Gå til innhold

Legge lapper i postkassene i et nabolag der vi ønsker å kjøpe hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et sterkt ønske om å kjøpe hus i et bestemt nabolag ikke så langt fra her vi bor. Vi har vært på to visninger der allerede. Det ene huset tapte vi budrunden på og det andre er vi usikker på da de som allerede bor det skal bygge nytt hus på en del av tomta. 

Jeg tenker litt på om jeg skal skrive et brev om at vi ønsker å kjøpe hus der og at dersom noen går med tanker om å selge så er vi interessert i å bli kontaktet og å legge det rundt om i postkassene. Vi har ikke dårlig tid så om vi må vente 1 eller 2 år så går det veldig greit. Men, er det frekt å gjøre det? Eller tenker de at vi er gale folk? Hva ville du tenkt om du fikk en sånn lapp i posten?

Vi har også vært rundt og kikket i området for å gjøre oss kjent der og har ved begge anledningene sett ei gammel dame på minst 80 år utenfor et hus av gammelt stil. Har gjort litt research og funnet ut at hun bor der helt alene. Samboer synes det er frekt å dra å slå av en prat med henne og høre om hun har tanker om å selge etterhvert eller om hun har noen i familien som kanskje skal overta. Hva tenker dere?

Anonymkode: 969b4...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen med vettet i behold selger huset til to "omstreifere" når de kan legge det ut på det åpne markedet og få budkrig og mer penger inn. Hadde min mor/bestemor blitt oppsøkt av deg og samboeren med utspørring om hun snart skulle legge seg under torva og bli kvitt huset, så hadde jeg kontaktet politiet og anmeldt dere. Og hadde huset blitt lagt ut for salg hadde dere aldri fått kjøpe det, aldri. Dere får følge med på finn, evt kontakte meglere som har salg i området og informere om at dere er interessert. å gå rundt og skremme gamle damer er rett og slett utidig. 

Anonymkode: 2825e...4d5

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en liknende henvendelse i postkassa. Fra vilt fremmede mennesker. Så på det som ualminnelig frekt, og stappet det rett i søpla. Hadde iallfall aldri kommet på tale å selge noe som helst til dem.Å gjøre noe liknende mot en eldre dame, er ikke bare frekt, men hjerterått. Det dere kanskje kan gjøre , er å henge opp en lapp med ønsket deres på en oppslagstavle i området. Ofte har butikker slike. Så kan folk henvende seg til dere hvis de er interessert. Ellers får dere bare følge med på eiendomsmarkedet.

Anonymkode: 190a0...68e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge slike lapper i postkassen vil ikke gi dere noe napp. Fullstendig bortkastet. Absolutt ingen i dag selger hus uten å avertere det, blant annet for å få huset under en skikkelig budrunde. En budrunde gir fort flere 100.000 mer. Det dere kan gjøre er å legge en annonse i en avis, eller på eiendomssider på nettet, hvor dere informerer om at dere er interessert i hus i gitte områder, og at hvis det er åpenhet for det så kan dem ta kontakt med dere. Tipper på at du ikke får noe respons, men du kan være heldig. Og en mye mildere og bedre strategi enn å oppsøke folk privat enten gjennom dialog eller gjennom brev i postkassa.
Å oppsøke en gammel dame fordi hun er gammel og enslig om å få kjøpe huset hennes, er uvanlig uhøflig og respektløst. Hun har jo garantert en familie rundt seg, som også er fullstendig klar over hennes alder. Det er derfor stor sannsynlighet at dét huset er noen andres barndomshjem, hvor folk allerede står i kø for å få kjøpt. At noen ukjente har lyst på det betyr derfor ingenting, hverken for henne eller for hennes familie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt sykt frekt å kontakte den gamle damen.

Anonymkode: b8151...977

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært på 90 tallet, så ville du nok fått flere positive svar her. Men dagens eiendomsmarked fungerer på en helt annen måte. 

Anonymkode: 372ee...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er litt ekkelt at du nærmest har stalket denne eldre damen 😕

Anonymkode: a84cb...739

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et attraktivt nabolag er det neppe noen som vil selge til noen tilfeldige mennesker heller enn på det åpne markedet bare på grunn av en lapp i postkassen. Min mormor fikk en sånn henvendelse, forsåvidt veldig høflig og respektfull, da hun ble enke for noen år siden, fra en familie som ønsket å kjøpe i området. De fikk svar om at huset skulle selges, men at det ikke var aktuelt å selge uten visning og budrunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde dere ikke gjøre. Den gamle damen vil føle at dere venter på at hun skal dø.

Anonymkode: e1975...400

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt noen henvendelser om vi skal selge huset vårt snart, og jeg synes det er ubehagelig. En lapp i postkassa hadde gått rett i søpla. Og å stalke en eldre dame synes jeg er både frekt og uhøflig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilli My

Ta heller kontakt med meglerne som har solgt hus i området, de vil gjerne ha oversikt over eventuelle hus som snart kommer på markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må glemme denne ideen. Om dere tapte to budrunder allerede så vil dere ikke ha i nærheten av gryn til å friste noen til å selge dere huset sitt direkte til dere. Og du vil plage en gammel dame? Herregud ta deg en pause og reflekter over hva du driver med ts!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt nabolag hender det noen henger opp lapper på lyktestolper der de sier de ønsker en slik og slik bolig, og hvis noen er interessert så ta kontakt. Syntes det er helt ok, ikke så påtrengende, men fint å vite. 
 

Dog tenker jeg alltid i mitt stille sinn at de sikkert er desperate, og at om jeg skulle selge til de off marked, så skulle de få betale flesk!  

Anonymkode: 11fff...b0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det blitt sett på som like frekt viss du var villig til å betale 2-3 x takst? Noe en budkrig aldri ville oppnå.

(Sett at du hadde mye penger og var veldig interesert i huset/nabolaget)

Anonymkode: a49dc...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde kastet et slikt brev rett i søpla. Å annonsere på nett, og ha en rettferdig budrunde er det som er det mest riktige ovenfor både kjøper og selger.

Å kontakte den gamle damen skal dere i alle fall ikke gjøre. Det er respektløst og frekt. Hva hun skal gjøre eller ikke med huset er ikke deres business.

Dere får gjøre som de fleste andre skal kjøpe. Følg med på nettet.

 

Endret av tussi84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det, ts. Ikke så lenge siden heller.

Vi sjekket selvsagt om det er noen som nylig har flyttet inn eller bodd der lenge. Så la vi bare inn i postkassen. 
 

Ikke lenge etter, ble vi kontaktet av noen arvinger, som ikke orket prosessen med å selge og eieren i huset hadde nylig kjøpt. 
 

Vi fikk huset lavere enn prisantydningen hvis vi godtok lang 6mnd til overtakelse. Kanskje lenger. 

Dette er et veldig populært og dyrt område i Oslo, så huset hadde nok gått for mye mer, men det var ikke så viktig for selger. 
 

Ønsker deg lykke til☺️

Anonymkode: 1b2c0...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, dette er det da mange som fortsatt gjør, med (varierende) hell 🙄 Jeg ville dog absolutt ikke kontaktet en eldre dame direkte, det er frekt! Men en diskré lapp i postkassa er innafor. 

Kjenner både noen som solgte (helt uplanlagt) etter å ha mottatt en lapp i postkassa (og nei, det var ikke på 90-tallet 🙄 men nå nylig) samt noen som nettopp fikk kjøpt bolig i ønsket område uten at det var lagt ut for salg ved å kontakte megler og forhøre seg om det var noen boliger som ville komme ut for salg snart. 

Anonymkode: 8d47a...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...