Gå til innhold

Misunnelse når andre får noe


Sunnys

Anbefalte innlegg

Alltid når det er snakk om penger skinner misunnelsen gjennom. Hvorfor ikke unne andre goder de får? Eller har klart å oppnå? 

Min erfaring er å ikke fortelle andre om penger eller ting jeg har kjøpt. Folk klarer ikke unne andre noe lenger, folk har blitt gribber og misunnelsen lyser lang vei. Vi kjøpte oss ny bil i sommer. Første kommentar fra en kollega var: bryr meg ikke om å bruke penger på bil jeg, fornøyd med den jeg har.. ingen har spurt henne om hennes bil??  jeg hadde ikke snakket med henne om bilen en gang, hun bare hørte det via andre. Kan ikke folk bare si Grattis med ny bil- kult! Må alle på liv og død sammenligne alt med seg selv og forsvare seg? 

Slik er det med alt.. bare les kommentarfeltene. Alle vil ha, men unner ingen andre å få. 

Blir flau! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir flau av dette jeg også. 

Det dummeste noen noensinne har sagt til meg var da jeg hadde fått voldsoffererstatning på 250.000 kroner. Ei venninne forventet at jeg skulle betale øl for henne på byen, og når jeg sa at jeg ikke ville så sa hun "men du har jo hundretusener på kontoen din!!" Altså, ærlig talt....

Anonymkode: 97064...30b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir flau av dette jeg også. 

Det dummeste noen noensinne har sagt til meg var da jeg hadde fått voldsoffererstatning på 250.000 kroner. Ei venninne forventet at jeg skulle betale øl for henne på byen, og når jeg sa at jeg ikke ville så sa hun "men du har jo hundretusener på kontoen din!!" Altså, ærlig talt....

Anonymkode: 97064...30b

Helt enig med deg! Dine penger, og du har ikke vunnet i Lotto akkurat. En voldsoffererstatning er vonde penger, og mye papirarbeid for å komme gjennom. Det er penger som du skal sikre framtiden din med eller bruke på deg selv etter det du har vært gjennom. Folk ass 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sunnys skrev:

Helt enig med deg! Dine penger, og du har ikke vunnet i Lotto akkurat. En voldsoffererstatning er vonde penger, og mye papirarbeid for å komme gjennom. Det er penger som du skal sikre framtiden din med eller bruke på deg selv etter det du har vært gjennom. Folk ass 

Nemlig. 

Og uansett om jeg hadde vunnet i Lotto eller fått pengene på annet vis så hadde det vært MINE penger, og ingen skal komme og forvente at jeg skal betale ting for dem bare fordi jeg har mer penger enn dem. Hadde det ikke vært for at jeg var psykisk nede på den tiden, så hadde jeg brutt kontakten med henne der og da. I dag har jeg dobbelt så lang utdannelse som henne og tjener en god del bedre enn henne. Hun kuttet kontakten med meg da jeg fortalte at jeg skulle ta videre utdanning (vi har samme grunnutdanning). Og jeg har en sterk mistanke om at hun kuttet kontakten fordi hun ikke tålte at jeg tok høyere utdanning. Alltid når jeg snakket om drømmene mine i fremtiden angående jobb så fikk jeg bare nedlatende blikk og lite svar tilbake. Hun unnet meg det ikke. 

Så ja jeg er 100% enig i at folk kan ta seg sammen og heller glede seg på andres vegne.

Anonymkode: 97064...30b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er også ren og skjær misunnelse når noen må komme med en negativ slengbemerkning om at dere har fått ny bil, og ikke si et eneste positivt ord om det. 

Anonymkode: 97064...30b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig. 

Og uansett om jeg hadde vunnet i Lotto eller fått pengene på annet vis så hadde det vært MINE penger, og ingen skal komme og forvente at jeg skal betale ting for dem bare fordi jeg har mer penger enn dem. Hadde det ikke vært for at jeg var psykisk nede på den tiden, så hadde jeg brutt kontakten med henne der og da. I dag har jeg dobbelt så lang utdannelse som henne og tjener en god del bedre enn henne. Hun kuttet kontakten med meg da jeg fortalte at jeg skulle ta videre utdanning (vi har samme grunnutdanning). Og jeg har en sterk mistanke om at hun kuttet kontakten fordi hun ikke tålte at jeg tok høyere utdanning. Alltid når jeg snakket om drømmene mine i fremtiden angående jobb så fikk jeg bare nedlatende blikk og lite svar tilbake. Hun unnet meg det ikke. 

Så ja jeg er 100% enig i at folk kan ta seg sammen og heller glede seg på andres vegne.

Anonymkode: 97064...30b

 Godt å høre at du har blomstret og fått til det du vil i livet ditt!! Enkelte liker å ha venner som er litt under seg selv, slik at de får følelsen av å være best. Når du passerer de blir de tung til sinns, sinte og muggen. Du klarer deg fint uten henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sunnys skrev:

 Godt å høre at du har blomstret og fått til det du vil i livet ditt!! Enkelte liker å ha venner som er litt under seg selv, slik at de får følelsen av å være best. Når du passerer de blir de tung til sinns, sinte og muggen. Du klarer deg fint uten henne. 

Ja, er bare å kutte ut slike folk først som sist. Bare synd vi ikke kan unngå dem helt, med tanke på kollegaer og andre folk vi omgås. Jeg er nå så heldig å for det meste omgås folk med mitt eget utdanningsnivå, så jeg slipper forhåpentligvis mye av det. Vil helst omgås kun folk jeg får noe positivt av å være rundt. 

Anonymkode: 97064...30b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bil er jo det dårligste kjøpet da. Ingenting synker så mye i verdi som en bil. Den halveres jo nærmest i verdi når du kjører ut av døren hos forhandler. 

Anonymkode: 8555a...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men bil er jo det dårligste kjøpet da. Ingenting synker så mye i verdi som en bil. Den halveres jo nærmest i verdi når du kjører ut av døren hos forhandler. 

Anonymkode: 8555a...c2c

Men hva i all verden er vitsen med å bare komme med negative bemerkninger om et bilkjøp? Hvis noen vil bruke penger på en bil så er det vel DERES valg, og hvis man ikke synes det er en bra ting å gjøre så holder man heller kjeft enn å bare komme med en negativ kommentar. 

Anonymkode: 97064...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men bil er jo det dårligste kjøpet da. Ingenting synker så mye i verdi som en bil. Den halveres jo nærmest i verdi når du kjører ut av døren hos forhandler. 

Anonymkode: 8555a...c2c

Det kan jo hende. Men kjøpte ikke bil fordi jeg trodde den ville øke i verdi 😅 jeg elsker bilen vår og den er helt magisk å kjøre! Nyter hver km i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sunnys skrev:

Det kan jo hende. Men kjøpte ikke bil fordi jeg trodde den ville øke i verdi 😅 jeg elsker bilen vår og den er helt magisk å kjøre! Nyter hver km i den. 

Hva slags bil?

Anonymkode: 4184c...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...