Gå til innhold

Tenåringen som ringte inn en falsk nødmelding


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLm4jR/tre-helikoptre-rykket-ut-17-aaring-risikerer-fengselsstraff?utm_source=vgfront&utm_content=row-7

 

Jeg håper han får fengselsstraff og erstatningskrav som han må jobbe for å nedbetale. Det er såpass alvorlig at han må få en skikkelig lærepenge som svir. Hadde det vært min sønn, ville det også vært konsekvenser hjemme typ tid uten mobil, data og kutt i lommepengene i en periode. Han er 17, så han er voksen nok å forstå hva han driver med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fengselsstraff fører bare til at han blir forsinket på skolen og har mye større sjanse til å droppe ut og havne utenfor samfunnet, kanskje på nav eller som kriminell. Det er tap for samfunnet på alle måter. Mange som er korttenkte som 17-åringer, noen er til og med i nedre intelligensnivået innenfor normalen og vil ikke forstå like raskt eller enkelt som andre. Jeg husker godt hvor "dumme" mange fortsatt var som 17-åringer, mange som gjorde veldig dumme ting som hadde større eller mindre konsekvenser. Bot og den slags er greit, men fengsel er det ingen som vinner på. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengsel er en passende straff. Det blir rulleblad og eksempel for andre som kunne tenkt seg å gjøre noe sånt. Straffen må tilsvare alvorlighetsgraden av forbrytelsen. Fengselsstraff og erstatningskrav er det riktige her. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at folk kan sette seg som dommer i denne saken. Det er absolutt alvorlig, og gutten trenger en eller annen form for hjelp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om noen som er over kriminell lavalder og som snart er myndig. Han er uansett mer enn gammel nok til å vite at det han gjorde er en elendig form for moro, for som redningsleder sier:

Quote

– Det kunne oppstått andre hendelser hvor du ikke bruker de nevnte ressursene fordi det er mer alvorlig at seks personer er i ferd med å gå ned. Andre mennesker kan komme i en situasjon hvor de dør fordi vi ikke har tilgjengelige ressurser, sier han til Stavanger Aftenblad.

Hvis gutten ikke skjønner såpass, så er han i en slik tilstand at han ikke er vurdert som strafferettslig tilregnelig - men det er ikke tilfelle her. Hans unge alder blir tatt hensyn til, men han må likevel ta sin straff. Erstatningsansvar er et minimum.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Drizzt said:

Fengsel er en passende straff. Det blir rulleblad og eksempel for andre som kunne tenkt seg å gjøre noe sånt. Straffen må tilsvare alvorlighetsgraden av forbrytelsen. Fengselsstraff og erstatningskrav er det riktige her. 

Sånn at det også blir vanskeligere for han å få jobb i fremtiden? Hvorfor vil du at flest mulig skal falle utenfor samfunnet der de ikke betaler skatt og er en positiv faktor på sikt?

Å ha tulleringt er ikke nødvendigvis en indikator på at man er et kjipt menneske. Man kan være "bare" dum eller prøvde tøffe seg uten å forstå konsekvensene. Det er ikke noe å dytte en ungdom utenfor samfunnet for. Fengsel kan ha veldig dramatiske påvirkninger på en person og kan, som sagt, føre til at han havner på nav fordi han var forsinket i skolen og hva skal han si når jobbintervjuerene spør hva de hullene i CV er? Ikke skole og ikke jobb.... hm.... Så da har vi en som går på dagpenger og kanskje på sosialpenger på nav. Tap tap for samfunn, selv om det kanskje førte til at noen få moraliserende individer følte skadefryd, da

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mening uten å ha lest artikkelen: En 17 har ingenting i fengsel å gjøre. La han heller få betale hele eller deler av det en slik utrykning koster. Det vil svi nå, og frem til han har betalt ned om noen år. Samtidig vil det spare samfunnet for mange penger. 🙂👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skulle fått tilbakebetalt hver eneste krone, det kommer fort opp i hundretusenkronersklassen, og det har han bare godt av å blå påminnet hver måned i flere år til alt er nedbetalt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, søvnig_kvinne skrev:

Sånn at det også blir vanskeligere for han å få jobb i fremtiden? Hvorfor vil du at flest mulig skal falle utenfor samfunnet der de ikke betaler skatt og er en positiv faktor på sikt?

Å ha tulleringt er ikke nødvendigvis en indikator på at man er et kjipt menneske. Man kan være "bare" dum eller prøvde tøffe seg uten å forstå konsekvensene. Det er ikke noe å dytte en ungdom utenfor samfunnet for. Fengsel kan ha veldig dramatiske påvirkninger på en person og kan, som sagt, føre til at han havner på nav fordi han var forsinket i skolen og hva skal han si når jobbintervjuerene spør hva de hullene i CV er? Ikke skole og ikke jobb.... hm.... Så da har vi en som går på dagpenger og kanskje på sosialpenger på nav. Tap tap for samfunn, selv om det kanskje førte til at noen få moraliserende individer følte skadefryd, da

 

Nå skriver du som om han får mange år i fengsel og du tegner en lite sannsynlig fremtid for ham.

Jeg tror ikke det blir så vanskelig å skaffe seg jobb. Han får ikke veldig lang fengselsstraff fordi han heldigvis for ham er under 18. Men det blir en vekker og en påminnelse at sånt gjør man ikke. Det blir neppe jobb som politi eller i militæret, men han kan fint jobbe i kassa på Rema med litt rulleblad. 

Han har ikke bare tulleringt. Hvis du leser saken, så ser du hva han har forårsaket. Jeg vet ikke om han er kjip eller bare dum, men det han gjorde må straffes. En bot gjør ikke sussen. Ja, jeg er sikker på at fengselsstraff kommer til å få ham på andre tanker, for eksempel å ikke bryte loven. Det blir ikke til hinder for å fullføre skolen. Som sagt blir det neppe en lang fengselsstraff fordi han er 17.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, spegel skrev:

Min mening uten å ha lest artikkelen: En 17 har ingenting i fengsel å gjøre. La han heller få betale hele eller deler av det en slik utrykning koster. Det vil svi nå, og frem til han har betalt ned om noen år. Samtidig vil det spare samfunnet for mange penger. 🙂👍 

Noen år? Han er 17 år og har ikke jobb som kan gi inntekten å betale summen snart. Som skrevet over kommer beløpet fort på noen hundre tusen. Dette kommer han til å betale ned i mange år fremover hvis han blir dømt til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en veldig idiotisk handling han gjorde, men jeg håper han lærer av det. Det er farlig å ringe inn en falsk nødmelding: Liv kan gå tapt, fordi det er ikke tilgjengelige ressurser. 

 

Endret av Ti.09
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
søvnig_kvinne skrev (På 12.10.2019 den 19.57):

Fengselsstraff fører bare til at han blir forsinket på skolen og har mye større sjanse til å droppe ut og havne utenfor samfunnet, kanskje på nav eller som kriminell. Det er tap for samfunnet på alle måter. Mange som er korttenkte som 17-åringer, noen er til og med i nedre intelligensnivået innenfor normalen og vil ikke forstå like raskt eller enkelt som andre. Jeg husker godt hvor "dumme" mange fortsatt var som 17-åringer, mange som gjorde veldig dumme ting som hadde større eller mindre konsekvenser. Bot og den slags er greit, men fengsel er det ingen som vinner på. 

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2019 den 23.05, Nasse Nøff ❤ skrev:

Da får de sette han i fengsel om sommeren da. Problem solved. 
Hans korttenkthet kunne ha tatt livet av folk! Det å ringe inn en falsk nødmelding på den måten, går ikke under normal korttenkthet hos normale 17 åringer. Hadde han vært 10 år så hadde jeg forstått det, men han er 17. Å sette fyr på en søppelkasse hvor det blir til gressbrann ved et uhell er idiotisk korttenkthet gjort av unge og dumme folk.  Å stjele fra butikken uten å tro at det har noen konsekvenser, er ting unge og dumme folk gjør. Å ringe inn en så alvorlig nødmelding som fører til full utrykning av flere nødetater, er noe man forventer en 17 åring ikke gjør. Dersom han var psykisk utviklingshemmet så er det noe helt annet. 
Dette går ikke på normal korttenkthet i min bok ihvertfall, ikke for en 17 åring. For som sagt, da må han være psykisk utviklingshemmet for at det skal gå på korttenkthet. 

Blir neppe ubetinget dom da, så det vil han nok lære svært lite av. Bedre med en erstatningssum for kostnadene på utrykningen. Det vil han lære av, i fremtiden. En 17-20 åring vil nok neppe bry seg stort om gjeld, men det vil komme når han blir moden nok til å forstå alvoret. Ikke alle er slik altså, noen unggutter bryr seg om økonomiske konsekvenser og slikt, men min erfaring er at svært få tar slikt alvorlig.

Helt enig. Men har han pu diagnose, så kommer han ikke til å bli satt i fengsel. Det sies ikke noe om diagnoser her. Jeg håper iallefall erstatningssummen er stor nok for å dekke alle utgifter hans ''spøk'' forårsaket. Da får han en bra start på livet og kanskje ikke noe studielån fordi han vil allerede ha et stort beløp å betale tilbake. Alvorlige konsekvenser må det bli for ham.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/12/2019 at 11:05 PM, Nasse Nøff ❤ said:

Da får de sette han i fengsel om sommeren da. Problem solved. 
Hans korttenkthet kunne ha tatt livet av folk! Det å ringe inn en falsk nødmelding på den måten, går ikke under normal korttenkthet hos normale 17 åringer. Hadde han vært 10 år så hadde jeg forstått det, men han er 17. Å sette fyr på en søppelkasse hvor det blir til gressbrann ved et uhell er idiotisk korttenkthet gjort av unge og dumme folk.  Å stjele fra butikken uten å tro at det har noen konsekvenser, er ting unge og dumme folk gjør. Å ringe inn en så alvorlig nødmelding som fører til full utrykning av flere nødetater, er noe man forventer en 17 åring ikke gjør. Dersom han var psykisk utviklingshemmet så er det noe helt annet. 
Dette går ikke på normal korttenkthet i min bok ihvertfall, ikke for en 17 åring. For som sagt, da må han være psykisk utviklingshemmet for at det skal gå på korttenkthet. 

Blir neppe ubetinget dom da, så det vil han nok lære svært lite av. Bedre med en erstatningssum for kostnadene på utrykningen. Det vil han lære av, i fremtiden. En 17-20 åring vil nok neppe bry seg stort om gjeld, men det vil komme når han blir moden nok til å forstå alvoret. Ikke alle er slik altså, noen unggutter bryr seg om økonomiske konsekvenser og slikt, men min erfaring er at svært få tar slikt alvorlig.

Jeg tror du enten overvurderer mennesker eller har glemt hvordan 17-åringer er. Selvsagt er det selvsagt for oss som voksne at man ikke ringer nødnummer på tull. Unge mennesker derimot har som regel ikke et reflektert eller gjennomtenkt forhold til dette og forstår ofte ikke konsekvensene av sine handlinger. Selvsagt betyr ikke det at de skal slippe unna hva som helst, men å bruke fengsel er noe man burde gjøre som absolutt siste utvei, da det oftere vil ha negativ påvirkning på individet enn positivt. Bare det å føle at "alle" ser på en som en kriminell eller et håpløst tilfelle, kan gjøre at personen nettopp ikke gidder prøve være noe annet, for det er ikke vits alikevel. Man blir sett på som håpløs, så da kan man like gjerne være håpløs. Det er ganske sterke psykologiske faktorer involvert. Med mindre man kan se at ungdommen er generelt destruktiv og forsøker sabotere andre mennesker, så blir det feil å sette noen i fengsel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
søvnig_kvinne skrev (På 16.10.2019 den 17.23):

Jeg tror du enten overvurderer mennesker eller har glemt hvordan 17-åringer er. Selvsagt er det selvsagt for oss som voksne at man ikke ringer nødnummer på tull. Unge mennesker derimot har som regel ikke et reflektert eller gjennomtenkt forhold til dette og forstår ofte ikke konsekvensene av sine handlinger. Selvsagt betyr ikke det at de skal slippe unna hva som helst, men å bruke fengsel er noe man burde gjøre som absolutt siste utvei, da det oftere vil ha negativ påvirkning på individet enn positivt. Bare det å føle at "alle" ser på en som en kriminell eller et håpløst tilfelle, kan gjøre at personen nettopp ikke gidder prøve være noe annet, for det er ikke vits alikevel. Man blir sett på som håpløs, så da kan man like gjerne være håpløs. Det er ganske sterke psykologiske faktorer involvert. Med mindre man kan se at ungdommen er generelt destruktiv og forsøker sabotere andre mennesker, så blir det feil å sette noen i fengsel 

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nasse Nøff ❤ said:

Jeg forstår hvor du kommer fra, men som sagt. Det handler om hva som blir gjort. Mange 17 åringer er umodne, det er fakta og gutter utvikler seg senere enn jenter, det er fakta. Men du må som sagt se alvorligheten i saken også. Det er ikke snakk om en tulle telefon om en gal mann med våpen i nabolaget som trigger 2-3 politibiler. Det er snakk om en alvorlig løgn som førte til kostbar og alvorlig utrykning. Og såpass bør en 17 åring faktisk forstå og ta konsekvensene av. Man kan ikke avfeie det med grunnlaget om at han bare er 17 år. For han er faktisk 1 år unna å være myndig og bør vite såpass at det han gjorde er veldig, veldig alvorlig. Det er ikke bare snakk om misbruk av ressurser, men han satt også andre i potensielt fare. 

Fengsel er jeg enig i, mest fordi han vil ikke lære av det. For 1 år i fengsel for en 17 åring er ingenting. Bot er mye bedre og det vil være en nyttig straff for både han selv og samfunnet. For slike utrykninger er ikke gratis. 

Jeg tenker din prioritet er hvor alvorlig handlingen er og om hvordan det burde straffes. Min prioritet er om personen er tilbøyelig til å være en dritt generelt og hva man kan gjøre for at den skal ha størst sjanse til å ha et normalt liv i samfunnet, hvordan forhindre at personen fortsetter være en dritt (om det er mulig forhindre)

Så vi kommer nok ikke til å være enige her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ISeeYouCreep
søvnig_kvinne skrev (På 16.10.2019 den 17.47):

Jeg tenker din prioritet er hvor alvorlig handlingen er og om hvordan det burde straffes. Min prioritet er om personen er tilbøyelig til å være en dritt generelt og hva man kan gjøre for at den skal ha størst sjanse til å ha et normalt liv i samfunnet, hvordan forhindre at personen fortsetter være en dritt (om det er mulig forhindre)

Så vi kommer nok ikke til å være enige her

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 17-åring er gammel nok til å ta konsekvensene av sine handlinger.Myndig om et år med alle de rettigheter det medfører. Da er det på tide å forstå hva som er rett og galt. Han kunne, som det nevnes utsatt andre mennesker for livsfare,det er ikke noe man bør ta lett på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13
På 12.10.2019 den 19.49, Drizzt skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLm4jR/tre-helikoptre-rykket-ut-17-aaring-risikerer-fengselsstraff?utm_source=vgfront&utm_content=row-7

 

Jeg håper han får fengselsstraff og erstatningskrav som han må jobbe for å nedbetale. Det er såpass alvorlig at han må få en skikkelig lærepenge som svir. Hadde det vært min sønn, ville det også vært konsekvenser hjemme typ tid uten mobil, data og kutt i lommepengene i en periode. Han er 17, så han er voksen nok å forstå hva han driver med. 

Huff, her fikk du nok ikke så mye støtte som du trodde! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elseby13 skrev:

Huff, her fikk du nok ikke så mye støtte som du trodde! 

Huff, hele uka ble ødelagt nå, men det varmer at du tenker på meg :tekola:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...