Gå til innhold

Strikke barnegenser?

Zienna

Anbefalte innlegg

For 40 år siden strikket jeg en stripete genser til kjæresten.  Siden har jeg aldri strikket.  Mamma og svigermor strikket alt som vi trengte.  Nå har jeg barnebarn og bedre tid, og tenkte å prøve meg. 

Hvor finner jeg den enkleste oppskrift på ullgenser som finnes?  Altså ingen mønster og avanserte border.  Jeg kan kun glattstrikk og ribbestrikk.  Har en dame som kan hjelpe meg med montering. 

Hvor finner jeg godt ullgarn og strikkepinner?  Hvilken kvalitet og garntype anbefaler du?  Vil helst bestille på nett, og regner med at deet finnes nettbutikk?  

Har også lyst til å strikke ullsokker til barnebarna.  Men det jo veldig vanskelig ut....?  Ikke noe for en nybegynner som meg, kanskje?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Kontormus skrev:

Gutt eller jente? Alder? 

Sokker er ikke vanskelig, men må strikkes med 5-pinner

Gutt 10 år.  Han ønsker seg blå genser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk en helt enkel raglangenser da? Du trenger ikke montere annet enn å feste tråder og sy sammen under ermene. Veldig enkelt. Finnes masse oppskrifter. Lurt å gå i en garnbutikk og få råd. Så kan du strikke tubesokker, oppskrift finnes gratis på garnstudio. Da slipper du å strikke hæl. Men det er ikke vanskelig det heller. Ligger videoer på you-tube.

Anonymkode: 869f8...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strikk en helt enkel raglangenser da? Du trenger ikke montere annet enn å feste tråder og sy sammen under ermene. Veldig enkelt. Finnes masse oppskrifter. Lurt å gå i en garnbutikk og få råd. Så kan du strikke tubesokker, oppskrift finnes gratis på garnstudio. Da slipper du å strikke hæl. Men det er ikke vanskelig det heller. Ligger videoer på you-tube.

Anonymkode: 869f8...bf7

Takk for nyttige råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://klompelompe.no/produkt/guttestrikk-garn-2/

Liker du denne? Tror den er strikket ovenfra og ned (dog ikke helt sikker siden oppskriften ikke kan leses før den er kjøpt). Det aller enkleste er å begynne oppe. Da øker du bare til skuldre, og det er så og si ingen montering etterpå. Det lille som er klarer du 😊

Ok, nå kommer du ikke til den spesifike genseren jeg tenkte på. Den er nr 9

Endret av Kontormus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.petiteknit.com/products/novice-genser-junior?variant=12935854489655

denne er skrevet spesielt med tanke på nybegynnere. Du kan for eksempel strikke den i drops air.

Ellers er snøløvgenser et veldig enkelt prosjekt. Anbefaler Sandnes merinoull.

Begge genserne har minimalt med montering.

Anonymkode: 76499...2e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kontormus skrev:

https://klompelompe.no/produkt/guttestrikk-garn-2/

Liker du denne? Tror den er strikket ovenfra og ned (dog ikke helt sikker siden oppskriften ikke kan leses før den er kjøpt). Det aller enkleste er å begynne oppe. Da øker du bare til skuldre, og det er så og si ingen montering etterpå. Det lille som er klarer du 😊

Ok, nå kommer du ikke til den spesifike genseren jeg tenkte på. Den er nr 9

Takk, jeg fant nr 9.  Den er nok akkurat som han ønsker seg.  Skal sjekke ut mer på denne linken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.petiteknit.com/products/novice-genser-junior?variant=12935854489655

denne er skrevet spesielt med tanke på nybegynnere. Du kan for eksempel strikke den i drops air.

Ellers er snøløvgenser et veldig enkelt prosjekt. Anbefaler Sandnes merinoull.

Begge genserne har minimalt med montering.

Anonymkode: 76499...2e4

Takker masse.  Dette er nettopp så enkelt som jeg tror jeg kan takle :)  Har også merket meg dine råd om type garn/ull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Zienna skrev:

Takker masse.  Dette er nettopp så enkelt som jeg tror jeg kan takle :)  Har også merket meg dine råd om type garn/ull. 

