Gå til innhold

Dunjakke med pelskrage, så miljøvennlig og etisk som mulig. LES ALT før du svarer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OBS: Åpen for å kjøpe brukt på Finn, avhengig av om merket er norsk. Er det ikke norsk så er det såpass stor risiko for at det er fake at da kjøper jeg heller nytt. 

Jeg er på leting etter en VARM jakke til vinteren da min 10 år gamle vinterjakke ikke varmer stort lenger og jeg er en frostpist uten like. Tidligere har jeg vært veldig imot bruk av dun og pels pga dyrevelferden, men så er det jo sånn at det finnes etisk produksjon av slikt også. Og jeg ønsker å unngå syntetiske fiber da det ikke er bra for miljøet. Det er egentlig umulig å kjøpe en varm og god vinterjakke som ikke inneholder dun/pels og/eller fiber (plast). Og det viktigste for at jeg skal ha denne jakken i så mange år som mulig og ikke kjøpe ny og forsøple miljøet på den måten, er at den skal holde veldig godt på varmen! Så jeg har kommet frem til at en gylden middelvei må være det beste, og vil derfor ha DUNjakke med ekte PELSkrage som er produsert på en så etisk forsvarlig måte som mulig. Pelskrage fordi det er den beste beskyttelsen jeg noensinne har hatt mot kuldeeksem i ansiktet, snøring og lignende samt syntetisk pels gjør aldri samme nytten. 

Noen som kan ta hensyn til mine valg her i rådgivning av en god dunjakke med pelskrage? Jeg er ikke interessert i å høre fra dere som er uenige med meg i mine valg, for poenget med denne tråden er ikke å føre debatt, poenget er å finne jakke som passer inn med hva jeg ønsker. 

Utseendemessig er jeg åpen for mye, men den må se pen ut. Jeg synes ofte mange jakker fra sportsklær-merker ser litt trauste og kjipe ut, og jeg er ikke den typen som henger ute på Finnmarksvidda heller. 

Veldig takknemlig for alle gode tips! 

Anonymkode: 537d6...946

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjøp en dunjakke fra Skogstad med resirkulert dun. Pelskragen er riktignok imitert, men veldig deilig var den likevel. Anbafaler deg å sjekke ut produktene deres, koster ikke n månedslønn heller. 

Anonymkode: 03211...247

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en fretexbutikk i nærheten, så kan de være behjelpelige 😊 en venninne kjøpte en skikkelig kåpe der, til 400kr. Ville kostet flere tusen ny. 

Anonymkode: bc48d...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Skjekk ut hoodlamb. Det er ikke dun, men Hamp og de er så varme at jeg har kun brukt disse jakkene på Finnmarksvidda på vinteren de siste 5 årene. 

De er veganske og miljøvennlig produsert. Og de er fine også. 

FullSizeRender-117-822x1024.thumb.jpg.51e6e2c53288e5a81cb49033f4de38ec.jpg

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, førstedamen skrev:

Skjekk ut hoodlamb. Det er ikke dun, men Hamp og de er så varme at jeg har kun brukt disse jakkene på Finnmarksvidda på vinteren de siste 5 årene. 

De er veganske og miljøvennlig produsert. Og de er fine også. 

FullSizeRender-117-822x1024.thumb.jpg.51e6e2c53288e5a81cb49033f4de38ec.jpg

Hmm, interessant! Ante ikke at det fantes naturlige alternativer til dun. Takk for tipset, skal sjekke det ut! 

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøp en dunjakke fra Skogstad med resirkulert dun. Pelskragen er riktignok imitert, men veldig deilig var den likevel. Anbafaler deg å sjekke ut produktene deres, koster ikke n månedslønn heller. 

Anonymkode: 03211...247

Tror ikke de har noe som er aktuelt for meg, men skal se. Pelskragen fra min gamle dunjakke (som jeg fikk i gave for 10 år siden, bare for å nevne det) er like fin som da jakken var ny, så kan jo se om det eventuelt går an å bare flytte den over, den er jo avtagbar og har trykk-knapper. 

Jeg tjener godt, så har ikke så mye å si hva jakken koster. 

