Gå til innhold

Er dette innafor når man gifter seg i utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer bor i utlandet, og han er britisk, så det er ikke til å komme unna at halvparten av gjestene må reise til utlandet (hvis de vil komme, seff) når vi skal gifte oss. Jeg har fundert litt på hvordan det er best å gjøre dette for at gjestene også skal få litt utbytte av turen, og i England er det jo mange flotte "minislott" man kan leie på Airbnb, for feks 20-30 000 kr for en helg med nok sengeplasser til alle gjester i et lite bryllup, samt selskapsrom hvor man kan ha både vielse og fest. Blir det helt feil å si at vi ikke vil ha gave, men at det koster 500 kr per person å bo på slottet for en helg?

Selv hadde jeg jo syntes det var mer digg å bruke 500 kr på en luksushelg til meg selv enn på en kakespade til brudeparet, og at jeg slapp å betale annen dyrere overnatting, men det blir gjerne litt feil å ikke gi gjestene noe valg ift gave/pris/osv? 

Åpen for alle tanker! 

Anonymkode: 4991e...d85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at folk står helt fritt til å gifte seg utenlands, så lenge de ikke forventer at alle har anledning eller er villige. Det er det jo fint å presisere når man inviterer; "full forståelse for at ikke alle har anledning, men kjempehyggelig med de som kan...".

500kr i bokstand + flykostnader synes jeg er helt ok, men det er sikkert noen som ikke vil.

Husk at veldig mange uansett tar med gave. Jeg fikk også invitasjon til et bryllup utenlands der "turen i seg selv var gaven", men det føles helt unaturlig å møte opp i et bryllup uten gave, så jeg kjøpte likevel. Det gjorde alle de andre også. Så det er jo greit for brudepar å huske på, at det gjerne blir dobbelt opp uansett. 

Anonymkode: 02dcb...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin gest, men du kan uansett ikke ha gaveønsker når halvparten av gjestene må reise langveis fordi dere gifter dere.    Ikke sikkert alle gjestene ønsker  bo sammen med 30 andre men det finner dere jo fort utav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at folk står helt fritt til å gifte seg utenlands, så lenge de ikke forventer at alle har anledning eller er villige. Det er det jo fint å presisere når man inviterer; "full forståelse for at ikke alle har anledning, men kjempehyggelig med de som kan...".

500kr i bokstand + flykostnader synes jeg er helt ok, men det er sikkert noen som ikke vil.

Husk at veldig mange uansett tar med gave. Jeg fikk også invitasjon til et bryllup utenlands der "turen i seg selv var gaven", men det føles helt unaturlig å møte opp i et bryllup uten gave, så jeg kjøpte likevel. Det gjorde alle de andre også. Så det er jo greit for brudepar å huske på, at det gjerne blir dobbelt opp uansett. 

Anonymkode: 02dcb...18f

Vi giftet oss utenlands og fikk nesten ingen gaver.  Vi spesifiserte at vi ikke ville ha gave på innbydelsen.  Skulle bare mangle når gjester må betale tusenvis for opphold og fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SupaWoman skrev:

Det er en fin gest, men du kan uansett ikke ha gaveønsker når halvparten av gjestene må reise langveis fordi dere gifter dere.    Ikke sikkert alle gjestene ønsker  bo sammen med 30 andre men det finner dere jo fort utav. 

Det er helt sant, du sier noe der. Kanskje det hadde vært lurere å ordlegge det sånn at vi ikke ønsker gave, og i en helt annen setning si at vi har ordnet med overnatting for 500 for en helg på lokasjonen for de som ønsker? Da blir det jo også mer valgfritt sånn sett. Litt risky for oss hvis svært få vil, kanskje, men 😅

TS

Anonymkode: 4991e...d85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant, du sier noe der. Kanskje det hadde vært lurere å ordlegge det sånn at vi ikke ønsker gave, og i en helt annen setning si at vi har ordnet med overnatting for 500 for en helg på lokasjonen for de som ønsker? Da blir det jo også mer valgfritt sånn sett. Litt risky for oss hvis svært få vil, kanskje, men 😅

TS

Anonymkode: 4991e...d85

Det høres ut som en god idé. Du kan jo prøve å skrive at det hadde vært fint hvis flest mulig ville benytte seg av den overnattingen 

Anonymkode: 8661c...314

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En luksushelg, ja, men man får jo ingen tid til å gjøre det man vil.

