Gå til innhold

Når det står presisert i invitasjonen at brudeparet ikke vil ha gave


Snop

Anbefalte innlegg

Jeg var i to forskjellige bryllup i utlandet i sommer, og det stod presisert i begge innbydelsene noe sånn som: "vi har alt vi trenger, og at du kommer hit er gaven vår - hvis du likevel mot all formodning ønsker å gi noe, er kontonr ......"

Ettersom jeg brukte 3-7000 kr på å komme meg til disse bryllupene, valgte jeg derfor å ta disse ordene bokstavelig og ga ikke pengegave i tillegg (jeg er attpåtil student). Men jeg har tenkt i ettertid på om det kanskje bare er sånn man skriver for å ikke virke tiggende, og at jeg egentlig burde gitt noe likevel? Dere som har skrevet noe lignende i invitasjonen, hva tenker dere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skrev det og mente det. Likevel insisterte de fleste gjestene på å gi gave. Vi hadde visst ikke noe vi skulle ha sagt 🤷‍♀️

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ALDRI formulert meg sånn, det synes jeg faktisk var skikkelig frekt.

Vi skrev at vi ikke ønsket gaver. Ferdig snakka. De som absolutt ville gi noe måtte aktivt be om kontonummer. Og det var mange, og da presiserte vi flere ganger at vi ikke ønsket oss noe. De som ikke "ga seg" måtte kontakte foreldrene våre.

(For ordens skyld, vi giftet oss ikke i utlandet.)

Anonymkode: e5765...8ff

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke ment sånn, men synes det er en litt uheldig måte å formulere seg på av brudeparet. Men som nevnt over her, folk vil tydeligvis gi gaver uansett hva man sier. Hadde selv 40 årsdag og skrev at jeg bare ønsket at folk kom og ikke noe annet. Fikk drøssevis likevel. Men du trenger ikke å sette inn penger, virkelig ikke. 

Anonymkode: 015f1...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette brudeparet var nok mest opptatt av å tjene på bryllupet og få penger. Man skriver aldri slikt! Dessuten er det ubehagelig å overføre penger da det er så synlig hva man gir. 200kr vs 2000kr liksom. De som ønsker å gi pengegave kan spørre om kontonummer selv. 

Jeg hadde aldri brukt penger på dyr gave ved utenlandsbryllup. Et kort holder. Eller bare en liten oppmerksomhet som en musserende vin eller en liten kurv med noe de kan kose seg med. F.eks sjokolade/lakriskuler, lovehearts og kaffe. Om de er glad i å lage mat et par gode krydder/pesto/oljer el. 

Anonymkode: 06638...51c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jeg invitert til et bryllup med den meldinga, da følger jeg oppfordringen. Om det viser seg brudeparet bare var på fisketur så er det deres problem og ikke mitt. Vil de ha gaver får de faenmeg be om det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var invitert i bryllup i utlandet, og ordlyden i invitasjonen var ganske lik som i den invitasjonen du har fått.

Vi gav ikke gaver, da vår deltakelse var deres gave fra oss. 

Men jeg er enig, det er en merkelig ting å skrive. Jeg hadde valgt å utelatt kontonr.  At du vil komme er gave nok. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i bryllup hvor det i invitasjonen ble skrevet akkurat det samme, så jeg gav ingenting. Brudeparet fikk gaver alikevel da, deriblant en diger kano som kameratgjengen hans fra universitet hadde spleiset på. Artig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var en veldig spesiell formulering å oppgi kontonummeret sitt på den måten. Helt innafor å ta det bokstavelig og ikke gi dem penger. Det hadde jeg også gjort

Anonymkode: b7928...cfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det var en veldig spesiell formulering å oppgi kontonummeret sitt på den måten. Helt innafor å ta det bokstavelig og ikke gi dem penger. Det hadde jeg også gjort

Anonymkode: b7928...cfd

Spesielt? Frekt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen MÅ bare gi gaver, så jeg forstår at konto nr stod der. Jeg tenker de mente det de sa, men oppgav konto nr fordi de vet at svigers eller lignende vil gi gaver uansett. Hadde latt være gi gave og ikke tenkt mer på det. 

Anonymkode: fcd3e...bb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen MÅ bare gi gaver, så jeg forstår at konto nr stod der. Jeg tenker de mente det de sa, men oppgav konto nr fordi de vet at svigers eller lignende vil gi gaver uansett. Hadde latt være gi gave og ikke tenkt mer på det. 

