Gå til innhold

Folks manglende forståelse for andre menneskers personlige problemer


UkjentN

Anbefalte innlegg

Det er så kjipt at folk ikke forstår hvordan et problem kan være enormt og umulig å ta oppgjør med, for en person, mens en annen person ser på problemet som et enkelt problem. Folk som ikke har problemer med å falle i søvn, forstår ikke hvordan det er mulig å ikke få sove når man er trøtt, og ofte får man høre bemerkninger som "Man sovner når man er trøtt nok. Det er menneskelig." Ja, man gjør det, men kanskje man da får 1 time søvn før man skal på jobb, og det er et problem. Folk som ikke har angst, kan ikke forstå hvorfor en person ikke bare går ut døren, for å komme seg på butikken. "Det er jo bare å ta seg sammen, ta på seg klær og komme seg ut!"

Please folkens, tenk dere om før dere dømmer andres liv etter deres egne, da vi alle har personlige problemer, og ting som er vanskelige. En person løper fort, en annen sakte. En person kan være våken i 30 timer uten problem, mens en annen begynner å slukne foran TVen lenge før sengetid. En person elsker å holde foredrag, en annen kan kaste opp bare av tanken på å gjøre det som den andre personen gleder seg til. 

Tro på folk når de sier ting er vanskelig, og når det kommer til ungdoms "sutrete" depresjonsproblemer... Så lurer jeg på hvem som vil velge å sitte hjemme hele helgen, uten å le en eneste gang i løpet av hele helga.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LIkte det du skrev om søvn, jeg sliter selv masse med det. Jeg har brukt Imovane, Stilnoct men problemet er at de blir så fort "utvannet", altså ikke virker lenger. Jeg går på Truxal som har fungert flott veldig lenge, men nå har det også startet å butte. Så om noen vet om noe som kan hjelpe en i søvn vær så snill å svar. Det trenger ikke være pharma, gjerne noe naturmedisin eller andre gode ideer. Er nå på 14. dagen uten god søvn og gode råd ønskes og settes pris på.

Ts, jeg beklage rom jeg kaprer tråden din littegrann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, blondie303 skrev:

LIkte det du skrev om søvn, jeg sliter selv masse med det. Jeg har brukt Imovane, Stilnoct men problemet er at de blir så fort "utvannet", altså ikke virker lenger. Jeg går på Truxal som har fungert flott veldig lenge, men nå har det også startet å butte. Så om noen vet om noe som kan hjelpe en i søvn vær så snill å svar. Det trenger ikke være pharma, gjerne noe naturmedisin eller andre gode ideer. Er nå på 14. dagen uten god søvn og gode råd ønskes og settes pris på.

Ts, jeg beklage rom jeg kaprer tråden din littegrann.

Vallergan<3

Anonymkode: 25d97...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, blondie303 skrev:

LIkte det du skrev om søvn, jeg sliter selv masse med det. Jeg har brukt Imovane, Stilnoct men problemet er at de blir så fort "utvannet", altså ikke virker lenger. Jeg går på Truxal som har fungert flott veldig lenge, men nå har det også startet å butte. Så om noen vet om noe som kan hjelpe en i søvn vær så snill å svar. Det trenger ikke være pharma, gjerne noe naturmedisin eller andre gode ideer. Er nå på 14. dagen uten god søvn og gode råd ønskes og settes pris på.

Ts, jeg beklage rom jeg kaprer tråden din littegrann.

Har du noen gang reist på ferie til et heeeelt stille sted, f.eks på fjellet, hvor det bare er du og naturen? Sov du godt da?

Anonymkode: c5bcb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2019 den 13.41, blondie303 skrev:

LIkte det du skrev om søvn, jeg sliter selv masse med det. Jeg har brukt Imovane, Stilnoct men problemet er at de blir så fort "utvannet", altså ikke virker lenger. Jeg går på Truxal som har fungert flott veldig lenge, men nå har det også startet å butte. Så om noen vet om noe som kan hjelpe en i søvn vær så snill å svar. Det trenger ikke være pharma, gjerne noe naturmedisin eller andre gode ideer. Er nå på 14. dagen uten god søvn og gode råd ønskes og settes pris på.

Ts, jeg beklage rom jeg kaprer tråden din littegrann.

Hva består dagene og døgnrytmen din av? 

Anonymkode: 7d973...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er helt enig i at det ikke er "bare å ta seg sammen".

Jeg mener også at både angst og søvnproblemer mangler god og helhetlig hjelp. Jeg anbefaler alle som har søvnproblemer å kontakte et søvnsenter for å slå fast om det er en fysiologisk grunn eller om det er noe en kan gjøre med søvnhygiene (vaner, rutiner, osv).

Når det gjelder søvnproblemer er innsovingsmedisin rene giften - nettopp fordi man må ha høyere dose for å få bedre effekt. Jeg forstår veldig godt at man tyr til det altså - man må jo sove ellers blir man syk. Men jeg savner utredningen i forkant.

Og så er det ikke til å stikke under en stol at enkelte personer får mer energi om natten. Disse personene sliter i et samfunn der alt er lagt til rette for det motsatte. Jeg har en viss forståelse for dere som det B-mennesket jeg selv er.

Når det gjelder angst finnes det i mange tilfeller både hjelp og teknikker som kan få redusert eller til og med helt bort angst. Hvorfor er samfunnet ikke opptatt av å løse disse problemene i større grad?

