Gå til innhold

Opplever at datteren min på snart 2 har dårlig ånde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi pusser tennene og tungen hennes godt hver dag. Nå i det siste 3-4 ganger om dagen. Dårlig ånde har foregått i minst 3 uker, men vi husker ikke helt da vi ikke tenkte så mye over det i starten. Vi har prøvd å lyse i munn for å p se om vi kan se betennelse i munnhulen. Så langt har vi funnet ut at hun bryter ut noen av jekslene. Men gir det SÅ dårlig ånde da?

Legen klarer ikke å få henne til å gape, så vi måtte bare fortsette å pusse tennene som vi gjør... Jeg blir kvalm når hun puster på meg. Vi samsover, så jeg må sove motsatt vei med ansiktet.. Samme må barnefar. Vi har aldri opplevd så dårlig nåde på hverandre heller. Lukter svovel. 

Håper noen har opplevd dette, som kanskje har noen tips mot dårlig ånde på barn eller forslag til hva det kan være, så jeg får legen til å tenke på litt mer enn ingenting.. Noen som vet om det er bedre å gå til tannlege? 

Anonymkode: 8834d...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til tannlegen, du. Jeg kan ikke mye om dette, men har opplevd dårlig ånde hos små barn et par ganger som tannlegen fikk ordnet opp i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pusse tennene 4 ganger om dagen høres voldsomt ut, dere risikerer å ødelegge tannemaljen i tillegg til at hun kan få et anstrengt forhold til tannpuss når det blir pusset så mange ganger om dagen. 

Det er ikke sikkert den dårlige ånden stammer fra tennene, det kan også være mandelsteiner som forårsaker den dårlige ånden. Dårlig ånde kan også stamme fra hals, mage eller kosthold (voksne som spiser ketogen diett får som oftest dårlig ånde f.eks)

Dropp å pusse 4 ganger om dagen i allefall; morgen og kveld+fluortablett er nok. 

Vedvarer den dårlige ånden så be fastlegen henvise videre til ØNH-lege (øre-nese-hals) 

Ene ungen vår hadde i perioder dårlig ånde som liten, tennene var helt fine, men hun hadde polypper i halsen og nesen (snorket som et uvær pga det) i tillegg til veldig store mandler (hadde som følge av det hyppige halsinfeksjoner). Etter at hun fikk fjernet mandlene og polyppene så forsvant både den dårlige ånden, halsbetennelsene og snorking 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur til fastlegen for å få henvisning til øre-nese-hals-spesialist. Ring også til den offentlige tannhelsetjenesten, så får dere sannsynligvis en sjekk ganske kjapt. 

Anonymkode: 13e14...3d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig med de andre. Kan være mange andre ting. Rart at legen ikke sa noe om det eller henviste videre! Men for all del, ikke puss fire ganger om dagen!! Ødelegger emaljen som nevnt. 

Anonymkode: 80df6...6e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine får dårlig ånde når de er forkjølet, eller har betennelse i kroppen.

Anonymkode: 1911b...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk for diabetes. Det kan gi svovelånde.

Anonymkode: 31950...b7f

Hvordan sjekker vi dette? Blodprøver? 

Anonymkode: 8834d...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver svovel - Er det råttent egge-ånde? I tilfelle har magen vært dårlig også? Jeg kan få perioder med sånn ånde, helt sinnsykt ekkelt og kommer liksom ikke fra munn, kombinert med løs mage. Vart i noen uker også går det over.

Anonymkode: 1e031...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til tannlege! Mest sannsynligvis en betennelse. 

Anonymkode: c6d18...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig ut som det ikke er tennene. Ungen min får sånn når han har vondt i halsen. 

Anonymkode: af1c8...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet ikke ville gape hos legen må dere får en ny time og prøve igjen. Man kan ikke bare gi opp, hun bør undersøkes av lege.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være halsbetennelse? Kanskje det vil hjelpe å fjerne mandlene?

Anonymkode: 33446...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår har hatt det i et par uker om gangen før det har blitt borte og så kommet tilbake igjen senere. Det har vært samtidig som forkjølelser her i hus. Pluss at det har vært kontinuerlig tannfrembrudd i 6-7 måneder nå (1,5 år), så det kan ha med det å gjøre også. 

Vi har ikke bekymret oss enda, da jeg tror det har med vond hals å gjøre. 

Vi pusser også tenner 2-4 ganger om dagen, men det er fordi hun vil selv. Av en eller annen grunn digger hun å pusse tenner. 

Anonymkode: c9913...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine får dårlig ånde i forbindelse med forkjølelser og andre sykdommer. Og i tillegg når det er nye tenner på vei, så godt mulig det er jekslene som forårsaker lukten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikkert bare mandelstein helt vanlig og ufarlig. Kan fjernes. 

Anonymkode: 62c63...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Da ringer jeg heller tannlegen, for legen vår er virkelig vanskelig.. Evt ber om å bli sendt til lab for blodprøver. Blir nervøs når noen skriver diabetes. 

Ang. det å fjerne mandlene, kommer jeg ikke til å gjøre på datteren min før hun er minst 12 år om de skulle vært et problem. Vil ikke påføre ufrivillig smerte på et lite barn som ikke ksn få bestemme selv.. Håper ikke noen vil det. Svigerbroren min ble nesten kvelt i søvne natten etter mandeloperasjon av blod... 

Anonymkode: 8834d...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere! Da ringer jeg heller tannlegen, for legen vår er virkelig vanskelig.. Evt ber om å bli sendt til lab for blodprøver. Blir nervøs når noen skriver diabetes. 

Ang. det å fjerne mandlene, kommer jeg ikke til å gjøre på datteren min før hun er minst 12 år om de skulle vært et problem. Vil ikke påføre ufrivillig smerte på et lite barn som ikke ksn få bestemme selv.. Håper ikke noen vil det. Svigerbroren min ble nesten kvelt i søvne natten etter mandeloperasjon av blod... 

Anonymkode: 8834d...71f

Mandelsteiner har ingenting med mandlene å gjøre.... Det er i munnhulen. Google det så skjønner du hva jeg mener. Man får ikke bedøvelse ved fjerning en gang da det er helt smertefritt. Som å klemme kviser. 

Anonymkode: 62c63...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd det selv, men lest om foreldre som har vært fortvilet over dårlig ånde hos små barn også har det vist seg at barnet har stappet noe (skumgummi for eksempel) oppi nesa også har det råtnet og forårsaket dårlig ånde. Dra til legen

Anonymkode: 78cd7...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...