Anonymkode: fcd3e...bb4

Nei, nei, nei, nei. Når brudepar/jubilant gjør slikt, så prøver de å manipulere folk til å gi penger istedenfor gaver. Problemet er at når man har alt man trenger, så ber man ikke om penger. Derfor motsetter jeg meg å gi penger. Spesielt til godt voksne etablerte folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er frekt, mener jeg. Det lyser jo igjennom at de egentlig ønsker seg gaver, men helst penger rett på konto.

Det hadde vært innafor hvis de heller skrev: "...men de som likevel ønsker å gi en gave, kan gi et bidrag til noen som vil ha mer nytte av det enn oss. Leger uten grenser tar imot gaver på kontonummer...."  

eller en annen organisasjon som brudeparet støtter, selvfølgelig.

En bekjent gjorde det slik til sin 50-årsdag. Hun fikk ikke en eneste gave i selskapet, og var strålende fornøyd med det, og organisasjonen hadde fått ganske mange donasjoner. Hvem som donerte og ikke, vet jo ikke jubilanten, og det spiller da heller ingen rolle.

Anonymkode: bf57a...914

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ville sikre seg mot å få utrolig mye bagasje hjem (overvekt med fysiske gaver)... Fordi noen alltid gir gaver uansett? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg latt være å gi noe. De har selv sagt at de har alt de trenger, noe som er mer enn du som student trolig kan si om deg selv.

Som lønnsmottaker med helt grei økonomi ville jeg, siden brudeparet sier at de har alt de trenger, istedenfor gitt gaven til noen som ikke har alt, f.eks til Redd Barna eller en annen organisasjon. (Jeg vet at ikke alle personer liker alle organisasjoner, men såpass kjenner man sikkert brudeparet at man klarer å velge noe de kunne stått inne for.)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.10.2019 den 3.55, AnonymBruker skrev:

Dette brudeparet var nok mest opptatt av å tjene på bryllupet og få penger. Man skriver aldri slikt! Dessuten er det ubehagelig å overføre penger da det er så synlig hva man gir. 200kr vs 2000kr liksom. De som ønsker å gi pengegave kan spørre om kontonummer selv. 

Jeg hadde aldri brukt penger på dyr gave ved utenlandsbryllup. Et kort holder. Eller bare en liten oppmerksomhet som en musserende vin eller en liten kurv med noe de kan kose seg med. F.eks sjokolade/lakriskuler, lovehearts og kaffe. Om de er glad i å lage mat et par gode krydder/pesto/oljer el. 

Anonymkode: 06638...51c

Hvis brudeparet reiser med fly er det kanskje ikke så lurt å gi gaver som ikke går gjennom sikkerhetskontrollen. Hvis de skal hjem like etter bryllupet, er det jo begrenset hvor mange vinflasker de rekker å drikke før hjemreisen og vin i koffert er ikke å anbefale.

Anonymkode: 90697...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2019 den 21.21, Snop skrev:

Jeg var i to forskjellige bryllup i utlandet i sommer, og det stod presisert i begge innbydelsene noe sånn som: "vi har alt vi trenger, og at du kommer hit er gaven vår - hvis du likevel mot all formodning ønsker å gi noe, er kontonr ......"

Ettersom jeg brukte 3-7000 kr på å komme meg til disse bryllupene, valgte jeg derfor å ta disse ordene bokstavelig og ga ikke pengegave i tillegg (jeg er attpåtil student). Men jeg har tenkt i ettertid på om det kanskje bare er sånn man skriver for å ikke virke tiggende, og at jeg egentlig burde gitt noe likevel? Dere som har skrevet noe lignende i invitasjonen, hva tenker dere? 

Ufattelig frekt å har kontonummeret sitt på innbydelisen!!   Erre mulig, gjør folk virkelig sånt??   Nei, man gir ikke gave i destinasjonsbryllup, det sier seg selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SupaWoman skrev:

Ufattelig frekt å har kontonummeret sitt på innbydelisen!!   Erre mulig, gjør folk virkelig sånt??   Nei, man gir ikke gave i destinasjonsbryllup, det sier seg selv!

Første gangen jeg såg det var for ti år siden, jeg var buden i førtiårsdag. Så har det ballet seg på i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2019 at 9:42 AM, O.G. said:

Nei, nei, nei, nei. Når brudepar/jubilant gjør slikt, så prøver de å manipulere folk til å gi penger istedenfor gaver. Problemet er at når man har alt man trenger, så ber man ikke om penger. Derfor motsetter jeg meg å gi penger. Spesielt til godt voksne etablerte folk. 

Det var veldig bombastisk. Kan være at du ville gjort det slik om du forsøkte manipulere, men noen ganger mener folk det de sier

Anonymkode: fcd3e...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...