PS: Jeg vil gjerne understreke på det aller sterkeste at jeg ikke på noen måte mener at det er "lett" for en person med angst, depresjon eller søvnproblemer å løse dette. Her trenges den riktige typen hjelp - inkludert behandling av redselen for en krevende behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.10.2019 den 13.41, blondie303 skrev:

LIkte det du skrev om søvn, jeg sliter selv masse med det. Jeg har brukt Imovane, Stilnoct men problemet er at de blir så fort "utvannet", altså ikke virker lenger. Jeg går på Truxal som har fungert flott veldig lenge, men nå har det også startet å butte. Så om noen vet om noe som kan hjelpe en i søvn vær så snill å svar. Det trenger ikke være pharma, gjerne noe naturmedisin eller andre gode ideer. Er nå på 14. dagen uten god søvn og gode råd ønskes og settes pris på.

Ts, jeg beklage rom jeg kaprer tråden din littegrann.

Quetiapin har reddet meg. Sliter fortsatt med å sove, men sover mye bedre etter jeg begynte med den. Og jeg har prøvd det meste. Den blir en heller ikke avhengig av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg er helt enig i at det ikke er "bare å ta seg sammen".

Jeg mener også at både angst og søvnproblemer mangler god og helhetlig hjelp. Jeg anbefaler alle som har søvnproblemer å kontakte et søvnsenter for å slå fast om det er en fysiologisk grunn eller om det er noe en kan gjøre med søvnhygiene (vaner, rutiner, osv).

Når det gjelder søvnproblemer er innsovingsmedisin rene giften - nettopp fordi man må ha høyere dose for å få bedre effekt. Jeg forstår veldig godt at man tyr til det altså - man må jo sove ellers blir man syk. Men jeg savner utredningen i forkant.

Og så er det ikke til å stikke under en stol at enkelte personer får mer energi om natten. Disse personene sliter i et samfunn der alt er lagt til rette for det motsatte. Jeg har en viss forståelse for dere som det B-mennesket jeg selv er.

Når det gjelder angst finnes det i mange tilfeller både hjelp og teknikker som kan få redusert eller til og med helt bort angst. Hvorfor er samfunnet ikke opptatt av å løse disse problemene i større grad?

PS: Jeg vil gjerne understreke på det aller sterkeste at jeg ikke på noen måte mener at det er "lett" for en person med angst, depresjon eller søvnproblemer å løse dette. Her trenges den riktige typen hjelp - inkludert behandling av redselen for en krevende behandling

Er helt enig

Har selv vært på søvnklinikk og prøvd det meste. Går nå i terapi igjen og har begynt å sove noe bedre etter jeg både har begynt der + begynt med quetiapin.  Uten quetiapin så er jeg hyper kveld/nattestid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det du skriver, men samtidig så må vi ikke sykleliggjøre alt heller. 

Anonymkode: 7862f...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det du sier, men for å leve som man prediker må man også huske på at der noen ser store problemer overalt er det noen som bare klarer å tenke positivt, og der mange renner over av empati og omsorg er det andre som ikke evner å sette seg inn i hvordan andre har det selv om de prøver. Vi bør kanskje ha respekt og romslighet for disse også?

Anonymkode: 53b67...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2019 den 8.32, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang reist på ferie til et heeeelt stille sted, f.eks på fjellet, hvor det bare er du og naturen? Sov du godt da?

Anonymkode: c5bcb...b04

Jeg bor på fjellet, så det er ikke annet enn stillhet her. Eneste som kan bråke litt er når kattene legger seg til:)

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva består dagene og døgnrytmen din av? 

Anonymkode: 7d973...b63

Jeg er ufør og i alt for lite bevegelse, men har forsøkt å slite meg helt ut, gå turer etc uten hell. Døgnrytmen min er blitt helt rar, jeg legger meg i 18-20 tiden og står opp ca kl 01:00-01:30 de dagene jeg får sove. Bruker ikke soverommet til noe annet enn å sove, det er helt mørkt, soveromsvindu er åpent for luft. Jeg drikker ikke kaffe, men røyker. 

22 timer siden, emilie123 skrev:

Quetiapin har reddet meg. Sliter fortsatt med å sove, men sover mye bedre etter jeg begynte med den. Og jeg har prøvd det meste. Den blir en heller ikke avhengig av

Fikk tips om Vallergan lenger opp, tenkte jeg skulle sjekke med legen ang det. Det du nevner har jeg ikke hørt om, er det noe liknende Truxal, det skal man jo heller ikke bli avhengig av eller opparbeide seg toleranse mot?

 

Ellers så må jeg si at jeg har hatt ett par netter nå med grei søvn, var nok en flytting som gjorde ting vanskelig. Sover alltid dårlig på nye steder. Men tusen takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye jeg sliter med selv, søvn er en av de. Men jeg forventer ikke folk skal forstå. Vet selv jeg kan ha medlidenhet med folk, men så klart ikke forstå når jeg selv ikke har opplevd noe. Man ser ting utifra hvem man selv er. Og kan ikke sette seg inn i andres perspektiver på annet enn eget plan. 

Jeg synes det å føde var helt ok, ikke nevneverdig vondt forx. Dette er veldig mange uenig i, og har oppled dette som noe av det mest smertefulle de har opplevd. Da kan jeg jo aldri forstå, selv om jeg har erfaring innen fødsel jeg også. Men jeg kan godta andres følelser.

Men vi er et fiksefolk, alle vil hjelpe, så da kommer vi ofte med plattheter som, det er bare å lukke øynene så sovner du mm. Så man må faktisk kunne se den siden også.

Anonymkode: 576d2...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Holder med.

Kan legge til det gjelder andre områder også.

Folk med masse energi som allerede trener mye: "det er bare å trene og spise sunt så går du ned i vekt".

Sosiale folk: "det er bare prate med folk!".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...