AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg har snart oppkjøring, men siste dagen på langkjøringa i dag var ikke kjørelæreren helt fornøyd. Jeg var kjempetrøtt og mener at dette er litt av grunnen. I morgen skal jeg ta en slags "prøve oppkjøring".. Lurer på om det er mulig er mulig at kjørelæreren kan si jeg ikke er klar, og nekte meg oppkjøring på den datoen jeg skulle ha det? eller har de ikke lov til det? Anonymkode: 01880...c54 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg er kjempetrøtt stort sett hver morgen når jeg kjører til jobb. Man må kunne kjøre ordentlig selv om man er trøtt. Anonymkode: 794c7...dae 32
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 Kjørelærer vurderer om du er klar for oppkjøring. Gjør du mange feil så er det bortkastet å prøve. Konsentrer deg i morgen! Anonymkode: 0a023...1ba 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #4 Skrevet 15. oktober 2019 Det er vel du som bestiller oppkjøring? MEN, hvis kjørelærer mener du ikke er klar, så er det med god grunn. Kanskje du bør kjøre litt ekstra? Å være trøtt er verste unnskyldningen, tenk om du kjører ned noen og dreper? Det kan skje etter du har fått lappen og. Dumt Anonymkode: 07b42...389 14
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #5 Skrevet 15. oktober 2019 Du kan bestille uten han men han kan vell nekte deg leie av bil og liknade. Han ordner ikke oppkjøring før han meiner du er klar. Anonymkode: d4a8b...ac5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #6 Skrevet 15. oktober 2019 Takk for svar. Jeg har en oppkjøringsdato, og jeg skal ha prøven med en annen enn læreren min, så tror det er hun som vil hindre meg i såfall. Skal sove masse i natt i hvertfall. Anonymkode: 01880...c54
Seileren Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snart oppkjøring, men siste dagen på langkjøringa i dag var ikke kjørelæreren helt fornøyd. Jeg var kjempetrøtt og mener at dette er litt av grunnen. I morgen skal jeg ta en slags "prøve oppkjøring".. Lurer på om det er mulig er mulig at kjørelæreren kan si jeg ikke er klar, og nekte meg oppkjøring på den datoen jeg skulle ha det? eller har de ikke lov til det? Anonymkode: 01880...c54 Hvorfor hadde du langkjøring når du var kjempetrøtt?
pinar Skrevet 16. oktober 2019 #8 Skrevet 16. oktober 2019 Ryddet for brukerangrep, samt innlegg som bryter med denne regelen: Krenkende, hetsende, injurierende utsagn, samt trakassering eller trusler. pinar, adm.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #9 Skrevet 16. oktober 2019 20 timer siden, Seileren skrev: Hvorfor hadde du langkjøring når du var kjempetrøtt? Spørsmålet er heller: Hvorfor var du trøtt når du skulle på langkjøring? Er man ikke i form til å kjøre skikkelig, så skal man la bilen stå. Hvis du kjører, men er så trøtt at du gjør feil så er du selvfølgelig ikke klar for å få ett førerkort. Kjørelæreren din vil selvsagt ikke slippe deg ut i trafikken alene så lenge du gjør slike feil. Anonymkode: ad978...db5 6
Seileren Skrevet 16. oktober 2019 #10 Skrevet 16. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er heller: Hvorfor var du trøtt når du skulle på langkjøring? Er man ikke i form til å kjøre skikkelig, så skal man la bilen stå. Hvis du kjører, men er så trøtt at du gjør feil så er du selvfølgelig ikke klar for å få ett førerkort. Kjørelæreren din vil selvsagt ikke slippe deg ut i trafikken alene så lenge du gjør slike feil. Anonymkode: ad978...db5 Det var jo nøyaktig det jeg sa, da vegtrafikkloven § 21 forbyr nettopp dette.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #11 Skrevet 19. oktober 2019 On 10/16/2019 at 7:07 PM, AnonymBruker said: Spørsmålet er heller: Hvorfor var du trøtt når du skulle på langkjøring? Er man ikke i form til å kjøre skikkelig, så skal man la bilen stå. Hvis du kjører, men er så trøtt at du gjør feil så er du selvfølgelig ikke klar for å få ett førerkort. Kjørelæreren din vil selvsagt ikke slippe deg ut i trafikken alene så lenge du gjør slike feil. Anonymkode: ad978...db5 Man «bestiller» langkjøring flere uker i forveien. Hvis jeg husker det riktig, koster det rundt 3,5 tusen. Det kan oppstå uforutsette ting som gjør at nettopp den dagen er man litt ekstra trøtt. La oss si man har en baby. Eller har rett og slett nerver natta før langkjøringen. Eller hva om man blir slått opp med dagen før? Mye rart kan skje, Men å avlyse ville bety å miste pengene. Det er ikke helt sånn situasjon den paragrafen sikter til, nå er det det? Paragrafen er om å ikke kjøre uten å stoppe, kjøre i ti-timevis uten søvn. Om å ikke kjøre når man er syk og har dårlig kontroll, blant annet. I langkjøring-situasjonen, er det også kjørelæreren som avgjør om vedkommende er i stand til å kjøre. Anonymkode: 29313...b30 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #12 Skrevet 19. oktober 2019 På 15.10.2019 den 17.59, AnonymBruker skrev: Jeg har snart oppkjøring, men siste dagen på langkjøringa i dag var ikke kjørelæreren helt fornøyd. Jeg var kjempetrøtt og mener at dette er litt av grunnen. I morgen skal jeg ta en slags "prøve oppkjøring".. Lurer på om det er mulig er mulig at kjørelæreren kan si jeg ikke er klar, og nekte meg oppkjøring på