Gå til innhold

Legge lapper i postkassene i et nabolag der vi ønsker å kjøpe hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et sterkt ønske om å kjøpe hus i et bestemt nabolag ikke så langt fra her vi bor. Vi har vært på to visninger der allerede. Det ene huset tapte vi budrunden på og det andre er vi usikker på da de som allerede bor det skal bygge nytt hus på en del av tomta. 

Jeg tenker litt på om jeg skal skrive et brev om at vi ønsker å kjøpe hus der og at dersom noen går med tanker om å selge så er vi interessert i å bli kontaktet og å legge det rundt om i postkassene. Vi har ikke dårlig tid så om vi må vente 1 eller 2 år så går det veldig greit. Men, er det frekt å gjøre det? Eller tenker de at vi er gale folk? Hva ville du tenkt om du fikk en sånn lapp i posten?

Vi har også vært rundt og kikket i området for å gjøre oss kjent der og har ved begge anledningene sett ei gammel dame på minst 80 år utenfor et hus av gammelt stil. Har gjort litt research og funnet ut at hun bor der helt alene. Samboer synes det er frekt å dra å slå av en prat med henne og høre om hun har tanker om å selge etterhvert eller om hun har noen i familien som kanskje skal overta. Hva tenker dere?

Anonymkode: 969b4...b3e

Jeg tenker samboeren din har helt rett. Han bør vurdere om du bør føres i bånd tror jeg :sukk:

Sånn oppførsel som samboeren din synes er frekt gir sterke assosiasjoner om en gribb. 

Anonymkode: 029cb...a2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, helt greit at dere synes det er frekt å kontakte den eldre damen, men når det kommer til å legge en lapp i postkassa til folk så skjønner jeg seriøst ikke hva dere reagerer så sterkt over? Vi tapte budrunden på det ene huset, det andre huset er fortsatt ikke solgt. Vi har vært på visning der men er ikke interessert i det huset. Meglerne i området vet at vi er interesserte i å kjøpe der. Derfor ble vi også kontaktet da hus nr 2 var til salgs ettersom vi hadde vist interesse for hus nr 1. Selgerne i hus nr 2 har ikke lagt ut huset på åpent marked. For selgerne der er det de som overtar hjemmet deres over mange år som er viktigst, og ikke hvem som helst får kjøpe det.

I det området vi ønsker å kjøpe er de fleste som bor der eldre folk som før eller siden må flytte. Det er store hus. Det er ikke gitt at alle i det hele tatt har barn eller øvrig familie. Har de det og noen til å overta så er det jo helt greit! For alle så er heller ikke penger det viktigste når man er i livets siste skala. Hadde det vært meg så ville det viktigste for meg vært at de som kjøper huset mitt over mange mange år er bra folk som kommer til å ta vare på det og gi det kjærlighet. For noen så vil vel det å slippe megler, fotografering og visninger kanskje også være godt? Hvem er det som kjenner huset best egentlig, selger eller megleren? Jeg, personlig, ville tatt det som et kompliment at noen var interesserte i å kjøpe huset mitt og hadde et så sterkt ønske om å bo i nabolaget mitt🤷🏻‍♀️ 

Tilbake til denne eldre dame. Dere får det jo til å høres ut som jeg har stalket henne på det groveste. Jeg har gått tur i området 2 ganger og ved begge anledningene sett henne utenfor. Hun har holdt seg etter søppeldunker og garasjevegger for å komme seg rundt. Ei på jobben min (ikke nær kollega) bor i området og jeg spurte henne om hun kjenner denne eldre damen. Hun fortalte meg da at hun bor alene og at hun ikke har egne barn, men hatt flere fosterbarn. Hun er skrøpelig men klar i hodet. Jeg ville selvsagt aldri ringt på og begynt samtalen med å høre om hun har planer om å selge snart, slik flere av dere får det til å høres ut. Jeg ville ikke ringt på til henne i det hele tatt, men høflig gått bort og hilst på henne om hun var ute. Hun har tross alt bodd der i veeldig mange år, så er det noen jeg ville forhørt meg om om nabolaget, så er det henne. Ville samtidig også fortalt henne at jeg er veldig interessert i å kjøpe hus der.

