikkansatte for mye frustrasjon og gruff :fnise:

Anonymkode: fbadd...4c9

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det irritere meg?

Dette har med ledelsen å gjøre. Da jeg jobbet i butikk fikk vi bare betalt 15minutter etter stengetid. Vi brukte 30 minutter på å stenge butikken hvis vi jobbet lynkjapt. Da måtte vi begynne å stenge 15 minutter før.

Og hvem blir skada av det uansett? Ingen. Så jeg ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

anbefaler deg å handle online, så sparer du deg selv og de butikkansatte for mye frustrasjon og gruff :fnise:

Anonymkode: fbadd...4c9

Du tenker at det er greit at åpningstider er veiledende, og at butikker bare kan stenge ned når de ansatte der føler for det, sånn fra dag til dag og person til person?

Skjønner du noe som helst av hvordan et samfunn/arbeidsliv egentlig fungerer???

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, A-hunter skrev:

Du tenker at det er greit at åpningstider er veiledende, og at butikker bare kan stenge ned når de ansatte der føler for det, sånn fra dag til dag og person til person?

Skjønner du noe som helst av hvordan et samfunn/arbeidsliv egentlig fungerer???

Selv om de begynner stengingen før, er jo ikke butikken stengt? 

 

Anonymkode: a4856...ece

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de begynner å klargjøre for stenging 15-20 minutter før stengetid er helt greit, så lenge de faktisk tar seg tid til kunder likevel. Å telle/gjøre opp kassa i åpningstiden, derimot, er IKKE greit. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det irriterer meg overhodet ikke. De ansatte på butikker har som regel mye å ordne før stengetid, og bare betalt for en viss tid etter at butikken faktisk stenger. De må gjerne starte stengerutinene noe før stengetid. 

Det som irriterer meg er frekkaser som går inn i butikken 1 min før stengetid og tar seg god tid. 

Anonymkode: 1602f...8a5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om de begynner stengingen før, er jo ikke butikken stengt? 

 

Anonymkode: a4856...ece

Dersom det for kunden oppleves slik er det jo hans opplevelse som gjelder, ikke hva som i realiteten skjer/ikke skjer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste timen(e) i butikkene er som regel veldig rolig. Pga høye lønnskostnader i Norge er det høyst nødvendig å gjøre personalet mest mulig effektive, slik at det faktisk er mulig å få det til å gå rundt. Gode closing-rutiner er en del av dette. Det hadde også blitt enormt mye å gjøre hvis man skulle ha gjort alt etter stengetid. Da hadde de ansatte hos oss blitt stående til langt på natt, og jeg ønsker faktisk at de skal ha mulighet til å komme seg hjem til et ok tidspunkt. En annen ting er at det hadde vært utrolig kjedelig å stå der etter kl. 21 med svært lite å gjøre og ikke få lov til å forberede noe før kvelden. Kundene skal selvsagt alltid komme først sent på kvelden også, og varer skal være 100% tilgjengelig. Men om en butikk bærer preg av «stenging» rett før stenging synes jeg du burde prøve å godta og forstå. 

Anonymkode: 0e12b...e10

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, A-hunter skrev:

Du tenker at det er greit at åpningstider er veiledende, og at butikker bare kan stenge ned når de ansatte der føler for det, sånn fra dag til dag og person til person?

Skjønner du noe som helst av hvordan et samfunn/arbeidsliv egentlig fungerer???

Ja. Bedriftene tjener/sparer store summer i ubetalt lønn til de underbetalte ansatte som jobber gratis etter et visst tidspunkt. 

De ansatte begynner nedpakkingen av varer tidlig fordi man ikke er beskyttet av noen lov og bedriftene utnytter de ansatte. I butikkens retningslinjer står det at man både kan og skal kunne stenge butikken på 15 minutter og da er det 15 minutter man blir betalt etter stengetid. At denne tiden overhodet ikke er lang nok, det driter bedriftene i og det blir ikke fanget opp av arbeidsmiljøloven eller andre lover som f.eks. slavearbeid (gratisarbeid).

Man har svært lite rettigheter.

Selvfølgelig skal man ikke jobbe gratis og da må man begynne å pakke sammen frukt og grønt 15minutter før stengetid.

Folk er så sykt opptatt av at verden skal føles behagelig for dem, at de ikke evner å se årsakene til at ting ikke er slik de ønsker. Føler du deg lite velkommen i en butikk hvis frukten pakkes sammen når du er der ti på stengetid, ja da får du gå i butikken på en tidligere tidspunkt!!! Herregud, jeg blir flau på enkeltes vegne!

Måtte Norge miste hele oljefondet slik at vi kommer oss ut av i-landsbobla, vi blir jo helt skada av å ha det så godt!! Så utrolig flaue ting vi klager og syter for. Det virker som vi lider av en psykdom der vi leter etter problemer...

Anonymkode: 5a24b...d07

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den siste timen(e) i butikkene er som regel veldig rolig. Pga høye lønnskostnader i Norge er det høyst nødvendig å gjøre personalet mest mulig effektive, slik at det faktisk er mulig å få det til å gå rundt. Gode closing-rutiner er en del av dette. Det hadde også blitt enormt mye å gjøre hvis man skulle ha gjort alt etter stengetid. Da hadde de ansatte hos oss blitt stående til langt på natt, og jeg ønsker faktisk at de skal ha mulighet til å komme seg hjem til et ok tidspunkt. En annen ting er at det hadde vært utrolig kjedelig å stå der etter kl. 21 med svært lite å gjøre og ikke få lov til å forberede noe før kvelden. Kundene skal selvsagt alltid komme først sent på kvelden også, og varer skal være 100% tilgjengelig. Men om en butikk bærer preg av «stenging» rett før stenging synes jeg du burde prøve å godta og forstå. 

Anonymkode: 0e12b...e10

Dette!

Folk må få huet ut av rævva og se hvordan verden henger sammen.

Anonymkode: 5a24b...d07

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...