Gå til innhold

Hvorfor er Ingebrigtsen-brødrene så høye når foreldrene er lave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at Henrik, Filip og Jakob er henholdsvis 1.80, 1.87 og 1.84 høy. Etter bilder å dømme kan ikke pappa Gjert være mer enn litt over 1.70 og kona er jo sikkert ikke mer enn 1.65.

Ofte blir jo sønner rundt samme høyde som faren (etter mine erfaringer). Sånn generelt, trenger ikke foreldrenes høyde ha så mye å si for hvor høye barna blir? Og kan gener fra andre deler av familien slå inn og gjøre en forskjell?

Anonymkode: ac94c...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spekulasjon, men mulig at store treningsmengder har utsatt puberteten, og de fikk en lengre periode å vokse på. De andre to brødrene som ikke er idrettsutøvere er jo lavere.

Anonymkode: 46d66...553

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at postmannen deres både er høy og god til å løpe. 

Anonymkode: 44553...995

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger ikke bli like høye/lave som faren sin. Det er min pappa et bevis på. Pappa er 194 cm og bestefar var en liten mann på 170 cm.. Skulle trudd det var postannen som var faren 😂 men de er altfor like ellers 🙊

Anonymkode: c26cf...596

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg et østeuropeisk utseende når ingen av foreldrene er  derfra? Hvorfor er jeg spinkel og de andre grovbygget? Farmor var spinkel østeuropeer. Derfor. 

Anonymkode: 7a764...809

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er begge guttene høyere en faren. Datteren er lavest 

Anonymkode: ce7b5...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genmanipulering. Helt sikkert! De er jo tynne også. Det er ikke foreldrene.

Anonymkode: 40cb3...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er 1.80 og sønnen vår er 1.95. 

Faren min var 1.75 og broren min er 1.94.

Anonymkode: 0e77f...dde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha mye og si for høyden hva slags mat og ernæring man får i seg i de viktige vekstårene i oppveksten. Lever man på litt dårlig, næringsfattig mat, så vokser man kanskje ikke høyden man har genpotensiale til, pga mangel på næring. Man har genene for høyde, men det skjer ikke.

Så får man barn da, og de arver genene, ikke den faktiske høyden din. Ungene vokser opp i en mer moderne verden der kosthold og ernæring står i høysetet, ja, kanskje ekstra mye for disse guttene pga all sportsutøvelsene deres. De fikk nok ekstra mye, og ekstra næringsrik, sunn mat da de vokste opp og videre. Sikkert mye bedre enn faren fikk da han vokste opp. Dermed ble alle barna hans høyere enn han, pga bedre ernæring.

Eller kanskje det er moren de har arvet genet for høyde fra?

Anonymkode: a8308...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt Gjert en del ganger og alltid tenkt på han som omtrent like høy som meg og jeg er 177.

Med tanke på at Henrik er 1,80 ser det ut til å stemme ganske bra.

IMG_2524-kopi.jpg

Mine sønner er forresten 5 - 11 cm høyere enn faren sin, som er 7 cm høyere enn meg.

Anonymkode: f8f7c...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er høyest av mine foreldre, søster, besteforeldre, fettere og onkler, og jeg er kvinne. Har fått høyden fra bestefar. :)

Anonymkode: 01fe1...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har verdens befolkning generelt blitt høyere i takt med økt levestandard? Jo, fordi de har fått økt levestandard, og altså mer og bedre mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På Monday, October 14, 2019 den 17.04, AnonymBruker skrev:

Ser at Henrik, Filip og Jakob er henholdsvis 1.80, 1.87 og 1.84 høy. Etter bilder å dømme kan ikke pappa Gjert være mer enn litt over 1.70 og kona er jo sikkert ikke mer enn 1.65.

Ofte blir jo sønner rundt samme høyde som faren (etter mine erfaringer). Sånn generelt, trenger ikke foreldrenes høyde ha så mye å si for hvor høye barna blir? Og kan gener fra andre deler av familien slå inn og gjøre en forskjell?

Anonymkode: ac94c...fe6

Det er jo helt umulig for oss å vite hvordan gener til for eksempel deres besteforeldre (eller andre slektninger) egentlig var. Det er jo fullt mulig at en person er relativt høy, får litt lavere barn, og at deres barn blir temmelig høye...    

Anonymkode: 215d5...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.10.2019 den 19.04, AnonymBruker skrev:

Ser at Henrik, Filip og Jakob er henholdsvis 1.80, 1.87 og 1.84 høy. Etter bilder å dømme kan ikke pappa Gjert være mer enn litt over 1.70 og kona er jo sikkert ikke mer enn 1.65.

Ofte blir jo sønner rundt samme høyde som faren (etter mine erfaringer). Sånn generelt, trenger ikke foreldrenes høyde ha så mye å si for hvor høye barna blir? Og kan gener fra andre deler av familien slå inn og gjøre en forskjell?

Anonymkode: ac94c...fe6

De har hatt bedre kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og broren min er høyere enn foreldrene våre, og jeg er dame attpåtil. Onklene våre derimot er 185-195 cm. 

Anonymkode: 0cc37...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...