AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #1 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg er nylig ferdig med 5 års utdannelse innen helse (ikke lege), og har nå startet jobbe 100%. Jeg er jo helt ferskis, så skjønner jeg har en lang vei å gå før jeg kommer meg ovenpå. Problemet er at jeg jobber et sted hvor det kan skje mye akutt, og det er snakk om få minutter mellom liv og død. Dette stresser meg, og jeg føler ikke jeg er på et punkt hvor dette er håndterbart. Selvfølgelig er vi flere på jobb samtidig, og det er bare en akuttknapp unna "all hjelp". Problemet er at jeg føler meg ikke trygg. Jeg grues til å dra på jobb. Jeg er redd for at en feil jeg gjør/ overser skal gi fatale konsekvenser Hvor lenge bør jeg stå i dette før jeg eventuelt legger inn årene? Er det normalt å kjenne på slik frykt i starten? Anonymkode: 0da08...85a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #2 Skrevet 16. oktober 2019 Det er selvsagt helt normalt. Jeg tenker du burde snakke med din leder om dette, evnt få en intern fadder i en kollega som du kan søke råd/støtte hos. Det å kjenne seg utryggi ny jobb tenker man ofte det tar to år å komme over, selv i jobber hvor ma ikke er i akuttsituasjoner. Så dessverre må du anta at dette varer litt, men jeg vil tippe det første året er verst Anonymkode: ba665...eea 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #3 Skrevet 16. oktober 2019 Det er helt normalt. Avhengig av hvor komplisert jobben er tar det gjerne et par måneder å få oversikt og få sett det vanligste, så begynner man å få litt mestring siden man har sett ting før, og så blir det verre igjen når det forventes mer og man skjønner hvor mye man egentlig ikke kan. Og så endrer man gjerne rolle med mer og mer ansvar. Avhengig av jobb og personlighet kan det ta måneder og år for å bli trygg. Anonymkode: 78384...ea5 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. oktober 2019 #4 Skrevet 17. oktober 2019 Om du IKKE hadde vært bekymret når det er snakk om liv og død hadde jeg vært mer skeptisk. Du er helt normal. Med tiden vil du bli mer hardhudet og dermed opptre roligere. For du bli vant med det og du innser på et punkt at du ikke kan ta alt personlig og innover deg for da vil du knekke. Men det er en prosess. Det vil bli litt lettere for hver dag inntil du klarer å skille deg som privatperson og den du skal være på jobb. Tenk deg alle de gangene akuttleger mister pasienter. De må rett og slett distansere seg litt fra den de er på jobb og dn de er privat. Fokuset må ligge på at når du er på jobb som gir du hele deg og gjør den beste jobben du kan gjøre. Noen ganger vil det kunne gå galt, men da skal det ikke være fordi du ikke gjorde alt i din makt.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #5 Skrevet 17. oktober 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nylig ferdig med 5 års utdannelse innen helse (ikke lege), og har nå startet jobbe 100%. Jeg er jo helt ferskis, så skjønner jeg har en lang vei å gå før jeg kommer meg ovenpå. Problemet er at jeg jobber et sted hvor det kan skje mye akutt, og det er snakk om få minutter mellom liv og død. Dette stresser meg, og jeg føler ikke jeg er på et punkt hvor dette er håndterbart. Selvfølgelig er vi flere på jobb samtidig, og det er bare en akuttknapp unna "all hjelp". Problemet er at jeg føler meg ikke trygg. Jeg grues til å dra på jobb. Jeg er redd for at en feil jeg gjør/ overser skal gi fatale konsekvenser Hvor lenge bør jeg stå i dette før jeg eventuelt legger inn årene? Er det normalt å kjenne på slik frykt i starten? Anonymkode: 0da08...85a Det er både normalt og nødvendig å kjenne på denne frykten Anonymkode: 44795...0e1 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #6 Skrevet 17. oktober 2019 Selv om det føles sånn, er du aldri alene på et sykehus, og akuttknappen eller kollegaer er rett i nærheten. Alle som har vært nye er livredd i starten. Husk å vurdere ABCDE, evt korrigere dette ved avvik, og revurder ofte selv jobber jeg prehospitalt, og der kan vi virkelig stå alene i lang tid. Anonymkode: b9e0c...35a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå