Gå til innhold

Alle kan få jobb - hvis de vil/gidder!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan alle få jobb?
 
– Noen mener at alle som vil, kan få seg jobb. Er du enig i det?
 
– Ja, har man en genuin vilje til å få seg jobb, mener jeg nesten alle vil kunne få det til med bl.a. rett oppfølging fra NAV, sier NAV-leder Kari-Mette Mjønner.
 
 
Det finnes virkelig jobb til (nesten) alle som vil jobbe, uansett sykdom / andre problemer?
 
Skaffer egentlig NAV jobb til mange?
 
Ellers syntes jeg NAV-lederen her indirekte søtter opp om at de som går på trygd er late og udugelige.

Anonymkode: f9253...b4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig at de ikke klarte å skaffe meg varig arbeid etter to tiår i systemet og sa at trygd var det beste alternativet da.

Anonymkode: f690e...2ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Kan alle få jobb?
 
– Noen mener at alle som vil, kan få seg jobb. Er du enig i det?
 
– Ja, har man en genuin vilje til å få seg jobb, mener jeg nesten alle vil kunne få det til med bl.a. rett oppfølging fra NAV, sier NAV-leder Kari-Mette Mjønner.
 
 
Det finnes virkelig jobb til (nesten) alle som vil jobbe, uansett sykdom / andre problemer?
 
Skaffer egentlig NAV jobb til mange?
 
Ellers syntes jeg NAV-lederen her indirekte søtter opp om at de som går på trygd er late og udugelige.

Anonymkode: f9253...b4f

Tja:

https://www.oblad.no/nyheter/har-sendt-ut-400-jobbsoknader-er-fortsatt-arbeidsledig/s/2-2.2610-1.8177418

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Kan alle få jobb?
 
– Noen mener at alle som vil, kan få seg jobb. Er du enig i det?
 
– Ja, har man en genuin vilje til å få seg jobb, mener jeg nesten alle vil kunne få det til med bl.a. rett oppfølging fra NAV, sier NAV-leder Kari-Mette Mjønner.
 
 
Det finnes virkelig jobb til (nesten) alle som vil jobbe, uansett sykdom / andre problemer?
 
Skaffer egentlig NAV jobb til mange?
 
Ellers syntes jeg NAV-lederen her indirekte søtter opp om at de som går på trygd er late og udugelige.

Anonymkode: f9253...b4f

Hun legger jo inn en forutsetning "med rett oppfølging fra NAV". Noe som er like sannsynlig at folk får som at jeg skulle bygd en rakett av potetgull som vellykket foretok en månelanding og retur med 10 astronauter ombord. 

Nei, alle som vil får seg dessverre ikke jobb. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:
Kan alle få jobb?
 
– Noen mener at alle som vil, kan få seg jobb. Er du enig i det?
 
– Ja, har man en genuin vilje til å få seg jobb, mener jeg nesten alle vil kunne få det til med bl.a. rett oppfølging fra NAV, sier NAV-leder Kari-Mette Mjønner.
 

Anonymkode: f9253...b4f

De aller fleste kan få seg en jobb om de jobber hardt og smart. Det er riktig.

Men hvis de får en jobb så har det lite med NAV å gjøre. Jeg var arbeidsledig i fire måneder og i den perioden ble jeg kalt inn til et fellesmøte som varte i 1 time, og idioten som ledet møte sa at grunnen til at vi ikke får jobb er fordi vi krever minst 250 kroner timen mens innvandre er villig til å jobbe for 200 kroner timen. 🤦‍♀️

Anonymkode: d914c...bbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste kan sikkert klare å få seg en jobb, men ikke alle klarer å beholde den..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel en vesensforskjell på "alle" og "de fleste". 

At de fleste bør kunne klare å få seg en jobb, om de får god og riktig hjelp, er nok helt riktig.

Anonymkode: a9d14...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Enkeltindividet er langt mer begrenset av sitt miljø og systemet de er en del av enn mange, særlig liberarianere, tror.

Dersom alle som ville det kunne fått en jobb, så kunne alle som ville det også skapt sin egen arbeidsplass. I teorien finnes altså ingen egentlig arbeidsleidighet på jorda, bare late folk.

Anonymkode: f50c7...4d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en perfekt verden stemmer dette, men vi bor ikke i en perfekt verden.

Anonymkode: ec57f...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har en CV med litt forskjellige erfaringer, men den er likevel sterk, sier veilederen min (i et foretak som samarbeider med NAV) og jeg har heller inge hull. Har søkt på 100 jobber skste halvår og vært på 2 intervju, der det ene var manpower og helt uaktuelt. 

Så den påstanden er rimelig dust, spør du meg🙈

Anonymkode: 0b60c...020

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV skaffer ikke jobber og det er heller ikke oppgaven deres.

Anonymkode: 800ba...286

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel heller om alle som står utenfor arbeidslivet kan fungere og beholde  jobben, som eventuelt blir tilbudt.  Har alle de grunnleggende ferdighetene som trengs med tanke på språk (arbeidslivet krever B1), lesing, skriving og regning.  Og kan jobben håndtere at du ikke kan gi hundre prosent og trenger tilrettelegging? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei da, det er jo ikke sant. Faren min får seg ikke jobb. Han fikk hjerneslag som fortiåring, uvanlig men skjer. Han er lammet i halve kroppen men han også sliter med konsentrasjon, hukommelse, språk. Og mest av alt, så kan han finne på å besvime sånn ut av ingenting. Så selv om enkel «nattevakt» jobb utgår fordi han kan ikke etterlates alene. For hans egen mental helse ville jo vært bra å være i jobb, men det er ingen som vil gi ham jobb.