Dere får det også til å høres ut som jeg prøver å kjøpe hus uten å være i budrunde. At folk vil legge det ut og ha budrunde er en selvfølge hvis det er det som er ønskelig. Grunnen til at jeg vil legge lapper i postkassa er for å høre om noen går med tanker om å selge eller har planer om å selge om er par år, f.eks. Da vet jeg at det etterhvert vil komme hus for salg der slik at jeg ikke trenger å begynne å se andre plasser eller miste håpet. Jeg kan fint bo her jeg bor noen år til og har det ikke travelt.

Jeg har et så sterkt ønske om å kjøpe der at det verste som kan skje er vel at ingen tar kontakt? At lappen kastes i søpla, som flere av dere sier dere ville gjort? Da har jeg ihvertfall gjort mitt for å vise interesse. Man hører stadig at man må jobbe for å det man ønsker, og jeg gjør ihvertfall noe for å prøve å få drømmen min i oppfyllelse.  

TS

Anonymkode: 969b4...b3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilbake til denne eldre dame. Dere får det jo til å høres ut som jeg har stalket henne på det groveste. Jeg har gått tur i området 2 ganger og ved begge anledningene sett henne utenfor. Hun har holdt seg etter søppeldunker og garasjevegger for å komme seg rundt. Ei på jobben min (ikke nær kollega) bor i området og jeg spurte henne om hun kjenner denne eldre damen. Hun fortalte meg da at hun bor alene og at hun ikke har egne barn, men hatt flere fosterbarn. Hun er skrøpelig men klar i hodet. Jeg ville selvsagt aldri ringt på og begynt samtalen med å høre om hun har planer om å selge snart, slik flere av dere får det til å høres ut. Jeg ville ikke ringt på til henne i det hele tatt, men høflig gått bort og hilst på henne om hun var ute. Hun har tross alt bodd der i veeldig mange år, så er det noen jeg ville forhørt meg om om nabolaget, så er det henne. Ville samtidig også fortalt henne at jeg er veldig interessert i å kjøpe hus der.

 

Ærlig talt ts, det var du selv som fikk det til å høres sånn ut i åpningsinnlegget ditt, ser du ikke det? 🙄 

Vi har også vært rundt og kikket i området for å gjøre oss kjent der og har ved begge anledningene sett ei gammel dame på minst 80 år utenfor et hus av gammelt stil. Har gjort litt research og funnet ut at hun bor der helt alene. Samboer synes det er frekt å dra å slå av en prat med henne og høre om hun har tanker om å selge etterhvert eller om hun har noen i familien som kanskje skal overta. Hva tenker dere?

Anonymkode: 969b4...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, helt greit at dere synes det er frekt å kontakte den eldre damen, men når det kommer til å legge en lapp i postkassa til folk så skjønner jeg seriøst ikke hva dere reagerer så sterkt over? Vi tapte budrunden på det ene huset, det andre huset er fortsatt ikke solgt. Vi har vært på visning der men er ikke interessert i det huset. Meglerne i området vet at vi er interesserte i å kjøpe der. Derfor ble vi også kontaktet da hus nr 2 var til salgs ettersom vi hadde vist interesse for hus nr 1. Selgerne i hus nr 2 har ikke lagt ut huset på åpent marked. For selgerne der er det de som overtar hjemmet deres over mange år som er viktigst, og ikke hvem som helst får kjøpe det.

I det området vi ønsker å kjøpe er de fleste som bor der eldre folk som før eller siden må flytte. Det er store hus. Det er ikke gitt at alle i det hele tatt har barn eller øvrig familie. Har de det og noen til å overta så er det jo helt greit! For alle så er heller ikke penger det viktigste når man er i livets siste skala. Hadde det vært meg så ville det viktigste for meg vært at de som kjøper huset mitt over mange mange år er bra folk som kommer til å ta vare på det og gi det kjærlighet. For noen så vil vel det å slippe megler, fotografering og visninger kanskje også være godt? Hvem er det som kjenner huset best egentlig, selger eller megleren? Jeg, personlig, ville tatt det som et kompliment at noen var interesserte i å kjøpe huset mitt og hadde et så sterkt ønske om å bo i nabolaget mitt🤷🏻‍♀️ 