den datoen jeg skulle ha det? eller har de ikke lov til det? Anonymkode: 01880...c54 Jeg hadde en "prøveoppkjøring" først, en annen kjørelærer og likt oppkjøring... Anonymkode: aae16...e2e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #13 Skrevet 19. oktober 2019 På 15.10.2019 den 17.59, AnonymBruker skrev: Jeg har snart oppkjøring, men siste dagen på langkjøringa i dag var ikke kjørelæreren helt fornøyd. Jeg var kjempetrøtt og mener at dette er litt av grunnen. I morgen skal jeg ta en slags "prøve oppkjøring".. Lurer på om det er mulig er mulig at kjørelæreren kan si jeg ikke er klar, og nekte meg oppkjøring på den datoen jeg skulle ha det? eller har de ikke lov til det? Anonymkode: 01880...c54 Er du kjempetrøtt så har du ingenting bak ett ratt å gjøre enten du har førerkort eller øvelseskjører. Ja, kjørelæreren kan si at du er ikke klar til noe oppkjøring, og si at du får ikke låne hans bil til oppkjøring. Respekterer du ikke kjørelærerens avgjørelse, så er der ikke noe tillit eller samarbeid mellom lærer og elev og eleven får følgelig finne seg en annen kjøreskole og kjørelærer. Vi har nemlig ikke bruk for flere ubrukelige selverklærte verdensmetre i trafikken. Anonymkode: da5d2...b42 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #14 Skrevet 19. oktober 2019 Da jeg tok kjøretimer/lappen, hadde jeg en en ganske kjip kjørelærer og han var litt beryktet for nettopp det. Han mente jeg trengte flere kjøretimer før oppkjøring, men det mente ikke jeg (hehe... ja, jeg vet dette kan høres veldig blærete/teit ut). Jeg tenkte at han prøvde å tyne ut litt ekstra penger av meg. Han hadde visst gjort det med mange andre også. Så da ba jeg om å bytte kjørerlærer og etter en liten kjøretur med den nye, mente han at jeg var klar for oppkjøring. Så det er litt forskjellig fra person til person, det der.. Anonymkode: f32b7...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #15 Skrevet 19. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da jeg tok kjøretimer/lappen, hadde jeg en en ganske kjip kjørelærer og han var litt beryktet for nettopp det. Han mente jeg trengte flere kjøretimer før oppkjøring, men det mente ikke jeg (hehe... ja, jeg vet dette kan høres veldig blærete/teit ut). Jeg tenkte at han prøvde å tyne ut litt ekstra penger av meg. Han hadde visst gjort det med mange andre også. Så da ba jeg om å bytte kjørerlærer og etter en liten kjøretur med den nye, mente han at jeg var klar for oppkjøring. Så det er litt forskjellig fra person til person, det der.. Anonymkode: f32b7...a5b Det er jo en helt annet situasjon. Anonymkode: 52b9f...b5d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #16 Skrevet 20. oktober 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Man «bestiller» langkjøring flere uker i forveien. Hvis jeg husker det riktig, koster det rundt 3,5 tusen. Det kan oppstå uforutsette ting som gjør at nettopp den dagen er man litt ekstra trøtt. La oss si man har en baby. Eller har rett og slett nerver natta før langkjøringen. Eller hva om man blir slått opp med dagen før? Mye rart kan skje, Men å avlyse ville bety å miste pengene. Anonymkode: 29313...b30 Vet man at man skal kjøre langt dagen etter så sørger man for å være uthvilt. Du får noen til å ta babyen, legger deg tidlig osv... Å kjøre når man er trøtt er farlig, og, som ts har demonstrert, fører til farlige situasjoner. Skjønner du ikke det, så bør du ikke få førerkortet. Skjønner kjørellæreren til ts godt jeg, en kan ikke la slike folk få kjøre alene. Er du uskikket til å kjøre så har du ingenting på veien å gjøre. Det er livsfarlig, og du kan ta livet av folk. Å lære å kjøre bil handler ikke bare om å kunne skilt og kunne det rent kjøretekniske, men det handler også om å lære de rette holdningene. Skyller man på alle andre enn seg selv for at man møter til langkjøring trøtt og ukonsentrert så har man kanskje ikke lært de rette holdningene, men er for umoden for å slippes ut i trafikken. Anonymkode: ad978...db5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #17 Skrevet 20. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en "prøveoppkjøring" først, en annen kjørelærer og likt oppkjøring... Anonymkode: aae16...e2e Og poenget ditt er...? Anonymkode: 57fb9...cae
Krating Daeng Skrevet 21. oktober 2019 #18 Skrevet 21. oktober 2019 På 19.10.2019 den 18.38, AnonymBruker skrev: Man «bestiller» langkjøring flere uker i forveien. Hvis jeg husker det riktig, koster det rundt 3,5 tusen. Det kan oppstå uforutsette ting som gjør at nettopp den dagen er man litt ekstra trøtt. La oss si man har en baby. Eller har rett og slett nerver natta før langkjøringen. Eller hva om man blir slått opp med dagen før? Mye rart kan skje, Men å avlyse ville bety å miste pengene. Det er ikke helt sånn situasjon den paragrafen sikter til, nå er det det? Paragrafen er om å ikke kjøre uten å stoppe, kjøre i ti-timevis uten søvn. Om å ikke kjøre når man er syk og har dårlig kontroll, blant annet. I langkjøring-situasjonen, er det også kjørelæreren som avgjør om vedkommende er i stand til å kjøre. Anonymkode: 29313...b30 Det eneste jeg leser her er ansvarsfraskrivelse. Du mener altså at et menneskeliv er verdt mindre enn 3500kr?