Anonymkode: 1983c...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg bare såvidt ulønnet praksisplass fordi jeg sliter med psyken. Så tviler sterkt på at alle kan få seg jobb. Utrolig trist da mange ønsker sterkt å jobbe, men blir tvunget over på alternative stønader i stedet.

Anonymkode: b2667...814

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV skaffer ikke jobber og det er heller ikke oppgaven deres.

Anonymkode: 800ba...286

Å jo da. Du er kanskje så ung at du ikke husker hvordan NAV ble opprettet ?  Det var en sammenslåing av trygdeetaten, sosialetaten og Arbeidsformidlingen.  Så det er så absolutt deres jobb. At dette har blitt underprioritert de senere år, er en annen sak.

Anonymkode: 2f2a6...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nav skaffer jo midlertidig jobb i form av arbeidstrening i hvertfall, men det hjelper jo lite når arbeidsgiver ikke vil ansette deg til vanlig lønn fordi det heller lønner seg for ham å få inn  ny gratis arbeidskraft fra NAV istedet.

Anonymkode: f690e...2ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste kan få jobb om noen er villige til å ansette dem. Dessverre er dette ikke alltid tilfelle, mange opplever å bare få avslag, samme hvor hardt de prøver. Her er et eksempel på dét:

Quote

Siden han ble godkjent som lege i 2017, har han søkt for å komme inn på videreutdanning til kirurgi. Nå har Popal søkt på over 1.900 stillinger, uten å bli kalt inn på intervju.

– Kolleger foreslår at jeg burde bytte navn. Det vil jeg ikke gjøre, forteller han.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2019/10/10/195617619/abdul-53-har-sokt-pa-1900-stillinger-uten-a-bli-kalt-inn-til-intervju

Og dette er en mann med kvalifikasjoner og arbeidsevne. Tenk da hvor lett det er for folk med f.eks. nedsatt arbeidsevne å få seg en deltidsjobb, de slipper ikke til fordi det kreves at du skal være 100% arbeidsfør(eller "110%" som det gjerne står i stillingsannonsen).

At det finnes mange holdninger blant arbeidsgivere som kan bli uoverstigelig for flere grupper av arbeidssøkere, ser aldri ut til å gå inn i huet på de som hevder at "de fleste" får jobb hvis de vil.

Anonymkode: 3c78f...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:
Kan alle få jobb?
 
– Noen mener at alle som vil, kan få seg jobb. Er du enig i det?
 
– Ja, har man en genuin vilje til å få seg jobb, mener jeg nesten alle vil kunne få det til med bl.a. rett oppfølging fra NAV, sier NAV-leder Kari-Mette Mjønner.
 
 
Det finnes virkelig jobb til (nesten) alle som vil jobbe, uansett sykdom / andre problemer?
 
Skaffer egentlig NAV jobb til mange?
 
Ellers syntes jeg NAV-lederen her indirekte søtter opp om at de som går på trygd er late og udugelige.

Anonymkode: f9253...b4f

En ting er sikkert: nav hjelper ingen i jobb. Nav ber folk se til å skaffe seg arbeid selv hvis ikke kutter de dagpenger eller hva det nå er. 

Hvis det fantes jobb til alle som vil ha så hadde alt vært såre enkelt. Men sånn er ikke verden. Noen brødfør seg som tilkallingsvikar med 0% fast stilling og 0 rettigheter, for å leve av de vakter som dukker opp fra uke til uke. Med den usikkerhet det innebærer. Og de lever ikke slik fra hånd til munn fordi deg er moro. 

Ikke alle fungerer optimalt og det finnes veldig lite arbeidsplasser for de som ikke gjør det. 

Det funker ikke å sammenligne antall stillingsannonser med antall ledige, ettersom mange stillinger er for de med FN svært konkret bakgrunn. 

Anonymkode: 40a55...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av dette tullet med at alle skal jobbe, at vi skal skaffe fler jobber i samfunnet.

Forbanna TULL!! Fokuser heller på hvordan vi kan leve bedre, kutt ut dumme jobber som ikke trengs!!

NAV systemet er et pengesluk, kaster bort milliarder på tiltak som ikke hjelper noe for de fleste. Tiltak skal være frivillig, noe du vil selv. Tenk hvor mange millioner bare jobbsøkerkursene koster hvert år.

Så masse penger som bare blåses ut på tull!

ALLE kan ikke få en jobb, så enkelt er det bare. Du får ikke en jobb, er du overkvalifisert er sjangsen liten. Er du for gammel er det også vanskelig.

Var ledig lenge selv, søkte på alt mulig rart. Lagerjobber etc, kom inn på noen intervjuer. Fikk høre som alltid, "dette er for enkelt for deg" "du blir jo ikke her lenge om du får noe annet" "vi søker noen uten utdannelse" etc.

Kunne gjort mye jeg, men slik funker det ikke. Du får ikke bare en jobb!

Anonymkode: 39641...20e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...