Tilbake til denne eldre dame. Dere får det jo til å høres ut som jeg har stalket henne på det groveste. Jeg har gått tur i området 2 ganger og ved begge anledningene sett henne utenfor. Hun har holdt seg etter søppeldunker og garasjevegger for å komme seg rundt. Ei på jobben min (ikke nær kollega) bor i området og jeg spurte henne om hun kjenner denne eldre damen. Hun fortalte meg da at hun bor alene og at hun ikke har egne barn, men hatt flere fosterbarn. Hun er skrøpelig men klar i hodet. Jeg ville selvsagt aldri ringt på og begynt samtalen med å høre om hun har planer om å selge snart, slik flere av dere får det til å høres ut. Jeg ville ikke ringt på til henne i det hele tatt, men høflig gått bort og hilst på henne om hun var ute. Hun har tross alt bodd der i veeldig mange år, så er det noen jeg ville forhørt meg om om nabolaget, så er det henne. Ville samtidig også fortalt henne at jeg er veldig interessert i å kjøpe hus der.

Dere får det også til å høres ut som jeg prøver å kjøpe hus uten å være i budrunde. At folk vil legge det ut og ha budrunde er en selvfølge hvis det er det som er ønskelig. Grunnen til at jeg vil legge lapper i postkassa er for å høre om noen går med tanker om å selge eller har planer om å selge om er par år, f.eks. Da vet jeg at det etterhvert vil komme hus for salg der slik at jeg ikke trenger å begynne å se andre plasser eller miste håpet. Jeg kan fint bo her jeg bor noen år til og har det ikke travelt.

Jeg har et så sterkt ønske om å kjøpe der at det verste som kan skje er vel at ingen tar kontakt? At lappen kastes i søpla, som flere av dere sier dere ville gjort? Da har jeg ihvertfall gjort mitt for å vise interesse. Man hører stadig at man må jobbe for å det man ønsker, og jeg gjør ihvertfall noe for å prøve å få drømmen min i oppfyllelse.  

TS

Anonymkode: 969b4...b3e

Dette høres ærlig talt ut som solid brudd på taushetsplikt og ren utlevering av personlig informasjon "ei på jobben din" har fått tilgang til gjennom den jobben "ei på jobben din" gjør. 

Sånt er grunn til advarsel.

Anonymkode: 029cb...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette som TS beskriver, er nok verken vanlig eller nødvendig i storby og områder med het boligmarked og mangel på boliger. Men er helt vanlig på mindre plasser der det er få som selger men samtidig også få som er interesserte i å kjøpe. Og ja, jeg skjønner heller ikke hva er det så mange reagerer på her.

Spesielt eldre gruppe selgere, de synes det kan være nærmest pinlig å selge huset i stand som det er, men har ikke ønske eller ork å freshe opp for salg, og bilder. Og i områder der boliger ligger lenge uten å bli solgt, og den usikkerheten rundt å selge i det hele tatt, vil få mange til å enten utsette salget, eller avstå fra det, fordi det er jo mas å stelle huset i stand til visning, med usikker resultat. Da kan det faktisk hjelpe å vise folk at dere har interesse å kjøpe, uansett stand, og uten rydding og visning. Og byr dere nok, vil mange nok avstå fra visningsrunder med stress og rydding og alt annet som følger med. 

Men å gå og snakke med gammel dame, som dere ikke kjenner, det ville jeg kanskje ikke gjort, for hun kan bli mistenksom eller sur eller skremt. Men om du kjenner noen som faktisk kjenner henne, og som kan snakke med henne for dere, go for it. 

Anonymkode: c2989...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ærlig talt ut som solid brudd på taushetsplikt og ren utlevering av personlig informasjon "ei på jobben din" har fått tilgang til gjennom den jobben "ei på jobben din" gjør. 

Sånt er grunn til advarsel.

Anonymkode: 029cb...a2b

Hvordan fikk du det til å bli solid brudd på taushetsplikt? 

Feks: du har ei god venninne på jobben, og spør om det stemmer at familien XXX har flyttet til nabolaget. Hun sier ja, det stemmer, barnet hennes går i klassen til dens barn. Hvor er taushetsplikten her? Står da ingenting om at kollegaen til TS har fått denne infoen via jobbsituasjon/gjennom jobben hun gjør?

Endret av Anim92
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...