Gå til innhold

Samboer med depresjoner - forholdet holder på å ryke...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lever i et langvarig forhold med 2 barn involvert. Siden nummer 2 kom til verden har samboer slitt med depressive perioder. I perioder har hun innsett at hun kanskje trenger hjelp men har ikke gjort noe med det. Det har gått hardt utover forholdet den siste tiden. Har prøvd å få henne til psykolog tidligere uten å lykkes. Nå er vi kommet til det punktet for min del at vi trenger å få hjelp eller så tror jeg at vi går fra hverandre. 

Noen som har vært i lignende situasjon som kan svare på følgende:

Har snakket med FVK men de tar jo bare for seg relasjonen og behandler ikke depresjon. Har fått anbefalt en god privat psykolog som jobber med både individual terapi og parterapi. Men er det en god løsning at samme psykolog skal evaluere og evt. behandle en depresjon og samtidig jobbe med oss som par? Eller blir det feil?
 

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne... foreslå parterapi eller få henne til å forstå at hun trenger å få behandling.


 

Anonymkode: fd90a...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som meg og vår familie... Jeg begynte på antidepressiva. Det har reddet oss og meg. Be henne ta kontakt med fastlegen sin for å få startet behandling. 

Anonymkode: 628f3...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne... foreslå parterapi eller få henne til å forstå at hun trenger å få behandling.


 

Anonymkode: fd90a...b02

Start aller først hos fastlege. Det er viktig å involvere fastlege fra første stund da h*n sitter med en del «makt» når det kommer til tilrettelegging (hvis det er behov)

Ønsker hun selv hjelp? Hva er årsaken til depresjon? Hvor deprimert er hun? Snakker hun om selvmord? Er det fortidens traumer eller har det skjedd noe nylig? Er det selvtillit og eget syn på seg selv? 
 

Det er ikke riktig for alle å gå til psykolog. Noen trenger bare litt mental coaching (selvhjelpsgrupper/bøker) Andre trenger «bare» fysisk aktivitet gjennom å gå turer og gjøre gode ting for seg selv. Noen trenger kombinasjon og noen trenger å jobbe dypere (psykolog) 

Hvis veien går mot psykolog så ser jeg ingenting i veien for at h*n kan behandle både henne og dere som par. Min samboer har vært med meg til psykologen min ved ett par anledninger :) 

Anonymkode: ea94f...5c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke ta et tilbud om antidepressiva for god fisk. Noen av disse har bivirkninger for både følelsesliv og seksualliv, som ikke forsvinner etter avsluttet medisinering. 

Anonymkode: 6da1c...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at hun har vært deprimert siden siste barnet kom til verden. Er det altså en fødselsdepresjon vi snakker om her? Det er svært alvorlig når det kommer til barnets utvikling og tilknytning, så du blir bli med på helsekontroll for barnet og fortelle helsesøster om dette. De skal ha god kompetanse på dette. Det må også være forferdelig for mor å oppleve at hun ikke orker barnet sitt.

Jeg vil anbefale deg å tåle kona di nå. Ingen kan noe for en depresjon. Det er nå hun virkelig trenger deg, og barna trenger sterkt en stabil voksenperson. Klarer dere å holde sammen nå vil det være en styrke for forholdet deres. Å stå i de vanskelige tingene er det som kjennetegner et sterkt forhold.

Når kona di ikke klarer å ta ansvar for seg selv (og barna?) er det du som må trå til. Helsesøster og fastlege er der du bør starte. Glem deg selv og parforholdet en stund. Hvordan skal det styrke henne at du (av alle) er den som ikke tåler henne nå, når hun knapt står på beina selv? 

Få henne på beina igjen. Det er godt mulig at parforholdet går seg til igjen når hun blir seg selv igjen. Uansett bør du uttrykke bekymring for henne nå, si at du er der for henne og viser henne dette. Ikke la det skure og gå, men vis også med handling at du vil hjelpe henne. Hun kommer til å være deg evig takknemlig.

Så får du fortelle henne senere hvordan dette har påvirket deg. Jeg regner med du både er redd for henne og litt redd for deg selv. Dette er forferdelig tungt å stå i. Du må gjerne oppsøke psykolog alene, for å ta vare på deg selv og for å få gode råd.

Søk støtte hos besteforeldre om du har mulighet for det. Få hjelp til å ta vare på barna. De opplever også dette. 

Husk, du er den friske nå.

Anonymkode: f5ad2...fb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare ikke ta et tilbud om antidepressiva for god fisk. Noen av disse har bivirkninger for både følelsesliv og seksualliv, som ikke forsvinner etter avsluttet medisinering. 

Anonymkode: 6da1c...d3b

Ikke lag skremselspropaganda her. For noen er antidepressiva det som redder dem. Og det går ikke ut over følelsesliv og seksualliv for evig tid. 

Anonymkode: f5ad2...fb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...