ajarRun Skrevet 21. oktober 2019 #19 Skrevet 21. oktober 2019 På 19.10.2019 den 18.38, AnonymBruker skrev: Man «bestiller» langkjøring flere uker i forveien. Hvis jeg husker det riktig, koster det rundt 3,5 tusen. Det kan oppstå uforutsette ting som gjør at nettopp den dagen er man litt ekstra trøtt. La oss si man har en baby. Eller har rett og slett nerver natta før langkjøringen. Eller hva om man blir slått opp med dagen før? Mye rart kan skje, Men å avlyse ville bety å miste pengene. Det er ikke helt sånn situasjon den paragrafen sikter til, nå er det det? Paragrafen er om å ikke kjøre uten å stoppe, kjøre i ti-timevis uten søvn. Om å ikke kjøre når man er syk og har dårlig kontroll, blant annet. I langkjøring-situasjonen, er det også kjørelæreren som avgjør om vedkommende er i stand til å kjøre. Anonymkode: 29313...b30 "Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter." vtrl paragraf 21 første ledd. Denne paragrafen gjelder også for den som øvelseskjører, selv om de ikke regnes som fører av bilen. Du har ikke lov til å kjøre bil hvis typen har slått opp eller babyen er en drittunge hele natten. Utrolig nok åpner ikke lovverket for at du skal risikere andres liv og helse fordi du "skulle bare". Jeg vet ikke om en eneste skole som ikke godtar avbestillinger hvis man har legeattest. Få legeattest på at man ikke er i form til å stille. Personlig har jeg ingen avbestillingsfrist, jeg vil ikke kjøre med noen som er livsfarlig. Hva faen er vitsen? Pengene kaster man jo bort uansett, man har null utbytte av å kjøre mens man halvsover. Hvis det er tydelig at eleven er uskikket fakturerer jeg for tiden brukt og ber de kjøre hjem. Avbestiller de 20 minutter før for katten dauet betaler de ingenting. Paragrafen har du helt tydelig misforstått. Den sier: "Hvis du ikke kan være en trygg sjåfør, ikke kjør. Årsaken til at du ikke er trygg i dag er irrelevant." Jeg kan ikke se om du ikke har sovvet en natt, før du kjører. Jeg kan ikke se om du har drukket 12cl vodka, og jeg kan ikke se om du har spist hasjbrownies eller tatt LSD for 10 minutter siden. Jeg kan heller ikke lukte at typen har slått opp eller katta har dauet eller om du har mistet jobben. Si ifra så finner man en løsning. Hvis det er en kjip skole må du bare ha legeattest så slipper du unna. Hvis skolen ikke godtar legeattest for å slippe å betale finner du en annen skole. 1
ajarRun Skrevet 21. oktober 2019 #20 Skrevet 21. oktober 2019 På 15.10.2019 den 17.59, AnonymBruker skrev: Jeg har snart oppkjøring, men siste dagen på langkjøringa i dag var ikke kjørelæreren helt fornøyd. Jeg var kjempetrøtt og mener at dette er litt av grunnen. I morgen skal jeg ta en slags "prøve oppkjøring".. Lurer på om det er mulig er mulig at kjørelæreren kan si jeg ikke er klar, og nekte meg oppkjøring på den datoen jeg skulle ha det? eller har de ikke lov til det? Anonymkode: 01880...c54 Trafikklæreren kan, med forbehold om at dere ikke allerede har inngått en avtale, nekte å leie deg bil til oppkjøring. Hvis de har fullmakt har de mulighet til å avbestille prøven (men ikke nødvendigvis lov uten ditt samtykke), slett fullmakten hvis det bekymrer deg. De kan ikke bestemme om du kan kjøre opp, du står fritt til å finne en annen skole og leie deres bil. Bilen du bruker må være en godkjent skolevogn og den må eies/disponeres av en godkjent trafikkskole. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå