Gå til innhold

Kunne landsdelssammenslåinger vært noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Angående denne fylkessammenslåingen neste år hvor de fleste norske fylkene og kommunene skal slå seg sammen med hverandre til større fylker og kommuner, nå blir det jo to landsdeler som bare får ett eneste fylke, nemlig Sørlandet og Trøndelag. Derfor synes jeg det kunne vært en god idé og også slå sammen landsdeler. Sørlandet burde slått seg sammen med Vestlandet, og Trøndelag burde slått seg sammen med Østlandet. Begrunnelsen: De sørlandske dialektene har mye til felles med de vestlandske dialektene, som f.eks. har Sørlandet denne berømte skarre-R-en som også er veldig vanlig i Vestlandet. Samme begrunnelse med Trøndelag, de trønderske dialektene har veldig mye til felles med de østlandske dialektene, særlig kan man høre det på dialektene som snakkes i f.eks. Toten, Hedmarken og Gudbrandsdalen, disse dialektene er veldig lik trøndersk. Flere som er enige med meg?

Anonymkode: 9a967...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så dialekt er eneste kriterie for sammenslåing? Det synes jeg er et dårlig forslag. Målet må være passe store administrative enheter som klarer å yte gode tjenester til innbyggerne.

Anonymkode: 950f7...c63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Totening likt trøndersk? 

Anonymkode: 4041c...1e3

itte itj

sjå sjå

ælle allæ

Anonymkode: 9a967...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Hedmark + Oppland blir Innlandet kan vi jo slå sammen resten av landet til Utlandet. Det ender jo også opp med at mange som ikke liker utlendinger blir utlending selv. :fnise:

Spoiler

 

 

Anonymkode: 15b56...da0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angående denne fylkessammenslåingen neste år hvor de fleste norske fylkene og kommunene skal slå seg sammen med hverandre til større fylker og kommuner, nå blir det jo to landsdeler som bare får ett eneste fylke, nemlig Sørlandet og Trøndelag. Derfor synes jeg det kunne vært en god idé og også slå sammen landsdeler. Sørlandet burde slått seg sammen med Vestlandet, og Trøndelag burde slått seg sammen med Østlandet. Begrunnelsen: De sørlandske dialektene har mye til felles med de vestlandske dialektene, som f.eks. har Sørlandet denne berømte skarre-R-en som også er veldig vanlig i Vestlandet. Samme begrunnelse med Trøndelag, de trønderske dialektene har veldig mye til felles med de østlandske dialektene, særlig kan man høre det på dialektene som snakkes i f.eks. Toten, Hedmarken og Gudbrandsdalen, disse dialektene er veldig lik trøndersk. Flere som er enige med meg?

Anonymkode: 9a967...7cb

Og hvilket formål skulle dette tjene? Du vet at vi allerede er et samlet land, og at disse inndelingen kun er der for å organisere samfunnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angående denne fylkessammenslåingen neste år hvor de fleste norske fylkene og kommunene skal slå seg sammen med hverandre til større fylker og kommuner, nå blir det jo to landsdeler som bare får ett eneste fylke, nemlig Sørlandet og Trøndelag. Derfor synes jeg det kunne vært en god idé og også slå sammen landsdeler. Sørlandet burde slått seg sammen med Vestlandet, og Trøndelag burde slått seg sammen med Østlandet. Begrunnelsen: De sørlandske dialektene har mye til felles med de vestlandske dialektene, som f.eks. har Sørlandet denne berømte skarre-R-en som også er veldig vanlig i Vestlandet. Samme begrunnelse med Trøndelag, de trønderske dialektene har veldig mye til felles med de østlandske dialektene, særlig kan man høre det på dialektene som snakkes i f.eks. Toten, Hedmarken og Gudbrandsdalen, disse dialektene er veldig lik trøndersk. Flere som er enige med meg?

Anonymkode: 9a967...7cb

Er Trøndelag en landsdel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg i så fall Sogn og fjordane, Gudbrandsdalen og Telemark kan slå seg sammen. Skjønner jo ikke hva de sier.

Så kan resten av oss slå oss sammen med Sverige. Vi snakker jo ganske likt som dem! 

 

Anonymkode: 9753d...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da syns jeg i så fall Sogn og fjordane, Gudbrandsdalen og Telemark kan slå seg sammen. Skjønner jo ikke hva de sier.

Så kan resten av oss slå oss sammen med Sverige. Vi snakker jo ganske likt som dem! 

 

Anonymkode: 9753d...4c3

Telemark og Gudbrandsdalen kan jeg være enig i at de snakker på ganske uforståelige dialekter. Men Sogn og Fjordane?! Det blir nesten som å si at man ikke skjønner vanlig nynorsk...

Anonymkode: 9a967...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er så enig. Kan vi ikke bare slå sammen landsdelene å kalle hele sulamitten for Norge? 

Anonymkode: 55e75...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

itte itj

sjå sjå

ælle allæ

Anonymkode: 9a967...7cb

Jeg er trønder, men har ikke peiling på hva "allæ" er. 

Eller jo, jeg skjønner det hvis jeg legger godviljen til, men ingen trøndere sier "allæ". Da må du nok lengre nord. 

Anonymkode: 4e887...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Telemark og Gudbrandsdalen kan jeg være enig i at de snakker på ganske uforståelige dialekter. Men Sogn og Fjordane?! Det blir nesten som å si at man ikke skjønner vanlig nynorsk...

Anonymkode: 9a967...7cb

Jeg bare tullaaaaaaaaaaaadaaaaaa

Anonymkode: 9753d...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...