Jeg skrev ikke noe om garn, det var det en annen som gjorde. 😊 Men tror det meste fra Klompelompe er strikket i merinoull. Veldig fint til barneklær, og klør lite. Vil dog anbefale og bruke samme garn som i oppskriften. Da skal det stemme i størrelsen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i nesten samme bås som deg for et par år siden; aldri strikket noe særlig, men skulle bli tante og hadde så lyst til å strikke. Mestret å strikke rett og vrang, og ikke så mye mere. Begynte med et helt enkelt babyteppe i rillestrikk og ei omslagsjakke i rillestrikk. Og i etterkant så har jeg strikket mange plagg, både til baby, barn og voksen. Kan du å strikke rett og vrang så kommer du langt :) og er du usikker på noe så ligger det mange lettforklarelige videoer ute på Drops sin nettside. 

Et godt tips jeg fikk fra ei eldre dame som hadde jobbet i sin tid som husstellslærerinne var å lese ei mønsteroppskrift som ei bok; ikke se hele oppskriften på en gang og dermed miste motivasjonen pga det ser vanskelig ut; men les linje for linje etterhvert i arbeidet, da blir det mere forståelig og overkommelig. 

Og hvis du har venner, familie eller bekjente som strikker så er de helt sikkert behjelpelige hvis du står fast. Eller du kan oppsøke en garnbutikk/håndarbeidsbutikk hvis det finnes det der du bor. De fleste er villige til å hjelpe, alle har vært nybegynnere en gang

Du kan også melde deg inn i ei håndarbeidsgruppe på Facebook hvis du er på Facebook, mange dyktige som kan hjelpe der. Strikkesida for alle f.eks 

Jeg bestiller av og til strikkepakker fra nett, liker godt Strikkehula, strikkemekka og Knitting Inna. Men bruker også å handle garn og oppskrift fra de lokale strikkebutikkene, viktig å støtte det som er lokalt i byen sånn at tilbudet ikke forsvinner. 

https://www.strikkehula.no/ny-pakkelosning/barn.html

https://www.strikkemekka.no/prodlist.php?id=11

https://knitting-inna.com/nb/produktkategori/garnpakker-fra-knitting-inna/barn-nb/

Personlig så liker jeg å strikke litt mønster, synes fort at ensfarget kan bli litt kjedelig. Og anbefaler å strikke noe med raglanfelling eller rundfelling (jeg liker best raglanfelling, synes det er finest), det er veldig enkel felling og du slipper montering med å sy i ermene. Trenger bare å sy sammen under ermene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/18/2019 at 10:45 PM, Kontormus said:

Jeg skrev ikke noe om garn, det var det en annen som gjorde. 😊 Men tror det meste fra Klompelompe er strikket i merinoull. Veldig fint til barneklær, og klør lite. Vil dog anbefale og bruke samme garn som i oppskriften. Da skal det stemme i størrelsen

Det vil nok kun stemme i størrelsen om man har samme strikkefasthet som oppskriften!

Strikkefasthet sier noe om hvor stramt eller løst du strikker og til syvende og sist avgjør om plagget passer. Det er enkelt å måle, du bruker en linjal og teller hvor mange masker du får på 10 cm. Får du færre enn oppskriften sier blir plagget større, får du flere blir det mindre. Mange liker å strikke en prøvelapp, f.eks. en lue? 

Genser klarer du nok helt fint. Slev foretrekker jeg å strikke ovenfra og ned til barn. Da er det minimalt med montering, men det er også veldig enkelt å prøve på underveis så man får sjekket størrelsen og regulert lengde på bol og ermer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, onyx skrev:

Det vil nok kun stemme i størrelsen om man har samme strikkefasthet som oppskriften!

Strikkefasthet sier noe om hvor stramt eller løst du strikker og til syvende og sist avgjør om plagget passer. Det er enkelt å måle, du bruker en linjal og teller hvor mange masker du får på 10 cm. Får du færre enn oppskriften sier blir plagget større, får du flere blir det mindre. Mange liker å strikke en prøvelapp, f.eks. en lue? 

Genser klarer du nok helt fint. Slev foretrekker jeg å strikke ovenfra og ned til barn. Da er det minimalt med montering, men det er også veldig enkelt å prøve på underveis så man får sjekket størrelsen og regulert lengde på bol og ermer.

Selvsagt bør en sjekke strikkefastheten hvis en ikke har strikket så mye før, det står vel gjerne i oppskrift og på garnets magebelte. Det jeg skulle frem til at det er sikrere mht størrelse ved å bruke samme garn som i oppskriften fremfor å bruke et annet selv om strikkefastheten er oppgitt til og være det samme. Sitter med et prosjekt akkurat nå som er et eksempel på det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...