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har en fretexbutikk i nærheten, så kan de være behjelpelige 😊 en venninne kjøpte en skikkelig kåpe der, til 400kr. Ville kostet flere tusen ny. 

Anonymkode: bc48d...0cf

Takk, skal sjekke ut. Har ikke prøvd Fretex men andre gjenbruksbutikker, og der var det ikke noe aktuelt. 

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm ja de var jo fine, men hvordan er de mtp etikk og miljø? Ser ikke noe på nettsiden om det? 

Anonymkode: 537d6...946

Vel, hvis du vil ha pels, så er det begrenset hvor etisk det kan bli. Dette merket bruker Sagafur, du får sjekke om det fyller kriteriene dine. Det nesten beste å gå for gjenbrukspels, på den måte bidrar du ikke direkte til pelsindustrien. Jeg har forøvrig en vintage ullkåpe fra 40-tallet selv, med pelskrage. Dessverre er den krage i en tilstand at den bør skiftes ut, men da er egentlig eneste alternativ for meg å finne en brukt pels siden jeg ikke ønsker å kjøpe en ny... 

Du har også et alternativ i de som bruker "vill" pels, men her må du gjøre research. Jeg vet at Miniature f.eks. brukte pels fra finsk vaskebjørn som ble skutt i bestandredusjon, men det er ikke tilfellet med all villpels. 

Angående dun må du nesten sende mail å spørre? 

Alternativ til dun og syntetisk, har du vurdert jakke med ullfor? 

Anonymkode: 53ec7...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hvis du vil ha pels, så er det begrenset hvor etisk det kan bli. Dette merket bruker Sagafur, du får sjekke om det fyller kriteriene dine. Det nesten beste å gå for gjenbrukspels, på den måte bidrar du ikke direkte til pelsindustrien. Jeg har forøvrig en vintage ullkåpe fra 40-tallet selv, med pelskrage. Dessverre er den krage i en tilstand at den bør skiftes ut, men da er egentlig eneste alternativ for meg å finne en brukt pels siden jeg ikke ønsker å kjøpe en ny... 

Du har også et alternativ i de som bruker "vill" pels, men her må du gjøre research. Jeg vet at Miniature f.eks. brukte pels fra finsk vaskebjørn som ble skutt i bestandredusjon, men det er ikke tilfellet med all villpels. 

Angående dun må du nesten sende mail å spørre? 

Alternativ til dun og syntetisk, har du vurdert jakke med ullfor? 

Anonymkode: 53ec7...93a

Det er ikke noe mindre etisk med bruk av ekte pels enn å spise kjøtt, så lenge resten av dyret er brukt til matproduksjon eller som du sier er skutt i bestandreduksjon, det er det jeg mener med etisk forsvarlig produksjon. Mange bruker jo også kaninpels slik som på min gamle dunjakke, og i mange land er det jo et problem med for store bestander av kaniner. Jeg spiser kjøtt og kommer nok til å fortsette med det, så da er det jo ikke noe mer uetisk å bruke pels så sant det er produsert på den måten at hele dyret er benyttet. Jeg støtter på ingen måte pelsindustrien, men synes mange har en litt vel firkantet oppfatning av pelsbruk og det hadde vært mye mer hensiktsmessig om alle bare kunne bruke energien sin på etisk produksjon i stedet. Ut med den rene pelsindustrien, inn med produksjon hvor hele dyret brukes. Det er det jeg prøver å få frem i denne tråden at jeg er opptatt av, men det ser ut til å gå enkelte hus forbi. (Merk at jeg ignorerer brukerangrep, men rapporterer dem til admin.)

Som jeg skrev litt over her har jeg tenkt tanken på å bruke opp igjen pelsen på den gamle dunjakken min, siden den er avtagbar og har trykk-knapper. 

Jeg stoler ikke på svar jeg får i mail av produsenter, de skriver ofte det kunden gjerne vil høre og henger ikke alltid sammen med virkeligheten. Så jeg hadde håpet at noen her visste noe om dette, men skal Google litt mtp det du nevner, så takk for tipsene. 

Jakke med ullfôr har jeg heller ikke hørt om, har du link til eksempler på dette? 

