Gå til innhold

Tips til å slutte med nattamming


Lillyvally

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke deg og din situasjon, men man kan jo se på det slik: barnet ditt er vant med et høyt nivå av service på natta! Hun har en motivasjon til å våkne for da får hun melk! Hvis hun visste st hun ikke fikk noenting, ville hun sannsynligvis heller ikke krevd så mye av deg på natta. 

Anonymkode: 7af74...f84

Sånn jeg forsto det så har hun sluttet å amme på natt men ungen er fortsatt våken x antall ganger. Jeg har også prøvd å kutte på natt i flere uker, men resultatet var at ungen våkna helt hver gang han var våken slik at vi brukte stort sett hele natta på å få han til å sove. Da var vi så utslitt at vi orket ikke mer. Såklart kan vi si at ungen "vant", men sånn jeg ser det var han ikke klar siden han sliter så med søvn og vi tok fra han eneste måte han klarer å sovne igjen på natt.. Så nei, jeg tror ikke nødvendigvis at å kutte natteamming er synonymt med færre oppvåkninger, for noen kanskje, men det er ingen fasit. 

Anonymkode: d6063...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noen tips til selve avvenningen, da vi slet veldig med det. Fikk ikke avvent før over 1,5 år faktisk... Da måtte jeg reise vekk i 3-4 netter. Vi prøvde flere ganger at jeg lå på et annet rom i leiligheten, men det skjønte han. Skrek i timesvis.

Men vær forberedt på at det er ikke sikkert nettene blir bedre hvis dere slutter å nattamme. Her skal han starte dagen før kl 5 hver eneste dag, umulig å få han til å sove videre. Da jeg nattammet fikk jeg han hvertfall til å sove videre et par timer. 
 

eneste tipset jeg har er samsoving under nattamming! Det fungerte veldig bra for oss. 

Anonymkode: 9f649...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke deg og din situasjon, men man kan jo se på det slik: barnet ditt er vant med et høyt nivå av service på natta! Hun har en motivasjon til å våkne for da får hun melk! Hvis hun visste st hun ikke fikk noenting, ville hun sannsynligvis heller ikke krevd så mye av deg på natta. 

Anonymkode: 7af74...f84

Du har helt rett, du kjenner ikke meg og vår situasjon. Hun har faktisk ikke vært nattammet på mange mange måneder. Som baby ble hun selvfølgelig nattammet, eller mener du vi skulle latt være? 🙄 Babyer og barn kan våkne selv om det ikke er for mat. Eller service, som du kaller det. Det kunne skjedd dere også det. Faktisk våkner hun flere ganger nå som ettåring enn da hun var baby. 

Mange helsepersonell er kjapt ute med å anbefale å kutte nattamming for at barnet skal sove bedre, men faktum er at det hjelper ikke for alle. 

Anonymkode: 1c0ea...e78

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Tusen takk for alle svar! Mange gode tips her PG mange svar som får meg til å skjønne at jeg er heldig tross alt, mange som er mye mer våken å natt. 

Lillegutten spiser greit på dag, og jeg blir veldig sliten av å ikke sove skikkelig mellom amminga. Så nå prøver vi på å kutte ut kl 0200 måltidet de neste nettene. Masse lykke til med dere som er mye våkne på nettene❤️❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2019 den 10.51, AnonymBruker skrev:

Ikke for å klage, men det er ikke å være ofte våken på natt..jeg har drømt om slike netter i 1 år, men min er fortsatt våken hver time til hver 20 min og roer seg kun med pupp. Har forsøkt å kutte natteamming, det ble verre. Nå er jeg der at jeg vil kutte ammingen helt, hvertfall gå ned til 2-3 amminger I døgnet. Hvordan jeg skal få til det er meg et mysterium.. Lykke til! Skal følge tråden og se om det kommer noen supertips.. 

Anonymkode: d6063...089

Har dere utelukket sykdom eller andre plager? Det er faktisk ikke normalt at et barn våkner så ofte i den alderen så da må man oppsøke lege og finne ut hvorfor barnet våkner så mye. 

Anonymkode: aeed1...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere utelukket sykdom eller andre plager? Det er faktisk ikke normalt at et barn våkner så ofte i den alderen så da må man oppsøke lege og finne ut hvorfor barnet våkner så mye. 

Anonymkode: aeed1...db5

Herregud de fleste har slike perioder med babyer. Man bare glemmer det. Har tre barn selv og alle har hatt sånne perioder det første året. 

De aller fleste jeg kjenner har også slitt med babyer og søvn. Det går over heldigvis. Tenkte aldri å involvere legen i disse periodene. 

Anonymkode: c8809...928

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere utelukket sykdom eller andre plager? Det er faktisk ikke normalt at et barn våkner så ofte i den alderen så da må man oppsøke lege og finne ut hvorfor barnet våkner så mye. 

Anonymkode: aeed1...db5

Vi har fått time til barnelegen, men lang ventetid 🙄 så får vi se, han er en glad og fornøyd gutt ellers, er bare nettene som er vanskelige, eller, kan være vanskelig å få han til å sove nok på dagtid også. Vi får se 😊

Anonymkode: d6063...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Herregud de fleste har slike perioder med babyer. Man bare glemmer det. Har tre barn selv og alle har hatt sånne perioder det første året. 

De aller fleste jeg kjenner har også slitt med babyer og søvn. Det går over heldigvis. Tenkte aldri å involvere legen i disse periodene. 

Anonymkode: c8809...928

Det er jeg enig med deg i, perioder med sånne netter som beskrives her er helt vanlig. Men som du skriver: perioder. Når dette er en permanent periode så er det faktisk ofte noe som ligger bak og plager barnet, da mener jeg også det er på sin plass å ha dialog med lege.

Vi alle vil våre barn godt, så å høre med lege når nettene er trøblete i månedsvis er langt ifra galt. 

Anonymkode: 911a1...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2019 den 9.26, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett, du kjenner ikke meg og vår situasjon. Hun har faktisk ikke vært nattammet på mange mange måneder. Som baby ble hun selvfølgelig nattammet, eller mener du vi skulle latt være? 🙄 Babyer og barn kan våkne selv om det ikke er for mat. Eller service, som du kaller det. Det kunne skjedd dere også det. Faktisk våkner hun flere ganger nå som ettåring enn da hun var baby. 

Mange helsepersonell er kjapt ute med å anbefale å kutte nattamming for at barnet skal sove bedre, men faktum er at det hjelper ikke for alle. 

Anonymkode: 1c0ea...e78

Skjønner! Huff synes synd på dere som har det sånn. Vi har vært heldig siden det har funket med våre.

Anonymkode: 7af74...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig med deg i, perioder med sånne netter som beskrives her er helt vanlig. Men som du skriver: perioder. Når dette er en permanent periode så er det faktisk ofte noe som ligger bak og plager barnet, da mener jeg også det er på sin plass å ha dialog med lege.

Vi alle vil våre barn godt, så å høre med lege når nettene er trøblete i månedsvis er langt ifra galt. 

Anonymkode: 911a1...253

Det vel ikke akkurat permanent dette hun opplever. Vår mellomste holdt det gående i 2 år. Normalt det å. Men ja hun må jo gjerne høre med legen. Barn og søvn er vanskelig og det svært få som får noe diagnose på bakgrunn av kun dårlig nattesøvn. 

Anonymkode: c8809...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...