Du regner med at alle gjestene vil elske å være sammen med folk de ikke kjenner i 72 timer.

Jeg er ikke glad i bryllup og synes det er slitsomt å være med folk 24/7. Derfor ville jeg tenkt at det var billig for en luksushelg, men dyrt for et bryllup. Man er ikke sammen med folk man velger å være sammen med, men gjør ikke ting man liker osv, så det å se på det som en luksushelg for alle gjestene blir litt rart for meg.

Men nå er det ikke slik at alle er like introverte som meg da. Hvis man liker sosiale sammenkomster med folk man ikke kjenner fra før eller vil se igjen noen gang, så er det jo superhyggelig. Og ikke minst billig. 

Anonymkode: c1004...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En luksushelg, ja, men man får jo ingen tid til å gjøre det man vil.

Du regner med at alle gjestene vil elske å være sammen med folk de ikke kjenner i 72 timer.

Jeg er ikke glad i bryllup og synes det er slitsomt å være med folk 24/7. Derfor ville jeg tenkt at det var billig for en luksushelg, men dyrt for et bryllup. Man er ikke sammen med folk man velger å være sammen med, men gjør ikke ting man liker osv, så det å se på det som en luksushelg for alle gjestene blir litt rart for meg.

Men nå er det ikke slik at alle er like introverte som meg da. Hvis man liker sosiale sammenkomster med folk man ikke kjenner fra før eller vil se igjen noen gang, så er det jo superhyggelig. Og ikke minst billig. 

Anonymkode: c1004...59f

Alle gjestene kjenner hverandre - noen mer enn andre. Og jeg ville valgt et veldig romslig sted hvor det er lett å trekke seg unna, både utendørs og innendørs :) fredag og søndag kan man bruke som man vil. Halve lørdagen ville gått til bryllupet.

Jeg et selv både ekstrem introvert og ikke særlig glad i bryllup - det er mye derfor jeg ønsker å ikke gjøre dette helt tradisjonelt, men likevel please de som har et sterkt ønske om å være med på dagen. 

Anonymkode: 4991e...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, SupaWoman skrev:

Det er en fin gest, men du kan uansett ikke ha gaveønsker når halvparten av gjestene må reise langveis fordi dere gifter dere.    Ikke sikkert alle gjestene ønsker  bo sammen med 30 andre men det finner dere jo fort utav. 

Mener du at om f.eks. en finnmarking og en sørlending gifter seg på hjemstedet til en av dem, så kan de ikke ha gaveønsker, eller gjelder det kun når bryllupet er i utlandet? 

Anonymkode: 9b644...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at om f.eks. en finnmarking og en sørlending gifter seg på hjemstedet til en av dem, så kan de ikke ha gaveønsker, eller gjelder det kun når bryllupet er i utlandet? 

Anonymkode: 9b644...489

Mest ift til utlandsbryllup.  Men et innlandsbryllup kan selvsagt også bli dyrt om avstandene er store.  Går an å lage en ønskeliste som ikke er hinsides da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SupaWoman skrev:

Mest ift til utlandsbryllup.  Men et innlandsbryllup kan selvsagt også bli dyrt om avstandene er store.  Går an å lage en ønskeliste som ikke er hinsides da. 

Hvis jeg skulle giftet meg her i Finnmark hadde det fint kostet 3-5 tusen i flybilletter for de fra Oslo, så det er jo egentlig sammenliknbart.

TS, hvis slottet i tillegg er relativt nært London(dvs 2-3 timer med tog/buss) vil det jo bli veldig rimelig for mange hvis de kommer fra de store byene.

Anonymkode: 38998...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lange reise, så hadde jeg droppet gaveliste helt. Kommer jo an på hvor i England dette er, men om det er forholdvis sentralt, så er det lett å få tak i billetter som er mye rimeligere enn hva det vil være å reise innlands i Norge. Så det er noe som er overkommelig for mange.

500 for overnatting på et slikt sted er virkelig innafor, særlig når det er i stede for gave. :)

Anonymkode: d4fca...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.10.2019 den 21.51, SupaWoman skrev:

Mest ift til utlandsbryllup.  Men et innlandsbryllup kan selvsagt også bli dyrt om avstandene er store.  Går an å lage en ønskeliste som ikke er hinsides da. 

For folk som bor i Oslo-området, er det som regel det samme om man må reise til utlandet eller usentrale deler av Norge med fly. Ofte billigere til typiske utenlandske bryllups-destinasjoner, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...