Jeg har en god stund vært på utkikk etter ny vinterjakke og har Googlet en del, rart at jeg ikke har sett noe om naturlige alternativer til dun før dere nevner det nå. 

Anonymkode: 537d6...946

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til; dyrevelferd undervegs i produksjonen er selvsagt også viktig, ikke bare at hele dyret benyttes. - TS 

Anonymkode: 537d6...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, førstedamen skrev:

Skjekk ut hoodlamb. Det er ikke dun, men Hamp og de er så varme at jeg har kun brukt disse jakkene på Finnmarksvidda på vinteren de siste 5 årene. 

De er veganske og miljøvennlig produsert. Og de er fine også. 

FullSizeRender-117-822x1024.thumb.jpg.51e6e2c53288e5a81cb49033f4de38ec.jpg

 

Finner ingen jakker som er fôret med kun hamp, det er en del plast i disse. Riktignok resirkulert plast, men hjelper ikke så mye når stort sett hele jakka er av plast og attpåtil pelskragen. Jeg tviler ikke på at den er varm, men det er et annet aspekt ved plast i klær og det er at det blir så utrolig svett og innestengt. Det er en annen grunn til at jeg vil ha naturlig fyll i jakken. De skal ha for at de bruker hamp i yttermaterialet, da. 

Anonymkode: 537d6...946

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert en god gammeldags lammeskinnkåpe? 

Jeg skjønner hva du mener angående pels. Jeg har det på samme måte selv, men jeg er likevel skeptisk til kaninpels siden det faktisk er mye oppdrett for pelsens skyld og ikke kjøttet. For hvor ofte ser du egentlig kanin på menyen? ;)

Anonymkode: 53ec7...93a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, førstedamen skrev:

Skjekk ut hoodlamb. Det er ikke dun, men Hamp og de er så varme at jeg har kun brukt disse jakkene på Finnmarksvidda på vinteren de siste 5 årene. 

De er veganske og miljøvennlig produsert. Og de er fine også. 

 

Men du må gjerne tipse meg om du mot formidning vet om en jakke de har som tilfredsstiller kravene mine bedre. 

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert en god gammeldags lammeskinnkåpe? 

Jeg skjønner hva du mener angående pels. Jeg har det på samme måte selv, men jeg er likevel skeptisk til kaninpels siden det faktisk er mye oppdrett for pelsens skyld og ikke kjøttet. For hvor ofte ser du egentlig kanin på menyen? ;)

Anonymkode: 53ec7...93a

Vi spiser ikke mye kanin her til lands, men i mange land gjør de det. 

Problemet med lammeskinnkåpe er at jeg vil ha noe med hette, som er vannavstøtende nok til å tåle en snøføyk og med pelskrage som kan skåne huden min litt (er ekstremt plaget med kuldeeksem på vinteren). 

Anonymkode: 537d6...946

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller lammeskinn er sikkert vannavstøtende det, men den blir jo klissvåt.

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert en god gammeldags lammeskinnkåpe? 

Jeg skjønner hva du mener angående pels. Jeg har det på samme måte selv, men jeg er likevel skeptisk til kaninpels siden det faktisk er mye oppdrett for pelsens skyld og ikke kjøttet. For hvor ofte ser du egentlig kanin på menyen? ;)

Anonymkode: 53ec7...93a

Enig. Lammeskinn er et godt alternativ. Har akkurat samme erfaring som deg TS. Har en gammel dunjakke med ekte pels og det er ingen som slår den varme messig. Hvis man bruker de i 10 år så er de faktisk ganske miljøvennlige. 

Anonymkode: 892d2...ec0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig. Lammeskinn er et godt alternativ. Har akkurat samme erfaring som deg TS. Har en gammel dunjakke med ekte pels og det er ingen som slår den varme messig. Hvis man bruker de i 10 år så er de faktisk ganske miljøvennlige. 

Anonymkode: 892d2...ec0

Ja, det er nettopp det jeg tenker. Og hvis man i tillegg er i forkant på det dyrevelferdsmessige og miljøvennlige så skjønner jeg ikke at det skal klages og ropes høyere for dette enn at flesteparten av befolkningen spiser kjøtt. 

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...