Gå til innhold

Hva gjorde dere for å overleve kolikk tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mantraet «det kommer til å bli bedre». Måtte si det til hverandre flere ganger daglig. For det gjør det, det blir bedre! Ellers støydempende øreklokker, hud mot hud i bæretøy, gyngestol til å sette seg i om ungen sovna (hun våknet av at jeg satt meg i ro i en stol, men vuggingen holdt hende sovende). Av og til måtte jeg legge henne (skrikende) på rommet, lukke døra og gråte to minutter på badet alene. Hver gang mannen kom hjem fikk han alt ansvar for bæring, byssing, og bleieskift. Det var så intenst og jævlig. Hadde lyst til å kaste ungen ut av vinduet til tider. Kjente ikke på kjærlighet for barnet før nærmere hun var 8-9 uker. Det et den tøffeste perioden jeg noen gang har gått gjennom, men nå er den heldigvis over. Har en langt over gjennomsnitt blid smårolling, som jeg elsker høyere enn solen og barseltiden er bare en vond drøm. 

Anonymkode: 23af2...b86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å tenke på noe helt annet da jeg stod forann kjøkkenvifta og bysset på en baby i flere timer. Prøvde å stenge ut lyden. Det blir bedre ja, henta mi er nå 6 mnd og en helt annen. Men fyfaen så grusomt det var når det stod på!

Anonymkode: d72e2...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæretøy og samsoving! 

De fleste 6 mnd sov barnet bare på brystet til en av oss. Både natt og dag. Vi byttet på å sittesove i sengen på natten  Snakk om bortkastet vognkjøp til 16 000 kr 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mantraet «det kommer til å bli bedre». Måtte si det til hverandre flere ganger daglig. For det gjør det, det blir bedre! Ellers støydempende øreklokker, hud mot hud i bæretøy, gyngestol til å sette seg i om ungen sovna (hun våknet av at jeg satt meg i ro i en stol, men vuggingen holdt hende sovende). Av og til måtte jeg legge henne (skrikende) på rommet, lukke døra og gråte to minutter på badet alene. Hver gang mannen kom hjem fikk han alt ansvar for bæring, byssing, og bleieskift. Det var så intenst og jævlig. Hadde lyst til å kaste ungen ut av vinduet til tider. Kjente ikke på kjærlighet for barnet før nærmere hun var 8-9 uker. Det et den tøffeste perioden jeg noen gang har gått gjennom, men nå er den heldigvis over. Har en langt over gjennomsnitt blid smårolling, som jeg elsker høyere enn solen og barseltiden er bare en vond drøm. 

Anonymkode: 23af2...b86

Nøyaktig sånn var det. Så fort far kom hjem fikk han ungen i armen, jeg tok en dusj og kanskje en tur i butikken eller en kjøretur med musikk på full guffe. En time i total ensomhet var det eneste som holdt meg gående den verste perioden.

Hold ut! Sender en klem til deg ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lyttet  på podcast  mens jeg bærte , bærte  og bærte 

Anonymkode: 73050...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi hadde overlevd uten El Graco vibrerende gyngestol.

Anonymkode: e0002...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærte i sele, i sjal, i armene. Bysset, bysset og bysset. Og ikke minst - gikk ut på tur med hundene når far kom hjem fra jobb. Helt alene i skogen med hundene var en stor grunn til at det gikk så bra.

Anonymkode: 9b0e8...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med å kjøpe noise-blocking headphones til oss begge. Da klarte vi oss. 

Anonymkode: fd57a...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøstet hverandre mye, gråt litt, hjalp hverandre når det var på det værste. Tenkte masse på hvordan barnets tarmer ikke var ferdig utviklet, så vi tenkte barnet hadde det verst. Pustet oss igjennom det. Sov når barnet sov. Var helt ærlig, når jeg ble gal av intensiteten, så mannen kunne steppe inn. Sånn byttet vi på. 
4moms var livreddende psykisk førstehjelp. 

 

Anonymkode: b0c08...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på at der bare var midlertidig. Selv om jeg også gråt fordi det føltes så uendelig lenge til vi skulle nå de magiske 3 månedene. 

At baby tross alt hadde det værre enn oss.

Masse støtte fra pappaen. Han fikk babyen når jeg kom hjem, og jeg begynte da på middagen.

Egentid med bikkja, ut av huset.

Trilling i vogn fungerte heldigvis på vår . Hunden gjorde at jeg måtte ut, selv de dagene dørstokkmila var enorm. Og det hjalp med frisk luft.

Anonymkode: 077b8...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst sjekk om det er noko som plager baby, stort sett er kolikk eit symptom på noko anna som feks refluks, låsninger, kort tungebånd, væske i øret, store polypper +++, og dessverre er kompetansen lav hos dei fleste helsesøstre og fastleger på slike ting. Vi var igjennom 6 leger og flere sjukehus innleggelser før vi blei høyrt når baby var nesten 1 år gammel. Manuellterapeut kan eg anbefale å begynne med, ein som kan barn, det er gratis om du går til ein med statlig støtte og du treng ikkje henvisning! Låsninger kan føre til ubehag og luftsmerter, refluks symptom og masse meir. 

Ellers trur eg ikkje vi hadde overlevd utan bæresjal og samsoving, så vil absolutt anbefale å investere i det om du ikkje allerede har :) søk opp videoer om babymassasje og kolikk grepet (ein måte å bære baby på som hjelper litt på magen), ta varme bad eller ein varm dusj sammen med baby for å hjelpe magen og vit at det blir bedre. Får du nok så legg fra deg baby og gå ut av rommet, trekk frisk luft og tell til 10, og så begynn på nytt ❤️ Det er tøft, så la pappaen ta baby litt når han kan og gjer noko for deg sjølv, lang dusj, spasertur, ein kvil osv... Og igjen, det blir bedre ❤️

Anonymkode: 22692...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...